معرفی و دانلود کتاب ریشه‌های آسمان

عکس جلد کتاب ریشه‌های آسمان
قیمت:
۸۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ریشه‌های آسمان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ریشه‌های آسمان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ریشه‌های آسمان

کتاب ریشه‌های آسمان یک داستان ماجراجویانه، عمیق، فلسفی و شگفت‌آور است که زیبایی اعتقاد و باور را به شما نشان می‌دهد. رومن گاری که به‌خاطر نوشتن این رمان در سال 1956 برنده‌ی جایزه‌ی ادبی گنکور شد، داستان مردی فرانسوی به نام مورل را روایت می‌کند که برای نجات فیل‌ها از انقراض زودهنگام، به یک کشور آفریقایی مستعمره‌ی فرانسه آمده است. او از دیگران می‌خواهد طوماری را برای محاظفت از فیل‌ها امضا کنند؛ اما به جز دو سه نفر، هیچ‌کس به خواسته‌ی او توجه نمی‌کند. تااینکه مورل تصمیم می‌گیرد خودش عدالت را به اجرا درآورد...

درباره‌ی کتاب ریشه‌های آسمان

«بیایید کمی درباره‌ی نمادها صحبت کنیم. تقریباً همه‌ی منتقدان از کتاب ریشه‌های آسمان (The Roots of Heaven) به‌عنوان رمانی نمادین یاد می‌کنند. من قاطعانه می‌گویم که چنین نیست، با وجود اینکه امیدی ندارم که حرف من را قبول کنند. بعضی می‌گویند فیل‌های من واقعاً نماد آزادی و استقلال آفریقا هستند. یا اینکه آن‌ها همان کسانی هستند که در جامعه‌ی توتالیتر و ماشینی‌شده‌ی ما، در خطر انقراض قرار گرفته‌اند. یا حتی این جانوران تقریباً افسانه‌ای در عصر باور نداشتن به خدا،‌ الوهیتی عظیم و قدرتمند را نشان می‌دهند. یا در زمانه‌ای که بمب‌های هسته‌ای در دل مردم رعب و وحشت می‌افکند، فیل‌ها نماد بشری هستند که در معرض خطر انقراض هسته‌ای قرار دارد. تقریباً هیچ محدودیتی برای نمادپردازی از فیل‌ها ندارید. من می‌خواستم ظاهر و پوسته‌ی داستان به نوعی آزمایش رورشاخ تبدیل شود، که به هدفم رسیدم. این کتاب فقط ثابت می‌کند که هر یک از ما در روح و ذهن خود نوعی تفسیر شخصی از فیل داریم؛ همان چیزی که برای بقای ما ضروری است، درواقع همان چیزی که زندگی ما را حفظ می‌کند و ما را به بهشت واقعی می‌رساند.»

سطوری که خواندید، بخشی از پیشگفتار رومن گاری (Romain Gary) بر نسخه‌ی چاپ‌شده‌ی سال 1964 کتاب ریشه‌های آسمان بود. همین گفته‌ها ثابت می‌کند یکی از مشخصه‌های حیرت‌انگیز ادبیات، جدا شدن اثر از نویسنده است یا همان نظریه‌ای که رولان بارت بعدها به آن اشاره کرد: مرگ مؤلف. داستان ریشه‌های آسمان چگونه منتقدان را به سوی نمادپردازی‌های متعدد سوق داد؟ بهتر است ابتدا همان پوسته‌ی ظاهری را که رومن گاری از آن سخن می‌گفت، توضیح دهیم. در قلب داستان این کتاب مورل قرار دارد: یکی از سربازان مقاومت فرانسه که تجربه‌ی حضور در اردوگاه کار اجباری ارتش نازی را دارد و فقط به لطف تجسم نیروی فیل‌هایی که در جنگل راه می‌روند و همه چیز را سر راهشان خرد می‌کنند، زنده مانده است. او در اوایل دهه‌ی 1950 به فورلامی می‌رود،‌ منطقه‌ای در اطراف کشور چاد در آفریقا که در آن‌زمان مستعره‌ی فرانسه بود. مردم آن‌جا فیل‌ها را برای به دست آوردن عاج آن‌ها و کسب درآمد، می‌کشتند. آن‌ها از گوشت فیل‌ها نیز برای تأمین پروتئین موردنیاز بدنشان استفاده می‌کردند.

