معرفی و دانلود کتاب صوتی در دفاع از فهم: سخنرانی‌های آلبر کامو (1958-1936)

عکس جلد کتاب صوتی در دفاع از فهم: سخنرانی‌های آلبر کامو (1958-1936)
قیمت:
۹۷,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی در دفاع از فهم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی در دفاع از فهم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی در دفاع از فهم: سخنرانی‌های آلبر کامو (1958-1936)

کتاب صوتی در دفاع از فهم نوشته‌ی آلبر کامو، مجموعه‌ای از سخنرانی‌های این نویسنده‌ی مشهورِ فرانسوی‌ست. آلبر کامو در این کتاب دغدغه‌های فکری، سیاسی و فلسفی‌اش که در دیگر آثارش نیز مشهود هستند را مطرح می‌کند. او در کتاب صوتی در دفاع از فهم، به بحرانی می‌پردازد که بشریت به آن دچار شده است و نقشِ هنرمندان در مواجهه با این بحران را نشان می‌دهد.

درباره‌ی کتاب صوتی در دفاع از فهم

بسیاری از روشن‌فکران و هنرمندانِ اروپایی در قرن بیستم به دنبالِ فهمِ وقایع و فجایعِ مهم و تاریخی‌ای بودند که آن‌ها را از نزدیک مشاهده کرده بودند. آن‌ها با آثارِ داستانی و غیرداستانیِ خود به دنبالِ کشفِ علل، تأثیرات و ماهیتِ این وقایع بودند تا بتوانند در آینده از رخ دادنِ دوباره‌ی آن‌ها جلوگیری کنند. در این میان، آلبر کامو (Albert Camus)، نویسنده‌ی فرانسوی و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات جایگاهِ ویژه‌ای دارد. او در تمامِ عمرش به دنبالِ این بود که انسان، کرامت و آزادیِ خود را بازیابد و این دغدغه‌ی خود را در آثارِ هنری و سخنرانی‌های بسیاری که در زندگی‌اش تنظیم کرد نشان داده است. سخنرانی‌های موجود در کتاب صوتی در دفاع از فهم (Speaking Out: Lectures and Speeches, 1937-1958)، به خوبی نمایانگرِ تعهدِ آلبر کامو به آرمان‌های انسانی هستند. این سخنرانی‌ها، در سال‌های بین 1937 (زمانی که آلبر کامو تنها 22 سال سن داشت) و 1958 (دو سال قبل از مرگَش در یک سانحه‌ی رانندگی) تنظیم شده‌اند و علی‌رغمِ اینکه بسیاری از آن‌ها در دانشگاه‌ها یا انجمن‌های ادبی ایراد شده‌اند، مخاطبِ اصلیِ آن‌ها به زعمِ این نویسنده، تمامی انسان‌ها و افرادِ متعهد و دغدغه‌مند هستند.

آلبر کامو در کتاب صوتی در دفاع از فهم، «بحران بشریت» را تشخیص می‌دهد و تلاش می‌کند نماینده‌ی کسانی باشد که در نیمه‌ی اول قرن بیستم هیچ صدایی نداشتند. به باورِ او، فجایعی که در قرن بیستم رخ دادند، تمدنِ انسانی را دچارِ بحرانی بزرگ کرده است و این بحران‌های عمیق بشری تا زمانی که هر فرد و هر انسان به اندازه‌ی توانِ خود تلاشی برای کاهش رنجِ هم‌نوعانِ خود نکند، باقی خواهند ماند. آلبر کامو حتی خودش را نیز از این قاعده مستثنی نمی‌داند و می‌گوید: «من ترجیح می‌دهم تعهدِ بشر به ادبیات و هنرِ متعهد باشد و نه ادبیات و هنرِ بی‌تعهد».

موضوعاتِ مطرح‌شده در کتاب صوتی در دفاع از فهم را می‌توان در سه دسته جای داد: در دسته‌ی اول، آلبر کامو به مسئولیت‌ها و وظایفِ فکریِ روشن‌فکران و هنرمندان می‌پردازد؛ در دسته‌ی دوم، سخنرانی‌های فلسفی‌تری را می‌توان یافت که به شرایط و وضعِ حاکم بر اروپا و جهان پس از جنایاتِ نازیان، بمبارانِ هیروشیما و ناگازاکی، جنگِ سرد، جنایاتِ استالین و منشِ سرکوب‌گرانه‌ی دولت‌های کمونیستی می‌پردازند؛ در دسته‌ی سوم، با سخنرانی‌هایی از کامو مواجهیم که در آن‌ها به شخصیت‌ها و وقایعِ مهم می‌پردازد. در سخنرانی‌های دسته‌ی سوم، حمایتِ کامو از نویسندگانِ مجارستانی، رییس‌جمهورِ تبعید‌شده‌ی کلمبیا، مخالفینِ رژیمِ فرانکو در اسپانیا و کارگرانِ معترضِ آلمانِ شرقی را می‌بینیم.

