معرفی و دانلود کتاب سیاهچاله

عکس جلد کتاب سیاهچاله
قیمت:
۴۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سیاهچاله و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سیاهچاله و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سیاهچاله

برای سفر به دنیای تاریک و اسرارآمیز سیاه‌چاله‌ها، چه راهنمایی بهتر از کتاب سیاهچاله، نوشته‌ی مارسیا بارتوزیاک؟! به کمک این کتاب علمی و کیهان‌شناختی که توانسته در سال 2016 به‌عنوان نامزد جایزه‌ی نویسندگی علوم ادبی ویلسون معرفی شود، با اندیشه‌های بزرگ‌ترین دانشمندان حوزه‌ی اخترفیزیک، در زمینه‌ی ماهیت سیاه‌چاله‌ها آشنا شده و ساختار این اجرام کیهانی را خواهید شناخت. مخاطبان عام و خوانندگان متخصص را به مطالعه‌ی این کتاب دقیق و جامع دعوت می‌کنیم.

درباره‌ی کتاب سیاهچاله

تا سال‌های سال، اخترشناسان و منجمان تنها به پدیده‌ها و اجرامی توجه می‌کردند که می‌توانستند از خودشان به فضای بیرون، نور و روشنایی ساطع کنند. ستارگان سوزانی که گاه با چندین سیاره‌ی اطراف خود یک منظومه‌ را تشکیل می‌دادند، تا مدت‌ها تنها موضوع مورد علاقه‌ی کیهان‌شناسان بودند. در ابتدا باور عموم دانشمندان بر این بود که در فضای تاریک و بی‌کرانه‌ی کیهان، اجسامی نورانی وجود دارند و در کنار آن‌ها سیارات و اقمارشان نیز در گردش‌اند. هر چیزی جز این، عدم است و نمی‌توان آن را بررسی کرد. بااین‌حال، سال‌ها بعد، محققان پی به اجرام عظیمی بردند که با هیأت سیاه و تاریک خود، مدتی طولانی از چشم دانشمندان پنهان مانده بودند. این اجرام که کشش و جاذبه‌ی بسیاری دارند و هرآن‌چه را که در نزدیکی‌شان وجود داشته باشد، در خود فرو می‌برند، «سیاه‌چاله» نامیده شده و به یکی از عجیب‌ترین رمزورازهای کیهان بدل شدند. تابه‌حال، کتاب‌های بسیاری منحصراً به ماهیت سیاه‌چاله‌ها پرداخته‌اند که یکی از معتبرترین و سنجیده‌ترین آن‌ها را هم‌اکنون روبه‌روی خود می‌بینید. کتاب سیاهچاله (Black hole)، به نویسندگی مارسیا بارتوزیاک (Marcia Bartusiak) شما را به سفری در قلب ناشناخته‌ها دعوت می‌کند. همچنین چکیده‌ای از برترین مطالعات مرتبط با سیاه‌چاله‌ها را با زبانی ساده و به دور از پیچیدگی ارائه می‌نماید. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با این کتاب علمی و آموزشی همراه باشید.

پیش از این‌که مطالعه‌ی اثر حاضر را آغاز کنید به شما اطمینان می‌دهیم با نثری روان و گاه طنزآمیز و سرگرم‌کننده مواجه خواهید شد که دشوارترین مسائل و مفاهیم علمی را به‌راحتی به شما آموزش خواهد داد. در حقیقت، مطالعه‌ی این کتاب شما را با نخستین تلاش‌های دانشمندانی چون نیوتون در راه شناخت سیاه‌چاله‌ها آشنا کرده و گریزی نیز به آراء اینشتین و هاکینگ می‌زند و نتیجه‌ی پژوهش‌های آن‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد. در عین حال، کلیاتی از ساختار سیاه‌چاله‌ها و اطلاعاتی را که تاکنون در مورد آن‌ها به دست آمده، برای شما مطرح می‌کند. ‌‌‌‌‌در یک کلام باید بگوییم کتاب سیاهچاله هم برایتان آموزنده خواهد بود و هم مفرح و سرگرم‌کننده.

معرفی و دانلود کتاب سیاهچاله

مارسیا بارتوزیاک در ابتدای کتاب، شما را با جایگاه سیاه‌چاله‌ها در فضا و چگونگی شناخت آن‌ها آشنا خواهد کرد. در ادامه، تحقیقات نیوتون را پیرامون چیستی این پدیده‌های کیهانی بررسی خواهد کرد. سپس به نحوه‌ی نام‌گذاری این پدیده و سیر مطالعات مربوط به آن پرداخته خواهد شد. توجه داشته باشید که نویسنده در لابه‌لای مطالب به اندیشه‌های سایر دانشمندان مانند نیکولاس کوپرنیکوس و ویلیام گیلبرت اشاراتی دارد و از این جهت این اثر را می‌توان مرجع و منبعی جامع برای سیاه‌چاله‌شناسی در طول تاریخ، از منظر محققان گوناگون دانست. خوب است بدانید این کتاب ارزشمند از نوع مصور بوده و در بخش‌های مختلف، برای درک بهتر مطالب، عکس‌ها یا تصاویری از موضوعات مورد بحث خود ارائه کرده است. اگر دنیای اسرارآمیز سیاه‌چاله‌ها ذهن شما را نیز مانند بسیاری از مخاطبان عام یا دانشمندان کیهان‌شناس درگیر خود کرده، پیشنهاد می‌کنیم از مطالب محققانه و معتبر مارسیا بارتوزیاک در کتاب سیاهچاله نهایت بهره را ببرید.

