معرفی و دانلود کتاب فرزندپروری و ابزار سنجش آن: شیوه‌های فرزندپروری

عکس جلد کتاب فرزندپروری و ابزار سنجش آن: شیوه‌های فرزندپروری
قیمت:
۲۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فرزندپروری و ابزار سنجش آن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فرزندپروری و ابزار سنجش آن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فرزندپروری و ابزار سنجش آن: شیوه‌های فرزندپروری

شیوه‌های تربیتی فرزندان در شکل دادن به شخصیت، منش و آینده‌ی کودکان از نقشی اساسی و حیاتی برخوردار است. معصومه بهرامی در کتاب فرزندپروری و ابزار سنجش آن کوشیده است به سراغ نظریه‌های تربیتی برخی از مشهورترین پژوهشگران این حوزه رفته و رهنمودهای آنان را با شما به اشتراک بگذارد.

درباره‌ی کتاب فرزندپروری و ابزار سنجش آن

پرخاشگری، بی‌توجهی به مقررات، لجبازی و… نمونه‌هایی از مشکلات رفتاری در کودکان به شمار می‌روند که می‌توانند برای خانواده و به‌خصوص والدین، موقعیت‌های دشواری را رقم بزنند. درگیری میان والدین و فرزندان، سایر اعضای خانواده و اطرافیان را نیز تحت فشار قرار می‌دهد و دانستن اینکه چگونه می‌توان این درگیری و تبعات منفی آن را متوقف کرد، کاری کمابیش دشوار است. مطالعه‌ی آثار پژوهشی و راهبردی دراین‌باره، مهارت‌هایی را به والدین آموزش می‌دهد که بتوانند به رفتار بچه‌ها به گونه‌ای مؤثر واکنش نشان دهند و اوضاع را در خانه آرام نگه دارند. کتاب فرزندپروری و ابزار سنجش آن نوشته‌ی معصومه بهرامی نیز یکی از آثاری است که در این رده قرار دارد.

در برنامه‌های تربیتی که تئوریسین‌های گوناگون برای والدین تدارک دیده‌اند، توجه اصلی اغلب بر رویه‌های تحسین‌گر و مشوقانه در واکنش به رفتارهای خوب، و همچنین در نظر گرفتن عواقب ثابت، هنگام بدرفتاری کودکان متمرکز شده است. پژوهشگران بسیاری در این حوزه برنامه‌های مختلفی را برای کودکان در سنین مختلف تدارک دیده و از سبک‌های گوناگون فرزندپروری بهره گرفته‌اند. در کتاب فرزندپروری و ابزار سنجش آن، معصومه بهرامی شما را با نظریات و ایده‌های پژوهشگرانی همچون اریکسون، آدلر و بامریند در این زمینه آشنا می‌کند.

از یادآوری این نکته نباید غافل شد که آموزش و تربیت فرزندان می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. والدین ممکن است در این مسیر با موانع مختلفی مانند محدودیت‌های مالی، عدم حمایت خانواده یا جامعه، یا مشکلات شخصی خود روبه‌رو شوند. علاوه‌بر این، کودکان نیز ممکن است با مسائلی مانند اختلالات یادگیری یا مشکلات رفتاری مواجه شوند و توجه و حمایت بیشتری را از سوی والدین طلب کنند.

با وجود این چالش‌ها، تربیت مؤثر از سوی والدین می‌تواند تأثیر بسزایی بر زندگی کودک داشته باشد. کودکانی که از والدین خود محبت، راهنمایی و حمایت سالم دریافت می‌کنند، در آینده تبدیل به افرادی خواهند شد که از عرت نفس و سلامتی روان برخوردارند و به همین ترتیب، کودکانی که در زمینه‌ی مهارت‌ها و ارزش‌های زندگی آموزش می‌بینند، از نظر تحصیلی و اجتماعی از موفقیت بیشتری نیز برخوردار خواهند بود.

