معرفی و دانلود کتاب صوتی بامداد اسلام: داستان آغاز اسلام و انتشار آن تا پایان دولت اموی

عکس جلد کتاب صوتی بامداد اسلام: داستان آغاز اسلام و انتشار آن تا پایان دولت اموی
قیمت:
89000 تومان - 9.49€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی بامداد اسلام: داستان آغاز اسلام و انتشار آن تا پایان دولت اموی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی بامداد اسلام: داستان آغاز اسلام و انتشار آن تا پایان دولت اموی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی بامداد اسلام: داستان آغاز اسلام و انتشار آن تا پایان دولت اموی

کتاب صوتی بامداد اسلام: داستان آغاز اسلام و انتشار آن تا پایان دولت اموی اثر عبدالحسین زرین کوب، به بررسی چگونگی پیدایش اسلام در شبه جزیره‌ی عربستان و گسترش این دین الهی به صورت جامع و کامل می‌پردازد.

این کتاب صوتی روایتگر دگرگونی‌ها و اتفاقاتی است که حدود 120 سال از زمان آغاز اسلام تا پایان حکومت امویان رخ داده‌ است، از دوران پیش از زاده شدن حضرت محمد (ص) و جاهلیت عرب شروع شده و تا سال ۱۳۳ هجری پایان می‌یابد. 

بامداد اسلام در عین کوتاه بودن، بسیار جامع است و یکی از بهترین منابع برای مطالعه تاریخ اسلام در سال‌های آغازین پیدایش آن است. این کتاب به سبکی تحلیلی و نه صرفا وقایع‌نگاری سعی دارد که وجه‌ای از بررسی دوره‌ای از تاریخ را که تاثیرات زیادی در شبه جزیره‌ی عربستان داشته، به ما انتقال دهد. تاثیراتی که بعدها به خاورمیانه کشیده و حتی در زمان‌های بعد عالم‌گیر نیز شده است.

بنا به همین ضرورتِ تحلیلی، کتاب در قسمت­‌هایی شکل داستان به خود می‌گیرد، تا بیشتر ذهن مخاطب را به خود جلب کرده و او را با خود همراه کند. عبدالحسین زرین کوب برای نوشتن این کتاب به منابع زیادی رجوع کرده است، که البته بیشتر مستنداتش از منابع اهل سنت و جماعت و نوشته‌های مستشرقین بوده است.

نویسنده سعی کرده در این کتاب از تعصب دوری کند، بیشتر تاریخ را مورد واکاوی قرار داده و بکوشد به این موضوع بپردازد: «داستان مردی حماسه‌آفرین که به هنگام خویش برخاست و یک ­‌تنه دنیایی را تکان داد اما به اندک روزی پس از او، حماسه‌اش­ در یک تراژدی پایان یافت، جاهلیت عرب که مرد حماسه‌آفرین آن را خرد کرده بود در شکل خلافت اموی باز قوت گرفت و حماسه‌ی بزرگ اسلام را به یک فاجعه کشانید. بدین‌گونه، ماجرای بامداد اسلام ترکیبی شد از یک حماسه و یک تراژدی.»

در کتاب بامداد اسلام، به‌طور ضمنی و گاه مفصل به فرهنگ عرب، به‌ویژه پیش از اسلام اشاره می‌شود. هم‌چنین به چگونگی دعوتِ محمد (ص) می‌‌پردازد که چگونه توانسته اسلام را در شبه جزیره‌ی عربستان بنا بر همین فرهنگ پایه‌ریزی کند و بعد رفته رفته، دگرگونی‌‌هایی اساسی به وجود آورد. کاری بس دشوار، که نشان از بردباری و توانمندی محمد (ص) داشت و در فتح مکه به وقوع پیوست.