برگردان کتاب پیش‌رو، با ترجمه‌ی روان رامین رامبد و به کوشش نشر مازیار در اختیارتان قرار می‌گیرد. گفتنی است این اثر به‌عنوان یکی از کتاب‌های مجموعه‌ی قلمرو علم به دنیای کتاب عرضه شده.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های قلمرو علم

قلمرو علم عنوان مجموعه‌ای است که آثاری را در زمینه‌ی علوم گوناگون، اعم از ریاضی، نجوم، فلسفه، علوم سیاسی و... در بر می‌گیرد. سادگی زبان و بیان از مهم‌ترین ویژگی‌های سری کتاب‌های قلمرو علم به شمار می‌رود. نگاهی اجمالی به نویسندگان این آثار، به‌خوبی نشان می‌دهد که با مجموعه‌ای خواندنی از پژوهش‌ها و یافته‌های برترین دانشمندان و متفکران بین‌المللی روبه‌رو هستیم. نشر مازیار چاپ و انتشار این مجموعه را به عهده داشته است.

«آب در گیتی»، «آچار سیاست»، «نظریه‌ی ریسمان»، «آچار فلسفه»، «آونگ گالیله»، «آینده‌ی انسان» و «آینده‌ی ذهن» برخی از عناوین مجموعه کتاب‌های قلمرو علم محسوب می‌شوند.

نکوداشت‌های کتاب سیاهچاله

  • روایتی قابل‌قبول و خواندنی، همچنین داستانی خارق‌العاده در مورد کیهان! (اندرو کرومی)

  • کتاب سیاهچاله هم جذاب است و هم مخاطب را به تکاپو وامی‌دارد. همراه با شرحی روشنگرانه در مورد مبانی زیربنایی علم از یک نویسنده‌ی تحسین‌شده. (تام زیگفرید، اخبار علمی)

  • در کتاب سیاهچاله، به‌طور تخصصی سرگذشت و ماجرای پیدایش سیاه‌چاله‌ها مطرح می‌شود. مارسیا بارتوزیاک تاریخچه‌ای کوتاه اما جامع را از داستان این سیاه‌چاله‌ها ارائه می‌دهد. (جف فاوست، بررسی‌های فضایی)

  • هم پرنشاط و هم دراماتیک! هرگز با مطالعه‌ی این کتاب بی‌حوصله و کسل نخواهید شد. بارتوزیاک به‌‌خوبی سیر تحولات بینش علمی بشر را از نیوتون تا اینشتین و همچنین در دوران کنونی بررسی کرده و برایتان شرح می‌دهد. (تارا شِرز، تایمز)

  • پویا و‌ خواندنی. اگر شما قصد دارید بدانید که چطور مفهوم سیاه‌چاله در طی 100 سال اخیر، از یک اشتباه آشکار علم ریاضی، به یکی از شگفت‌انگیزترین اجرام کیهانی بدل شده، کتاب سیاهچاله را حتماً بخوانید. (پیپا گلدسمیت)

  • کتابی ساده و زودیاب! اثری پر از شخصیت‌ و قهرمان، درست مانند تاریخ علم.‌ خوانندگانی که به مباحث کیهان‌شناختی علاقه‌مند هستند، این کتاب را رضایت‌بخش و روشنگرانه خواهند یافت. (مایک پارکر، مجله‌ی تریبون)

  • اثری بسیار جذاب! کتاب سیاهچاله شما را با تلاش‌های شماری از مشهورترین دانشمندان تمامی دوران‌های تاریخی برای شناخت عجیب‌ترین پدیده‌های جهان آشنا می‌کند. (آدام ریس، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل فیزیک در سال 2011)

  • پنجاه سال زمان لازم بود تا کیهان‌شناسان به ماهیت سیاه‌چاله‌ها پی ببرند و نشان بدهند که سیا‌چاله‌ها به‌جای این‌که پدیده‌هایی خنده‌دار یا بامزه باشند، از مهم‌ترین و جدی‌ترین پدیده‌های کیهانی هستند. مارسیا بارتوزیاک در این شاهکار خود، سیر تحول بررسی‌های کیهان‌شناختی در مورد سیاه‌چاله‌ها را شرح می‌دهد. کتابی که نمی‌توانید در مقابل خواندن آن مقاومت کنید. (داود سوبل، نویسنده)

  • کتاب اخیر مارسیا بارتوزیاک کاملاً محققانه است و به‌زیبایی نگاشته شده. اثری که نشان‌دهنده‌ی بینش وی نسبت به ماهیت یک فعالیت علمی است. مخاطبانی که به کسب اطلاعات جدید در مورد سیاه‌چاله‌ها علاقه دارند، به کتاب سیاهچاله‌ نیز علاقه‌مند می‌شوند. (آلن لایتمن، نویسنده) ‌

کتاب سیاهچاله برای چه کسانی مناسب است؟

اگر کیهان‌شناسی، نجوم و اخترشناسی حوزه‌های مورد علاقه‌ی شما هم هستند، مطالعه‌ی کتاب سیاهچاله را به شما توصیه می‌کنیم.

