معرفی و دانلود کتاب صوتی تأدیب: روایت یک تحقیر

عکس جلد کتاب صوتی تأدیب: روایت یک تحقیر
قیمت:
۵۴۰۰۰ ۲۷,۰۰۰ تومان ۵۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تأدیب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تأدیب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی تأدیب: روایت یک تحقیر

کتاب صوتی تأدیب رمانی تکان‌دهنده به قلم طاهر بن جلون، نویسنده‌ی توانای مراکشی است. در این اثر ماجرای گروهی از دانشجویان روایت شده که در زمان سلطنت سلطان حسن دوم در مراکش، علیه استبداد او می‌شورند و به همین خاطر نیز، چند ماه هولناک را در زندان‌های مراکش به سر آورند. طاهر بن جلون آثار خود را به زبان فرانسه می‌نویسد. او تاکنون به افتخارات فراوانی از جمله جایزه‌ی معتبر گنکور رسیده است.

درباره کتاب صوتی تأدیب:

اگر ادبیات را جنگی علیه فراموشی، و نویسنده را سرباز حقیقت در برابر خیلِ لشکریان دروغ و تحریف بدانیم، باید اذعان کنیم اثری که پیش رو دارید، تبلور روح ادبیات است. طاهر بن جلون با نگارش این کتاب به نبرد با زوال حافظه‌ی جمعی برخاسته تا با کلمات قدرتمند و پرتوان خود، علیه خطر فراموشی هشدار دهد؛ فراموشیِ فصلی مهم از تاریخ کشورش، مراکش.

ماجراهای رمان تأدیب (The Punishment) در دهه‌ی شصت میلادی و در کشور مراکش می‌گذرد. در این برهه از زمان، سلطان حسن دوم، فرزند سلطان محمد پنجم، بر این کشور حُکم می‌راند. سلطنت او، همچون هر حکومت مستبد دیگری، بر پایه‌ی سرکوب و خفقان استوار بود. با این حال مردم به سادگی تن به این خفقان نمی‌دادند. به گواه تاریخ، هر جا قدرت باشد، مقاومت نیز هست. هر جا سرکوب باشد، مبارزه نیز لاجرم هست. در رمان تأدیب مبارزه علیه حکومت ظالم سلطان حسن دومِ مراکش، بیش از همه از سوی طبقه‌ی دانشجویان پی گرفته می‌شود. محوریت داستان با یکی از همین دانشجوهاست که نقش راوی ماجراها را نیز بر عهده دارد.

کتاب تأدیب پرقدرت آغاز می‌شود و پرقدرت ادامه می‌یابد. کم و کیف داستان از همان ابتدا بر مخاطب مشخص می‌شود: قرار است گروهی از دانشجویان معترض در قالب زندانی به پادگانی مخوف منتقل شده و در آنجا «ادب شوند»! تا بلکه اینگونه دست از ساز مخالف زدن بردارند و به نظم موجود تن دهند. راوی یکی از همین دانشجویان است. روایت او، به واقع چیزی جز روایت یک تحقیرِ دردناک و جانکاه نیست؛ تحقیری که طی چند روزِ جهنمی بر دانشجویان مراکشی می‌رود، و جسم و روح ایشان را به یک اندازه لگدکوب می‌کند.

درباره‌ی کتاب صوتی تأدیب نکته‌ی دیگری نیز گفتنی است، و آن اینکه خصلت خاطره‌وار روایت، سبب شده تا مخاطب به طور ناخودآگاه آن را نه اثری داستانی، بلکه متنی مستند انگارد. امری که البته به طور مطلق صحیح نیست، چرا که تأدیب در وهله‌ی نخست یک رمان است و نه شکلی از خاطره‌نویسی. با این حال، انکارکردنی نیست که بخش اعظمی از مصالح داستان از دیده‌ها و شنیده‌های نویسنده برآمده و در قالب داستانی پرکشش نضج یافته است.

لازم به ذکر است که ترجمه‌ی فارسی تأدیب به قلم محمدمهدی شجاعی، با کسب مجوز از سوی ناشر اصلی کتاب به انتشار می‌رسد. همچنین، گفتنی‌ست که خوانش این اثر برای تهیه‌ی نسخه‌ی صوتی بر عهده‌ی اشکان عقیلی پور، راوی توانای کتاب‌های گویا بوده است.

نکوداشت‌های کتاب صوتی تأدیب:

- گویی مستیقماً از دل هزار و یک شب بیرون آمده! (لُپوان)
- آنچه در تأدیب مطرح است، خشم یک نویسنده است، و جدالش برای سربلندی در جنگ با دشواری‌ها. (اکتوالیته)

کتاب صوتی تأدیب مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به رمان‌های سیاسی و تاریخی، بی‌تردید کتاب صوتی تأدیب را اثری ارزشمند خواهند یافت.

با طاهر بن جلون بیشتر آشنا شویم:

طاهر بن جلون (Tahar Ben Jelloun) متولد اول دسامبر 1944 و اهل کشور مراکش است. او بیشتر آثار خود را به زبان فرانسوی نگاشته و از سال 1972 مشغول مقاله‌نویسی برای مجله‌ی مشهور لوموند است. او مدت مدیدی است که همراه همسر فرزندانش ساکن شهر پاریس است. طاهر بن جلون در سال 2008 مفتخر به دریافت نشان لژیون دونور (بالاترین نشان افتخار در کشور فرانسه) از دستان نیکلاس سارکوزی، رئیس جمهور وقت شد. از آثار مشهور او می‌توان به دو کتاب با عناوین «فرزند خاک» و «شب مقدس» اشاره کرد. گفتنی است که بن جلون در سال 1987 موفق به به دریافت جایزه‌ی ادبی گنکور شد.

