معرفی و دانلود کتاب راهنمای بیگانه‌ای برای انسان‌ها: درس‌هایی از علم درباره رفتار و هویت ما انسان‌ها

عکس جلد کتاب راهنمای بیگانه‌ای برای انسان‌ها: درس‌هایی از علم درباره رفتار و هویت ما انسان‌ها
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای بیگانه‌ای برای انسان‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای بیگانه‌ای برای انسان‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب راهنمای بیگانه‌ای برای انسان‌ها: درس‌هایی از علم درباره رفتار و هویت ما انسان‌ها

ترکیبی از روان‌شناسی، نظریه‌های علمی و خاطرات شخصی! کتاب راهنمای بیگانه‌ای برای انسان‌ها، نوشته‌ی دختر دانشمندی به نام کامیلا پنگ است که به سندروم آسپرگر و اختلال نقص‌توجه بیش‌فعالی مبتلا بود؛ اما توانست با استفاده از علم، راه خود را در جهان پیدا کند. حالا او در این کتاب برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کتاب علمی انجمن سلطنتی، این راه را به شما هم نشان می‌دهد.

درباره‌ی کتاب راهنمای بیگانه‌ای برای انسان‌ها

اغلب ما وقتی کودکی با اختلال اوتیسم یا بیش‌فعالی را می‌بینیم، با خود فکر می‌کنیم این کودک مشکلی دارد و باید درمان شود. تا سال‌ها چنین تصوری در جامعه رایج بود؛ تااینکه جودی سینگر، یک جامعه‌شناس استرالیایی، در دهه‌ی 1990 میلادی اصطلاح نورودایورسیتی یا تنوع عصبی را ابداع کرد. تا آن‌زمان تعدادی از مطالعات مغزی نشان داده بودند که افرادی با تفاوت‌های یادگیری متفاوت، فقط «سیم‌کشی» مغزشان با دیگران متفاوت است و نباید آن‌ها را معلول ذهنی قلمداد کرد. به عبارت دیگر، برخی از کودکان متفاوت از دیگران می‌اندیشند، یاد می‌گیرند و اطلاعات را پردازش می‌کنند. تفاوت عصبی به‌خصوص در زمان کودکی بسیار چالش‌برانگیز است. برای مثال کودکانی که به دیسلکسیا (نوعی اختلال در خواندن) مبتلا هستند، در خواندن و نوشتن دچار مشکل می‌شوند. اما نباید این کودکان را «مشکل‌دار» توصیف کرد؛ بلکه آن‌ها صرفاً نورودایورجنت هستند و از نظر عصبی با دیگران متفاوتند. کامیلا پنگ (Camilla Pang) از پنج سالگی احساس می‌کرد که عادی نیست و در دنیای اشتباهی گام گذاشته است. او به سندروم آسپرگر و اختلال‌های طیف اوتیسم، اضطراب فراگیر، و نقص‌توجه بیش‌فعالی متبلا بود و در جهانی با قوانینی متفاوت زندگی می‌کرد. کامیلا موفق شد فارغ‌التحصیل مقطع دکترای بیوانفورماتیک از کالج لندن شود و مهم‌تر از همه در 28 سالگی، به‌خاطر نگارش کتاب راهنمای بیگانه‌ای برای انسان‌ها (An Outsider's Guide to Humans)، جایزه‌ی بهترین کتاب علمی انجمن سلطنتی را از آن خود کند. جوان‌ترین دانشمندی که به دریافت این جایزه‌ی مهم نائل آمد.

معرفی و دانلود کتاب راهنمای بیگانه‌ای برای انسان‌ها

کامیلا پنگ از همان‌زمان که متوجه شد با دیگران فرق دارد، به دنبال دستور‌العملی برای انسان‌ها بود؛ دستورالعملی که به آن‌ها بگوید چه کاری را چطور باید انجام دهند. چیزی شبیه کتابچه‌ی راهنمایی که نحوه‌ی کار با یک دستگاه را به دیگران آموزش می‌دهد. او در کتاب راهنمای بیگانه‌ای برای انسان‌ها با نوشته‌های جذاب، خنده‌دار، صمیمانه و آموزشی خود توضیح می‌دهد که چگونه افراد نورودایورجنت می‌توانند مسیر خود را در دنیا پیدا کنند. جذاب‌تر اینکه او روان‌شناسی عامه‌پسند را با نقاشی‌ها و نمودارهایی همراه می‌کند که خودش آن‌ها را طراحی کرده است. او با کمک گرفتن از دنیای ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست و سایر علوم مدل‌هایی را طراحی می‌کند که در درک رفتارهای عاطفی پیچیده‌ی انسان‌ها مؤثر است. پنگ در یازده فصل کوتاه ولی پربار، به ما آموزش می‌دهد که دنیای انسان‌ها را می‌توان از طریق مولکو‌ل‌های کوچک، ذرات و قوانین ترمودینامیک درک کرد. در یازده فصل کتاب می‌آموزیم:

  • یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند که مدل‌های مفیدی از جهان بسازیم و از درخت‌های تصمیم‌گیری و تفکر واگرا برای رسیدن به انتخاب‌های بهتر استفاده کنیم.
  • مولکول‌های پروتئین مواد پیچیده و متنوعی هستند که به طرق مختلف با یکدیگر همکاری می‌کنند. انسان‌ها با نگاه کردن به پروتئین‌ها، می‌توانند تعامل در جامعه را بیاموزند.
  • آنتروپی یک قانون اساسی در فیزیک است که با کاهش انرژی در دسترس، بی‌نظمی سیستم افزایش پیدا می‌کند. کمال‌گرایی نوعی ترس از بی‌نظمی است و آشنایی با آنتروپی می‌تواند در مقابله با آن مفید باشد.
  • وقتی نور سفید به منشور برخورد می‌کند، طول موج‌های رنگی مختلفی از آن منعکس می‌شود. از این مدل برای مقابله با اضطراب استفاده می‌شود: برای خود یک منشور بسازیم و اجزای مختلف اضطراب را جدا کنیم تا کنترل و درک آن راحت‌تر باشد.
  • امواج به طرق مختلفی در اطراف ما حرکت می‌کنند. برای هماهنگی با دیگران، باید از طول موج و دامنه‌ی آن‌ها آگاه باشیم.
  • نظریه‌ی ارگودیک مشخص می‌کند کسانی که احساس بیگانگی می‌کنند، باید در کنار اجماع، فردیت را نیز جدی بگیرند.
  • الگوریتم افت گرادیان در ریاضی و فیزیک کوانتوم نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم نقطه‌ی تعادل را میان زندگی در زمان حال و برنامه‌ریزی برای آینده پیدا کنیم.
  • احتمالات در روابط انسانی به کار می‌آید. با مشاهده کردن رفتار افراد در هر مرحله، فرضیه‌ی اولیه‌ی خود را تعدیل می‌کنیم و تصویر واضح‌تری به دست می‌آوریم.
  • پیوند‌های شیمیایی درون‌مولکولی مدلی برای ایجاد پیوند میان انسان‌های دیگر به ما می‌دهد. گاهی اوقات افراد شبیه خودمان را انتخاب می‌کنیم (پیوند کووالانسی) گاهی نیز افرادی که نقطه‌ی مقابل ما هستند ولی ما را تکمیل می‌کنند (پیوند یونی).
  • حلقه‌های بازخورد مثبت و منفی در شبکه‌های عصبی، نتایج دلخواه را ایجاد می‌کنند یا مانع رسیدن ما به عواقب بد می‌شوند. حلقه‌های مثبت منجر به موفقیت می‌شوند و حلقه‌های منفی، عادت‌های بد را قبل از آسیب رساندن، از بین می‌برند.
  • آداب معاشرت و نظریه‌ی بازی‌ها، رابطه‌ای نزدیک دارند. مانند بازی شطرنج، باید واکنش افراد دیگر و واکنش خودمان را به‌دقت پیش‌بینی کنیم.

