معرفی و دانلود کتاب صوتی بزم اهریمن

عکس جلد کتاب صوتی بزم اهریمن
قیمت:
۹۷,۵۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی بزم اهریمن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی بزم اهریمن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی بزم اهریمن

رمانی پیچیده در باب سیاست، هنر، ادبیات، ظلم، قدرت و ناامیدی. کتاب صوتی بزم اهریمن داستان نویسنده‌ای به نام عبدالله قادری است که در آستانه‌ی سال نو دستگیر می‌شود و به زندان می‌افتد؛ درحالی‌که جدیدترین اثرش در جریان دستگیری از بین می‌رود. حمید اسماعیلوف در این رمان برنده‌ی جایزه‌ی EBRD، داستان قادری و زنی به نام اویسی را با هم ترکیب کرده؛ زنی شاعر در قرن نوزدهم که آلت دست پادشاهان ظالم و خودکامه است.

درباره‌ی کتاب صوتی بزم اهریمن

وقتی به تاریخ گسترده‌ی ادبیات فارسی فکر می‌کنید،‌ نام چه کسانی به ذهن شما می‌آید؟ رودکی، فردوسی، سنایی، عطار، مولانا، ناصرخسرو یا ...؟ همه‌ی این شاعران در سرزمینی بزرگ به نام خراسان زندگی می‌کردند که در آن زمان بخشی از ایران بزرگ محسوب می‌شد. احتمالاً نتوان تاریخ ادبیات فارسی را بدون این نام‌های بزرگ تصور کرد. این بزرگان در آن عصر در شهرهایی چون بخارا، طوس، غزنه، بدخشان، سمرقند، هرات و بسیاری دیگر از شهرهای خراسان زندگی می‌کردند. بعضی از این شهرها دیگر در ایران نیستند؛ اما میراث ادبیات فارسی هنوز هم در آن‌ها مشهود است. حمید اسماعیلوف (Hamid Ismailov)، یکی از معروف‌ترین نویسندگان معاصر ازبکستان، در کتاب صوتی بزم اهریمن (The Devils' Dance)، تاریخ ادبیات فارسی را با وقایع سیاسی کشور ازبکستان پیوند زده و اثری تاریخی، سیاسی و اجتماعی را پدید آورده است.

حمید اسماعیلوف یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان ادبیات معاصر ازبکستان را به عنوان شخصیت اصلی کتاب خود انتخاب می‌کند. رمان بزم اهریمن با داستان دستگیر شدن عبدالله قادری، شاعر و رمان‌نویس ازبک، در زمان تصفیه‌ی بزرگ ژوزف استالین شروع می‌شود. این نویسنده در زندان با دیگر بزرگان ادبیات ازبک مانند چولپان و عبدالرئوف فطرت آشنا می‌شود و با آن‌ها درباره‌ی موضوعاتی چون ادبیات، فرهنگ، سیاست و... سخن می‌گوید. بی‌شک جذابیت رمان بزم اهریمن برای خوانندگان ایرانی در چیزی دیگر خواهد بود: شاعره‌ای زیبا با نام اویسی در قرن نوزدهم میلادی، در دربار امیر بخارا که زندگی‌ای دشوار دارد. او همسر پادشاهان و آلت دست درباریان است و با دسیسه‌های سلطنت و جنگ قدرت، بیش از هر کس دیگری آشناست. در این میان با زنان شاعر دیگری مانند نادره و محزونه، که در ادبیات ازبکستان دوران‌ساز بوده‌اند، آشنا می‌شوید.

حمید اسماعیلوف چگونه داستان اویسی را با عبدالله قادری آمیخته است؟ عبدالله رمانی تاریخی با محوریت این شخصیت نوشته بود که در جریان دستگیری‌اش نابود می‌شود. قدیری سعی دارد در روزهای زندان دوباره رمان را در ذهن بیاورد؛ پس آن را برای زندانیان دیگر بازگو می‌کند. او سعی دارد با دوباره روایت کردن کتابش، آن را زنده نگه دارد. اسماعیلوف این‌چنین گذشته و حال را در کتاب بزم اهریمن درهم می‌آمیزد.

زندگی دو شخصیت عبدالله و اویسی به یکدیگر شباهت زیادی دارد. هر دو در چنگ قدرت حاکمان مستبدی گیر افتاده‌اند. مردان با اویسی مانند یک شیء رفتار می‌کنند و برای هنر او ارزشی قائل نمی‌شوند. حکومت شوروی نیز کتاب عبدالله را از بین می‌برد و او را از نظر روحی و جسمی تحت فشار می‌گذارد. اما هر دو شخصیت، سعی دارند از نظر روحی خود را قوی نشان دهند.

