معرفی و دانلود کتاب دنیای سوفی

عکس جلد کتاب دنیای سوفی
قیمت:
۴۱,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دنیای سوفی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دنیای سوفی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دنیای سوفی

خلاصه کتاب دنیای سوفی، نوشته‌ی یوستین گردر، در ظاهر داستانی درباره‌ی یک نوجوان است که برای شناخت فلاسفه‌ی بزرگ غرب در کلاس درس معلم فلسفه حاضر می‌شود اما این خلاصه کتاب در واقع یک مرجع آموزشی برای شناخت فلاسفه‌ی بزرگ به شکلی ساده و برای مبتدیان است. اثر پیش‌رو ابتدا به زبان نروژی منتشر شد و سپس به 64 زبان زنده‌ی دنیا از جمله فارسی ترجمه شده است.

درباره‌ی خلاصه کتاب دنیای سوفی

به گفته‌ی بسیاری از صاحب‌نظران، فلسفه علم سخن است. سخنی که البته از پس تفکری عمیق و طولانی به زبان آمده باشد. اما اگر کسی می‌خواهد در این رشته پیشرفت کند، باید ابتدا فلاسفه‌ی بزرگ و تفکرات آن‌ها را بشناسد. با مطالعه در این زمینه، مخاطب با دلایل شکل‌گیری ایده‌های فلسفی مختلف از جمله شرایط زمانی، فرهنگی و اجتماعی ایشان آشنا شده و نقاط قوت و ضعف اندیشه‌های فلاسفه‌ی مختلف را خواهد شناخت.

خلاصه کتاب دنیای سوفی (Sophie's World) در غالب یک داستان جذاب و خواندنی روایت می‌شود. در این خلاصه کتاب با دختری کنجکاو به نام سوفی آشنا می‌شویم که علاقه‌ی زیادی به دانستن بیشتر درمورد فلسفه دارد. او به شاگردی استاد فلسفه‌ای به نام آلبرتو کناکس (Alberto Knox) در می‌آید تا از او تاریخ فلسفه را بیاموزد و با بزرگترین فلاسفه‌ی غرب آشنا شود. این زمینه، مقدمات روایتی جذاب را فراهم کرده که برای سوفی و البته مخاطب امکان شناختی بهتر از فلسفه را فراهم می‌کند.

اثر حاضر، خلاصه‌ای از یک رمان بلند است اما در واقع یک کتاب آموزشی در باب فلسفه به حساب می‌آید. دقیقاً همین نکته است که نبوغ نویسنده‌ی کتاب یوستین گردر (Jostein Gaarder) را نمایان می‌کند. او با علم به این نکته که کتاب‌های آموزشی فلسفه عموماً دارای نثری پیچیده هستند که کار یادگیری آن‌ها را سخت می‌کند، اقدام به روایت فلسفه با زبانی ساده کرده است. او نه‌تنها روایتی ساده ارائه کرده بلکه آن را به صورت داستانی جذاب روایت می‌کند.

خلاصه کتاب دنیای سوفی براساس کتاب مشهور نویسنده و فیلسوف بریتانیایی برتراند راسل (Bertrand Russell)، یعنی کتاب «تاریخ فلسفه غرب» (A History of Western Philosophy) نوشته شده و ترتیب ورود فلاسفه به داستان دقیقاً با ترتیب آن‌ها در این کتاب مطابقت دارد. کتاب حاضر یکی از موفق‌ترین آثار ادبیات نروژ است که تا‌به‌حال به بسیاری از زبان‌های زنده‌ی دنیا ترجمه شده و آثار بسیاری نیز با اقتباس از آن تولید شده‌ است. علاقمندان این شاهکار ادبی و فلسفی که فرصت کافی برای مطالعه‌ی یک رمان بلند را ندارند، می‌توانند با مطالعه‌ی خلاصه کتاب دنیای صوفی به پیرنگ و رخدادهای اصلی آن پی ببرند.

ندا ناجی این اثر را به فارسی برگردانده و انتشارات سپاس نیز آن را به چاپ رسانده است.

