معرفی و دانلود کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب یازدهم: درافتادن سرداران اسکندر با یکدیگر

عکس جلد کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب یازدهم: درافتادن سرداران اسکندر با یکدیگر
قیمت:
۷۳,۵۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب یازدهم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب یازدهم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب یازدهم: درافتادن سرداران اسکندر با یکدیگر

کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب یازدهم اثری از حسن پیرنیا ملقب به مشیرالدوله، تاریخ‌نگار شهیر و برجسته‌ی ایرانی است. کتاب حاضر، یازدهمین جلد از مجموعه کتاب‌های تاریخ ایران باستان به شمار می‌رود که در آن از شرح حال جهانِ پس از اسکندر، سلطنت متزلزل جانشینانِ وی و درافتادن سرداران سپاه او با یکدیگر سخن گفته شده است.

درباره‌ی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب یازدهم

کمتر سرزمینی را در سراسر جهان می‌توان یافت که همانند ایران‌زمین، تاریخی چنین طویل و سراسر مملو از فرازونشیب داشته باشد. ایرانیان در دوران باستان از همان هنگامه‌ی طلوع خورشیدِ تمدن و تابش نخستین انوار آن بر این کره‌ی خاکی، سرآمد همه‌چیز بودند. اشتیاق به کسب علم و دانش آنان را پیشگام سایر ملل جهان ساخته بود و دستاوردهای روزافزون‌شان، زندگی در دوران سخت را سهل‌تر و غنی‌تر می‌ساخت. این اشتیاق و علاقه هنوز و همچنان به همان قوت باقی‌ست. تاریخ به‌واسطه‌ی برخورداری از شگفتی‌های بی‌بدیل و تأثیرات شگرفی که بر احوال کنونی و سرنوشت و آتیه‌ی ساکنان یک سرزمین دارد، از جمله‌ی حوزه‌هایی است که همواره مورد توجه ایرانیان بوده است. از این رو، منابع متعددی به زبان پارسی و به نقل از مورخان ایرانی می‌توان یافت که به تشریح رویدادها و تحلیل و بررسی فرایندهای تاریخی پرداخته باشند. مجموعه کتاب‌های تاریخ ایران باستان (History of Ancient Iran) که به قلم حسن پیرنیا (Hasan Pirnia) نگاشته شده است، از جمله‌ی ارزشمندترین، مهم‌ترین و غنی‌ترین منابع در تاریخ‌پژوهی، ایران‌پژوهی و مطالعات علمی در این حوزه محسوب می‌شود و نزد مورخان، پژوهشگران و اندیشمندان ایرانی و غیرایرانی، از اعتبار و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

معرفی و دانلود کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب یازدهم

حسن پیرنیا در کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب یازدهم به دورانِ پس از پادشاهی اسکندر، وقایع سلطنت جانشینانِ او و همین‌طور نزاعی که در میان سرداران سپاه او در گرفته بود، پرداخته است. در بخشی از این کتاب چنین می‌شنویم: «هنگامی که کاساندر مشاهده کرد اسکندر، پسرِ اسکندر بزرگ شده است و در مقدونیه صحبت از آن است که او را از زندان بیرون آورده و به تخت سلطنت بنشانند، از عاقبت چنین کاری بیمناک شد چرا که گمان می‌کرد این کار باعث هلاکتش می‌شود. از این رو طی نامه‌ای به رئیس زندان از او درخواست کرد سر اسکندر و مادرش را ببرد و بدن آن‌ها را پنهان کنند تا کسی از این قتل‌ها بویی نبرد و خواسته‌ی او به انجام هم رسید. دیگر سرداران از شنیدنِ خبر مرگ فرزند اسکندر، خوشحال شدند زیرا آن‌ها نیز نگران بودند که با بزرگ شدن این کودک و نشستنِ او بر تخت سلطنت، ناگزیر خواهند بود از فرمانروایی بر ممالکی که در تصرف‌شان است، دست بکشند اما در صورت مرگش، بی‌منازعه سلطنت خواهند کرد. در برخی روایات، سخن از سر بُریدن نیست بلکه مورخان بر این باورند که به آن‌ها سم خورانده شده است. در هر حال، همگی بر قتل فرزند و مادر و دفن پنهانی پیکرهای آنان، توافق نظر دارند.»

حسن پیرنیا در کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب یازدهم، همانند دیگر باب‌های این مجموعه، از منابع متعددی نظیر آخرین یافته‌های باستان‌شناسان، به‌روزترین نتایج پژوهش‌ها در تاریخ و فرهنگ باستان، خوانش نقوش برجسته و سنگ‌نوشته‌ها و همین‌طور آثار مکتوب و معتبر به زبان‌های مختلف فارسی، عربی و لاتین بهره برده و به همین دلیل توانسته است وقایع دوران باستان را با چنین جزئیات و دقت بی‌نظیری به مخاطب خود عرضه نماید و از همین روست که آثار او از منابع مستند و دسته‌اول این حوزه محسوب می‌گردند. کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب یازدهم را به همت انتشارات جیحون و در همکاری با نشر سپاس و با خوانش فرهاد اتقیایی می‌شنوید.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های تاریخ ایران باستان