کتاب راهنمای بیگانه‌ای برای انسان‌ها را نشر نیماژ با ترجمه‌ی مهدیه مهدیان‌فر منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب راهنمای بیگانه‌ای برای انسان‌ها

  • ترکیبی جذاب از علم عامه‌پسند،‌ خاطرات و کتاب‌های خودیاری. کامیلا پنگ نظریه‌ی علمی را با روایت‌های شخصی درمی‌آمیزد و به سؤالات بزرگ زندگی پاسخ می‌دهد. (پابلیشرز ویکلی)
  • پنگ در کتاب راهنمای بیگانه‌ای برای انسان‌ها از دانش علمی گسترده‌ی خود برای درک دنیای انسان‌ها استفاده می‌کند. موضوعاتی مانند تفکر خارج از چارچوب، به فراموشی سپردن کمال‌گرایی، درس گرفتن از اشتباهات خود، پرورش همدلی و افزایش ارتباطات، به خوانندگان کمک می‌کند فردیت خود را بپذیرند و جایگاه خود را در جامعه‌ی بزرگ انسانی پیدا کنند. (بوک‌لیست)
  • تصویری واضح از اینکه یک فرد مبتلا به سندرم آسپرگر و اوتیسم چگونه به جهان نگاه می‌کند. یک کتاب روان‌شناسی عامه‌پسند و مبتکرانه. (مجله‌ی کرکوس ریویوز)
  • روایت شخصی کامیلا پنگ با مفاهیم علمی مانند ماشین لرنینگ و تصویرهای جذاب همراه می‌شود. در تمام کتاب راهنمای بیگانه‌ای برای انسان‌ها، پانگ با لحن آرامش‌بخش و خاطرات آموزنده‌اش، خوانندگان را به تفکر علمی دعوت می‌کند. (لایبرری ژورنال)
  • کامیلا پنگ در کتاب راهنمای بیگانه‌ای برای انسان‌ها از علم و تجربه‌ی خود برای نحوه‌ی زندگی یک فرد مبتلا به طیف اوتیسم بهره می‌گیرد. (سارا لوترمن، روزنامه‌نگار آمریکایی)

کتاب راهنمای بیگانه‌ای برای انسان‌ها برای چه کسانی مناسب است؟

اگر ارتباطات بین‌فردی برایتان چالش‌برانگیز است و به موضوعات علمی هم علاقه دارید، این کتاب کامیلا پنگ را بخوانید. اگر به اختلال‌های طیف اوتیسم، نقص‌توجه بیش‌فعالی و اضطراب فراگیر یا سندروم آسپرگر مبتلا هستید، پیشنهاد می‌کنیم کتاب راهنمای بیگانه‌ای برای انسان‌ها را بخوانید.

در بخشی از کتاب راهنمای بیگانه‌ای برای انسان‌ها: درس‌هایی از علم درباره رفتار و هویت ما انسان‌ها می‌خوانیم

یازده سالم بود و داشتم با خواهرم که از من بزرگ‌تر است، بحث می‌کردم. «پس ما آدم‌ها چطور فکر می‌کنیم؟»

آن‌وقت‌ها طبق غریزه پاسخ را می‌دانستم، اما چند سالی گذشت تا درست درکش کنم: سیر اندیشه‌ی ما انسان‌ها چندان تفاوتی با عملکرد نرم‌افزارهای کامپیوتر ندارد. همین حالا هم با خواندنِ این متن، درحالِ پردازش افکاری هستید. ما داده‌ها، دستورالعمل‌ها، اطلاعات و محرک‌های بیرونی را مانند الگوریتم کامپیوتری جذب می‌کنیم و به آن‌ها پاسخ می‌دهیم. ما به داده‌ها نظم می‌بخشیم و از آن‌ها برای تصمیم‌گیری‌های خودآگاه و ناخودآگاهمان استفاده می‌کنیم و این داده‌ها را مانند فهرستی در‌ کامپیوتر که موارد در آن براساس اولویت ذخیره می‌شوند، برای استفاده‌های بعدی گروه‌بندی‌ می‌کنیم. ذهن انسان، یک ماشین پردازشگر خارق‌العاده است، ماشینی که قدرت شگفت‌انگیزش، ویژگی متمایز‌کننده‌ی گونه‌ی ما است.

همه‌ی ما همه‌جا اَبَررایانه‌ای را در سرمان با خود می‌بریم. با وجود این، مرتکب اشتباه‌هایی در تصمیم‌گیری‌های روزانه‌مان می‌شویم. کیست که ذهنش درگیر انتخاب لباس‌هایی که بخواهد بپوشد، ایمیلی که باید تنظیم کند یا اینکه ناهار چه بخورد، نشده باشد؟ ما می‌گوییم نمی‌دانیم یا اطلاعات و گزینه‌های پیش‌رو گیجمان می‌کنند.

