معرفی و دانلود کتاب دولت کارتر و فروپاشی دودمان پهلوی

عکس جلد کتاب دولت کارتر و فروپاشی دودمان پهلوی
قیمت:
163000 تومان - 17.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دولت کارتر و فروپاشی دودمان پهلوی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دولت کارتر و فروپاشی دودمان پهلوی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دولت کارتر و فروپاشی دودمان پهلوی

کتاب دولت کارتر و فروپاشی دودمان پهلوی بر اساس اسناد و مدارک تاریخی جمع آوری شده توسط خاویر گررو به عوامل و اتفاق‌هایی می‌پردازد که باعث سقوط سلطنت پهلوی شد، همچنین نقش کارتر و روابط ایران و ایالات متحده امریکا را مورد بررسی قرار می‌دهد.

دولت کارتر و فروپاشی دودمان پهلوی (The Carter Administration and the Fall of Iran’s Pahlavi Dynasty) مجموعه‌ای از مستندات تاریخی ثبت شده توسط افراد بزرگ و کوچک است که با نظرات و استدلال‌های نویسنده منسجم و مرتبط می‌شوند؛ به طورکلی موضوعی که بیشتر به آن پرداخته شده جیمی کارتر (Jimmy Carter)، رییس جمهور ایلات متحده آمریکا و اقداماتش است. در سال‌های پیش از وقوع انقلاب سیاست‌ها و تصمیم‌های او بر سقوط پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاثیر گذاشت و باعث شد ایالات متحده آمریکا یکی از کشورهای هم‌پیمانش در خاورمیانه را از دست بدهد. ذکر این نکته در کتاب نیز از قلم نیفتاده است که خود کارتر قلبا مایل به سقوط شاه و حکومت پهلوی بوده است.

از دیگر اشخاصی که به آن ها در این کتاب اشاره شده و درباره‌شان سخن گفته شده است می‌توان به محمدرضا شاه پهلوی، هنری کیسینجر، زبیگنیو برژینسکی، ریچارد هلمز، شاپور بختیار، محمود طالقانی، آیت الله خمینی و... اشاره کرد.

کارتر چه نقشی در سقوط شاه داشت؟

اگر قضیه را از جنبه‌ی اعتبار آن بررسی کنیم، کارتر و بسیاری از مقامات دیگر در واشنگتن، اغلب از تأثیرات خوب سرازیرشدن سیل نفت عربستان سعودی به بازارهای جهان و نیز هزینه‌های سنگین واردات بی‌رویه‌ی جنگ‌افزار به ایران، که فشاری طاقت‌فرسا به اقتصاد وارد می‌کردند، بی‌خبر بودند. درحالی‌که بسیاری را تشخیص بر این بود که اقتصاد ایران ره به سوی ترکستان و آشوب می‌برد، کسی دامنه‌ی این بحران و تبعات آن را پیش‌بینی نمی‌کرد. ازاین‌رو، فشاری که دولت کارتر در خصوص حقوق بشر و آزادسازی فضای سیاسی بر شاه اعمال می‌کرد مبتنی بر یک جمع‌بندی اشتباه از ثبات ایران بود. اگر دولت کارتر، به احتمال قوی از مشکلات ایران کاملاً آگاهی داشت (به‌ویژه شرایط پزشکی جسمانی شاه)، این فشار کمتر و آرام‌تر صورت می‌گرفت.

در میان بحران اقتصادی و سیاسی، نقش جیمی کارتر باعث ایفای حرکتی شد که روند حوادث را تغییر داد. به گفته‌‌ی پرفسور میلانی، «نامزدی کارتر برای مقام ریاست‌جمهوری، سیاست حقوق بشر وی، تفسیرهای گاهی نیشدار وی درباره‌ی حکومت غیر مردم‌سالار شاه و پوشش روزافزون رسانه‌های جمعی غرب از شکنجه و سانسور در ایران، ناگهان روحیه‌ای فرح‌بخش به مشام مخالفان ایران رساند.» همان‌طور که عَلَم به شاه هشدار داده بود، کارتر می‌تواند «حتی خری بزرگ‌تر از رئیس‌جمهور فورد باشد» که او را عامل دل‌مردگی اقتصاد ایران می‌دانند.

عَلَم گله‌مندانه می‌گفت: معلوم نیست که کارتر چه بلایی می‌خواهد سر دنیا بیاورد، او یک بچه‌دهاتی نابلد است...

