معرفی و دانلود کتاب صوتی استنطاق

عکس جلد کتاب صوتی استنطاق
قیمت:
74000 تومان - 7.99€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی استنطاق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی استنطاق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی استنطاق

تجربه‌ی عفو لحظاتی پیش از تیرباران و اردوگاه کار اجباری تاثیر عمیقی بر روان و البته رمان‌های داستایوفسکی داشته است. کتاب صوتی استنطاق بازنویسی متن بازجویی‌های فئودور داستایوفسکی در زندان تزار است. در این کتاب داستایوفسکی پرونده‌ی خود و دیگر اعضای محفل پتراشفسکی را شرح داده و بررسی می‌کند.

درباره‌ی کتاب صوتی استنطاق

حلقه‌ی پتراشفسکی یک گروه بحث و گفت‌وگوی ادبی بود که توسط روشنفکران روسی در سن‌پترزبورگ برگزار می‌شد. کتاب صوتی استنطاق داستان دستگیری و محاکمه‌ی فئودور داستایوفسکی (Fyodor Dostoyevsky) به‌عنوان یکی از اعضای این حلقه است. در سال 1847 داستایوفسکی شروع به شرکت در حلقه‌ی پتراشفسکی کرد. آن‌ها گروهی از روشنفکران ساکن سن‌پترزبورگ بودند که در مورد سوسیالیسم بحث و گفت‌وگو می‌کردند. اگرچه داستایوفسکی با کمونیسم و مبارزه‌ی مسلحانه با حکومت موافق نبود اما شدیدا مخالف نظام فئودالی حاکم بر روسیه‌ی تزاری بود.

در 23 آوریل 1849 فئودور داستایوفسکی به همراه دیگر اعضای حلقه‌ی پتراشفسکی به خاطر مشارکت در یک گروه مخفی انقلاب و تبلیغ علیه نظام حاکم دستگیر شدند. کتاب صوتی استنطاق بازجویی‌های داستایوفسکی و همفکرانش پس از دستگیری است که توسط خود او در سال 1860 بازنویسی و جمع‌آوری شده است. داستایوفسکی پس از دستگیری 8 ماه در زندان بود و به اعدام محکوم شد. در 22 دسامبر همان سال او را به همراه دیگر اعضای حلقه‌ی پتراشفسکی برای محاکمه به میدان سمیونوفسکی برندند و در آنجا تمام اعضا محکوم به تیرباران شدند.

هنگامی‌که فئودور داستایوفسکی به همراه دوستانش برای انجام مراسم اعدام، با چشم‌بند و پشت به دیوار به صف کشیده بودند، در آخرین لحظه‌ی ممکن، پیکی از تزار خواستار عفو و تقلیل مجازات آن‌ها شد. مراسم اعدام ساختگی درواقع بخشی از مجازات آن‌ها بود. پس از تجربه‌ی قرار گرفتن در برابر جوخه‌ی اعدام یکی از زندانیان برای همیشه دیوانه و دیگری بعدا به یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان تاریخ تبدیل شد.

داستایوفسکی برای لحظاتی با اطمینان کامل منتظر رسیدن لحظه‌ی مرگ بود. تاثیر این تجربه در آثار متفاوتی از او دیده می‌شود. فئودور داستایوفسکی در کتاب صوتی استنطاق بازجویی‌هایی را شرح می‌دهد که او و دوستانش را به حکم اعدام سوق داده بود. شخصیت‌های زیادی در رمان‌های داستایوفسکی در وضعیتی مشابه قرار می‌گیرند. این تجربه باعث شد داستایوفسکی بیشتر از دیگر روشنفکران زمان خود بر اهمیت زندگی به‌عنوان یک موهبت تاکید کند. درون‌مایه‌ی رمان‌های او به‌جای نگاهی جبرگرایانه و ماتریالیستی به جهان،‌ بیشتر در مورد آزادی، صداقت و مسئولیت فردی است.