مباحث آموزشی فرزندپروری، گستره‌ی متنوعی از موارد اساسی را در بر می‌گیرد که از این میان می‌توان به موضوعاتی از این قبیل اشاره کرد: توانایی برقراری ارتباط با کودکان در سنین مختلف و درک نیازهای آن‌ها، مقابله با مواقع استرس‌زا و مضطرب‌کننده، بهره‌برداری از گذراندن زمان در کنار فرزندان، تکنیک‌های بهینه‌ی ارتباطی در رفتار با آنان، حفاظت از کودکان در برابر آسیب‌های اجتماعی، آموزش مسائل جنسی به آنان و ... . در کتابی که اکنون نسخه‌ی الکترونیکی آن پیش روی شما قرار دارد نیز کوشیده شده است که حتی‌الامکان به برخی از مهم‌ترین این مسائل پرداخته شود. همچنین یکی از وجوه تمایز این کتاب با سایر آثار هم‌رده‌ی خود نیز در این است که معصومه بهرامی در نقش مؤلف اثر، ابزارهای سنجش و محک‌زنی را درباره‌ی رهنمودهای ارائه‌شده‌ی داخل کتاب، در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

انتشارات آزمون یار پویا کتاب فرزندپروری و ابزار سنجش آن نوشته‌ی معصومه بهرامی را تهیه و منتشر کرده است.

کتاب فرزندپروری و ابزار سنجش آن برای چه کسانی مناسب است؟

والدین کوشا و علاقه‌مندان به کتاب‌های علوم تربیتی را به مطالعه‌ی کتاب فرزندپروری و ابزار سنجش آن دعوت می‌کنیم.

در بخشی از کتاب فرزندپروری و ابزار سنجش آن: شیوه‌های فرزندپروری می‌خوانیم

در صورتی که خانواده با روابط ناصحیح خود نقش دافعه را نسبت به فرزند داشته باشد، طبیعتاً منابع دیگر که رابطه‌ای بهتر و آموزشی‌تر از خانواده ایجاد کنند، می‌توانند بر روی چگونگی شخصیت روانی، اجتماعی و فرهنگی فرزندان اثر به سزایی داشته باشند.

از منظری دیگر، در صورتی که رابطه‌ خانواده رابطه‌ای براساس دمکراسی و آزادی باشد، اولاً فرزند بیشتر به سمت خانواده تمایل نشان خواهد داد. ثانیاً، جنبه اجتماعی شدن او بیشتر تقویت شده و وی نقش فعال‌تری را در جامعه ایفا می‌کند. در غیر این صورت، غالباً دیده شده که فرد منزوی بوده و با محیط اطراف خود مستقلانه برخورد خواهد کرد.

رابطه والدین با فرزندان یا شیوه‌های فرزندپروری، در گذر از اعمالی است که اهداف گوناگونی را در بردارد، تربیت اخلاقی، روانی، شناسایی، رشد و پیشرفت استعدادهای فرزندان، آموزش مهارت‌ها، آشنایی با قوانین و هنجارهای جامعه از دید والدین، از جمله این اهداف می‌باشند.

شیوه‌های فرزندپروری از نظر دیدگاه‌های مختلف به طور متفاوتی تعریف شده است که در ذیل به چند مورد از این تعاریف اشاره خواهیم کرد.

دارلینگ و استینبرگ (1993) شیوه‌های فرزندپروری را این گونه تعریف می‌کند: شیوه‌های فرزندپروری منظومه‌ای از گرایشات، اعمال و جلوه‌های غیرکلامی است که ماهیت تعامل کودک و والدین را در تمامی موقعیت‌های گوناگون مشخص می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
شیوه‌های فرزندپروری
تاریخچه شیوه فرزندپروری
نظریه‌های مرتبط با شیوه‌های فرزندپروری
نظریه اریکسون
نظریه آدلر
الگوی بامریند
انواع شیوه‌های فرزندپروری از دیدگاه بامریند
فرزندپروری سهل‌گیرانه
تفاوت بین شیوه‌های فرزندپروری مسامحه‌کار و سهل‌گیر
خانواده و شیوه‌های فرزندپروری
راهنمای مقیاس فرزندپروری آرنولد
راهنمای پرسشنامه شیوه‌های فرزندپروری بامریند
راهنمای مقیاس شیوه فرزندپروری پارکر
راهنمای پرسشنامه فرزندپروری یانگ
راهنمای پرسشنامه والدگری آلاباما (فرم کوتاه)
راهنمای پرسشنامه فرزندپروری آلاباما
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فرزندپروری و ابزار سنجش آن: شیوه‌های فرزندپروری
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات آزمون یار پویا
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات107
زبانفارسی
شابک978-600-7849-61-3
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فرزندپروری و ابزار سنجش آن

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فرزندپروری و ابزار سنجش آن

برای دریافت کتاب فرزندپروری و ابزار سنجش آن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.