معرفی و دانلود کتاب زنبوردار حلب

عکس جلد کتاب زنبوردار حلب
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زنبوردار حلب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زنبوردار حلب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زنبوردار حلب

کریستی لفتری، نویسنده‌ی کتاب زنبوردار حلب، فرزند دو پناهنده‌ی قبرسی است. او دو سال در مرکز پناهندگان آتن به‌طور داوطلبانه کار کرده و زندگی پناهندگان بسیاری را از نزدیک دیده. این کتابِ برنده‌ی جایزه‌ی اسپن وردز، داستان زندگی نوری و افرا را روایت می‌کند که مجبورند وطن خود را ترک کنند و در راه فرار کردن، همه چیز خود را از دست می‌دهند. حتی فرزندشان را.

درباره‌ی کتاب زنبوردار حلب

کریستی لفتری ( Christy Lefteri) پس از دو سال کار داوطلبانه در مرکز پناهندگان آتن، با زندگی پناهندگان سوری به‌خوبی آشنا شده است. او که خود دختر دو پناهنده‌ی قبرسی است، یکی از بهترین کسانی است که می‌توانید واقعیت‌های دردناک جنگ را از دید او بخوانید. احتمالاً داستان‌هایی از پناهندگانی که به کشورهای خارجی آمده‌اند شنیده‌اید. پناهندگانی که تحقیر می‌شوند، مجبورند به سرزمین‌های جنگ‌زده‌ی خود بازگردند و بدتر از همه، مورد تهدید قرار می‌گیرند. شاید چنین داستان‌هایی را شنیده باشید؛ اما ادبیات داستانی این قابلیت را دارد که همدلی شما را بیش از پیش برانگیزد. همان کاری که کتاب زنبوردار حلب (The Beekeeper of Aleppo) می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب زنبوردار حلب

کتاب کریستی لفتری از همان صفحات اول گیرا و جذاب است. داستان کتاب از نگاه نوری، زنبوردار حلب، روایت می‌شود که به همراه همسرش، افرا، از سوریه‌ی جنگ‌زده فرار کرده‌اند و به انگلیس رسیده‌اند؛ اما در این راه تقریباً همه چیز خود را از دست داده‌اند. افرا که نقاش است، در این راه حتی بینایی خود را از دست می‌دهد و برای هر کاری به شوهرش تکیه می‌کند. نویسنده زندگی نوری و افرا در پانسیون و ماجرای سفر آن‌ها از سوریه به انگلیس را یکی در میان روایت می‌کند تا خواننده همزمان با گذشته‌ و حال این زوج و زندگی پرفرازونشیب آن‌ها آشنا شود.

نوری در حلب همراه با پسرعمویش کار می‌کرد و افرا با فراغ بال نقاشی می‌کرد و وظیفه‌ی مراقبت از پسر کوچکشان، سامی، را بر عهده داشت. نوری و پسرعمویش، مصطفی، صلح‌طلب بودند و نمی‌خواستند وارد جنگ شوند؛ اما آتش جنگ به‌سرعت وارد زندگی آن‌ها می‌شود و خانه و تنها پسر نوری و افرا را ازشان می‌گیرد. اما این فقط آغاز فقدان‌هاست.

کریستی لفتری سفرهای خطرناک با قایق‌های درب‌وداغان،‌ ایست‌های بازرسی و اردوگاه‌های مملو از آسیب‌دیدگان جنگ را به‌طرز صادقانه‌ای توصیف می‌کند. او از صحنه‌هایی مانند کشتار و تجاوز نیز نمی‌گذرد و حقیقت عریان جنگ را به‌خوبی به تصویر می‌کشد.

شاید مبارزه‌ی نوری با خودش و افکارش یکی از هوشمندانه‌ترین قسمت‌های کتاب باشد. او چیزهایی را می‌بیند که وجود خارجی ندارند و با ارواح صحبت می‌کند. بعد از این‌که با شرایطش کنار می‌آید، به این فکر می‌افتد که آیا امیدش را برای همیشه از دست داده است یا هم‌چنان می‌تواند مبارزه کند. داستان عشق بین افرا و نوری قلب شما را به تپش درمی‌آورد. کریستی لفتری آن‌قدر ماهرانه صحنه‌های عاشقانه‌ را توصیف کرده که باورتان نمی‌شود این نویسنده همانی است که صحنه‌های جنگی را با دقیق‌ترین جزئیاتش وصف کرده بود.

کتاب زنبوردار حلب را انتشارات سبزان با ترجمه‌ی پریسا شفایی روانه‌ی بازار کرده است.

