معرفی و دانلود کتاب در دفاع از فهم: سخنرانی‌های آلبر کامو 1958 - 1936

عکس جلد کتاب در دفاع از فهم: سخنرانی‌های آلبر کامو 1958 - 1936
قیمت:
۷۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب در دفاع از فهم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب در دفاع از فهم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب در دفاع از فهم: سخنرانی‌های آلبر کامو 1958 - 1936

کتاب در دفاع از فهم، دربردارنده‌ی متن سی‌و‌چهار سخنرانی آلبر کامو است که طی حدود بیست سال، با موضوعات مختلف و در محافل گوناگون بیان شده‌اند. عمده‌ی مضامین این کتاب یا در حوزه‌ی فلسفه، سیاست و تاریخ می‌گنجند یا دیگر وجوه حیات انسانی را مد نظر داشته‌اند. کتابی که مقابلتان قرار گرفته، شما را با مبانی فکری یکی از داستان‌نویسان و فلاسفه‌ی مطرح جهان بیشتر آشنا خواهد کرد.

درباره‌ی کتاب در دفاع از فهم

ممکن است بیشتر مخاطبان، آلبر کامو (Albert Camus) را با آثار ادبی برجسته‌‌ و ماندگارش به یاد بیاورند و او را صرفاً داستان‌نویسی نابغه در تاریخ ادبیات معاصر بدانند. چنین مخاطبانی حتماً متعجب خواهند شد اگر پی ببرند که کامو علاوه‌بر نویسندگی، در سخنرانی‌های پرشور و‌ خطابه‌های اعتراضی نیز ید طولایی داشته است. برای این‌که با اندیشه‌های وی در خلال سخنرانی‌هایش آشنا شوید، پیشنهاد ما این است که هرچه سریع‌تر کتاب در دفاع از فهم (Conférences et discours) را تهیه کنید تا به گنجینه‌ای از تمامی سخنرانی‌های کامو، به مناسبت‌های گوناگون و با موضوعات متنوع، دسترسی داشته باشید.

آن‌چه در اثر حاضر می‌خوانید، مجموعه‌ای است از متن سی‌و‌چهار سخنرانی کامو طی سال‌های 1936 تا 1958. با وجود این‌که آلبر کامو با سخنرانی میانه‌ی خوبی نداشته و تصور می‌کرده سخنران خوبی نیست، اما به نظر می‌رسد در سخنرانی‌هایش نیز مانند رمان‌ها، مقالات و جستارهایش، خوش درخشیده و توانسته رضایت خاطر مخاطبان را جلب کند. جالب است بدانید او با این‌که هنگام ارائه‌ی سخنرانی‌هایش، نویسنده‌ی سرشناسی بوده اما در هیچ‌کدام از سخنرانی‌ها، هیچ اشاره‌ای به متن‌ها و داستان‌هایش نکرده است! بااین‌حال، مسئله‌ی «تعهد هنرمند» در سخنانش به‌وضوح دیده می‌شود. بنابراین، اگرچه کامو در خطابه‌هایش، سخنی از کتاب‌ها و رمان‌هایش به میان نیاورده اما همواره هویت خود را به‌عنوان یک هنرمند حفظ کرده و آن را در سخنرانی‌هایش نیز نشان داده است. این متفکر روشنفکر، در تلاش بوده تا هنگام سخنرانی‌هایش، تعهد خود را به‌عنوان یک انسان و مسئولیتی را که نسبت به سایر انسان‌ها داشته، شرح بدهد. همچنین صدای اعتراض نسلی باشد که لابه‌لای محدودیت‌ها، در حال نابود شدن است.

کامو چه در آثار ادبی و چه به‌عنوان یک فیلسوف و سخنران، به دنبال راهی برای درک «بحران بشر» و نشان دادن چهره‌ی پلید آن بوده است. همچنین می‌کوشیده تا مرهمی برای زخم‌های دیرینه‌ی بشریت عرضه کند. او معتقد بود در میان انواع و اقسام مشاغل امروزی، شغلی نیز با عنوان «انسان بودن» وجود دارد. وظیفه‌ی کسانی که به این شغل روی آورده‌اند، چیزی نیست جز مبارزه با فلاکت آدمی یا کاستن از شدت آن.

از مشخصه‌های قابل توجه کتاب حاضر، می‌توان به مشخص بودن بُعد زمانی و مکانی سخنرانی‌های کامو اشاره کرد. به عبارت دیگر، در ابتدای متن هر سخنرانی‌، توضیحی کوتاه در مورد اوضاع زمانی آن، مراسمی که کامو در آن به سخنرانی پرداخته و نشریه‌ای که متن سخنرانی را نخستین بار چاپ کرده، بیان شده است که قطعاً مطالعه‌ی دقیق آن‌ها، برای درک بهتر سخنرانی‌ها، یاری‌گر خوانندگان خواهد بود. به همین شکل، گوشه‌ای از شرح حال کامو، هنگام ارائه‌ی سخنرانی‌هایش مطرح شده که خواندن آن‌ نیز می‌تواند درک کلی اما دقیقی را از شخصیت کامو برای مخاطبان به ارمغان بیاورد.