در بخشی از کتاب صوتی تأدیب می‌شنویم:

صلات ظهر است. خورشیدی تیز... خورشید هم در مصیبتی که دارم از سر می‌گذرانم سنگ تمام می‌گذارد. برادرم دوبه‌شک است. دوروبرش را نگاه می‌کند و غم را در چشم‌هایش می‌بینم. لابد فکرش دوباره رفته سمت گمشده‌ها. مثلاً چند ماه پیش، همسایه‌مان از خانه رفته بود بیرون تا با دو مرد که زنگ در خانه‌شان را زده بودند، حرف بزند. رفته بود دنبالشان و دیگر هیچوقت دوباره او را ندیدیم. زن و بچه‌هایش آمدند پیش پدرم تا کمکشان کند که آگهی گمشده‌ها برایش بنویسند و بعد هم توی روزنامه‌ها چاپش کردند. ناشناس‌ها آدم‌ها را می‌ربایند. پلیس دنبالشان می‌گردد اما پیدایشان نمی‌کند. پدر بهترین دوستم اینطوری گم شده بود. می‌گفتند دست کثیف ژنرال اوفقیر در کار است. عده‌ای هم گفتند دربار این وسط کاره‌ای نیست...

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی
31 دقیقه
در راه الحاجب
14 دقیقه
واپسین لحظات آزادی
14 دقیقه
عقا
6 دقیقه
معاینه‌ی پزشکی
5 دقیقه
تنبیه‌شدگان حضرتش
14 دقیقه
حمل قلوه‌سنگ در ظل آفتاب
27 دقیقه
مانور زیر باران
23 دقیقه
بیمارستان محمد پنجم
8 دقیقه
شبی در منزل اعبابو
19 دقیقه
اعزام
13 دقیقه
اهرمومو
10 دقیقه
خشونت مغلق
23 دقیقه
زندگی روزمره
28 دقیقه
رهایی آری، رهایی نه (بخش یک)
21 دقیقه
رهایی آری، رهایی نه (بخش دو)
24 دقیقه
بیرون
8 دقیقه
پنج ژوئن 1971
19 دقیقه
سورپرایز

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی تأدیب: روایت یک تحقیر
نویسنده
مترجممحمدمهدی شجاعی
راویاشکان عقیلی پور
ناشر چاپینشر برج
ناشر صوتی رادیو گوشه
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابMP3
مدت۵ ساعت و ۷ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی
۵۴۰۰۰ ۲۷,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی تأدیب

فاطمه خجسته
۱۴۰۱/۹/۳۰
تادیب دومین کتابی هست که از طاهر بن جلون شنیدم، داستان زندگی دانشجویی در دوران شاه سلطان حسن دوم هست که به دلیل فعالیتهایی که انجام میده از تحصیل محروم و به زندان جهت تادیب و پرورش برای ارتش فرستاده میشه و از شرایط سخت زندگی در زندان میگه و اضطراب‌ها و تحقیرهایی که تحمل میکنه و ترسی که از فرستاده و شدن به جنگ داره. داستان زندگی خودش نود نفر از دوستانش رو توصیف میکنه. گله از بی خبری از خانواده اش، شرایط نامطبوع زندگی، تغذیه نامناسب و انواع بیماری‌هایی که سراغ خودش و دوستانش میاد، لحظات قابل تاملی رو رقم می‌زنه و نگرشی که نسبت به اتفاقات جامعه اطرافش داره و از خفقانی میگه که در اون روزگار باهاش دست و پنجه نرم میکنه تا حدی الگوی ذهنی از شرایط مردم در اون زمان در ذهن مخاطب القا می‌کنه، از زمان بازگشت به خانه می‌نویسه و ترس‌هایی که حتی بعد از آزادی و حتی تغییر شرایط سیاسی جامعه اطرافش هم دست از سرش بر نمی‌داره. کتاب مرگ نور به مراتب دردناک تر نوشته شده اما این کتاب دید اجتماعی و فرهنگی عمیق تری رو نسبت به کتاب مرگ نور نسبت به شرایط مراکش در آن دوران در ذهن مخاطب ایجاد میکنه. پ. ن: تکه‌های زیبا این کتاب خیلی داشت، قابل تامل بود و به نظرم ارزش شنیدن داره
هانیه هژبرالساداتی
۱۴۰۱/۱۰/۱۷
درد بود و درد بود و درد… تمام پنج ساعت و اندی کتاب رو با دردی بر سینه، پوزخندی بر لب و در عین حال امید به اینکه پایان هر شب سیهی، سپیده دم خواهد آمد، گوش دادم؛ شاید چند سال پیش، واژه‌های این کتاب رو چنین درک نمی‌کردم که بعد از شهریور امسال! آخر ما بدتر از واژه‌های این کتاب را زندگی کرده ایم …
انیس پاکنهاد
۱۴۰۱/۸/۱
کتاب خوبی بود. غم انگیز، تلخ و البته آشنا…
یاد کتاب انسان در پی معنا افتادم.
داستان همه دیکتاتورها تکراریست،
همه شان از یک خط مشی برای پیش برد اهدافشان استفاده میکنند.
خط مشی و اهداف کثیف با استفاده از انسان‌هایی ک بیشتر از یک گوسفند نمیبینندشان.
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب صوتی تأدیب

برای دریافت کتاب صوتی تأدیب و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.