معرفی و دانلود کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 12: از پادشاهی بهمن تا پایان کار اسکندر

عکس جلد کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 12: از پادشاهی بهمن تا پایان کار اسکندر
قیمت:
۴۸,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 12: از پادشاهی بهمن تا پایان کار اسکندر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 12: از پادشاهی بهمن تا پایان کار اسکندر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 12: از پادشاهی بهمن تا پایان کار اسکندر

سید علی شاهری در کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 12: از پادشاهی بهمن تا پایان کار اسکندر، داستان بهمن را روایت می‌کند که پس از نبرد میان رستم و شغاد و مرگ رستم، بر تخت پادشاهی می‌نشیند و زال را به بند می‌کشد. در این اثر همچنین داستان پادشاهی اسکندر را تا پایان کار او مطالعه می‌کنید. گفتنی‌ست داستان‌های به‌هم‌پیوسته‌ای که نویسنده در این اثر روایت می‌کند، اثری تلخیص و بازنویسی‌شده از شاهنامه‌ی ابوالقاسم فردوسی است تا با نیازهای مخاطبان امروزی متناسب باشد.

درباره‌ی کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 12: از پادشاهی بهمن تا پایان کار اسکندر

در مجلد قبلی از مجموعه کتاب شاهنامه‌ی فردوسی، نوشته‌ی سید علی شاهری، دو داستان اصلی را پی گرفتید. نخست داستان رزم رستم و اسفندیار (Battle of Rostam and Esfandiyār) و دوم، به دام افتادن رستم به دست برادرش و در نهایت، مرگ او. حال در کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 12: از پادشاهی بهمن تا پایان کار اسکندر ادامه‌ی ماجرا را پی می‌گیرید. بنابراین، از آنجا که کتاب نامبرده در ادامه‌ی یازده مجلد قبلی به نگارش درآمده است، برای آن‌که به شکل کامل در جریان روند روایت‌ها قرار بگیرید، لازم است ابتدا مجلدهای پیشین را مطالعه کرده باشید. گفتنی است کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 12: از پادشاهی بهمن تا پایان کار اسکندر ذیل مجموعه کتاب‌های مانا در واحد کودک و نوجوان نشر چشمه (نشر کتاب چ) منتشر شده است.

به طور کلی در مجلد دوازدهم شما مخاطب پنج داستان قرار می‌گیرید: پادشاهی بهمن پسر اسفندیار، پادشاهی همای، پادشاهی داراب، پادشاهی اسکندر و پادشاهی دارا پسر داراب. ماجرای نخست پادشاهی بهمن پسر اسفندیار است. داستان از زمانی شروع می‌شود که بهمن بر جد خود تکیه زده است؛ پس از بخشش فراوان طلا و نقره به سپاهیان و پهلوانان، مجلسی از بزرگ‌ترین دانشمندان و جنگجویان جهان را گرد هم آورده تا از آن‌ها در باب کین‌خواهی برای خون اسفندیار مصلحت و مشورت بجوید. همه‌ی بزرگان، ‌ جملگی در برابر بهمن سر تسلیم فرود می‌آورند. چراکه عقیده دارند بهمن خود در میان جنگ‌جویان از همه داناتر و تواناتر است و اگر کین‌خواهی نام او را بلند و شکوهش را می‌افزاید، چه بهتر که به این کار همت گمارد...

در این مجلد، ‌ پس از مطالعه‌ی داستانی که مختصری از آن را برایتان شرح دادیم، داستان رزم فرامرز با بهمن را مطالعه می‌کنید و از بازگشتن بهمن به ایران می‌خوانید. در بخش دوم کتاب که «پادشاهی همای» نام دارد روایت سی و دو سال پادشاهی همای را پی می‌گیرید. رها کردن داراب، پسر همای به دریای فرات، نجات و پرورش یافتن او به دست گازر، باخبر شدن داراب از نژاد خویش، به نبرد برخاستن او با لشکر روم و آگاهی رشنواد از کار داراب از دیگر داستان‌هایی است که در این کتاب برای شما به زبان روان و نثری شیوا نوشته شده است.

