معرفی و دانلود کتاب سگ ولگرد

عکس جلد کتاب سگ ولگرد
قیمت:
۱۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سگ ولگرد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سگ ولگرد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سگ ولگرد

کتاب سگ ولگرد نوشته‌ی صادق هدایت دربرگیرنده‌ی هشت داستان کوتاه است. این اثر توجه بسیاری از منتقدان خارجی و ایرانی را به خود جلب کرده است. «سگ ولگرد» عنوان نخستین داستانِ این مجموعه است که طبق نظر بسیاری از بزرگان ادبیات فارسی، یکی از بهترین آثار هدایت به شمار می‌رود.

درباره کتاب سگ ولگرد

صادق هدایت (Sadegh Hedayat) از نویسندگان و مترجمان بی‌نظیر معاصر است و در کنار محمدعلی جمال زاده، بزرگ علوی و صادق چوبک به‌عنوان یکی از پدران داستان‌نویسی نوین در ایران شناخته می‌شود. نام هدایت به رمان بوف کور گره خورده است؛ رمانی که در ادبیات معاصر ایران، جایگاه ویژه‌ای دارد. از هدایت نوشته‌ها و ترجمه‌های بسیاری بر جای مانده است که تأثیر شگرفی بر جریان روشنفکری ایرانی گذاشته‌اند. نشانه‌هایی از تأثیر آثار او را می‌توان در کتاب‌های نویسندگان بزرگی همچون هوشنگ گلشیری، عباس معروفی، بهرام بیضایی، غلامحسین ساعدی و... مشاهده کرد.

کتاب سگ ولگرد (The Stray Dog) یکی از آخرین آثار صادق هدایت است. این اثر تاکنون به چندین زبان از جمله زبان‌های فرانسوی، آلمانی، ترکی استانبولی، قزاقی، ارمنی و... ترجمه شده است.

معرفی و دانلود کتاب سگ ولگرد

داستان کوتاه سگ ولگرد درباره‌ی یک سگ اصیل اسکاتلندی به‌نام پات است که صاحب خود را گم کرده و در کوچه و خیابان سرگردان است. پات سگی معمولی نیست و می‌توان درک و شعور انسانی را در او سراغ گرفت. او حتی به گوشت‌خواری عادت ندارد و بوی شیربرنج را که یادآور شیر مادرش است، به خوردن گوشت ترجیح می‌دهد. پات خواسته‌ی زیادی از زندگی ندارد و فقط می‌خواهد صاحب خود را بیابد. او هیچ آزاری به انسان‌ها نرسانده؛ اما متحمل توهین و تحقیر‌های بسیاری از جانب مردم شده است. پات ظلم‌های بی‌رحمانه‌ای را تحمل می‌کند و داستان حکایت از بیم‌ها و امیدهای او دارد.

داستان کوتاه سگ ولگرد سراسر نمادین و کنایی است و ساختاری به‌ظاهر ساده دارد. این داستان جامعه‌ای تهی از عواطف انسانی را به تصویر می‌کشد که مملو از خشونت و بی‌رحمی است. افراد زیادی به جستجوی نمادها در این اثر پرداخته‌اند و نقدهای زیادی در مورد آن نوشته‌اند. عده‌ای پات را نمادی از هدایت دانسته‌اند که از دید مذهبیان، همچون سگی کثیف و نجس تصور می‌شود که آنقدر باید کتک بخورد که مسلول و آزرده به گوشه‌ای طرد شود تا در تنهایی بمیرد. عده‌ای نیز پات را نمادی از ایران‌زمین می‌دانند که همچون سگی کتک می‌خورد، رانده می‌شود و امنیت و آسایش خود را از دست می‌دهد. جلال آل احمد داستان سگ ولگرد را بهترین اثر صادق هدایت می‌داند.

دن ژوان کرج، نام دومین داستانِ کتاب سگ ولگرد است و هدایت در آن لحنی طنزآمیز دارد و طبقه‌‌ی متوسط جامعه را به باد نقد می‌گیرد. تاریخ‌نگار و منتقد ادبی ایرانی، همایون کاتوزیان، این داستان را یک کمدی تمام‌عیار می‌داند.

