معرفی و دانلود کتاب صوتی دکتر سملوایس

عکس جلد کتاب صوتی دکتر سملوایس
قیمت:
۳۹۰۰۰ 19500 تومان ۵۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی دکتر سملوایس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی دکتر سملوایس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی دکتر سملوایس

لویی فردینان سلین یکی از برجسته‌ترین نویسندگان فرانسوی قرن بیستم است. او در کتاب صوتی دکتر سملوایس داستان زندگی پزشکی مجارستانی به نام سملوایس را روایت می‌کند که به سبب توصیه‌های بهداشتی‌اش در جهت مقابله با انواع بیماری‌های عفونی شناخته می‌شود.

درباره کتاب صوتی دکتر سملوایس:

لویی فردینان سلین (Louis-Ferdinand Céline) نابغه‌ای بی‌همتا بود که با نوآوری‌های زبانی شگفت‌آورش، تحولاتی بزرگ را در ادبیات فرانسه سبب شد. در همین راستا، او خود را «بازکننده‌ی در بسته‌ی رمان» لقب داده و جایگاه خویش را بسی بالاتر از نویسندگانی چون سارتر، پروست و فاکنر ارزیابی نموده است. البته که چنین نظراتی کمی خودپسندانه جلوه می‌کنند؛ اما اندکی آشنایی با ادبیات مدرنیستی کافی‌ست تا ما را به تأیید تعریف و تمجیدهای سلین از خودش وادارد.

در میان آثار سلین، دو کتاب جایگاهی ویژه دارند: نخست سفر به انتهای شب که شاهکار اوست و به تعبیرِ بوکوفسکی، بهترین کتابی که در دو هزار سال گذشته نگاشته شده؛ و بعد مرگ قسطی که رمانی‌ست با روایتی بدیع، محتوایی گزنده و زبانی آتشین و برانگیزاننده. ویژگی عمده‌ی دو کتاب نامبرده یکی نگرش بدبینانه‌ی حاکم بر آنها و دیگری نوشتار خاص و شبه‌عامیانه‌ی آنهاست.

نکته‌ی دوم (استفاده از زبان عامیانه در روایت) همان عنصر مهم در آثار سلین است که وی را به نویسنده‌‌ای پیشرو در نسل خویش بدل نمود که یک‌تنه به نبرد با هنجارها و کلیشه‌های رایج در محافل ادبی برخاسته؛ کلیشه‌هایی که ادیبان و منتقدان را برمی‌انگیخت که در ادبیات به دنبال ادبیت باشند و نه زندگی. حال آنکه سلین، برای روایت آنچه می‌دید و حس می‌کرد و می‌اندیشید، به عبارتی، برای به قالب کلام ریختن سیل خروشان زندگی، به زبان و نثری سرزنده نیاز داشت که لزوماً در معنای رایج کلمه «ادبی» قلمداد نمی‌شد. بلکه بیشتر یادآور زبان محاوره و گفتار بود. باری، با چنین زبانی بود که سلین دو شاهکار نامبرده را نوشت. اما این دو شاهکار تنها آثار ارزشمند او نیستند.

از نویسنده‌ی عاصی فرانسوی کتابی به نام دکتر سملوایس (Semmelweis) در دست است که تا حد زیادی با سایر کارهای وی تفاوت دارد: این اثر در معنای دقیق کلمه رمان نیست و بیشتر کتابی بیوگرافیک محسوب می‌شود. همچنین، زبان سلین در این کتاب، در مقایسه با دیگر نوشته‌هایش، کنترل‌شده‌تر و به تعبیری، مؤدبانه‌تر است. امری که بیش از هر چیز به موضوع اثر بازمی‌گردد؛ سلین در کتاب حاضر به روایت زندگی دکتر سملوایسِ مجارستانی پرداخته که با آزمایش‌های خود به لزوم ضدعفونی کردن دست‌ها در اتاق عمل پی بُرد. او اعتقاد داشت همین یک کار ساده از ابتلای افراد تحت مراقبت پزشکان و مهم‌تر از آن، نوزادان به بسیاری از بیماری‌های عفونی جلوگیری می‌کند. با این حال جامعه‌ی علمی وقتْ حرفش را قبول نداشتند و او را از محافل پزشکی طرد کردند و این‌چنین، سرونشتی غم‌انگیز را برای دکتر سملوایس رقم زدند.

