معرفی و دانلود کتاب زندگی معنا: بررسی عمیق‌ترین پرسش‌ها و انگیزه‌ها در زندگی

عکس جلد کتاب زندگی معنا: بررسی عمیق‌ترین پرسش‌ها و انگیزه‌ها در زندگی
قیمت:
۶۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زندگی معنا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زندگی معنا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زندگی معنا: بررسی عمیق‌ترین پرسش‌ها و انگیزه‌ها در زندگی

معنای زندگی، همیشه در یافتن پاسخی قاطع و مشخص، نهفته نیست. زندگی سفری است که پیش از اتمام آن، نباید ماجراجویی و پرسش‌های خود را به انتها برسانیم. جیمز هالیس در کتاب زندگی معنا ما را برای استقبالی مناسب از این سفر ماجراجویانه آماده می‌کند. همراه با این کتاب می‌توانیم در اعماق زندگی شناور شویم و به جست‌وجوی معنایی برای آن بپردازیم.

درباره‌ی کتاب زندگی معنا

مهم‌ترین چیزهایی که مسیر زندگی ما را تعیین می‌کنند پرسش‌هایی هستند که در اعماق ذهن ما وجود دارند. اما نتیجه‌گیری جیمز هالیس (James Hollis) از این جمله در کتاب زندگی معنا (A Life of Meaning) این نیست که باید تمام تلاش خود را صَرف رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها کنیم. چراکه زندگی امری پویا است و مدام در حال تکامل. بنابراین اساساً ممکن نیست که پاسخی واقعی برای پرسش‌های خود پیدا کنیم. پاسخ یعنی معطوف کردن ذهن ما به یک جهت مشخص از واقعیت. درحالی‌که زندگی بسیار فراتر از این‌هاست.

به نظر جیمز هالیس تمرکز اصلی ما باید بر روی پرسش‌هایی باشد که به ذهن ما جهت می‌دهند. اگر به پرسش‌های خود در هر برهه‌ی زمانی توجه کنیم و آن‌ها را با نگاهی موشکافانه بررسی کنیم، به ارزش‌ها و باورهایی می‌رسیم که این پرسش‌ها را برای ما ایجاد کردند. برای مثال سؤالات ما در دوره‌ی کودکی و وابستگی، با دوره‌ای که به بلوغ می‌رسیم متفاوت خواهند بود. سؤال‌های ما مشخص می‌کنند که ذهنمان در چه نقطه‌ای درگیر شده است.

جیمز هالیس در کتاب زندگی معنا براساس رویکرد روانکاوانه‌ی خود که ذیل رویکرد یونگ قرار می‌گیرد از ما دعوت می‌کند تا الگوهای رفتاری خود را پیدا کنیم. به نظر او قدم اول در تحلیل خودمان، یافتن الگوهایی است که مدام در زندگی تکرارشان می‌کنیم. با عمیق شدن بر این الگوها به درک روشن‌تری از خودمان خواهیم رسید و قادر خواهیم شد که در مشخص کردن جهت زندگی‌مان روی پای خود بِایستیم.

کتاب زندگی معنا ما را با چالشی اساسی روبه‌رو می‌کند. جیمز هالیس از ما می‌خواهد فکر کنیم زندگی خود را چطور معنا می‌کنیم و در یافتن این معنا تحت‌تأثیر چه چیزها و چه کسانی بوده‌ایم. او تمام عناصر شکل‌دهنده به باورهای ما از اساطیر کهن گرفته تا فرهنگ امروز را پیش می‌کشد تا ببینیم ذهنمان تا چه میزان متأثر از آن‌هاست. با برشمردن تمام این موارد، جیمز هالیس ادعا می‌کند که هیچ‌کدامشان کفایت لازم برای معنابخشی به زندگی ما را ندارند و ما ناچاریم برای یافتن معنا درون خود را بکاویم.

شاید زمانی بود که اساطیر می‌توانستند به زندگی انسان‌ها جهت معناداری ببخشند و روح حیات را در آن‌ها بدمند. اما امروز وارد عصری شده‌ایم که اعتبار و معنابخشی بسیاری از این امور برای انسان‌ها زیرسؤال رفته. اکنون دوره‌ی آن رسیده است که چشم از جهان خارج برداریم و بر خودمان تمرکز کنیم تا برای زندگی خود معنایی منحصر به خودمان پیدا کنیم.

کتاب زندگی معنا، با عنوان فرعی بررسی عمیق‌ترین پرسش‌ها و انگیزه‌ها در زندگی (Exploring Our Deepest Questions and Motivations) را نشر میلکان با ترجمه‌ی آراز بارسقیان به چاپ رسانده است.

کتاب زندگی معنا برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب زندگی معنا برای تمام کسانی که به کتاب‌های فلسفی، روان‌کاوانه و تأمل‌برانگیز علاقه دارند مناسب است. اگر به دنبال معنایی برای زندگی خود می‌گردید، خواندن کتاب زندگی معنا را به شما توصیه می‌کنیم.