اقتباس از کتاب زنبوردار حلب

نسرین الرفاعی و متیو اسپنگلر در سال 2023 نمایش‌نامه‌ای بر اساس کتاب زنبوردار حلب نوشتند. متیو اسپنگلر که پیش از این نمایش‌نامه‌ای با اقتباس از رمان «بادبادک‌باز» نوشته بود، حال نمایشنامه‌ی زنبوردار حلب را با کارگردانی میراندا کرامول و بازی آلفرد کلِی، راکسی فریدنی، جوزف لانگ و... به روی صحنه می‌برد.

جوایز و افتخارات کتاب زنبوردار حلب

  • برنده‌ی جایزه‌ی ادبی اسپن وُردز
  • نامزد جایزه‌ی ادبی صلح دیتون در بخش داستان
  • رمان منتخب باشگاه کتاب‌خوانی ریچارد اند جودی در سال 2020
  • کتاب انتخابی باشگاه کتاب‌خوانی رادیو بی‌بی‌سی 2 در سال 2019

نکوداشت‌های کتاب زنبوردار حلب

  • کتابی که به‌طرز شگفت‌انگیزی مفهوم انسانیت را به شما نشان می‌دهد. (ساندِی میرِر)

  • کتاب زنبوردار حلب ما را با حقایق تکان‌دهنده و وحشتناک زندگی پناهندگان کشور سوریه آشنا می‌کند. (مجله‌ی کِرکوس)

  • کریستی لفتری در کتاب زنبوردار حلب نگاهی عمیق و انسانی به زندگی یک زوج پناهنده انداخته است. نویسنده با ظرافت تصویر رسانه‌ها از پناهندگان را نقد می‌کند و از ما می‌خواهد که دقیق‌تر به زندگی این پناهندگان بنگریم. (مجله‌ی تایم)

  • کریستی لفتری رمانی زیبا و هوشمندانه خلق کرده است. من خواندن این کتاب را به همه توصیه می‌کنم. (بنیامین صفنیا، نویسنده و شاعر)

کتاب زنبوردار حلب برای چه کسانی مناسب است؟

کسانی که می‌خواهند دقیق‌تر با وقایع جنگ سوریه و داستان پناهندگی ساکنان این سرزمین به دیگر کشورها آشنا شوند، این کتاب کریستی لفتری را مطالعه کنند. خواندن کتاب زنبوردار حلب را به طرفداران کتاب بادبادک‌باز نیز پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب زنبوردار حلب می‌خوانیم

پسرخاله‌ام مصطفی کسی بود که من را با شغل زنبورداری آشنا کرد. پدر و پدربزرگش هر دو در این عرصه‌ی شغلی فعالیت داشتند. مصطفی پسر خوش‌قلب و نابغه‌ای بود. او در دانشگاه دمشق درس خوانده بود و در رشته‌ی کشاورزی دکترا گرفته بود و در مورد ترکیب انواع مختلف عسل تحقیق می‌کرد. از آنجایی که او دائم بین دمشق و حلب در حال سفر و رفت‌وآمد بود، از من درخواست کرد اداره‌ی زنبورستان را به عهده بگیرم. مصطفی چیز‌های ‌زیادی به من در مورد رفتار زنبورها و نحوه‌ی کنترل آنها یاد داد. مثلاً زنبورهای محلی در گرمای زیاد، بسیار وحشی می‌شدند. اما او به من نشان داد که چگونه متوجه علت رفتارهایشان شوم.

با فرارسیدن تابستان و تعطیلی دانشگاه، مصطفی تمام‌وقت در حلب کمک‌دست من بود. مثل زنبورها صبح تا شب به‌سختی کار می‌کردیم، حتی گاهی از غذای آنها می‌خوردیم تا در آن گرمای طاقت فرسا دوام بیاوریم.

روزهای اول، وقتی بیست‌ساله و هنوز تازه‌کار بودم، کندو‌های ‌عسل ما از مواد گیاهی ساخته شده بود و با گِل دورشان را می‌پوشاندیم. بعد‌ها آنها را با جعبه‌های ‌چوبی، با بدنه‌ای ساخته‌شده از بافت چوب‌پنبه‌ی درخت بلوط، عوض کردیم و طولی نکشید که صاحب بیش از پانصد کلونی شدیم. حداقل ده تُن عسل در سال به دست می‌آوردیم.

فهرست مطالب کتاب

درباره نویسنده
سخن نویسنده
برنز
حلب
شب
استانبول
دریا
آتش
امواج
طلوع
آواز
صبح
امید
کلید
در راه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زنبوردار حلب
نویسنده
مترجمپریسا شفایی
ناشر چاپیانتشارات سبزان
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات280
زبانفارسی
شابک978-600-117-583-1
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زنبوردار حلب

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب زنبوردار حلب

برای دریافت کتاب زنبوردار حلب و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.