معرفی و دانلود کتاب راهنمای آزمایشگاه برای فیزیولوژی ورزشی

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای آزمایشگاه برای فیزیولوژی ورزشی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای آزمایشگاه برای فیزیولوژی ورزشی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب راهنمای آزمایشگاه برای فیزیولوژی ورزشی

کتاب راهنمای آزمایشگاه برای فیزیولوژی ورزشی، نوشته‌ی جی. گری گوری هاف و چارلز دومک، راهنمایی برای متخصصان و دانشجویان رشته‌ی فیزیولوژی ورزشی است و چگونگی ارزیابی آمادگی جسمانی ورزشکاران را آموزش می‌دهد. این کتاب، با آزمون‌هایی همراه است و با ارائه‌ی مفاهیم و اطلاحات رایج حوزه‌ی فیزیولوژی ورزشی، به مخاطبان کمک می‌کند تا فعالیتی مناسب نیازهای خود برگزینند.

درباره‌ی کتاب راهنمای آزمایشگاه برای فیزیولوژی ورزشی

ارزیابی آمادگی جسمانی از چنان اهمیتی برخوردار است که در بسیاری از کشورها، عضوی جذایی‌ناپذیر از فعالیت‌های باشگاه‌های ورزشی به حساب می‌آید. ازاین‌رو جی. گری گوری هاف (Greg Haff) و چارلز دومک (Charles Dumke)، کتاب راهنمای آزمایشگاه برای فیزیولوژی ورزشی (Laboratory Manual for Exercise Physiology) را به رشته‌ی تحریر درآورده‌اند تا به‌عنوان منبعی کاربردی جهت ارزیابی سلامت جامعه به کار گرفته شود.

شایان ذکر است که برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا، این مسئله در ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته و همین فقدان، مترجمان کتاب پیش رو را واداشته تا تدبیری برای این خلا آموزشی بیندیشند. نتیجه‌ی این تلاش‌ها، کتاب راهنمای آزمایشگاه برای فیزیولوژی ورزشی است که از پانزده فصل و چند پیوست تشکیل شده و در نهایت، با حداقل تجهیزات و ابزارهای ورزشی، ارزیابی آمادگی جسمانی را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کند.

هر فصل از این کتاب، با شرح چند فاکتور آمادگی جسمانی آغاز می‌شود و در ادامه فعالیت‌های آزمایشی را مرحله‌به‌مرحله توضیح می‌دهد. شایان ذکر است که تمامی فرمول‌های لازم جهت محاسبه در فصول مرتبط این کتاب درج شده‌اند. بنابراین می‌تواند به‌خوبی پاسخگوی نیاز فعالان این حوزه باشد. اثر نامبرده به‌خصوص به اساتید مقطع کارشناسی اکیداً توصیه می‌شود در واحدهای فیزیولوژی ورزشی و آزمایشگاه فیزیولوژی ورزشی، از مباحث موجود در این کتاب بهره‌مند شوند.

جی. گری گوری هاف و چارلز دومک با ارائه‌ی آزمون‌های پایه‌ی این مبحث به درک هرچه بهتر مطالب کمک می‌کنند و در تلاشند دروس را هم به‌صورت تئوری و هم عملی، به مخاطب بیاموزند. تمام این آزمون‌ها در آزمایشگاه‌های فیزیولوژی ورزشی برای ارزیابی ورزشکاران و مراجعان استفاده می‌شود؛ بنابراین مخاطبان را راهنمایی می‌کند تا بهترین فعالیت را متناسب با نیازهای خود انتخاب کنند.

جمع‌آوری اطلاعات اولیه، غربال‌گری پیش آزمون، آزمون انعطاف‌پذیری، اندازه‌گیری فشار خون، میزان متابولیسم استراحتی، ارزیابی کسر اکسیژن، برآوردهای میدانی توان هوازی، محاسبه‌ی حداکثر اکسیژن مصرفی، آمادگی عضلات اسکلتی و عملکرد ریوی، شماری از مباحث کتاب پیش رو هستند. پیوست‌های کتاب هم به واحدهای اندازه‌گیری و تبدیلات، اطلاعات ماشین متابولیکی، کالیبراسیون تجهیزات، تغییر شکل هالدان و گواهی‌های رشته‌ی تربیت بدنی اختصاص دارد.