معرفی و دانلود کتاب ریشه‌های آسمان

مورل در ابتدا از مردم می‌خواهد طوماری را برای درخواست حفاظت از فیل‌های درحال‌انقراض امضا کنند. یک طبیعت‌شناس و طرفدار محیط‌زیست دانمارکی، یک افسر آمریکایی الکلی که از ارتش اخراج شده و یک زن جوان آلمانی که در محاصره‌ی برلین خانواده‌اش را از دست داده و پس از تجاوز سربازان روسی به خودش و خاک وطنش، به یک فاحشه تبدیل گشته است، تنها کسانی هستند که از مورل حمایت می‌کنند. کسانی که رنج، تحقیر و تنهایی را به‌خوبی می‌شناسند و فقط در شکوه طبیعت آفریقا، آرامش خود را بازمی‌یابند. مورل که چنین شرایطی را می‌بیند، تصمیم می‌گیرد خودش عدالت را به اجرا درآورد؛ درنتیجه شکارچیان را به روش خودش از بین می‌برد. او با چنین کاری توجه سه گروه را به خود جلب می‌کند: مردمی که او را به نفرت از انسان‌ها متهم می‌کنند، گروهی که او را طرفدار محیط‌زیست می‌دانند و دسته‌ای دیگر که از او برای رهایی آفریقا از استعمار کمک می‌گیرند.

مورل نیز مانند رومن گاری بارها تأکید می‌کند که انگیزه‌های او به‌هیچ‌وجه سیاسی نیستند و فقط و فقط به‌خاطر نجات فیل‌ها جان خودش را به خطر انداخته است. رومن گاری به سرنوشت ایدئالیسم در دنیای پس از جنگ جهانی دوم علاقه‌مند است و ما را وامی‌دارد به این موضوع فکر کنیم که طمع انسان‌ها، چه بر سر طبیعت آورده است. او کتاب ریشه‌های آسمان را به شکل روایت در دل روایت دیگری می‌نویسد؛ به طوری که سبک جوزف کنراد را در کتاب «دل تاریکی» به یادمان می‌آورد. درواقع داستان از دید شخصیت‌های درگیر در ماجراهای مورل روایت می‌شود. از همین رو مخاطب با دیدگاه‌ها و نظرات مختلف مواجه می‌شود و اغلب با خود فکر می‌کند که کدام شخصیت حقیقت را می‌گوید؟

معرفی و دانلود کتاب ریشه‌های آسمان

پس از جنگ جهانی دوم، هنوز هم مردم در حال دست و پنجه نرم کردن با تبعات جنگ بودند و هزاران هزاران فرد بی‌خانمان و گرسنه در سراسر جهان، پس از عبور از رنجی غیرقابل‌تصور، به دنبال سرپناهی می‌گشتند. در این شرایط حفاظت از جانوران، باید آخرین چیزی باشد که به ذهن یک نفر خطور می‌کند. رومن گاری با نوشتن کتاب ریشه‌های آسمان به جنبشی پیوست که هنوز در مراحل اولیه‌ی خود بود. در سال 1975، کنوانسیون بین‌المللی تجارت گونه‌های جانوری و گیاهی وحشی درحال‌انقراض به تصویب رسید. هنوز هم گزارش‌ها نشان می‌دهند که سالانه چندین هزار فیل در آفریقا فقط به‌خاطر عاج‌هایشان کشته می‌شوند و جمعیت آن‌ها در میان سال‌های 2002 تا 2011، 62 درصد کاهش یافته است. آماری که نشان می‌دهند هنوز هم که هنوز است، انسان‌ها دست از تخریب محیط‌زیست برنداشته‌اند. و شاید هیچ‌وقت برندارند.

کتاب ریشه‌های آسمان را با ترجمه‌ی روان و خواندنی سیلویا بجانیان و چاپ نشر نیماژ بخوانید.

جوایز و افتخارات کتاب ریشه‌های آسمان

  • برنده‌ی جایزه‌ی گنکور در سال 1956
  • یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های کشورهای فرانسه و آمریکا

نکوداشت‌های کتاب ریشه‌های آسمان

  • این داستان مهیج، پرشخصیت و شجاعانه درباره‌ی یک طرفدار محیط‌زیست سرکش است که ما را با انتخاب‌هایمان روبه‌رو می‌کند. انتخاب‌هایی که هنوز هم در جهان امروز درگیرشان هستیم. (مجله‌ی کرکوس ریویوز)
  • برنده‌ی جایزه‌ی ادبی گنکور، در این رمان آفریقایی مربوط به عصر استعمارزدایی، به این نتیجه می‌رسد که برای حفظ زیبایی جهان، باید قبل از هر چیز برای محیط‌زیست مبارزه کنیم. (روزنامه‌ی فیگارو)
  • کتابی تحسین‌برانگیز، سرشار از ایده‌های نو، اصالت و ژرفا. ماجراجویی، رئالیسم، ایدئالیسم و طنز با هم همراه می‌شوند تا هیجان‌انگیزترین تجربه‌ی مطالعاتی را برای شما بسازند. (روزنامه‌ی لوموند)