معرفی و دانلود کتاب در دفاع از فهم

فرهنگ، تمدن، بشریت، آزادی و جهان غرب، عناصر اصلی و پای ثابت سخنرانی‌های آلبر کامو هستند. مطالعه‌ی کتاب در دفاع از فهم، چهره‌ی تازه‌ای از کامو را در برابر خوانندگان مجسم خواهد کرد؛ چهره‌ای مملو از دردمندی برای بشر امروزی و سرشار از خشم نسبت به محدودیت‌هایی که آزادی‌ انسان را در معرض خطر قرار داده‌اند. البته این مشخصه‌ها در رمان‌ها، جستارها و یا مقالات کامو نیز دیده می‌شوند اما کوبندگی و صراحت ناشی از آن‌ها در سخنرانی‌های وی نمود بیشتری دارند. در این اثر، هم ردپای سیاست را خواهید دید، هم نشانه‌های فرهنگ، جامعه و سایر وجوه زندگی انسان‌ها را. به این خاطر که آلبر کامو هر کجا به‌عنوان یک سخنران، لب به سخن گشوده، از انسان و انسانیت صحبت به میان آورده است. همین نکته کافی است برای اینکه سایر جنبه‌های تمدن بشری نیز، خواسته یا ناخواسته، در خطابه‌هایش مطرح شده و مورد توجه قرار بگیرند.

هرچند کامو در برخی از سخنرانی‌های خود به سراغ موضوعاتی مانند جنگ‌های جهانی و خطرات کمونیسم رفته؛ یعنی به وقایعی پرداخته که در زندگی امروزی انسان‌ها معنا و مصداقی ندارند، اما بااین‌حال، هنوز هم گَردی از کهنگی بر سخنانش ننشسته و سخنرانی‌هایش همچنان برای روشنفکران کنونی تازگی دارند.

هنگامی که کامو سخنرانی‌های اثر حاضر را مطرح می‌کرد، اروپا در آتش جنگ و ستم می‌سوخت و به نظر می‌رسید آینده‌ی روشنی در انتظار بشر نباشد. در چنین حال‌ و‌ روزی، کامو با سخنرانی‌هایی که میان مخاطبانش طرفداران زیادی هم داشتند، از امید سخن می‌گفت و نوید آینده‌ای را می‌داد که در آن انسانیت و برابری حرف اول را بزنند. کامو چه در رمان‌هایش، چه در مقالات و چه در سخنرانی‌هایش، انسانی عاشق بود که برای عشق حدی و مرزی نمی‌شناخت. این نویسنده‌ی فرانسوی می‌توانست همان‌طور که به هم‌وطنانش عشق می‌ورزد، به هر انسانی، ولو ناشناس نیز عشق بورزد. او برای بازنمایی این عشق، افسار کلام را متبحرانه به دست می‌گرفت تا هم خوانندگان آثارش و هم شنوندگان سخنانش با مظاهر گوناگون عشق و معجزه‌آفرینی‌های آن روبه‌ شوند.‌ شاید آزادی را بتوان ارزشمندترین نتیجه‌ای دانست که عشق به انسانیت، با خود به دنبال می‌آورد.

کتاب در دفاع از فهم، مضامین و موضوعات متنوعی را دربرمی‌گیرد اما سیاست، فلسفه و تاریخ، بیش از سایر موضوعات، در آن به چشم می‌خورند. نثر روان این کتاب، حاصل کوشش‌های محمدمهدی شجاعی در ترجمه‌ی نسخه‌ی اصلی آن است. انتشارات چشمه چاپ و نشر این اثر را به عهده داشته است.

کتاب در دفاع از فهم برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به دنبال مجموعه سخنرانی‌هایی هستید که از زبان یکی از درخشان‌ترین شخصیت‌های ادبی و فلسفی جهان بیان شده باشند، شک نکنید که بهترین انتخاب شما، خرید کتاب در دفاع از فهم خواهد بود. علاقه‌مندان مباحث فلسفی، سیاسی و تاریخی نیز مطالعه‌ی این اثر را فراموش نکنند.