سلین که خود پزشک نیز بود، در این اثر با روایت زندگی پزشک مطرود مجارستانی، به بزرگداشت نام و یاد وی پرداخته و این‌چنین دِین خود و دیگر اعضای جامعه‌ی پزشکی را به او ادا نموده است.

کتاب صوتی دکتر سملوایس مناسب چه کسانی است؟

اثر حاضر را بیش از همه به دوست‌داران آثار زندگینامه‌ای پیشنهاد می‌کنیم.

با لویی فردینان سلین بیشتر آشنا شویم:

لویی فردینان سلینِ فرانسوی در سال 1894 در حومه‌ی پاریس به دنیا آمد و به سال 1961 از دنیا رفت. او زندگی پر فراز و نشیبی داشت. در جنگ جهانی به عنوان سرباز شرکت کرد و مدتی نیز در محلات فقیرنشین به عنوان پزشک خدمت نمود. نقطه‌ی سیاه در زندگی او کم نیست؛ در این باره خصوصاً باید به برخی از مقالات وی اشاره کرد که ماهیتی ضدِ یهود داشتند و در نهایت سبب فرارش از فرانسه شدند. سلین سال‌ها بابت این مقالات منفور بود و مورد خشم.

گذشته از اینها اما، کارنامه‌ی ادبی او درخشان است و رشک‌برانگیز. و شگفتا که در داستان‌هایش کمتر می‌توان ردی از بی‌اخلاقی‌هایی که به او نسبت می‌دادند (دروغگویی و نژادپرستی) یافت. آثار او جملگی مرثیه‌ای‌اند بر انسان؛ موجود بینوایی که تنها زاده می‌شود، تنها درد می‌کشد و تنها به «مرگی قسطی» جان می‌دهد.

از آثار مشهور سلین‌اند: «سفر به انتهای شب، مرگ قسطی، دسته‌ی دلقک‌ها، قصر به قصر، معرکه.»

در بخشی از کتاب صوتی دکتر سملوایس می‌شنویم:

در جریان این سال‌های اهریمنی که خون جاری بود، زندگی در همان حال که می‌جوشید، در هزاران سینه متلاشی می‌شد و از بین می‌رفت. زمانی که هزاران انسان زیر آوار جنگ مثل انگورهای له‌شده در آبمیوه‌گیری له می‌شدند، حضور یک مرد ضروری بود. در نخستین صاعقه‌های این طوفان عظیم، ناپلئون اروپا را محاصره کرد و خواسته یا ناخواسته پانزده سال آن را نگه داشت. به نظر می‌رسد که در طول حکمرانی‌اش، خشم مردم سازماندهی و طوفان آرام شد. کم‌کم مردم فرصت این را یافتند که به روزهای خوش و صلح فکر کنند. بنابراین، پانزده سال زودتر خواهان صلح شدند، به آن علاقه‌مند گشتند و سرانجام عاشقش شدند. خیلی زود شروع به گریستن برای بدبختی پرنده‌ها کردند؛ به همان اندازه واقعی و صادقانه که روز قبل، وقتی گاری محکومان رد می‌شد، به آن فحش می‌دادند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
45 دقیقه
قسمت یک
42 دقیقه
قسمت دو
48 دقیقه
قسمت سه
34 دقیقه
قسمت چهار

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی دکتر سملوایس
نویسنده
مترجمنسیم موسوی
راویمریم محبوب
ناشر صوتینشر نون
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابMP3
مدت۲ ساعت و ۴۷ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه صوتی
۳۹۰۰۰ 19500 ت ۵۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی دکتر سملوایس

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی دکتر سملوایس

برای دریافت کتاب صوتی دکتر سملوایس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.