اما فرهنگ یک قوم یا نژاد، با یک یا دو حماسه تغییر و تحول نمی‌یابد، بلکه وابسته به مرور زمان و تاثیرپذیری‌های زیادی‌ست که در طول تاریخ شکل می‌گیرد. و گاه آن­قدر بنیادی‌ست که نه تنها تغییر نمی‌کند، بلکه حتی ممکن است، تا حد زیادی بر همان عادات غلط و رفتار ناپسند، بماند و بازگردد.

عبدالحسین زرین کوب، ادیب، تاریخ‌نگار و منتقد ادبی برجستهٔ ایران معاصر است. کتاب‌های او به‌عنوان مرجع عمده در مطالعات تصوف و مولوی‌شناسی شناخته می‌شود. این آثار به دلیل بیان ادبی و حماسی تاریخ از آثار پرفروش در میان ایرانیان هستند.

از کتاب‌ها و آثار او می‌توان در حوزه‌ی ادبیات به «با کاروان حله»، «شعر بی‌دروغ شعر بی‌نقاب»، «از کوجه رندان»، «پله پله تا ملاقات خدا»، «بحر در کوزه»، «فلسفه‌ی شعر»، «نقد ادبی» و... و در حوزه‌ی تاریخ: «دو قرن سکوت»، «تاریخ ایران بعد از اسلام»، «تاریخ مردم ایران»، «روزگاران»، «بامداد اسلام»، «کارنامه‌ی اسلام» و... نام برد.

در قسمتی از کتاب صوتی «بامداد اسلام» درباره­‌ی اعراب می‌شنویم:

«تجار قریش که بین یمن و شام نوعی ییلاق و قشلاق تاجرانه داشتند، البته در طی سفرهای خویش از عقاید و آداب و هم‌چنین از قصص و حکایات اهل کتاب چیزی به گوش‌شان می‌خورد. اما این عقاید و حکایات که از خدا و رستاخیز و حساب و کتاب آخرت خبر می‌داد در قلوب آن‌ها که آکنده از منفعت‌جویی و لذت‌طلبی بود تأثیری نداشت. گذشته از این سفرهای بازرگانی، چیزهای دیگری نیز بود که قریش را با عقاید و افکار سایر اعراب آشنا می‌کرد: حج و اسواق. مخصوصاً در این اسواق که قبایل مختلف امتعه­‌ی خویش را جهت معامله عرضه می‌کردند متاع شعر و خطابه نیز خریدار داشت و افکار و عقاید هم در طی شعر و خطابه مبادله می‌شد. زندگی عرب در آن‌چه مخصوصاً از این شعر جاهلی مانده تصویر شده است. اگر هم در میراث ادب جاهلی چیزهای هست که ساختۀ ذوق و خیال راویانِ بعد باشد باز بی‌شک نشانی است از آن‌چه عرب جاهلی داشته است. هیجانی وحشی و سرکش در عشق شاعر جاهلی و در شعر و ترانۀ او هست که رنگ تندی به سخن او می‌دهد.

قصایدی که به نام معلقات مشهور است، روشنگر این دعوی­‌ست. با این همه هیچ شعری مانند قصیده‌­ی شنفری روح و ذوق واقعی عرب جاهلی را نشان نمی‌دهد و عبث نیست که آن چکامه را لامیه‌­ی عرب خوانده‌اند. در تمام اینگونه اشعار که غالباً مشحون است از عشق، از شراب، از شکار و از جنگ آن‌چه بیشتر به چشم می‌خورد فقدان احساسات دینی، احساسات صادقانه و صمیمی است. حتی سایه­‌ی مرگ که شاعر جاهلی را در بیابان بی‌فریاد دنبال می‌کند روح او را به آرامش و سکون دین نمی‌خواند، به شور و آشوب زندگی دعوت می‌کند و همین نکته است که دعوت محمد (ص) و قبول پیام او را تا آن حد برای عرب جاهلیت دشوار می‌کرده است.»