با جیمز هالیس بیشتر آشنا شویم

دکتر جیمز هالیس، یک روانکاو آمریکایی با گرایش یونگی است. او که متولد سال 1940 در ایالت ایلینویز است، تحصیلات خود را در دانشگاه منچستر به پایان رساند و پس از آن، چندین سال در سمت استاد علوم انسانی به تدریس پرداخت. جیمز هالیس سال‌ها در سِمت مدیرعامل مرکز آموزشی یونگ در تگزاس و انجمن یونگ در واشنگتن فعالیت کرد. او در حال حاضر در کنار روانکاوی به تدریس و نویسندگی هم می‌پردازد. «ردپای خدایان»، «بهشت رابطه»، «سفر زندگی» و «یافتن معنا در نیمه‌ی دوم عمر» از کتاب‌های او هستند.

در بخشی از کتاب زندگی معنا: بررسی عمیق‌ترین پرسش‌ها و انگیزه‌ها در زندگی می‌خوانیم

مقاومت در مقابل جنبه‌های واقعیت روان‌شناختی ما باعث می‌شود سایه‌ی ما شکل بگیرد و آگاهی ایگو دچار ناآرامی شود و ترجیح دهد با سایه سروکله نزند. فقط لحظه‌ای این موقعیت را در نظر بگیرید: شما صدای خش‌خشی را از توی زیرزمین خانه‌تان می‌شنوید. آیا واقعاً می‌خواهید به زیرزمین بروید و ببینید صدای چیست؟ می‌خواهید بروید آن پایین و با جنبه‌های مختلف جهان و شاید جنبه‌های خودتان که برایتان دردسرساز و معضل‌آفرین است مواجه شوید؟ اگر وقتی از زیرزمین بیرون می‌آیید، درباره‌ی خودتان چیزهایی بیشتر از قبل فهمیده‌ باشید چه می‌شود؟ اگر چیزی را که فهمیده‌اید خیلی دوست نداشته باشید یا حتی نخواهید درباره‌اش بدانید چه؟

این استعاره و کَلکی ادبی است که مکسین کومین در شعرِ موش‌های خرمایی کوهی استفاده کرده است. در این شعر او از موجودات زنده‌ای صحبت می‌کند که در زیرزمین خانه‌اش جمع شده‌اند. هر کاری معمولاً آدم‌ها باید بکنند انجام می‌دهد. تمام سوراخ‌سنبه‌ها را می‌پوشاند، حتی سم‌پاشی هم می‌کند. ولی این موجودات باز سروکله‌شان پیدا می‌شود. آن‌ها بسیار موذی‌اند و ما هرچه تلاش کنیم، فایده‌ای ندارد. بعد از مدتی شاعر دچار منطقی‌سازی‌های نامعقول می‌شود. آن‌ها شروع به خوردن سبزیجاتی می‌کنند که او در زیرزمین خانه نگاه می‌دارد. شاعر می‌گوید آن‌ها دارند غذای ما را می‌دزدند. او خود را صلح‌طلبی می‌داند که از صلح‌طلبی‌اش ساقط شده. کشتن این موجودات را نوعی دلبستگی به طرف‌داران داروین می‌داند. بعد از مدتی اسلحه‌اش را برمی‌دارد و به پایین می‌رود و شروع به تارومار کردن آن‌ها می‌کند. جالب است که او خودش را صلح‌طلبی ساقط‌شده می‌داند. این یعنی من ارزش‌هایی دارم که به آن‌ها احترام می‌گذارم. از نظر من این ارزش‌ها بسیار مهم‌اند؛ ارزش‌هایی که خیرخواهانه‌اند ولی هرازگاهی ما از آن‌ها دور می‌شویم یا این‌که سعی می‌کنیم با پارسایی مدل داروینی همراه شویم. بخشی از این پارسایی بقای موجودی است که بیشتر از بقیه با شرایط جور می‌شود، که البته ما انسان‌ها از این موش‌های خرمایی توی زیرزمین قوی‌تریم.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول. احساس بی‌کفایتی
فصل دوم. همه‌چیز درهم می‌شکند
فصل سوم. مواجهه با «سایه» در زندگی شخصی و عمومی
فصل چهارم. از دست دادن هدف؛ دیدن هفت گناه مرگبار با نگاهی روان‌شناسانه
فصل پنجم. خاطرات مکرر؛ دفع اشباحی که افسار زندگی ما را در دست می‌گیرند
فصل ششم. زیستن ما بین جهان‌ها
فصل هفتم. سالخوردگی و مرورِ سفر
فصل هشتم. زیستِ کامل‌تر در حضورِ میرایی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زندگی معنا: بررسی عمیق‌ترین پرسش‌ها و انگیزه‌ها در زندگی
نویسنده
مترجمآراز بارسقیان
ناشر چاپینشر میلکان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات207
زبانفارسی
شابک978-622-254-451-5
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زندگی معنا

غلامرضا فتحی زاده
۱۴۰۲/۵/۲۴
سلام کتاب خوبیه. ولی مشکلش این ه که مفهوم جملات کتاب به شیوه روانی نوشته نشده و هر که کتاب رامعنی کرده انگار مفاهیم فلسفی زیادی که برای خواننده سخت است دراین کتاب نگارش کرده است. باتشک.
مریم ح
۱۴۰۲/۵/۶
توصیه می‌کنم بخوانید، دیدگاهی جدید به شما خواهد داد
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب زندگی معنا

برای دریافت کتاب زندگی معنا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.