در بخشی از کتاب سیاهچاله می‌خوانیم

بر خلاف چیزی که از سپیده‌دم زمان تصور می‌شد، دیگر فضا پهنه‌ای خنثا و تهی نبود. اینشتین به ما نشان داد که فضازمان، این کمیت فیزیکی تازه‌وارد به فیزیک، بازیگری گوش‌به‌زنگ در سرتاسر گیتی است. اینشتین، با یادآوری این دستاورد در یادداشت‌ زندگی‌نامه‌ای خود نوشت: «نیوتون، مرا ببخش.»

نیازی به پوزش‌خواهی نبود. اینشتین قانون گرانش نیوتون را از ریشه نزد. نیوتون ما را صحیح و سالم به ماه برد و برگرداند، بسیار ممنونیم، چون گرانش سست‌ترین نیرو در زندگی روزمره‌ی ما به شمار می‌رود. به یاد داشته باشید که با وجود همه‌ی کشش گرانش زمین، آهنربایی کوچک می‌تواند به سادگی گیره‌ی کاغذی را بلند کند. معادلات نیوتون می‌تواند به راحتی از پس گرانش در آن محیط برآید.

کاری که اینشتین کرد آن بود که پای قانون گرانش را به قلمرو‌هایی کشاند که پیش‌تر دسترس‌ناپذیر بودند، موقعیت‌هایی که در آن‌ها کشش گرانش چنان قوی است چنان قدرت وحشتناکی دارد که سبب می‌شود ماده به سرعت نور نزدیک شود. قوانین نیوتون در آن‌ نقطه کاملاً فرومی‌پاشند. هنگامی که با غلظت‌های عظیم گرانش طرفیم، به نسبیت عام نیاز داریم: در جهان ستارگان، کهکشان‌ها، و گیتی در کل، جایی که گرانش فرمانرواست.

و اینشتین پاسخی برای پرسشی پیشنهاد کرد که به نظر نیوتون بی‌پاسخ بود: مکانیسمی برای اثرات گرانش هست. هر جسمی تنها دارد آن درهم‌پیچیدگی را دنبال می‌کند که دیگر اجسام، درون فضازمان گود کرده‌اند.

سربلندی اینشتین در حل‌ کردن راز آن جابه‌جایی کوچک در مدار تیر بی‌تردید موفقیت نظریه‌ی نسبیت عام تازه‌اش به شمار می‌رفت اما پیروزی قطعی نبود. همان تأیید مورد انتظار که باریکه‌ی نور در گذر از کنار جسمی سنگین مانند خورشید، به اندازه‌ی مقدار پیش‌بینی‌شده از سوی وی خمیده می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
1. چه بسا بزرگ‌ترین اجسام نورانی در گیتی، نادیدنی باشند
2. نیوتون، مرا ببخش
3. می‌بینید که... در رویاآباد هندسی‌ هستید
4. می‌باید قانونی از طبیعت باشد تا نگذارد ستاره‌ دست‌ به چنین رفتار مزخرفی بزند!
5. به اون حروم‌زاده‌ها نشون می‌دم!
6. تنها میدان گرانشی‌ آن برجا می‌ماند
7. دیگر فرصتی از این هیجان‌انگیزتر برای فیزیکدان‌ شدن نصیبم نمی‌شد
8. عجیب‌ترین طیفی بود که در تمام عمرم دیده بودم
9. چرا اسمش را نگذاریم سیاهچاله؟
10. تخت شکنجه‌ی قرون وسطایی
11. استیون هاکینگ سرمایه‌گذاری هنگفتی در نسبیت عام و سیاهچاله‌ها کرده و به دنبال بیمه‌نامه است
12. سیاهچاله‌ها خیلی هم سیاه نیستن!
پی‌گفتار
گاه‌شمار
واژه‌نامه‌ی انگلیسی‌‌-‌فارسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سیاهچاله
نویسنده
مترجمرامین رامبد
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات220
زبانفارسی
شابک978-600-6043-39-5
موضوع کتابکتاب‌های نجوم و اختر شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سیاهچاله

حسین آزادمهر
۱۴۰۳/۱/۲
سیاهچاله‌ها واقعا حیرت انگیز تمرین و اعجاب انگیزترین مسائل جهان هستی هستن واقعا لذت بردم از خواندن کتاب هرچند بعضی چیزایی که تو کتاب بود پشتوانه علمی میخواست
محمد مهدی ساحت مسرزایی
۱۴۰۲/۷/۲۸
کتاب خوبی بود با زبان ساده نظریه سیاهچاله‌ها را شرح داده
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب سیاهچاله

برای دریافت کتاب سیاهچاله و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.