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه 1
نمونه 2
38 دقیقه
فصل اول: اعراب و کعبه
36 دقیقه
فصل دوم: پیغمبر (ص) در مکه
17 دقیقه
فصل سوم: پیغمبر (ص) در مدینه
14 دقیقه
فصل چهارم: محمد (ص) فاتح مکه
28 دقیقه
فصل پنجم: پیام محمد
29 دقیقه
فصل ششم: بیماری و مرگ
14 دقیقه
فصل هفتم: یادگار محمد (ص)
29 دقیقه
فصل هشتم: یاران پیغمبر (ص)
26 دقیقه
فصل نهم: دو پیر
15 دقیقه
فصل دهم: شام و اسکندریه - بخش اول
24 دقیقه
فصل دهم: شام و اسکندریه - بخش دوم
26 دقیقه
فصل یازدهم: اسلام در ایران - بخش اول
19 دقیقه
فصل یازدهم: اسلام در ایران - بخش دوم
17 دقیقه
فصل دوازدهم: دوره آشوب
22 دقیقه
فصل سیزدهم: درباره علی (ع) - بخش اول
17 دقیقه
فصل سیزدهم: درباره علی (ع) - بخش دوم
19 دقیقه
فصل چهاردهم: آغاز حکومت عربی
21 دقیقه
فصل پانزدهم: کارنامه یزید
15 دقیقه
فصل شانزدهم: خاندان پیغمبر (ص) - بخش اول
33 دقیقه
فصل شانزدهم: خاندان پیغمبر (ص) - بخش دوم
21 دقیقه
فصل شانزدهم: خاندان پیغمبر (ص) - بخش سوم
31 دقیقه
فصل هفدهم: مروانیان
16 دقیقه
فصل هجدهم: انحطاط و سقوط دولت عربی

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی بامداد اسلام: داستان آغاز اسلام و انتشار آن تا پایان دولت اموی
نویسنده
راویاحمد گنجی
ناشر چاپیانتشارات امیرکبیر
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابMP3
مدت۸ ساعت و ۴۹ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های تاریخ اسلام
قیمت نسخه صوتی
89000 ت - 9.49 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی بامداد اسلام: داستان آغاز اسلام و انتشار آن تا پایان دولت اموی