«تاریخ ایران باستان» عنوان مجموعه آثاری است که توسط حسن پیرنیا ملقب به مشیرالدوله، حقوق‌دان، مورخ و سیاست‌مدار ایرانیِ دوران قاجار در چندین مجلد نگاشته شده است. ایران و ایرانیان در دوران باستان همراه با مقدماتی در موضوعات اساسی علم تاریخ، بررسی فرآیند تشکیل و زوال سلسله‌های متفاوت و فرازونشیب‌های تاریخ این سرزمین در مقاطع حساس، درون‌مایه‌های اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهند. هر جلدی از این مجموعه، به موضوعی ویژه اختصاص دارد و به تحلیل و بررسی مواردی معین پرداخته است. پیرنیا با کنکاش در داده‌های تاریخی ایران باستان و ارائه‌ی مستندات فراوان، شرح و تفصیل دقیقی را از آن موضوع در کتاب خود آورده است. از جمله مواردی که مورد توجه حسن پیرنیا در کتاب‌های این مجموعه بوده است می‌توان به مفهوم علم تاریخ، بررسی سلسله‌های پارسیان، پارت‌ها، حکومت‌های مقدونی و یونانی، اسکندر کبیر، جنگ‌های ایران و یونان، سلطنت خشایارشا و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

با وجود اینکه منابع اطلاعاتی متعددی در حوزه‌ی تاریخ امروزه به‌سهولت در دسترس عموم مردم قرار دارد و پیشرفت‌ها و دستاوردهایی که همه‌روزه چه در شیوه‌های پژوهش و چه در اثر مطالعه‌ی تاریخ و کاوش‌های باستان‌شناسانه رخ می‌دهد، مجموعه کتاب‌های تاریخ ایران باستان همچنان از منابع معتبر و مورد مراجعه‌ی بسیاری از آگاهان و پژوهشگران این علم به شمار می‌رود چرا که کمتر منبعی مانند آثار حسن پیرنیا وجود دارد که از چنین دقت‌نظر و باریک‌بینی برخوردار باشد. این مجموعه به‌تأسف با درگذشت نابه‌هنگام نویسنده‌ی آن، ناتمام باقی ماند و شرح سلسله‌ی ساسانی به سرانجام نرسید.

کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب یازدهم برای چه کسانی مناسب است؟

شنیدنِ کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب یازدهم برای علاقه‌مندان به آثار تاریخی و جویندگان دانش درباره‌ی گذشته‌ی ایران در دوران باستان، تجربه‌ای متفاوت و جالب‌توجه خواهد بود.

در بخشی از کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب یازدهم: درافتادن سرداران اسکندر با یکدیگر می‌شنویم

بر اثر این وقایع، آکه‌ویلیوس رومی را گرفته نزد مهرداد آوردند و او خیلی بی‌رحمانه با او رفتار کرد. توضیح آنکه گفت چون این رومی از طلا هیچ‌گاه سیر نمی‌شد، در حلق او چندان طلای ذوب‌شده بریزند تا شکمش از طلا پر شود. این امر اجرا شد و پس از آن مهرداد شقاوتی نسبت به رومی‌ها بروز داد که در تاریخ کمتر نظیر دارد. وقتی که در افس بود امر کرد ایتالیایی‌ها و رومی‌های آسیای صغیر را قتل‌عام کنند و بر اثر این حکم هشتاد هزار و به‌روایتی صدوپنجاه هزار ایتالیایی و رومی را نابود کردند. شکی نبود که بعضی مقتولین به‌واسطه‌ی حرص بی‌پایانی که برای غارت اموال مردم ابراز کرده بودند، باعث این کشتار گشتند ولی مردم زیادی هم بی‌تقصیر قربانی حرص و طمع رومی‌های غارتگر شدند. به هر حال باید گفت که این قتل‌عام، نام مهرداد ششم را پست کرده و او را از پادشاهانی می‌دانند که در شقاوت کمتر نظیر داشته است.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی
18 دقیقه
قسمت اول
12 دقیقه
قسمت دوم
23 دقیقه
قسمت سوم
24 دقیقه
قسمت چهارم
23 دقیقه
قسمت پنجم
16 دقیقه
قسمت ششم
17 دقیقه
قسمت هفتم
24 دقیقه
قسمت هشتم
25 دقیقه
قسمت نهم
27 دقیقه
قسمت دهم
25 دقیقه
قسمت یازدهم
19 دقیقه
قسمت دوازدهم
29 دقیقه
قسمت سیزدهم
29 دقیقه
قسمت چهاردهم
27 دقیقه
قسمت پانزدهم
26 دقیقه
قسمت شانزدهم
22 دقیقه
قسمت هفدهم
18 دقیقه
قسمت هجدهم
24 دقیقه
قسمت نوزدهم
26 دقیقه
قسمت بیستم
15 دقیقه
قسمت بیست‌ویکم
27 دقیقه
قسمت بیست‌ودوم
24 دقیقه
قسمت بیست‌وسوم
23 دقیقه
قسمت بیست‌وچهارم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب یازدهم: درافتادن سرداران اسکندر با یکدیگر
نویسنده
راویفرهاد اتقیایی
ناشر چاپیانتشارات سپاس
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابMP3
مدت۹ ساعت و ۶ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب یازدهم

برای دریافت کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب یازدهم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.