معرفی و دانلود کتاب رده بندی کتابخانه کنگره: نظریه، توسعه و کاربرد

عکس جلد کتاب رده بندی کتابخانه کنگره: نظریه، توسعه و کاربرد
قیمت:
۵۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب رده بندی کتابخانه کنگره: نظریه، توسعه و کاربرد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رده بندی کتابخانه کنگره: نظریه، توسعه و کاربرد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب رده بندی کتابخانه کنگره: نظریه، توسعه و کاربرد

کتاب رده بندی کتابخانه کنگره: نظریه، توسعه و کاربرد، به یکی از پرکاربردترین نظام‌های رده‌بندی جهان می‌پردازد.

نویسندگان سال‌ها در این زمینه تدریس کرده‌اند و تلاش نمودند مسائل مربوط به رده‌بندی کتابخانه کنگره را همراه با گسترش‌ها و سایر نکات اساسی، با کمک مثال و تمرین در فصل‌های گوناگون ارائه کنند. علی‌رغم توسعه نرم‌افزارها و شبکه‌های کامپیوتری و ظهور کتابخانه‌های دیجیتال، هنوز بحث رده‌بندی پابرجاست.

رده‌بندی کتابخانه کنگره (library of congress classification) علی‌رغم این که نظامی است که با مجموعه این کتابخانه عظیم به وجود آمده و با بزرگ شدن آن متحول می‌شود و گسترش می‌یابد، ولی مورد اقبال و نیاز جهانی واقع شده است. کتابخانه‌های زیادی در سراسر دنیا از این رده‌بندی استفاده می‌کنند. کتابخانه‌های ما به خصوص کتابخانه‌های دانشگاهی هم در گروه استفاده کنندگان این رده‌بندی هستند.

باید دانست که رده‌بندی دانشی نظام‌مند است که ابداع، توسعه و به کارگیری آن نیازمند دانش و آموزش خاص است. نویسندگان این کتاب با توجه به نیازی که احساس می‌شد، کوشیده‌اند که چند فصل مقدماتی کتاب را به مباحث نظری رده‌بندی اختصاص دهند و از این طریق استفاده کنندگان و به خصوص فهرست‌نویسان را با مبانی این رشته از دانش که ریشه در تاریخ و آثار فلاسفه بزرگ دنیا دارد آشنا سازند.

شیوه ارائه طرح‌ها بر مبنای میزان استفاده و پیچیدگی آن‌ها در نظام رده‌بندی کتابخانه کنگره است. فرانماهای پر استفاده و بسیار توسعه یافته مانند رده‌های تاریخ، علوم اجتماعی و ادبیات در آغاز و دیگر رده‌ها به دنبال آن‌ها معرفی می‌شوند. کوشش شده است که همه ویژگی‌های فرانما شمرده و ارائه شود. همه مثال‌ها واقعی هستند و از پایگاه‌های معتبر داخلی و خارجی مانند سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و کتابخانه کنگره آمریکا گرفته شده‌اند، مثال‌ها به ترتیب منطقی و سلسله مراتبی بر مبنای رده‌بندی کتابخانه کنگره تحلیل می‌شوند، هدف این است که کتابداران با خواندن مثال‌ها و ذکر نمونه‌ها بتوانند موارد مشابه را در محیط کار انجام دهند و به رفع مشکل بپردازند. با افزودن تمرینات در پایان فصولی که به معرفی رده‌ها می‌پردازند به کتاب خصوصیت کتاب درسی داده شده است.

در بخشی از کتاب رده‌بندی کتابخانه کنگره: نظریه، توسعه و کاربرد می‌خوانیم:

رده‌بندی کردن از ابتدایی‌ترین و طبیعی‌ترین اعمالی است که ذهن ما مرتب به آن مشغول است و چنان چه بخواهیم از جهان اطراف که پر از موجودات و پدیده‌های منحصر به فرد است سر در آوریم، ضرورتا می‌بایست دست به رده‌بندی بزنیم. هر روز ما به صد‌ها پدیده و شیء جدید بر می‌خوریم که ممکن است پیش از این ندیده باشیم، لیکن فرایند رده‌بندی یعنی عمل تشخیص شباهت‌ها و تفاوت‌های میان اشیاء به ما امکان می‌دهد که لامپ خیابان، پرنده، سیب، مجله و ماشین را از هم تشخیص دهیم. نیازی نیست که ما در مورد هر رویداد جدیدی که در زندگیمان رخ می‌دهد دست به جستجو بزنیم، زیرا بیشتر این رویدادها با اشیاء و پدیده‌های موجود در تجربه شخصی ما مشابهت دارند. ما می‌دانیم از پرنده یا سیب چه انتظاری داشته باشیم، زیرا آن‌ها به پرنده‌ها و سیب‌هایی که می‌شناسیم شباهت دارند.

رده‌بندی کردن مبنای شناخت ما از جهان است. اگر انسان‌ها قادر به رده‌بندی نبودند بعید بود که بتوانند به زندگی خود ادامه دهند. یک مثال سادہ ضرورت رده‌بندی در زندگی ما را روشن می‌کند؛ فردی را در نظر بگیرید که در خیابان شاهد برخورد فرد دیگری با ماشین است، اگر این فرد قدرت رده‌بندی کردن نداشته باشد نمی‌تواند از مشاهده این تصادف چنین نتیجه‌گیری کند که در شرایط مشابه امکان برخورد خودش یا فرد دیگری با ماشین وجود دارد و تصادف با وسیله نقلیه خطرناک است. اما فردی که دارای قوه رده‌بندی است، بر اساس تجربه‌اش از مشاهده تصادف می‌آموزد که ماشین خطرناک است و هنگام عبور از خیابان باید احتیاط کرد.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: رده بندی
فصل دوم: انواع رده بندی: نظام‌ها و ساختارها
فصل سوم: رده بندی کتابخانه کنگره: تاریخچه و ساختار
فصل چهارم: نشانه رده بندی و شماره سازی ویژگی‌های نشانه
فصل پنجم: جدول‌ها
فصل ششم: تاریخ:‌ رده‌های D ،E ،F
فصل هفتم: گسترش رده بندی تاریخ ایران: DSR
فصل هشتم: علوم اجتماعی: رده H 
فصل نهم: زبان و ادبیات: رده P
فصل دهم : گسترش‌های زبان و ادبیات
فصل یازدهم: فلسفه، روان‌شناسی و ادیان: رده B
فصل دوازدهم: گسترش اسلام: رده BP
فصل سیزدهم: کتابشناسی، علوم کتابداری
فصل چهاردهم: علوم پزشکی:‌ رده‌های R و NLM: رده R
فصل پانزدهم: سایر رده‌ها
فصل شانزدهم: رده بندی کتابخانه کنگره

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب رده بندی کتابخانه کنگره: نظریه، توسعه و کاربرد
نویسنده، ،
ناشر چاپیانتشارات کتابدار
سال انتشار۱۳۸۷
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات399
زبانفارسی
شابک978-964-7143-91-2
موضوع کتابکتابداری
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب رده بندی کتابخانه کنگره: نظریه، توسعه و کاربرد

زینب سلطانی
۱۳۹۹/۱۱/۹
برای رشته کتابداری واطلاع رسانی پزشکی هم مفیده
آرتان نقدی
۱۳۹۹/۱/۲۵
برای رشته علم اطلاعات ودانش شناسی کتاب جامع ومفیدیه
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب رده بندی کتابخانه کنگره: نظریه، توسعه و کاربرد

برای دریافت کتاب رده بندی کتابخانه کنگره: نظریه، توسعه و کاربرد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.