معرفی و دانلود کتاب دوست اعجوبه من

عکس جلد کتاب دوست اعجوبه من
قیمت:
۱۴۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دوست اعجوبه من و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دوست اعجوبه من و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دوست اعجوبه من

کتاب دوست اعجوبه من اولین رمان از مجموعه‌ی چهارگانه ناپلی به قلم النا فرانته است. در این کتاب پرفروش نیویورک تایمز داستان زندگی دو زن به نام‌های النا و لی‌لا روایت می‌شود. آن دو در شهری فقیرنشین در حومه‌ی ناپل زندگی می‌کنند؛ اما آرزوهای بزرگی در سر دارند. داستان دوستی این دو نفر از مدرسه‌ی ابتدایی شروع می‌شود؛ جایی که لی‌لا با توانایی‌های ذهنی خود همه را شگفت‌زده می‌کند.

درباره‌ی کتاب دوست اعجوبه من

النا فرانته (Elena Ferrante) نویسنده‌ای است که با نام مستعار می‌نویسد و اگر نام او را در اینترنت جست‌وجو کنید، عکس‌های مترجم آثارش را می‌بینید نه خود او را! بااین‌همه النا فرانته یکی از معروف‌ترین نویسندگان معاصر ایتالیایی است که به گواه بسیاری مهم‌ترین اثر او مجموعه‌ی چهارگانه ناپلی است. اولین جلد از این مجموعه کتاب دوست اعجوبه‌ من (My Brilliant Friend) نام دارد که داستان دوستی مادام‌العمر النا و لی‌لا را روایت می‌کند. داستان کتاب از سال 2010 آغاز می‌شود؛ زمانی‌که پسر لی‌لا با النا تماس می‌گیرد و اظهار می‌کند دو هفته است که هیچ خبری از مادرش ندارد. النا بهتر از هر کسی می‌داند که لی‌لا می‌خواهد خود را محو کند؛ طوری‌که انگار هیچ‌وقت نبوده. النا که به نویسنده‌ی بزرگی تبدیل شده، تصمیم می‌گیرد همه‌ی خاطرات خودش را با لی‌لا ثبت کند؛ تا یاد او را برای همیشه زنده نگه دارد.

معرفی و دانلود کتاب دوست اعجوبه من

هر دو دختر در دهه‌ی 1950 زندگی‌ می‌کنند؛ در شهر فقیرنشینی که در حومه‌ی ناپل قرار دارد. پدر النا باربر و پدر لی‌لا کفاش هستند. آن دو در یک محله زندگی می‌کنند؛ اما دوستی‌شان از مدرسه‌ی ابتدایی شروع می‌شود. النا شاگردی سخت‌کوش و برجسته است؛ اما لی‌لا توانایی‌های ذهنی شگفت‌انگیزی دارد و در سه سالگی خواندن و نوشتن را آموخته است. النا تصمیم می‌گیرد با لی‌لا دوست شود تا مانند او باشد. آن دو عاشق یادگیری هستند و به یکدیگر قول‌ می‌دهند که در بزرگسالی با هم کتاب بنویسند. النا فرانته در کتاب دوست اعجوبه من روایت می‌کند که بعد از اتمام دبستان، النا به مقاطع بالاتر می‌رود؛ درحالی‌که پدر لی‌لا به او اجازه نمی‌دهد تحصیلاتش را ادامه دهد. لی‌لا بااینکه به مدرسه نمی‌رود؛ اما بهتر و سریع‌تر از النا درس‌ها را یاد می‌گیرد و این موضوع حس رقابتی را بین آن دو ایجاد می‌کند.

رمان دوست اعجوبه من از زبان النا روایت می‌شود. النا فرانته دو شخصیت زن برجسته را در کتابش خلق کرده است که دل کندن از ماجرای آن‌ها دشوار است. جالب است که بعضی از خوانندگان کتاب عقیده دارند شخصیت النا همان النا فرانته است.

انتشارات لگا کتاب دوست اعجوبه من را با ترجمه‌ی فریده گوینده به انتشار رسانده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی چهارگانه‌ ناپلی

مجموعه‌ی چهارگانه ناپلی که با نام‌های دیگر رمان‌های ناپل و رمان‌های ناپلی شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از 4 رمان نوشته‌ی نویسنده‌ی ایتالیایی النا فرانته است. النا فرانته در مصاحبه‌ای اظهار کرده که این چهار کتاب یک رمان واحد هستند و باید در کنار هم خوانده شوند. داستان این مجموعه زندگی دو دختر به‌ نام‌های النا و لی‌لاست که از کودکی تا پیری با یکدیگر دوست هستند و می‌خواهند در فرهنگ خشونت‌بار ناپل ایتالیا، زندگی خود را بسازند. انتشارات لگا هر چهار جلد این مجموعه را با ترجمه‌ی فریده گوینده روانه‌ی بازار کرد. کتاب‌های «دوست‌ اعجوبه‌ من»، «داستان یک نام جدید»، «آنان که می‌روند و آنان که می‌مانند» و «داستان کودک گمشده» چهار عنوان این مجموعه هستند.