کاربر کتابراه
۱۳۹۹/۶/۲۶
لطفاً همگی توجه بفرمایید
من نظرات موافق و مخالف رو خوندم و به این نتیجه رسیدم که تمایل دارم با شما عزیزان به اشتراک بذارم:
منطقی‌ترین استدلال اینه که تاریخ در موثق‌ترین و مستند‌ترین حالت هم باز مجهوله!
چرا؟ چون مشاهده‌ی شخصی و فردی خودمون نبوده و بواسطه‌ی یکسری ارتباط چینی بین اجزا روایی و....
مجموعه میشه و نشر پیدا می‌کنه.
بهمن خاطر چه اثر زرین کوب چه طبری، چه فلانی و بهمانی و... و... و....، تاریخ را انسان ساخته و پرداخته و قطعا قابل قضاوت نیست، چون مشاهده نکردیم ولی در این حد میدونم که در همین برهه که زندگی میکنم مشاهداتم نسبت به وقایع بدون قضاوت طوره دیگریست و نقل این توسط ناقلان خبر برعکس واقعه و مغرضانه و منفعت طلبانه هست.
behnam rostamiyan
۱۳۹۷/۱۰/۲۵
بینهایت متعصبانه و مغرضانه!!! فصل سوم میگه ابولهب وفات یافت. جلوتر میگه حمزه در جنگ به هلاکت رسید!!!
در همون فصل ۳ برخلاف تمامی کتب تاریخی میگه کاروان ابوسفیان از شام به طرف مکه میرفته و نه از مکه به طرف شام!!!! بازم در همون فصل ۳ میگه رفتن جنگ بدر تا کاروان رو عملا غارت کنند!!! در صورتی که در اکثر
کتب تاریخی گفته شده که کاروان ابوسفیان اموال مهاجرین مسلمان رو به ناحق مصادره کرده و به شام میبردن بفروشن.
حیف وقتی که واسه گوش دادن به این خیال بافی‌ها هدر دادم
رضا نظری
۱۳۹۹/۶/۲۸
این چه کتابیه ک ب درک واصل شدن ابولهب رو وفات میگه و ب شهادت رسیدن حضرت سیدالشهدا حمزه رو ب هلاکت رسیدن خطاب میکنه! در مورد سن جناب عایشه اطلاعات غلط میده، و داستان ب شهادت رسوندن پیامبر رو از قلم میندازه! چه دلیلی داشته ک پیامبر ب همسرانش بفرمایند ک از همان دارو بخورند! چرا داستان قلم و کاغذ در و خواستن پیامبر بستر بیماری رد شدن این خواسته ایشان توسط خلیفه دوم ذکر نشده!! من ب خاطر همین مسائل کامل گوش نکردم
دکتر سجاد صالحی
۱۴۰۱/۱۱/۱۴
بعد از گوش دادن به 5 فصل میگم که به هیچ وجه برای کسی که بدنبال حقایق تاریخیه توصیه نمیشه و بیشتر شبیه یک کتاب داستانیه تا یک کتاب تاریخی.
تحقیقی که بنده کردم، ظاهرا استفاده بیش از حد از منابع اهل سنت و کم توجهی به منابع تاریخی شیعه (که به نظر اکثر مورخین، منابعی مستدلتر دارند) انتقادات شدیدی را نسبت به این کتاب در پی داشته تا جایی که اکثر مورخین، این کتاب را از درجه اعتبار ساقط دانسته اند
ش شهبازی
۱۴۰۲/۱/۲۲
نمی توان انتظار داشت وقایع یک دوره حدود صد و پنجاه ساله بطور کامل در این حجم کتاب بطور کامل روایت شود ضمن آنکه اعتقادات شخصی یا مصلحت اندیشی نویسنده موجب گزینش برخی حوادث برای بازگوئی شده است.
در بررسی تاریخ هرگز حقیقت را نمی‌توان فقط در یک کتاب یا یک منبع یافت.
با این وجود کتاب حاضر مانند قطعه صحیحی از پازل واقعیت است که می‌تواند مورد استفاده باشد اگرکه در جای درست قرارش دهیم.
Morteza Nasiri
۱۴۰۱/۴/۱۷
من عاشق دست قلم عبدالحسین زرین کوب هستم، تصمیم گرفتم قبل از اینکه کتاب صوتی دو قرن سکوت این نویسنده و تاریخدان با ارزش رو بخونم، این کتاب که دومین کتاب مورد علاقه من از این نویسنده هستش رو خوندم.
نقد آخر: اول کتاب صوتی بامداد اسلام: داستان آغاز اسلام و انتشار آن تا پایان دولت اموی رو بخونید وبعدش کتاب دو قرن سکوت رو از کتاب اه دانلود کنید و بخونید یا گوش بدید.
سیداباذر‌‌حسینی
۱۴۰۱/۷/۱۴