وقتی ماشینی به نیرومندی مغز در اختیار داریم، واقعاً وضع نباید این‌طور باشد. اگر می‌خواهیم در روند تصمیم‌گیری‌مان بهبودی حاصل شود، لازم است از اندامی مشخصاً اختصاص‌یافته به این کار بهتر استفاده کنیم.شاید ماشین‌ها جایگزین مناسبی برای مغز انسان نباشند؛ ازطرفی نوآوری، سازش‌پذیری و دید عاطفی آن را ندارند، اما می‌توانند نکات بسیاری درباره‌ی مؤثرتر اندیشیدن و بهتر تصمیم‌گرفتن یادمان بدهند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار مترجم
پیشگفتار نویسنده
1. چطور (به‌معنای واقعی) فراجعبه‌ای فکر کنید
یادگیری ماشین و تصمیم‌گیری
یادگیری ماشین: مفاهیم پایه
یادگیری نظارت‌شده
یادگیری نظارت‌نشده
تصمیم‌گیری: جعبه‌ها و درخت‌ها
تفکر بسته (جعبه‌ای)
درختی فکرکردن
پس چطور تصمیم بگیرم؟
آموختنِ خطاپذیری
2. چطور خودِ عجیبتان را در آغوش بکشید
بیوشیمی، دوستی و قدرت تفاوت
شگفتی پروتئین‌ها
چهار سطح ساختاری پروتئین
شخصیت‌های پروتئینی و کار تیمی
پروتئین‌های گیرنده
پروتئین‌های آداپتور
پروتئین‌های کیناز
پروتئین‌های هسته‌ای
3. چطور کمال‌گرایی را دور بریزید
ترمودینامیک، نظم و بی‌نظمی
منظمِ شلخته
چرا بی‌نظمی افزایش می‌یابد؟
مطلوبیت ترمودینامیکی
نظم: نگرش‌های متخاصم
تعادل: می‌توانیم برسیم؟
4. چطور باید ترس را حس کرد
نور، شکست نور و ترس
چرا ترس مثل نور است؟
بر یک طول‌موج
منشورشدن
تبدیل ترس به منبع الهام
5. چطور باید به هارمونی رسید
تئوری موج، جنبشِ هماهنگ و یافتن بسامد تشدید خودتان
جنبش هماهنگ و دامنه‌ی ‌نوسان
تداخل ساختاری و تشدید
تداخل
تشدید
بر یک طول‌موج بودن
6. چطور همرنگ جماعت نباشید
دینامیک مولکولی، بهنجاری و فردیت
جمعیت‌ها و توافق جمعی
جمعیت‌ها و فردیت
7. چطور به اهدافتان برسید
فیزیک کوانتومی، تئوری شبکه و هدف‌گذاری
پرسش بزرگ: اکنون یا بعد؟
تئوری و توپولوژی شبکه
الگوریتم افت گرادیان: مسیریابی(ها)
8. چطور باید با دیگران همدلی کرد
تکامل، احتمال و روابط
شروع بحث: تکامل سلولی
احتمال و همدلی: قضیه‌ی بیز
توافق و ناسازی: منطق فازی
9. چطور باید با دیگران ارتباط برقرار کرد
پیوندهای شیمیایی، نیروهای بنیادی و ارتباط انسانی
معرفی پیوندهای شیمیایی
پیوندهای کووالانسی
پیوندهای یونی
اثر آب‌گریزی
چهار نیروی بنیادی
وقتی چیزها از هم می‌پاشند
10. چطور از اشتباهاتتان درس بگیرید
یادگیری عمیق، حلقه‌های بازخورد و حافظه‌ی انسان
یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی
بازمهندسیِ حلقه‌ی بازخورد
11. چطور باید مبادی‌آداب بود
تئوری بازی، سیستم‌های پیچیده و آداب معاشرت
مدل‌سازی عامل‌بنیان
تئوری بازی
هومولوژی
سخن پایانی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب راهنمای بیگانه‌ای برای انسان‌ها: درس‌هایی از علم درباره رفتار و هویت ما انسان‌ها
نویسنده
مترجممهدیه مهدیان فر
ناشر چاپیانتشارات نیماژ
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات298
زبانفارسی
شابک978-600-3679-12-2
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان، کتاب‌های ارتباطات و روابط عمومی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب راهنمای بیگانه‌ای برای انسان‌ها

برای دریافت کتاب راهنمای بیگانه‌ای برای انسان‌ها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.