جوایز و افتخارات کتاب دنیای سوفی

  • برنده‌ی جایزه‌ی ادبیات نسل جوان آلمان (Deutscher Jugendliteraturpreis) در سال 1994
  • برنده‌ی جایزه‌ی ادبی ایتالیایی بانکارلا (Premio Bancarella) در سال 1995
  • برنده‌ی جایزه‌ی کتابفروشان کبک (Prix des libraires du Québec) در سال 1996
  • برنده‌ی جایزه‌ی Buxtehuder Bulle ادبیات آلمان در سال 1996
  • برنده‌ی جایزه‌ی ادبی هیئت داوران خوانندگان جوان (Literaturpreis der Jury der jungen Leser) در سال 1997
  • برنده‌ی جایزه‌ی نخست‌وزیر پاکستان (Prime Minister of Pakistan's Award)

نکوداشت‌های کتاب دنیای سوفی

  • ابتدا به کتاب به‌عنوان یک راهنمای فلسفه برای مبتدیان نگاه می‌کنید اما پس از دقیق‌ شدن در آن یک رمان فانتزی درجه‌یک را کشف می‌کنید که شما را در دنیای خود غرق خواهد کرد. یک رمان استادانه. (نشریه‌ی تایمز)

  • این رمان می‌تواند یک نیروی انگیزشی در روزهای بی‌انگیزگی شما باشد. (هفته‌نامه‌ی سرگرمی)

  • خارق‌العاده... خواندن این کتاب مثل دادن یک هدیه جذاب به خود است. (نشریه‌ی نیوزویک)

  • کتابی ساده اما با جذابیتی غیرقابل‌مقاومت... گذاری از تاریخ فلسفه‌ی غرب برتراند راسل به آلیس در سرزمین عجایب. (نشریه‌ی دیلی تلگراف)

  • کتاب دنیای سوفی یک شادی ناب را به همراه دارد! من به‌شخصه خوشحال می‌شدم اگر این کتاب در زمانی‌ که من مشغول تهیه‌ی تحقیقات فلسفی در دوران کالج بودم، به دستم می‌رسید. (مادلین ال. انگل، نویسنده‌ی آمریکایی)

اقتباس سینمایی و فرهنگی از کتاب دنیای سوفی

  • اقتباسی سینمایی در سال 1999 با همین نام توسط کارگردان نروژی «پیتر اسکاولن» (Petter Skavlan).
  • بازی رومیزی که در آن اطلاعات موجود در کتاب به صورت سوال از بازیکنان پرسیده می‌شود.
  • بازی کامپیوتری دنیای سوفی که به مخاطب اجازه‌ی یادگیری فلسفه، همزمان با انجام دادن چالش‌های بازی را می‌دهد.

خلاصه کتاب دنیای سوفی مناسب چه کسانی است؟

برای نوجوانان علاقه‌مند به دنیای فلسفه و اصولاً افرادی که تمایل به شروع یادگیری فلسفه دارند، خلاصه کتاب دنیای سوفی یک نقطه‌ی آغاز بی‌نظیر خواهد بود. کتابی که با شیوه‌ی روایی جذاب و ساده شما را با بزرگترین فلاسفه‌ی غرب آشنا کرده و می‌تواند جرقه‌ی آغاز یک جستجوی بزرگ‌تر در فلسفه باشد.

با یوستین گردر بیشتر آشنا شویم

یوستین گردر، نویسنده نروژی، زاده‌ی سال 1952 شهر اسلو است. کتاب مشهور وی، یعنی دنیای سوفی در بیش از 40 کشور مختلف موفق شده به لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های سال وارد شود. از وی علاوه‌بر کتاب حاضر آثار دیگری به صورت رمان، داستان کوتاه و کتاب کودکان نیز منتشر شده است.

در بخشی از کتاب دنیای سوفی می‌خوانیم

نیمه شب است و هیلده در اتاقش نشسته و در حال خواندن است. او به خواب‌هایی که دیده بود فکر می‌کند و به اینکه چرا پرش ذهن دارد. چه چیز را در خود سرکوب می‌کند. هیلده همچنین به این فکر می‌کند که آلبرتو قصد دارد چه کند یا پدرش قصد دارد که آلبرتو چه کند. هیلده در خانه تنها است و باز خواندن دنیای سوفی را از سر می‌گیرد. در کتاب سوفی کلبه‌ی سرگرد را ترک کرده است. همان‌طور که آلبرتو به او توصیه کرد سعی می‌کند توجه سرگرد را به خود جلب کند. او به اطراف می‌پرید و از یک درخت بالا رفت. صعود می‌کند، فقط برای اینکه متوجه شود که نمی‌تواند به پایین صعود کند. انقدر بالا که دیگر نمی‌توانست بیاید پایین. زمانی که فکر می‌کرد گیر افتاده، یک غاز خود را به او نزدیک می‌کند و پیشنهاد می‌دهد سوفی بر پشت او سوار شود تا بتواند بیاید پایین.