اقتباس‌های فرهنگی و سینمایی از کتاب ریشه‌های آسمان

رومن گاری و پاتریک لی فرمور یک سال پس از انتشار کتاب ریشه‌های آسمان، اقدام به نوشتن فیلم‌نامه‌ای براساس این کتاب کردند. جان هیوستون کارگردانی این اثر را بر عهده گرفت و ارول فلین، ژولیت گر‌کو، ترِوِر هاوارد، ادی آلبرت، پل لوکاس و اورسن ولز در این فیلم نقش‌آفرینی کردند.

کتاب ریشه‌های آسمان برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به رمان‌هایی با درون‌مایه‌ی زیست‌محیطی علاقه دارید، کتاب ریشه‌های آسمان را بخوانید. علاقه‌مندان به دیگر آثار رومن گاری، از این رمان نیز لذت خواهند برد. پیشنهاد می‌کنیم ترجمه‌ی سیلویا بجانیان را برای مطالعه انتخاب کنید.

در بخشی از کتاب ریشه‌های آسمان می‌خوانیم

او واقعاً در فکر ما بود. می‌بایست کسی را به آنجا دعوت کرد ‌این جزوی از نقشه‌ی سروسامان بخشیدن به آنجا بود خوب توجه کنید، او‌ یک بدکاره نیست؛ فقط‌ یک انسان مهربان است. خوب می‌دانست که رفقا پس از طی پانصد کیلومتر از محل اقامت خود از ‌اینکه ویسکی را تنها می‌نوشند خسته شده‌اند و به همدمی ‌نیاز دارند. بعد حبیب به‌سختی از جایش بلند می‌شد و سر میز دیگری خطابه‌اش را تکرار می‌کرد. باید گفت که خوب توانسته بود کنجکاوی و بی‌صبری همه را برانگیزد. همه با کمی‌دلسوزی و تمسخر از خود می‌پرسیدند: "این دختر بیچاره کیست؟" از شما پنهان نمی‌کنم که در میان ما کسانی بودند که در خلوت به ‌این دختر می‌اندیشیدند. چنین بود که نام مینا موضوع صحبت همه‌ تا دورافتاده‌ترین مکان‌های چاد شد و تا پیش از آنکه وجودش به‌طور واقعی آشکار شود، بسیاری دریافتند که گوشه‌نشینی در اعماق جلگه‌های پوشیده از خار، امیدهای سرسخت را نمی‌تواند ریشه‌کن کند. و صدها هکتار زمین در زیر باران به‌آسانی هموار می‌شود اما با زوایای پنهان پندارها نمی‌توان به‌راحتی کاری کرد.

این احساس چنان شدید بود که وقتی مینا، با کلاه کوچکش، با چمدان و جوراب‌های نازکی که پوشیده بود، همچنین درشتی قابل‌توجه اندامش و چهره‌ی معمولی‌اش که در آن اضطرابی کاملاً طبیعی دیده می‌شد، از هواپیما پیاده شد، همه چشم‌انتظار او بودند. ظاهراً، حبیب به ‌یکی از دوستانش که کاباره‌ای در توسن داشت نامه‌ای نوشته بود. در آنجا مینا نمایش استریپ‌تیز اجرا می‌کرد. در آن نامه مشخصات شخصی را که به‌دنبالش می‌گشت تشریح کرده بود:

دختری خوش‌هیکل که تمام مشخصات لازم را داشته باشد. هرگاه از او چیزی بخواهند، انجام دهد. ترجیحاً موطلایی باشد و بتواند نوشگاه را سرپرستی کند، همچنین آواز بخواند و البته با مشتریان خیلی مهربان باشد.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ریشه‌های آسمان
نویسنده
مترجمسیلویا بجانیان
ناشر چاپیانتشارات نیماژ
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات568
زبانفارسی
شابک978-600-367-171-3
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ریشه‌های آسمان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ریشه‌های آسمان

برای دریافت کتاب ریشه‌های آسمان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.