«پادشاهی داراب» عنوان سومین بخش کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 12: از پادشاهی بهمن تا پایان کار اسکندر است. پادشاهی داراب دوازده سال به طول انجامید. زمانی‌که او بر تخت شاهی نشست، سخاوت و برپایی عدل و داد را سرلوحه‌ی کار خویش قرار داد. پس از مدتی، تقدیر چنان خواست که یک روز که شاه برای دیدن اسب‌هایش به دشت رفته بود، از بالای کوه دریایی عمیق را دید. چنین امر کرد که از دانشمندان کارآزموده‌ی هندوستان و روم یاری طلبند و از آن آب بسازند و به هر سرزمینی رودی از آن دریا کشانند. «رزم داراب با فیلقوس و به زنی گرفتن دخترش را» و «برگرداندن داراب ناهید را و زاده شدن اسکندر از او» از دیگر عناوین این بخش از کتاب هستند. سید علی شاهری در ادامه‌ی این بخش از کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 12: از پادشاهی بهمن تا پایان کار اسکندر از پادشاهی به شرح پادشاهی چهارده‌ساله‌ی دارا می‌پردازد، مرگ فیلقوس و بر تخت نشستن اسکندر را شرح می‌دهد، رزم دارا با اسکندر و آرا بازگو می‌کند، و در نهایت، از نامه نوشتن اسکندر برای بزرگان سخن می‌گوید.

سیدعلی شاهری در نگارش کتاب‌های مجموعه‌ی هجده جلدی قصه‌های شاهنامه تصمیم گرفته تا با تلخیص و بازنویسی داستان‌های شاهنامه، اثر ارزنده‌ی ابوالقاسم فردوسی، نیاز علاقه‌مندان نوجوان به بهره‌گیری و مطالعه‌ی این اثر را برآورده سازد. از آنجایی که میان خواننده و اثر فردوسی، فاصله‌ای به درازای چند قرن وجود دارد، جای تعجب نیست که فهم این اثر برای مخاطبان غیرمتخصص دشوار باشد. همین امر است که به ارزش کار سید علی شاهری افزوده است. از آنجایی که سید علی شاهری طیف مخاطبان خود را از میان نوجوان در نظر گرفته،‌ نثر او در تألیف این کتاب‌ها همواره ساده و شیوا بوده و در عین حال، آکنده از تازگی و حلاوت، نکات لطیف و معانی نغز است. با همه‌ی این‌ها، کم‌لطفی‌ است اگر اشاره نکنیم که مطالعه‌ی کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 12: از پادشاهی بهمن تا پایان کار اسکندر برای هر مخاطبی که قصد مطالعه‌ی شاهنامه با زبان ساده را داشته باشد، لذت‌بخش و پربهره است.

درباره‌ی مجموعه‌ی شاهنامه‌ی فردوسی

سید علی شاهری، در مجموعه‌ی هجده جلدی «شاهنامه‌ی فردوسی» با زبانی ساده و نثری روان، ماجراهای شاهنامه (Shahnameh)، اثر گران‌سنگ ابوالقاسم فردوسی طوسی (Ferdowsi) را از ابتدا تا انتها روایت می‌کند. شما در هر مجلد، مخاطب مجموعه‌ای ترکیبی از ابیات شاعر با برگردان فارسی آن هستید. کتاب‌های این مجموعه علاوه بر آن که می‌توانند در علاقه‌مند کردن نوجوانان به ادبیات کلاسیک ایران مفید واقع شوند، فرصت آشنایی با مظاهر ملی و مضامین اخلاقی را هم فراهم می‌آورند.