آلبر کامو در کتاب صوتی در دفاع از فهم، به همان اندازه که به مخالفت با نازی‌ها و فاشیست‌ها در طیفِ راستِ سیاسی می‌پردازد، مخالفت و دشمنیِ خود با استالینیسم در طیفِ سیاسیِ چپ را نیز اعلام می‌کند. او با اشاره به دادگاه‌های نمایشی، اردوگاه‌های کار اجباری، سرکوبِ فکری و تعرضِ به آزادی‌های انسانی در شورویِ استالین، نشان می‌دهد دغدغه‌ی اصلیِ او انسانیت و آزادیِ است و نه جهت‌گیری‌های متعصبانه‌ی سیاسی یا دعواهای روشنفکری میان طیف‌های مختلف فکری.

آلبر کامو که از نظر فلسفی پوچ‌گرا بود و باور داشت حتی اگر زندگی معنایی داشته باشد، انسان قادر به دانستن آن معنا نیست، پس از اینکه در جنبش مقاومت فرانسه در زمان جنگ جهانی دوم شرکت کرد، نگرشی متفاوت پیدا کرد. او به این نتیجه رسید که در جهانی که نسبت به رنج‌های بشر بی‌تفاوت است و در برابر نیرو‌های سیاسی‌ای که به نامِ حقیقتی والا انسان‌ها را به بردگی می‌گیرند و می‌کشند، اولویت همه‌ی ما باید این باشد با دیگر انسان‌ها اعلام همبستگی کنیم و همراه و متحدِ آن‌ها باشیم. این تصویر از آلبر کامو، با تصویری که از آلبر کاموی پوچ‌گرا داریم متفاوت است؛ با اینکه پذیرش همان پوچی است که در او چنین گرایش و تعهدِ اخلاقی‌ای را ایجاد کرده است.

سخنرانی‌های آلبر کامو در کتاب صوتی در دفاع از فهم، تعهدِ عمیقِ این نویسنده‌ی فرانسوی به مسئله‌ی عدالت در جهان را نشان می‌دهند. این کتاب توسطِ انتشارات چشمه و به ترجمه‌ی محمدمهدی شجاعی منتشر شد، سپس انتشارات رادیو گوشه به گویندگیِ تایماز رضوانی نسخه‌ی صوتی در دفاع از فهم را منتشر کرد.

کتاب صوتی در دفاع از فهم برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به آثارِ آلبر کامو و همینطور کسانی که به مباحث فلسفی و اجتماعی در بابِ هنر و ادبیاتِ متعهد علاقه‌مند هستند از شنیدنِ این کتاب لذت خواهند برد.

با آلبر کامو بیشتر آشنا شویم

آلبر کامو (1913-1960) نویسنده‌ی فرانسوی و برنده‌ی جایزه‌ی نوبلِ ادبیات در سال 1957 است. او بسیاری از رمان‌های مهم و تأثیرگذارِ قرنِ بیستم مانندِ کتاب‌های «بیگانه»، «طاعون» و «سقوط» را نگاشته است و از مهم‌ترین چهره‌های مکتب اگزیستانسیالیسم در ادبیات به شمار می‌رود.