یکی از اثار وزین استاد تشکر بابت نشر اون درکتابراه ودرود بابت شهامت شما کتب مرجع مثل طبری، واقدی، مسعودی نزدیک ترین ودرست ترین کتابها به تاریخ کهن هستن. البته استاد در بیان یه سری واقعیات مماشات کرده وانها رو بنا به تعصبات موجود در کشور به تحریر نیاورده ویا کم رنگ بهش پرداخته ولی در کل نسبت یه سری کتب تاریخ با فاصله زیادی نزدیک به واقعیات هستن. این اثر نیم نگاهی به این اثار بزرگ داره
Muhammad Reza Saeedi
۱۳۹۸/۱۲/۱۷
همه یک دور این کتاب رو گوش کنن مطالعه کنن درکل آشنایی با بامداد اسلام برای همه ضروری است. من به شخصه بارها با این صدا وبا این قلم این کتابو گوش کردم و اشک ریختم. نقدها و عیب‌ها شاید صحیح باشه، به هیچ عنوان نمیتونه مانع مطالعه این کتاب باشه زحمت کشان عرصه علم ودانش میدونن پاداش اونها با کسیه که سه بار به علم وعالم قسم خورد نون والقلم ومایسطرون
ایمان حق شناس
۱۴۰۱/۱۲/۶
کتاب عالی هست شنونده حس می‌کنه که یک فرد بیطرف و تاریخ نویس صادق این کتاب را جمع آوری کرده هرچند ما ایرانی‌ها بخش‌هایی از تاریخ را به جزییات در جریانیم که به خیلی از آن‌ها نپرداخته و باعث تعجب خواننده می‌شود از طرفی به بخش‌های از تاریخ اشاره اجمالی می‌کنم که باعث تعجب می‌شود. در کل لذت استفاده از این کتاب وصف نشدنی هست.
بابک خرمدین
۱۳۹۸/۳/۳۰
اولا که. اولین تجربه کتاب صوتی ما بود و خیلی جالب بود بخصوص توی خیلی جاها میشه گوش کرد بخصوص توی ماشین و مترو و... خیلی مفید بود. درمورد متن کتاب هم باید بگیم جزو نادر کتاب‌هایی بود که تعصب زیادی به سنی یا شیعه نداشت و تقریبا بی‌طرفانه مورد نگارش قرار گرفته و تاریخ اسلام رو بیان کرده.
حسین جهانگیری
۱۳۹۸/۳/۳
به نظر من نگارش این کتاب توسط زرین کوب انسان را به شک و تردید در دین اسلام می‌اندازد و مملو است از شبهه ایشان به راستی تاریخ اسلام را تحریف کرده و در بعضی از مواقع به اسلام توهین کرده است به نظر من این کتاب را نه بخوانید نه گوش دهید.... حرامش باشد شش هزار تومانی که برای خرید این کتاب دادم
ع.ا.د
۱۴۰۲/۵/۵
صرف نظر از بعضی جملات یا سبک بیان برخی وقایع که شاید به مذاق همه خوش نیاید و برای من هم همینطور بود ولی با علاقه زیاد این کتاب را مانند کتاب دوقرن سکوت و کتاب روزگاران شنیدم و خوشحالم از اینکه این توفیق برایم حاصل شد.
درود
علیرضا حلوایی
۱۴۰۲/۴/۳۰
خیلی لذت بردم. متن زیبا و روان که با صدای گیرای گوینده، نور علی نور شد. فضای نگارش نویسنده به نظر بی طرف میاد. من این کتاب رو به عزیزانی توصیه میکنم که میخوان مطالعه و تحقیق در مورد اسلام و حقایق آن رو شروع کنند. برای شروع بسیار مناسبه.
Capt LD
۱۴۰۰/۷/۱۶
این اولین کتاب تاریخ اسلامی بود که خوندم که از زبان سنی‌ها باشه و به کام شیعه و برای خدا ناباوران. خدایی عجب کتابی بود تاریخ رو فقط از کتب مرجع فقط کپی کرده بود نویسنده، و بعد چاپ کرده نه تحقیقی نه چیزی نه صحیح و غلطی
محمدمهدی افسری
۱۳۹۷/۸/۲۴
با دکتر زرین کوب وقلمش از درس ادبیات دوران دبیرستان اشنا شدم. همیشه مطالعه کتاب‌های ایشان را مد نظر داشتم ولی توفیق چندانی حاصل نشد بسیار خوشحال شدم وقتی نسخه صوتی این کتاب را در کتابراه قابل دسترس یافتم. توفیق تیم کتابراه ارزوی قلبی من هست. پاینده باشید.
مشاهده همه نظرات 56

راهنمای مطالعه کتاب صوتی بامداد اسلام: داستان آغاز اسلام و انتشار آن تا پایان دولت اموی

برای دریافت کتاب صوتی بامداد اسلام: داستان آغاز اسلام و انتشار آن تا پایان دولت اموی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.