همان‌طور که در کتاب صوتی استنطاق می‌شنویم فئودور داستایوفسکی به‌جای اعدام، به چهار سال زندان در اردوگاه کار اجباری در سیبری و پس‌ازآن یک دوره نامحدود به‌عنوان سرباز محکوم شد. پس از بازگشت به روسیه داستایوفسکی رمانی بر اساس تجربیات زندان و سربازی اجباری خود نوشت. همه‌ی این تجربیات تحت تاثیر روند بازجویی‌هایی اتفاق افتاده است که در کتاب صوتی استنطاق موردتوجه قرار گرفته‌اند. اهمیت مفهوم اعتراف در مسیحیت ارتودوکس باعث شد داستایوفسکی پس از گذراندن دوران محکومیت با موشکافی به‌مرورِ اعترافات و بازجویی‌های خود بپردازد. او در کتاب صوتی استنطاق اعتراف‌های خود و دیگر اعضای حلقه‌ی پتراشفسکی را جمع‌آوری و بررسی کرده است.

کتاب صوتی استنطاق توسط عبدالمجید احمدی به فارسی ترجمه شده است. نسخه‌ی چاپی این کتاب به همت نشر برج و نسخه‌ی صوتی آن با صدای تایماز رضوانی به همت نشر صوتی رادیو گوشه تهیه شده است.

کتاب صوتی استنطاق برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به سبک نوشتاری داستایوفسکی،‌ ادبیات روسیه و نقد ادبی از شنیدن این کتاب صوتی لذت خواهند برد.

با فئودور داستایوفسکی بیشتر آشنا شویم

فئودور میخایلوویچ داستایوفسکی (Fyodor Mikhaylovich Dostoyevsky) در نوامبر 1821 در مسکو به دنیا آمد و در ژانویه‌ی 1881 در سن‌پترزبورگ به‌دلیل بیماری درگذشت. به باور بسیاری او یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان تاریخ است که رمان‌ها و داستان‌های کوتاه بسیاری نوشته است. مدرنیسم ادبی، اگزیستانسیالیسم و نگاه روان‌شناختی از درون‌مایه‌های فلسفی کارهای داستایوفسکی محسوب می‌شود. رمان‌های داستایوفسکی تاثیر عمیقی بر نقد ادبی و الهیات معاصر گذاشته است. پیش‌بینی داستایوفسکی از اتفاقات بعد از انقلاب احتمالی در روسیه نشان از درک عمیق او از فرهنگ و جامعه‌ی روس دارد.

فئودور داستایوفسکی بیشتر به خاطر رمان کوتاه «یادداشت‌های زیرزمینی» و رمان‌های بلند «جنایات و مکافات»، «ابله»، «شیاطین» و « برادران کارمازوف» شناخته می‌شود. بیشتر آثار او به فارسی ترجمه شده‌اند.

در بخشی از کتاب صوتی استنطاق می‌شنویم

در جلسه‌ی مورخه‌ی اول آوریل وقتی صحبت از سانسور شد، پتراشفسکی توضیح داد؛ بااینکه سانسور امکان رشد بیشتر را محدود می‌کند، این فایده را هم دارد که با حذف همه‌ی مطالب احمقانه از یک اثر شکل تمیز مرتب و شسته‌رفته‌ای به آن می‌دهد. برعکس اگر نظام سانسور برچیده می‌شد تعداد زیادی پدیده ظهور می‌کرد با احساسات و انگیزه‌های شخصی. درست است که ایشان درهرصورت شایسته‌ی جایگاهی درخور در ادبیات‌اند اما می‌توانند مانعی جهت رشد بشریت و رسیدن به اهدافی باشند که جهت نیل به آن‌ها پا به عرصه‌ی ادبیات گذاشته‌اند. توضیح بدهید!

«بله چنین اظهاراتی را از پتراشفسکی شنیده‌ام.»

در همان جلسه وقتی سخن از آزادی رعیت به میان آمد از این صحبت شد که «هرکسی که انسانیت سرش می‌شود باید ایده‌ی آزادی این رنج‌دیدگان مظلوم را در سر بپروراند اما حکومت نمی‌تواند رعایای کشاورز را آزاد کند زیرا آن‌ها را نمی‌توان بدون زمین آزاد کرد. اگر هم با اهدای زمین آن‌ها را آزاد کند باید به ملاکان و اشراف باج بپردازد و برای این کار هم بودجه ندارد. دولت اگر بخواهد رعایا را آزاد کند و به آن‌ها زمین ندهد یا به ملاکان پولی پرداخت نکند مجبور است انقلابی اقدام کند اما در مشروح این جلسه به شیوه‌ی آزادی رعایا بدون دخالت حکومت اشاره‌ای نشده است. در مورد روش‌های پیشنهادی توضیح بدهید!