کتاب راهنمای آزمایشگاه برای فیزیولوژی ورزشی نخستین‌بار در سال 2012 منتشر شد. این کتاب را انتشارات حتمی، ناشر تخصصی علوم ورزش و پزشکی، با ترجمه‌ی فرهاد دریانوش، غلام‌حسین ناظم‌زادگان، محسن ثالثی و راحله بناکار در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

کتاب راهنمای آزمایشگاه برای فیزیولوژی ورزشی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به اساتید دانشگاه و دانشجویان رشته‌ی فیزیولوژی ورزشی و آزمایشگاه فیزیولوژی ورزشی پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب راهنمای آزمایشگاه برای فیزیولوژی ورزشی می‌خوانیم

گرم کردن

در این آزمون مانند سایر آزمون‌های اجرایی، آزمودنی‌ها باید برای آمادگی انجام آزمون، یک برنامه گرم کردن با ساختار مشخص انجام دهند. به عنوان یک قاعده کلی در هنگام کار با ورزشکاران و یا سایر افرادی که آمادگی جسمانی دارند، باید 5 دقیقه را به گرم کردن عمومی (فعالیت‌هایی مانند: جاگینگ، پدال زدن و طناب زدن) و 5 دقیقه را به کشش پویا (حرکاتی مانند: زانو بلند، گام باز، زانو جمع، پاشنه را بالا آوردن از پشت و پرش درجا) اختصاص دهید. در مورد افراد بی‌تحرک و یا غیرورزشکار، از فعالیت‌های کم‌شدت‌تر مانند (تاب دادن پا و لمس انگشتان پا) استفاده کنید. پس از گرم کردن، مطمئن شوید که آزمودنی می‌داند که باید آزمون مسافت 1/5 مایل (2/4 کیلومتر) را در کمترین زمان انجام دهد.

فهرست مطالب کتاب

آزمایشگاه 1: جمع‌آوری اطلاعات اولیه
آزمایشگاه 2: غربال‌گری پیش آزمون
آزمایشگاه 3: آزمون انعطاف‌پذیری
آزمایشگاه 4: اندازه‌گیری فشار خون
آزمایشگاه 5: برآورد میزان متابولیسم استراحتی
آزمایشگاه 6: ارزیابی کسر اکسیژن و وام اکسیژن
آزمایشگاه 7: آزمون‌های فعالیت ورزشی زیربیشینه
آزمایشگاه 8: برآوردهای میدانی توان هوازی
آزمایشگاه 9: اندازه‌گیری‌های حداکثر اکسیژن مصرفی
آزمایشگاه 10: ارزیابی آستانه لاکتات خون
آزمایشگاه 11: اندازه‌گیری آمادگی عضلات اسکلتی
آزمایشگاه 12: اندازه‌گیری‌های آمادگی بی‌هوازی
آزمایشگاه 13: ارزیابی عملکرد ریوی
آزمایشگاه 14: ارزیابی ترکیبات بدنی
آزمایشگاه 15: اندازه‌گیری‌های الکتروکاردیوگراف
پیوست الف: واحدهای اندازه‌گیری و تبدیلات
پیوست ب: تخمین هزینه O2 در راه رفتن، دویدن و کارسنج پا
پیوست پ: تغییر شکل هالدان
پیوست ج: اطلاعات ماشین متابولیکی
پیوست د: کالیبراسیون تجهیزات
پیوست ن: گواهی‌های رشته تربیت‌بدنی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب راهنمای آزمایشگاه برای فیزیولوژی ورزشی
نویسنده،
مترجمفرهاد دریانوش، محسن ثالثی، راحله بناکار، غلامحسین ناظم زادگان
ناشر چاپیانتشارات حتمی
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات480
زبانفارسی
شابک978-600-355-056-8
موضوع کتابکتاب‌های ورزشی، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک
۱۹۹۵۰۰ ۹۹,۷۵۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب راهنمای آزمایشگاه برای فیزیولوژی ورزشی

برای دریافت کتاب راهنمای آزمایشگاه برای فیزیولوژی ورزشی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.