در بخشی از کتاب صوتی در دفاع از فهم: سخنرانی‌های آلبر کامو (1958-1936) می‌شنویم

ما نویسندگان و هنرمندان امروز وجدانی آزرده داریم و رسم بر این شده تا از این حرفه عذرخواهی کنیم. در حقیقت، دیگران با تعصبِ خودشان در این راه کمک می‌کنند. از هر کرانه از جامعه‌ی سیاسی‌مان فریادی بلند خطاب به ما برخواسته و ما را فرا می‌خواند تا خود را تبرئه کنیم. باید توجیه کنیم که چرا به کاری نمی‌آییم و در‌این‌حال چرا خدمتگزارِ هدف‌هایی پلید شده‌ایم؛ و وقتی پاسخ می‌دهیم که برائت از این اتهاماتِ متناقض بسیار دشوار است، به ما می‌گویند محال است به سازِ همه برقصیم. اما می‌توانیم با گرویدن به مسلکِ بعضی‌ها بخششِ سخاوتمندانه‌شان را به دست بیاوریم. مسلکی که به اعتقادِ خودشان تنها مسلکِ حقیقی‌ست. اگر با این استدلال راه به جایی نبرند، به هنرمند می‌گویند: «فلاکتِ مردم را ببینید. برای این فلاکت، چه کرده‌اید؟». هنرمند در مقابلِ چنین باج‌خواهیِ پلیدی می‌تواند چنین پاسخ دهد: «فلاکت مردم؟ چیزی به این فلاکت نمی‌افزایم. کدام یک از شما می‌تواند چنین ادعایی داشته باشد؟». اما این نیز حقیقت دارد که هیچ‌کدام از ما اگر متعهد به چیزی باشد، نمی‌تواند بی‌اعتنا باشد به ناله‌ای که از مردمِ ناامید بر می‌خیزد. پس باید قطعاً خود را گناهکار بدانیم.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی
7 دقیقه
پیشگفتار
24 دقیقه
فرهنگ بومی، فرهنگ نوی مدیترانه‌ای
11 دقیقه
دفاع از فهم
6 دقیقه
سخنان آلبر کامو، کتاب رومانیایی‌ها
29 دقیقه
بحران بشر | بخش اول
26 دقیقه
بحران بشر | بخش دوم
15 دقیقه
بدبینی
28 دقیقه
میزگرد تمدن
7 دقیقه
پیام کامو که ژان املوش آن را در سالن شیمی قرائت کرد
26 دقیقه
بی‌دین و مسیحیان: سخنرانی در دیر دومینیکن‌ها، بخش اول
22 دقیقه
بی‌دین و مسیحیان: سخنرانی در دیر دومینیکن‌ها، بخش دوم
5 دقیقه
اسپانیا: گمان می‌کنم دیگر نمی‌توانم دیگر از آن حرفی بزنم
9 دقیقه
پاسخ می‌دهم
27 دقیقه
گواه آزادی
22 دقیقه
دوران قاتلان، بخش اول
33 دقیقه
دوران قاتلان، بخش دوم
21 دقیقه
اروپای وفاداری
19 دقیقه
سخنرانی در انجمن کاتالانیایی‌های مقیم پاریس
20 دقیقه
آلبر کامو از انتخابات بریتانیا می‌گوید
10 دقیقه
فراخوانی برای محکومان به مرگ
19 دقیقه
اسپانیا و فرهنگ
26 دقیقه
نان و آزادی
15 دقیقه
سخنرانی در موتوآلیته
28 دقیقه
فردای تمدن اروپا، بخش اول
35 دقیقه
فردای تمدن اروپا، بخش دوم
35 دقیقه
در باب آینده‌ی تراژدی
10 دقیقه
اسپانیا و دن کیشوتیسم
22 دقیقه
در ستایش روزنامه‌نگاری دور از وطن
7 دقیقه
داستایوفسکی
29 دقیقه
فراخوانی برای آتش‌بس موقت برای غیرنظامیان در الجزایر
11 دقیقه
پوزنان
22 دقیقه
حزب آزادی: در ستایش سالوادور د داماریاگا
9 دقیقه
پیامی به جوانان فرانسوی برای مجارستان
19 دقیقه
کادار، ترس را به چشم خود دیده است
3 دقیقه
پیامی به نویسندگان مجار دور از وطن
14 دقیقه
سخنرانی استکهلم
34 دقیقه
سخنرانی دانشگاه اوپسالا، بخش اول
22 دقیقه
سخنرانی دانشگاه اوپسالا، بخش دوم
12 دقیقه
دین من به اسپانیا
8 دقیقه
سخنرانی الجزایری‌ها

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی در دفاع از فهم: سخنرانی‌های آلبر کامو (1958-1936)
نویسنده
مترجممحمدمهدی شجاعی
راویتایماز رضوانی
ناشر چاپینشر چشمه
ناشر صوتی رادیو گوشه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۲ ساعت و ۳۱ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی در دفاع از فهم

حبیب عبدالرحمانی
۱۴۰۲/۶/۱۶
این اولین کتابی است که از آثار کامو مطالعه میکنم به این فیلسوف و نویسنده گرانقدر علاقه‌مند شدم هرچند به عمق اندیشه ایشان هنوز پی نبرده‌ام پس در رد یا قبول نظر ایشان حرفی نمی‌زنم اما معتقدم باید آثار فلاسفه بزرگ را مطالعه کرد حتی اگر مخالف عقایدمان را گفته باشند اما در کنار آن‌ها باید همواره سعی ناب کنیم اسلام را هم بشناسیم واین شناخت را باید از منشأ آن یعنی قرآن وسیره پیامبر و امامان بگیریم نه از روحانیون
کامبیز رفیع
۱۴۰۲/۷/۱۵
خوانش مناسب، مفاهیم عالی، فضا برای حرکت ذهن و یادگیری…. خیلی لذت بخش بود، میل دارم کتاب هم بگیرم و دوباره بخونم. خیلی ممنون.
محمود رضا نوروزی
۱۴۰۲/۵/۱۶
باید هر انسانی یکبار هم که شده گوش کند مخصوصا روانشناسان وجامعه شناسان
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب صوتی در دفاع از فهم

برای دریافت کتاب صوتی در دفاع از فهم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.