«من همه‌ی این گفت‌وگو را شنیدم. صحبت‌های گالاوینسکی را به خاطر می‌آورم اما این جمع‌بندی نهایی را که می‌فرمایید باید رعیت را با شورش آزاد کرد یادم نمی‌آید و تاکید می‌کنم جلسه‌ی مذکور بدون رسیدن به نتیجه‌ای درباره‌ی مسئله‌ی مطرح شده به پایان رسید و بحث و درگیری زیادی حول این مسئله شکل گرفته بود.»

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
شناسنامه
35 دقیقه
مقدمه مترجم
35 دقیقه
توضیح‌نا‌مه داستایوفسکی - قسمت 1
35 دقیقه
توضیح‌نا‌مه داستایوفسکی - قسمت 2
5 دقیقه
بازجویی رسمی اولیه
28 دقیقه
بازجویی تفصیلی - قسمت 1
27 دقیقه
بازجویی تفصیلی - قسمت 2
30 دقیقه
بازجویی تفصیلی - قسمت 3
12 دقیقه
بازجویی‌های کمیسیون قضایی ارتش
30 دقیقه
اعترافات داستایوفسکی

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی استنطاق
نویسنده
مترجمعبدالمجید احمدی
راویتایماز رضوانی
ناشر چاپینشر برج
ناشر صوتی رادیو گوشه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۳ ساعت و ۵۷ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه صوتی
74000 ت - 7.99 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی استنطاق

Amirtaher Shahri
۱۴۰۲/۱/۱۶
نکته منحصر بفرد این اثر زیبا این است که با داستایوفسکی نویسنده سروکار نداریم بلکه با داستایوفسکی بعنوان یک انسان عادی انسانی با تمام خوبیها و بدی هایش و همه جوانب انسانی آن... به علاقه مندان به ادبیات داستانی قرن ۱۹ و علاقه مندان به سبک نگارش داستایوفسکی اکیدا توصیه میکنم. ابن اثر با اجرای جناب رضوانی بسیار زیباتر شده است.
آیدا رها
۱۴۰۲/۱۰/۲
بدون شک هرکسی که به داستایوفسکی علاقه داره، حتما ازین اثر خوشش میاد، در این کتاب قدم از داستان فراتر می‌ره و ما با بخشی از واقعیت در مورد داستایوفسکی آشنا میشیم و اون رو بیشتر می‌شناسیم
و طرز تفکر و عقایدش رو جدای از داستان‌هاش می‌تونیم بشناسیم
به علاقه‌مندان داستایوفسکی پیشنهاد می‌کنم حتما این اثر رو بخونن یا بشنون.
سعید خراسانی
۱۴۰۲/۱/۱۰
هر کتابی که مربوط به داستایوفسکی باشه ارزش مطالعه یا شنیدن داره، حالا میخواد رمانهای بلندش باشه یا دست نوشته هاش، روح نویسنده در تک تک جمله‌ها حس میشه
امیرصالح حیاطشاهی
۱۴۰۲/۲/۲۴
برای طرفداران داستایوفسکی قَطعا پیشنهاد میشود تا از عمق واقعیت بازجویی قبل از اعدام و زندان اگاه شوند. ممنون از استاد عبدالمجید احمدی
Maryam Rajabi
۱۴۰۲/۲/۶
بسیاز زیبا و دلنشین یکبار شنیدنش کم لطفی است روایان هم به ارزش کتاب افزودن تشکر و سپاس فراوان
سروش دامادی
۱۴۰۲/۲/۳
به علاقمندان داستان‌های قرن ۱۹ و علاقمندان تاریخ روس تزار پیشنهاد میکنم حتما این اثر رو بشنوند
مشاهده همه نظرات 6

راهنمای مطالعه کتاب صوتی استنطاق

برای دریافت کتاب صوتی استنطاق و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.