داستان بن‌بست شامل مضامینی همچون تنهایی، در خودفرورفتگی و احساس گناه است. این داستان کوتاه حکایت‌گر داستان زندگی مردی به‌نام شریف است که در اداره‌ی مالیه مشغول به کار است. روزی کارمند جوانی وارد این اداره می‌شود که شباهت عجیبی به دوست قدیمی شریف دارد که سال‌ها پیش در برابر چشمان شریف در دریا غرق شد و شریف نسبت به این اتفاق همیشه احساس گناه می‌کند.

کاتیا نام چهارمین داستان کتاب سگ ولگرد است که به زندگی مهندسی اتریشی می‌پردازد که در دوران جنگ جهانی اول، سال‌ها در اسارت روسیه بوده است و حالا به مرور خاطراتش می‌پردازد و به یاد عشق قدیمی‌اش، کاتیا، می‌افتد.

داستان تخت ابونصر از صادق هدایت، روایت‌گر حضور آمریکایی‌ها در ایران و جستجوی آن‌ها برای یافتن آثار تاریخی است. هدایت در این داستان کوتاه درخشان، از تکنیک ایجاد تعلیق و لحنی کنایه‌آمیز بهره‌ می‌گیرد تا نشان دهد غربیان در پی غارت ایران هستند.

وقایع داستان تجلی در پانسیون ارمنیان در تهران به وقوع می‌پیوندد که در آن زن شوهرداری به‌نام هاسمیک عاشق جوانی به‌نام سورن می‌شود. در این داستان نه همسر هاسمیک و نه سورن حضور ندارند و ما افکار هاسمیک را در مورد آن‌ها می‌خوانیم.

«تاریکخانه‌»ی صادق هدایت داستانی مرموز است که با ریزنگری به زندگی و روابط انسانی می‌پردازد. تاریکخانه، حکایت از تاریکیِ درونیِ انسانی دارد که از اصل و نهاد خود دور افتاده است.

آخرین داستان کتاب سگ ولگرد، میهن‌پرست است که در آن مردی به‌نام نصرالله که در طول عمر شهر خود را ترک نکرده است عازم سفری می‌شود و در نیمه‌ی راه به توهماتی عجیب دچار می‌شود.

کتاب سگ ولگرد برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب را به علاقه‌مندانِ داستان‌های کوتاه و دوست‌داران قلم صادق هدایت پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب سگ ولگرد می‌خوانیم

همان وقتی که ما نزدیک کراسنویارسک اسیر بودیم، بعد از آشنایی من با جوانان عرب که یک جور دوستی حقیقتاً برادرانه و جدایی‌ناپذیر ما را به هم مربوط می‌کرد، هردومان در یک آلونک منزل داشتیم و تمام وقتمان صرف تحصیل زبان و یا بازی ورق می‌شد. من به او آلمانی می‌آموختم و او درعوض به من زبان عربی یاد می‌داد. یادم است یک شب ما چراغ نداشتیم. توی دوات روغن ریختیم و با تریشنة پیراهن خودمان فتیله درست کردیم و در روشنایی این چراغ کار می‌کردیم. در همین وقت من زبان ترکی را تکمیل می‌کردم و از راه چین، از سوئد و نروژ و دانمارک کتاب وارد می‌کردیم. عارف، جوان خوشگلی بود که موهای سیاه تابدار داشت و همیشه شاد و خندان و لاابالی بود...

فهرست مطالب کتاب

سگ ولگرد
دن ژوان کرج
بن‌بست
کاتیا
تخت ابونصر
تجلّی
تاریک‌خانه
میهن‌پرست

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سگ ولگرد
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات تیرگان
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات120
زبانفارسی
شابک978-600-324-537-2
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سگ ولگرد

آیدا خانیزاده
۱۴۰۲/۱۰/۱۹
من به شخصه فقط بعضی داستان هایش رو دوست داشتم
ولی نویسنده این کتاب خیلی از واقعیت‌ها رو از زمان گذشته با نوشتن این کتاب به تصویر کشیده
محیا ابراهیمی
۱۴۰۳/۱/۱۲
عالی قلم شیوا رسا داستان‌های واقعی و محزون
محمدرضا
۱۴۰۲/۱۰/۳
اصلا جذابیتی نداره برام
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب سگ ولگرد

برای دریافت کتاب سگ ولگرد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.