اقتباس‌های سینمایی و فرهنگی از کتاب دوست اعجوبه من

اولین اقتباس از کتاب دوست اعجوبه من و مجموعه چهارگانه ناپلی را آپریل دی آنجلیس در سال 2017 انجام داد. او این مجموعه را به یک نمایشنامه‌ی دو قسمتی تبدیل کرد که در سال 2019 با بازی نیام کیوزاک و کاترین مک‌کورمک در تئاتر ملی سلطنتی به نمایش درآمد.

شبکه‌ی اچ‌بی‌اوبه همراه شبکه‌های ایتالیایی رای و تی‌آی‌ام ویژن سریالی بر اساس رمان دوست اعجوبه من ساخت که از طرف تماشاچیان در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفت. این سریال نیز مانند مجموعه چهارگانه ناپلی 4 فصل دارد و فصل اول آن اقتباسی از کتاب دوست اعجوبه من است. هشت قسمت فصل اول در سال 2018 از شبکه‌ی اچ‌بی‌او پخش شد و فصل‌های دوم و سوم نیز به‌ترتیب در سال‌های 2020 و 2022 عرضه شدند. موسیقی متن این سریال بی‌نظیر اثر ماکس ریشتر است و بازیگرانی چون گایا جیراچه، لودویکا ناستی، الیسا دل‌جینو، مارگریتا ماتزوکو و آنا ریتا ویتولو در این سریال نقش‌آفرینی می‌کنند. النا فرانته به‌همراه فرانچسکو پیکولو، ساوریو کوستانتسو و لورا پاولوسی فیلم‌نامه‌ی این اثر را نوشته است و ساوریو کوستانستو کارگردانی سریال دوست اعجوبه من را بر عهده دارد.

جوایز و افتخارات کتاب دوست اعجوبه من

  • قرار گرفتن در لیست‌ پرفروش‌های نیویورک تایمز به مدت 23 هفته
  • قرار گرفتن در فهرست پرفروش‌های 20 کتاب‌فروشی مهم دنیا مانند واتر استونز، بارنز و نوبل و... به مدت 58 هفته
  • نامزد جایزه‌ی کتاب سال 2015 واتر استونز
  • نامزد جایزه‌ی ادبیات اروپا
  • قرار گرفتن در فهرست 100 کتاب برتر قرن بیست‌ویکم گاردین
  • برنده‌ی جایزه‌ی Jarl Hellemann – palkinto در سال 2016
  • به فروش رفتن 14 میلیون نسخه از کتاب دوست اعجوبه من در سراسر جهان

نکوداشت‌های کتاب دوست اعجوبه من

  • ای کاش من کسی بودم که مجموعه چهارگانه ناپلی را منتشر می‌کردم. از زمانی که اولین جلد این مجموعه یعنی کتاب دوست اعجوبه من را خواندم، با شخصیت‌هایش انس گرفتم؛ انگار سال‌هاست آن‌ها را می‌شناسم. این رمان بهتر از هر کتاب دیگری دوستی بین دو زن را توصیف می‌کند. (آدام فرودنهایم، مدیر انتشارات پوشکین)

  • مجموعه چهارگانه ناپلی شما را به شهر ناپل سال‌های 1950 می‌برد و داستان دو دوست را روایت می‌کند که ماجراهای زیادی را پشت سر می‌گذارند. کتاب دوست اعجوبه من پر از جزئیات سینمایی و تعلیق است و به مفاهیمی مانند اشتیاق، عشق، فقر، جامعه، دوستی و... می‌پردازد. (دِیلی مِیل)

  • النا فرانته همان جواهر کمیابی است که با رمان‌نویسی خود به اعتبار ادبی جهان افزود. مجموعه چهارگانه‌ ناپلی به یکی از شگفتی‌های قرن 21 تبدیل شد. (ساندِی تایمز)