گفتنی است این مجموعه به همت نشر چ، واحد کودک و نوجوان نشر چشمه، منتشر شده است. آنچه در ادامه مطالعه می‌کنید، نام برخی از مجلدهای منتشرشده ذیل این مجموعه است: «پادشاهی کیخسرو»، «از رفتن کاووس به مازندران تا پایان داستان رستم و سهراب»، «داستان سیاوش»، «از داستان بازگشت کیخسرو به ایران تا پایان داستان فرود»، «از داستان کاموس تا پایان جنگ رستم با اکوان دیو»، «از داستان بیژن و منیژه تا پایان داستان جنگ دوازده رخ»، «از پادشاهی لهراسب تا پایان هفت خوان اسفندیا»، «از داستان رزم رستم و اسفندیار تا پایان داستان رستم و شغاد»، «از پادشاهی بهمن تا پایان کار اسکندر» و «از پادشاهی اشکانیان تا پادشاهی بهرام پسر شاهپور».

کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 12: از پادشاهی بهمن تا پایان کار اسکندر برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 12: از پادشاهی بهمن تا پایان کار اسکندر همچون مجلدهای قبلی این مجموعه، برای نوجوانان بالای 13 سال به نگارش درآمده است. با این حال، احتمالاً همه‌ی کسانی که داستان‌های کهن ایرانی علاقه دارند، از مطالعه‌ی کتاب نامبرده لذت می‌برند.

در بخشی از کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 12: از پادشاهی بهمن تا پایان کار اسکندر می‌خوانیم

رها کردن بهمن زال را و بازگشتن به ایران

پشوتنِ فرخنده در این هنگام وزیر بهمن بود. او که از بسیاریِ کُشتار به‌سختی ملول شده بود، نزد شاه بر پای خاست و گفت: «ای پادشاه دادگر و راست‌کردار، اگر در دل هوای کینه‌خواهی داشتی، برآورده شد. پس اکنون امر به کُشتار و غارت و جنگ مده و خروش و آشوب را مپسند. از خداوند بترس و از ما شرم کن و به این گردش چرخ گردون بنگر که یکی را از افتخار به ابر برمی‌آورد و دیگری را خوار و زبون می‌کند. نه پدرت، آن پادشاه جهانگیر و لشکرافروز، می‌دانست که عزم سرزمین نیمروز باعث مرگش می‌شود و نه رستم می‌دانست که رفتن به شکارگاه کابل او را در چاه آن سرزمین نابود می‌کند. حال تو سعی کن تا وقتی هستی، کسی را که دارای نژاد بزرگ است نرنجانی. اگر فرزند سام نریمان از بند و زندانی که برایش ساختی به درگاه پروردگار بلندمرتبه بنالد، تو از ناله‌ی او، هر‌چند بلنداختر باشی، به خود خواهی پیچید. تو این تاج شاهی را از رستم، آن پاسدار تخت شاهی که بسیار رنج می‌برد و کمر به خدمت بسته بود، به‌ یادگار داری نه از گشتاسب‌شاه و اسفندیار. از زمان کیقیاد بگیر تا به کیخسروِ روشن‌رای، همگی بزرگی خود را از نیروی شمشیر او داشتند و دنیا را زیر پای او نثار می‌کردند. اگر خرمندی، بند از پای زال بردار و دلت را به راه راست بازگردان!»

فهرست مطالب کتاب

پادشاهی بهمن پسر اسفندیار
پادشاهی همای
پادشاهی داراب
پادشاهی دارا پسر داراب
پادشاهی اسکندر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شاهنامه فردوسی - جلد 12: از پادشاهی بهمن تا پایان کار اسکندر
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات کتاب چ
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات182
زبانفارسی
شابک978-622-5212-21-3
موضوع کتابکتاب داستان و رمان نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 12: از پادشاهی بهمن تا پایان کار اسکندر

مادر فاطمه دِل سَبُک
۱۴۰۲/۱۱/۱۴
خیلی می‌توانست بهتر باشد. هیچ ذوق ادبی مشاهده نشد.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 12: از پادشاهی بهمن تا پایان کار اسکندر

برای دریافت کتاب شاهنامه فردوسی - جلد 12: از پادشاهی بهمن تا پایان کار اسکندر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.