در بخشی از کتاب در دفاع از فهم: سخنرانی‌های آلبر کامو 1958 - 1936 می‌خوانیم

وقتی یک اروپایی این فکر را بر زبان می‌آورد که زندگی غم‌انگیز است، با خود فکر می‌کند که باهوش‌تر از او در عالم نیست. طبعاً تفکر احمقانه‌ای است. وقتی یک آمریکایی متقاعد شده زندگی خوب است و دردورنجی وجود ندارد، فکر می‌کند فهیم‌تر از او در عالم نیست. پُر واضح است که اشتباه بزرگی است. متوجه شده‌ام در مواجهه با شرایطی مشابه آمریکا و اروپا از دردهایی متضاد رنج می‌برند و در نظرم هر دوی این‌ها غیرمنطقی است؛ چه بگوییم نباید بدبین بود و چه بگوییم نباید خوش‌بین بود. یونانیان باستان می‌دانستند زندگی یک روی شب دارد و یک روی روز و می‌دانستند انسان باید هم‌زمان به نور و ظلمت چشم بدوزد تا واقعاً انسان باشد. یک تمدن همیشه با معیار شیوه‌ای سنجیده می‌شود که برگزیده تا از پس این تناقض برآید، با رسیدن به سنتزی ورای این دو چیز متضاد. در اروپا و آمریکا هر فکری کنیم، همه به سوی این سنتز گام برمی‌داریم و هر یک از ما نظری در باب این معضل دارد. اگر یکی شکست بخورد، دیگری نیز نابود می‌شود و باز گِل و خون جانشین خورشید و شب می‌شوند. و شاید این نیز حقیقت داشته باشد که در این ماجراجویی عظیمِ تفکر غربی بسیاری از چیزها به ما بستگی ندارد. آن‌چه همیشه به ما بستگی دارد توان تأیید، حفظ و عدم‌خیانت به چیزی است که باور داریم حقیقت است.

و حقیقت این است که دنیای امروز نه دنیای خوشبختی است و نه دنیای بدبختی. میدانی است محصور میان تمنای خوشبختی که در دل تمام انسان‌هاست و تقدیری تاریخی که بحران بشر در آن به حد نهایت خود رسیده است. پس از سویی باید تصوری دقیق از این بحران داشته باشیم و از سوی دیگر درکی دقیق از خوشبختی؛ آن‌چه هر انسانی می‌تواند آرزوی رسیدن به آن را داشته باشد. پس باید روشن‌بین باشیم.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
پیش‌گفتار
1937: فرهنگ بومی، فرهنگ نوِ مدیترانه‌ای
1945: دفاع از فهم
سخنان آلبر کامو
1946: بحران بشر
نتیجه‌گیری
بدبین‌ایم؟
میزگرد تمدن
پیام کامو که ژان عمروش آن را در سالن شیمی قرائت کرد
بی‌دین و مسیحیان: سخنرانی در دیر دومینیکن ها
سخنان کامو به نقل از نشریه‌ی دیر دومینیکن‌ها، آوریل 1949
1947 1946: اسپانیا؟ گمان می‌کنم نمی‌توانم دیگر از آن حرفی بزنم…
1948: پاسخ می دهم…
گواه آزادی
1949: دوران قاتلان
داستان آلمانی
نتیجه‌گیری
1951: اروپای وفاداری
سخنرانی در انجمن کاتالانی های مقیم پاریس
آلبر کامو از انتخابات بریتانیا می‌گوید
1952: فراخوانی برای محکومان به مرگ
اسپانیا و فرهنگ
1953: نان و آزادی
سخنرانی در موتوآلیته [تقویم آزادی: هفدهم ژوئن ۱۹۵۳]
1955: فردای تمدن اروپا
پرسش‌های شرکت‌کنندگان دیگر
در باب آینده ی تراژدی
نتیجه‌گیری
اسپانیا و دُن‌کیشوتیسم
در ستایش روزنامه‌نگاری دور از وطن
داستایوسکی
1956: فراخوانی برای آتش‌بس موقت برای غیرنظامیان در الجزایر
پُزنان
حزب آزادیدر ستایش سالوادور دِ ماداریاگا
پیامی به جوانان فرانسوی برای مجارستان
1957: کادار ترس را به چشم خود دیده است
رسوم خونین و همیشگی
دار آزادی نمی‌آورد
آن‌چه بوداپست از آن دفاع می‌کرد
پاسخ به شپیلوف
پیامی به نویسندگان مجار دور از وطن
سخنرانی استکهلمدهم دسامبر 1957
سخنرانیِ دانشگاه اوپسالاچهاردهم دسامبر 1957
1958: دِین من به اسپانیا
سخنرانی الجزایری‌ها
‌نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب در دفاع از فهم: سخنرانی‌های آلبر کامو 1958 - 1936
نویسنده
مترجممحمدمهدی شجاعی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات350
زبانفارسی
شابک978-622-01-0909-9
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب در دفاع از فهم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب در دفاع از فهم

برای دریافت کتاب در دفاع از فهم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.