  • صداقتی بی‌نظیر در کتاب النا فرانته به چشم می‌خورد که هم آرامش‌بخش است و هم اضطراب‌آور. او در کتاب دوست اعجوبه من ذره ذره‌ی وجود خود را به قلم درآورده است. (آیریش تایمز)

  • اگر هنوز کتاب‌های النا فرانته را نخوانده‌اید، مثل این است که در قرن نوزدهم باشید و حتی آثار فلوبر را ورق نزده باشید. کتاب دوست اعجوبه من بدون هیچ بحثی درخشان است. (مجله‌ی گرانتا)

کتاب دوست اعجوبه من برای چه کسانی مناسب است؟

اگر اغلب رمان‌های کلاسیک و چند جلدی می‌خوانید و دوست دارید یکی از بهترین آثار قرن بیست‌ویکم را مطالعه کنید، کتاب دوست اعجوبه من را در فهرست کتاب‌هایی که باید بخوانید قرار دهید.

در بخشی از کتاب دوست اعجوبه من می‌خوانیم

لی‌لا، طبق گفته‌ی رینو برادر بزرگ‌ترش، تقریباً در سه‌سالگی فقط با نگاه‌کردن به حروف و تصاویر کتابِ ابتدایی برادرش خواندن را یاد گرفته بود. در آشپزخانه کنار برادر که مشغول انجام تکلیفش بود، می‌نشست و بیش از او یاد می‌گرفت. رینو تقریباً شش سال از لی‌لا بزرگ‌تر بود. پسر‌ی بود نترس که در تمام محله و در بازی‌های خیابانی می‌درخشید، به‌خصوص در بازیِ چرخاندن درِ بطری. اما علاقه‌ای به درس‌خواندن، نوشتن، ریاضیات و شعر حفظ‌کردن نداشت. هنوز هفت سالش نشده بود که پدرش فرناندو، هر روز او را به مغازه‌ی کوچکِ پینه‌دوزی‌اش در یکی از فرعی‌های باریک خیابان استرادونه می‌برد، تا به او دوختنِ تخت کفش یاد دهد. ما دخترها وقتی او را می‌دیدیم که بوی پا، رویه‌ی کفش کثیف، و چسب می‌داد، مسخره‌اش می‌کردیم و تخت‌ کفش ‌زن صدایش می‌کردیم. شاید چون لاف می‌زد که خواندن و نوشتن را او به خواهرش یاد داده است. اما او که حتی یک دقیقه هم نمی‌نشست تا تکالیفش را انجام دهد، به‌راستی نقشی در این‌ کار نداشت. پس ممکن نبود که لی‌لا خواندن و نوشتن را از طریق نشستن کنار برادرش و تماشای مشق نوشتن او یاد گرفته باشد. بیشتر احتمال می‌رفت که از روزنامه‌هایی که مشتریان، کفش‌های خود را در آن می‌پیچیدند و برای تعمیر به مغازه می‌آوردند و پدر گاهی آن‌ها را به خانه می‌آورد و اخبار محلی جالبش را برای خانواده می‌خواند، یاد گرفته باشد.

به هر حال، فارغ از این‌که چگونه یاد گرفته بود، حقیقت این بود که: لی‌لا خواندن و نوشتن بلد بود، و بعد از آن‌که معلم این موضوع را برملا کرد، آنچه از آن صبح خاکستری، جدای از هرچیزی دیگر، به‌ خاطر دارم احساس ضعفی بود که در خودم می‌دیدم. بلافاصله از فردای آن روز، مدرسه برایم مکانی بهتر از خانه شد. مدرسه تنها نقطه‌ای در محله بود که در آن بیشترین احساس امنیت را داشتم، با شوروشوق به مدرسه می‌رفتم. با دقت به‌ درس‌ها توجه می‌کردم، هر تکلیفی را که باید انجام می‌شد با بیشترین پشتکار انجام می‌دادم. یاد می‌گرفتم؛ اما از همه بیشتر از تشویق معلم و دیگران لذت می‌بردم.

فهرست مطالب کتاب

گفتار مترجم
شخصیت‌ها
مقدمه: از بین بردنِ همه‌ی رد پاها
کودکی: داستان دون آکیله
نوجوانی: داستان کفش‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دوست اعجوبه من
نویسنده
مترجمفریده گوینده
ناشر چاپینشر لگا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات242
زبانفارسی
شابک978-600-8987-10-9
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دوست اعجوبه من

طیبه امیری
۱۴۰۲/۸/۲۰
عالی جذاب و پرمحتوا
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب دوست اعجوبه من

برای دریافت کتاب دوست اعجوبه من و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.