درباره نویسنده کتاب دولت کارتر و فروپاشی دودمان پهلوی:

خاویر گیل گررو (Javier Gil Guerrero)، نویسنده کتاب «دولت کارتر و فروپاشی دودمان پهلوی: روابط ایالات متحده و ایران در آستانه‌ی انقلاب» استاد تاریخ معاصر در دانشکده ارتباطات در آمریکا و استاد روابط بین‌الملل در داشنگاه فرانسیسکو دو ویتوریای اسپانیا است. او در دو رشته‌ی «امنیت بین‌الملل و کنترل جنگ افزار» و «تاریخ و سیاست بین‌الملل» درس خوانده و مقاله‌هایی درباره سیاست‌های خارجی ایالات متحده در خاورمیانه و اسلام منتشر کرده است.

کتاب دولت کارتر و فروپاشی دودمان پهلوی مناسب چه کسانی است؟

اگر شما هم به وقایع تاریخی و اتفاقات دوران معاصر ایران علاقمندید، این کتاب را مطالعه کنید.

در بخشی از کتاب دولت کارتر و فروپاشی دودمان پهلوی می‌خوانیم:

خروج شاه از ایران الزاماً به روی کارآمدن یک رژیم کمونیستی منجر نمی‌شد و این مطلبی بود که ونس طی یادداشتی آن را خاطرنشان ساخته بود. با این‌وجود، خروج شاه ایران قطعاً با روی کارآمدن یک دولت جدید ضدغربی، ناسیونالیست، چپ‌گرا، اسلامی، غیرمتعهد که تمایلی به دخالت در امور داخلی دیگران نداشت همراه بود. ولی، اگر ارتش متحد و نیرومند باقی می‌ماند آن‌ها ناچار بودند به سازش با عناصر میانه‌روتر در میان رادیکال‌های بازمانده از دوران رژیم پساشاه تن دردهند. یک روابط نزدیک بین ایران و امریکا برقرار می‌شد و سر شوروی در این میانه بی‌کلاه می‌ماند.

وزارت خارجه امریکا که رژیم پهلوی را ازدست‌رفته تلقی می‌کرد، تلاش‌های خود را برای جوش‌خوردن معامله‌ای بین ارتش و روحانیون میانه‌رو متمرکز کرد تا بین آن‌ها پیوند برقرار کند. هدف از اجرای این کار حفظ وحدت بین نیروهای مسلح بود تا بتوانند پس از سقوط رژیم شاه بین مخالفان توازن برقرار کنند. اما کارتر جانب برژینسکی یا ونس را نگرفت. وی راه‌حل میانه‌ای را انتخاب کرد که کسی را راضی نمی‌کرد و تصمیم نهایی را چند هفته‌ای به تأخیر می‌انداخت. کارتر سیاست مشت ‌آهنین یا استفاده از ارتش را مردود اعلام کرد. وی سیاست مذاکره با آیت‌الله بدون اطلاع یا اجازه شاه را نیز رد کرد.

فهرست مطالب کتاب

کنشگران امریکایی، انگلیسی و ایرانی
دیباچه
فصل اول: میان آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی سیاست خارجی کارتر
فصل دوم: یک آتاتورک ناکام: شاه و ایران در 1977
فصل سوم: حقوق بشر و صدور جنگ‌افزار
فصل چهارم: اشک‌ها و صراحی‌ها
فصل پنجم: سایه آیت‌الله
فصل ششم: کبریت و جنگل: به سوی انقلاب
فصل هفتم: انقلاب
فصل هشتم: ازدست‌رفتن ابتکار عمل، ناتوانی در واشنگتن و تهران
فصل نهم: فکرکردن به چیزی که فکرکردنی نیست
فصل دهم: پایان یک عصر: پیروزی انقلاب
فرجام سخن
پی‌نوشت‌ها
منابع
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دولت کارتر و فروپاشی دودمان پهلوی
نویسنده
مترجمغلامرضا علی بابایی
ناشر چاپیبنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات384
زبانفارسی
شابک978-600-253-328-9
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک
163000 ت - 17.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دولت کارتر و فروپاشی دودمان پهلوی

lpln hwyvd
۱۴۰۱/۴/۱۵
کتابی خوب با درج منابع و رفرنس ‌دهی مناسب
حمید ملاامینی
۱۴۰۰/۱۲/۲۶
بسیارکتاب خوب درزمینه تاریخ معاصرودوره پهلوی است
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب دولت کارتر و فروپاشی دودمان پهلوی

برای دریافت کتاب دولت کارتر و فروپاشی دودمان پهلوی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.