او با یک سیلی سوفی را تبدیل به یک آدم خیلی کوچک می‌کند و سوفی نجات پیدا می‌کند. سوفی دوباره در خانه است. او و مادرش برای مهمانی فردا آماده می‌شوند. روز بعد آلبرتو با سوفی تماس می‌گیرد و با او در یک کافه در مرکز شهر قرار می‌گذارد. آلبرتو از اینکه دیر رسیده عذرخواهی می‌کند و به سوفی می‌گوید که امروز آن‌ها در مورد فلسفه مدرن صحبت می‌کنند. یکی از بخش‌های مهم فلسفه مدرن اگزیستانسیالیسم است. اگزیستانسیالیسم این باور است که ماهیت وجودی انسان باید نقطه شروع هر سیستم فکری باشد. آلبرتو به تاریخ اگزیستانسیالیسم می‌پردازد. فردریش نیچه یک فیلسوف مهم بود. او معتقد بود که جهان مدرن بیش از حد مطیع اخلاق مسیحی است و او آن را اخلاق برده نامید. نیچه می‌خواست اخلاق را تغییر دهد تا منعکس کننده دنیای واقعی وجودی انسان باشد. یکی از مهم‌ترین اگزیستانسیالیست‌ها ژان پل سارتر بود و دوست و همراه همیشگی او سیمون دوبووار. سوفی خوشحال می‌شود که آلبرتو بالاخره در مورد یک فیلسوف زن صحبت می‌کند. آلبرتو با این جمله‌ی سارتر ادامه می‌دهد که وجود بر ماهیت مقدم است. وجود انسان بر هر چیز دیگر انسان تقدم دارد، اینکه من هستم بر چیزی که من هستم مقدم است. یعنی انسان‌ها خودآگاه هستند.

فهرست مطالب کتاب

باغ عدن
کلاه شعبده‌باز
اساطیر: تعادل ناپایدار نیروهای خیر و شر
فیلسوفان طبیعی: هیچ‌چیزی نمی‌تواند از هیچ به وجود آید
دموکریتوس: هوشمندانه‌ترین اسباب‌بازی جهان
آتن: بناهای بلند سر از ویرانه‌ها برافراشته بود
افلاطون: آرزوی بازگشت به قلمروی روح
ارسطو: سازمان‌دهنده‌ای موشکاف
یونانی‌گری: جرقه‌ای از آتش
کارت‌پستال‌ها: خودم را سخت سانسور می‌کنم
دوفرهنگ: تنها راه جلوگیری از سرگردانی در فضای لایتنهای
قرون وسطا: فرق است میان راه را تا نیمه رفتن با راه خطا رفتن
رنسانس: ای موجود الهی در جلد آدمی
باروک: خمیرهی سازندهی رویاها
دکارت: می‌خواست همه‌ی سنگ و سقط محوطه را دور بریزد
اسپینوزا: خدا نیمه شب باز نیست
لاک: مانند تخته سیاه پیش از آمدن آموزگار پاک و تهی
هیوم: پس آن را به آتش بسپار
بارکلی: مانند سیارهای سرگردان دور خورشیدی سوزان
برکلی: آینه‌ی جادویی
عصر روشنگری: از طرز ساختن سوزن تا ریخته‌گری توپ و تفنگ
کانت: آسمان پر ستاره‌ای که بالای سر ماست و موازین اخلاقی که در دل ماست
رومانتیسیسم: رمز و راز ره به درون می‌برد
هگل: آنچه عقلی است ماندنی است
کرکه‌گور: اروپا در سراشیب ورشکستگی است
مارکس: شبحی بر اروپا سایه افکنده
داروین‌: کشتی حامل ژن بر پهنه‌ی زندگی
فروید: تمایلات زشت و خودخواهانه‌ای در او پدید آمده بود
دوران: خود ما انسان محکوم به آزادی است
مهمانی: کلاغ سفید
همنوایی: دو یا چند نغمه‌ی هم‌نوا
انفجار بزرگ: ما نیز ذراتی از ستارگانیم

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دنیای سوفی
نویسنده
مترجمندا ناجی
ناشر چاپیانتشارات سپاس
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات160
زبانفارسی
شابک978-622-6824-68-2
موضوع کتابخلاصه کتاب داستان و رمان خارجی، خلاصه کتاب تاریخی، فلسفی و اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دنیای سوفی

صبا باوفای حقیقی
۱۴۰۲/۱۰/۹
برای من کتاب سنگینی بود. چون فکر میکنم قبل ازین کتاب باید اول با فلاسفه جهان و دیدگاه‌های انها اشنایی داشت. اما قطعا برای کسی که با مبانی فلسفه اشنایی داره کتاب مفیدی هست
علیرضا امین زاده
۱۴۰۲/۹/۴
این کتاب با فن بیان فوق العاده و روایت داستانی که درست کرده مباحث فلسفی رو خیلی قشنگ آموش میده
Moslembarzgar
۱۴۰۲/۲/۲۵
فوق‌العاده بود جذاب و آموزنده
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب دنیای سوفی

برای دریافت کتاب دنیای سوفی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.