معرفی و دانلود کتاب صوتی بزم اهریمن

داستان قهرمان کتاب صوتی بزم اهریمن، عبدالله قادری، بی‌شباهت با زندگی حمید اسماعیلوف نیست. او در سال 1992 به‌دلیل گرایش‌های دموکراتیک از زادگاهش فرار کرد و در کشور انگلیس مشغول به کار شد. وی چندین اثر به زبان روسی نوشته بود؛ اما آثارش در لیست سیاه آثار ادبی ازبکستان باقی ماند. جالب است که اسماعیلوف برای اولین بار همه‌ی بخش‌های کتاب «بزم اهریمن» را در فیس‌بوک منتشر کرد تا تمام مردم ازبک آن را ببینند. بعد از ترجمه‌ی کتاب به زبان انگلیسی، محبوبیت و شهرت اسماعیلوف چند برابر شد.

حمید اسماعیلوف در کتاب خود تصویری بی‌بدیل از خانات ازبک، دربار و حرمسرای آن، حکومت ازبکستان، دوره‌ی تصفیه‌ی بزرگ و ادبیات آن دوران ترسیم می‌کند. داستان‌های فرعی کتاب، نشخوارهای فکری عبدالله قادری، مکالمه‌های او با زندانیان دیگر، کابوس‌ها و رؤیاهای اویسی و نادره، همه و همه روایت کتاب بزم اهریمن را خواندنی‌تر کرده‌اند. علاوه بر گذشته و آینده، شعر و نثر هم با آمیخته‌ شده‌اند و فضایی غنایی در رمان پدید آمده است. حتی از نام‌گذاری فصل‌های رمان بزم اهریمن نیز می‌توان به خلاقیت اسماعیلوف پی برد.

کتاب صوتی بزم اهریمن یکی از برجسته‌ترین کتاب‌های ادبیات معاصر ازبکستان است که با ترجمه‌ی پریسا رحمتی در مجموعه مولیان انتشارات کتابسرای نیک به چاپ رسیده. انتشارات جیحون نسخه‌ی صوتی این اثر کم‌نظیر حمید اسماعیلوف را با روایت اشکان فتولی تهیه و منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ مولیان

ادبیات فارسی زمانی با سرزمین خراسان و شهرهایی چون سمرقند، بخارا، مرو، هرات، غزنه و... گره خورده بود. بعد از جدایی بخش‌هایی از ایران، این شهرها نیز در کشورهایی چون افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان و... قرار گرفتند و ادبیات و فرهنگ جدیدی را پذیرفتند. ما خوانندگان ایرانی، با ادبیات امروز این کشورها آشنایی نداریم و آثار ادبی کشورهایی را که زمانی با آن‌ها میراث مشترک داشتیم، کمتر خوانده‌ایم. انتشارات کتابسرای نیک در مجموعه‌ی مولیان قصد دارد رمان‌های این کشورها را، که زمانی جزئی از بلوک شرق به حساب می‌آمدند، به زبان فارسی ترجمه و چاپ کند.

جوایز و افتخارات کتاب صوتی بزم اهریمن

  • برنده‌ی جایزه‌ی ادبی EBRD (بانک اروپایی بازسازی و توسعه) در سال 2019
  • اولین رمان از زبان ازبکی که به انگلیسی ترجمه شده است.

نکوداشت‌های کتاب صوتی بزم اهریمن

  • داستانی چشم‌گیر از ادبیات ازبکستان. (روزنامه‌ی تایمز)
  • آیا کتاب بزم اهریمن می‌تواند دریچه‌ای به ادبیات آسیای مرکزی باشد؟ درست مانند آثار گابریل گارسیا مارکز که ادبیات آمریکای لاتین را به مردم سراسر جهان شناساند؟ شاید نه، اما قطعاً حمید اسماعیلوف شایستگی این را دارد تا چنین اتفاقی را رقم بزند. (مجله‌ی مرور کتاب آسیایی)
  • داستانی جذاب از خان‌ها، جاسوسان و شاهزادگان. (اکونومیست)
  • حمید اسماعیلوف نشان می‌دهد که حتی شکنجه‌ها و فشارهای شدید هم نمی‌تواند خلاقیت و الهام‌های یک نویسنده را از بین ببرد. کتابی کنایه‌آمیز، غنایی، ساختارشکن و درعین‌حال سرگرم‌کننده. (فایننشال تایمز)

کتاب صوتی بزم اهریمن برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به رمان‌های سیاسی و تاریخی از مطالعه‌ی این رمان جذاب حمید اسماعیلوف لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب صوتی بزم اهریمن می‌شنویم

مدعلی زناکار کفتربازی را سرگرمی خود کرده بود. به‌طورکلی معروف است که از زمان‌های بسیار قدیم این سرگرمیِ موردعلاقه‌ی حاکمان فرغانه بوده است. بابُرشاه در بابرنامه درباره‌ی وفات پدرش، عمر شیخ میرزا بزرگ، چنین می‌گوید:

«در این دوره، رویداد عجیبی که ذکر کردم بر فراز قلعه‌ی اخسی که مشرف به دره‌ای عمیق است رخ داد؛ ساختمان‌هایی در اطراف قلعه وجود داشت. در یک دوشنبه، چهارمین روز از ماه رمضان، عمر شیخ میرزا سرگرم بازی با کبوترها و کبوترخانه‌اش بود که در دره افتاد و در بین راه به شاهین کوچکی تبدیل شد. در آن زمان سی‌ونه سال داشت.»

مدعلی زناکار در هر استانی که نژادهای خوب پیدا می‌شد -کاشغر، بخارا یا شهرسبز، کبوتر جمع می‌کرد و به پرواز آن‌ها مشغول بود. چنان درگیر این بازی بود که امور کشوری را به مشاور ارشد خود سپرد و خود در کبوترخانه‌ی قدیمی‌اش زمان می‌گذراند. جایی که با میخ‌های چینی و نقره‌ای بازسازی و هر قسمتش با کاشی‌های سرامیکی پوشیده شده بود.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
2 دقیقه
شناسنامه
3 دقیقه
سخن مترجم
3 دقیقه
سخن ناشر
12 دقیقه
پیشگفتار - آبتین گلکار
23 دقیقه
یک: چوگان‌بازی - قسمت اول
29 دقیقه
چوگان‌بازی - قسمت دوم
23 دقیقه
چوگان‌بازی - قسمت سوم
22 دقیقه
چوگان‌بازی - قسمت چهارم
28 دقیقه
چوگان‌بازی - قسمت پنجم
23 دقیقه
چوگان‌بازی - قسمت ششم
23 دقیقه
دو: قاپ‌بازی - قسمت اول
24 دقیقه
قاپ‌بازی - قسمت دوم
21 دقیقه
قاپ‌بازی - قسمت سوم
31 دقیقه
قاپ‌بازی - قسمت چهارم
22 دقیقه
قاپ‌بازی - قسمت پنجم
30 دقیقه
سه: کریکت - قسمت اول
28 دقیقه
کریکت - قسمت دوم
23 دقیقه
کریکت - قسمت سوم
24 دقیقه
چهار: شطرنج - قسمت اول
26 دقیقه
شطرنج - قسمت دوم
15 دقیقه
شطرنج - قسمت سوم
30 دقیقه
پنج: کفتربازی - قسمت اول
21 دقیقه
کفتربازی - قسمت دوم
17 دقیقه
کفتربازی - قسمت سوم
18 دقیقه
کفتربازی - قسمت چهارم
17 دقیقه
کفتربازی - قسمت پنجم
26 دقیقه
شش: حدس بزن کی تو رو می‌زنه - قسمت اول
24 دقیقه
حدس بزن کی تو رو می‌زنه - قسمت دوم
21 دقیقه
حدس بزن کی تو رو می‌زنه - قسمت سوم
22 دقیقه
حدس بزن کی تو رو می‌زنه - قسمت چهارم
29 دقیقه
هفت: بازی نقطه ضربدر
29 دقیقه
هشت: مباحثات - قسمت اول
26 دقیقه
مباحثات - قسمت دوم
29 دقیقه
مباحثات - قسمت سوم
20 دقیقه
مباحثات - قسمت چهارم
23 دقیقه
مباحثات - قسمت پنجم
28 دقیقه
نُه: رولت روسی - قسمت اول
27 دقیقه
رولت روسی - قسمت دوم
32 دقیقه
رولت روسی - قسمت سوم
26 دقیقه
ده: تعقیب باد - قسمت اول
21 دقیقه
تعقیب باد - قسمت دوم
11 دقیقه
سخن آخر

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی بزم اهریمن
نویسنده
مترجمپریسا رحمتی
راویاشکان فتولی
ناشر چاپیانتشارات کتاب سرای نیک
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۵ ساعت و ۳۱ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی بزم اهریمن

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی بزم اهریمن

برای دریافت کتاب صوتی بزم اهریمن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.