معرفی و دانلود کتاب صوتی روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک)

عکس جلد کتاب صوتی روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک)
قیمت:
91000 تومان - 9.99€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک)

حسن احدی و شکوه السادات بنی جمالی در کتاب صوتی روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک) تغییرات و مراحل روانی، جسمانی، شناختی، انگیزشی و اجتماعی کودکان از پیش از تولد تا نوجوانی را برای ما شرح می‌دهند. این کتاب یکی از منابع علمی در حوزه‌ی روانشناسی کودک محسوب می‌شود که توسط اساتید برجسته‌ی روانشناسی تألیف شده است.

درباره‌ی کتاب صوتی روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک)

روانشناسی رشد که به آن روانشناسی طول عمر نیز می‌گویند شاخه‌ای از روانشناسی است که به تغییرات در عملکرد شناختی، انگیزشی، روانی، فیزیولوژیکی و اجتماعی در طول زندگی انسان‌ها می‌پردازد. حسن احدی و شکوه السادات بنی جمالی در کتاب صوتی روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک) با بررسی مفاهیم بنیادی، تحولات بدنی و روانی را در سنین کودکی مورد بررسی قرار می‌دهند. روانشناسی کودک مطالعه‌ی فرایندهای روانشناختی کودکان و بررسی تفاوت‌های آن‌ها با فرایندهای مربوط به بزرگ‌سالان است. در این شاخه از روانشناسی رشد، به‌طور خاص دوران کودکی، پیش از تولد تا دوران نوجوانی را موردمطالعه قرار می‌گیرد.

روانشناسی کودک به‌عنوان یک رشته‌ی علمی با مبنای تجربی محکم در حدود سال 1840 موردتوجه پژوهشگران قرار گرفت. اولین تلاش برای توجه روانشناختی به رشد کودک توسط چارلز داروین انجام شده. او رشد و تکامل یکی از فرزندان خود را بررسی کرد و جمع‌آوری داده‌های علمی را به‌گونه‌ای انجام داد که انگار با یک گونه‌ی ناشناخته مواجه شده است. بعدازآن مطالعات مشابه و مفصل‌تری نیز توسط روانشناس آلمانی، ویلیام پریر (William Preyer) منتشر شد. در سال 1891 نیز جی استنلی هال (G. Stanley Hall)، روانشناس تربیتی آمریکایی نشریه‌ای تأسیس کرد که به‌طور خاص به روانشناسی و آموزش کودکان اختصاص داشت. ادامه‌ی چنین پژوهش‌هایی و توجه دقیق‌تر به داده‌های تجربی منجر به تثبیت روانشناسی کودک به عنوان یک گرایش مهم از روانشناسی رشد شد. کتاب صوتی روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک) تلاشی برای بیان یافته‌ها و دستاوردهای زمینه‌های متفاوت این گرایش روانشناسی است.

حسن احدی و شکوه السادات بنی جمالی قصد دارند با بررسی و نقد نظریات متفکرانی مانند ژان پیاژه (Jean Piaget)، آرنولد گزل (Arnold Gesell)، اریک اریکسون (Erik Erikson) و آلبرت بندورا (Albert Bandura) بینش مناسبی از مفاهیم بنیادی رشد کودک و پیشینه‌ی نظری روانشناسی رشد ایجاد کنند. داده‌های کتاب صوتی روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک) از منابع مختلفی جمع‌آوری شده است. مشاهدات والدین، معلمان و بزرگ‌سالان و همچنین مشاهدات مستقیم روانشناس‌ها در کنار مصاحبه‌های تخصصی با کودکان کمک کرده است که جنبه‌های مختلف رشد جسمانی و روانی کودک در این کتاب موردتوجه قرار گرفته و از جنبه‌های متفاوتی بررسی شود.

کتاب صوتی روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک) به یازده فصل مجزا تقسیم شده است. در فصل اول حسن احدی و شکوه السادات بنی جمالی مفاهیم اولیه‌ی روانشناسی کودک را برای ما شرح می‌دهند. در فصل‌های دوم، سوم و چهارم به رشد و تحول فیزیولوژیکی، رشد شخصیت و شکل‌گیری توانایی شناختی کودک پرداخته می‌شود. در هرکدام از این فصل‌ها مراحل رشد کودک با نگاهی موشکافانه و بر اساس آخرین شواهد تجربی در زمان نگارش کتاب، توصیف شده است. فصل پنجم نقش خانواده بر شکل‌گیری شخصیت کودک را تشریح می‌کند و در فصل ششم نظریه‌های رشد موردبررسی قرار می‌گیرد. مکتب «رشد داخلی» یا «نمو یافتگی» آرنولد گزل، «روانشناسی خود» اریک اریکسون، نظریه‌ی «رشد مرحله‌ای» ژان پیاژه و نظریه‌ی «یادگیری اجتماعی» آلبرت بندورا به‌دقت در فصل ششم به بحث گذاشته می‌شوند. در انتهای این فصل حسن احدی و شکوه السادات بنی جمالی سعی می‌کنند توجه شنوندگان را به نظریات رشد از دیدگاه اسلام نیز جلب کنند. این بخش از کتاب صوتی روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک) از قسمت‌های مناقشه‌برانگیزی است که تحسین و نقد گروه‌های مختلفی را به همراه داشته است. فصل هفتم کتاب صوتی به فراگیری زبان اول در کودکان با توجه به یافته‌های زبان‌شناسی و روانشناسی زبان اختصاص دارد. فصل هشتم کتاب صوتی روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک) توضیح برخی از اختلالات رفتاری و ذهنی در کودکان است. در فصل نهم به عواطف کودکان و در فصل دهم به بعد اجتماعی رشد کودک پرداخته می‌شود.

کتاب روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک) را انتشارات پندار تابان با تجدیدنظر کلی و اضافات نسبت به ویرایش‌های قبلی منتشر کرده است و نسخه‌ی صوتی آن با توجه به این ویرایش جدید و با صدای نسترن نجاران، توسط نشر صوتی جیحون تهیه و تولید شده است.

کتاب صوتی روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک) برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب صوتی برای دانشجویان رشته‌ی روانشناسی و علاقه‌مندان به حوزه‌ی روانشناسی کودک مفید است. والدین کنجکاو می‌توانند با گوش دادن به این کتاب صوتی تصور مناسبی از فرایند رشد کودکان خود به دست آورند.

با حسن احدی و شکوه السادات بنی جمالی بیشتر آشنا شویم

حسن احدی (Hasan Ahadi) استاد دانشگاه، نویسنده و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی است. او در سال 1322 در شهر ساوه به دنیا آمد و پس از دریافت کارشناسی روانشناسی از دانشگاه تهران برای ادامه‌ی تحصیل به فرانسه رفت. حسن احدی کارشناسی ارشد و دکتری خود را در دانشگاه پاریس گذراند و به ایران بازگشت. ریاست بخش روانشناسی و علوم تربیتی مدرسه‌ی عالی دماوند، ریاست دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، معاونت مرکز تحقیقات روانی اجتماعی نخست‌وزیری، عضویت در هیئت‌مدیره انجمن روانشناسی ایران و عضویت در فرهنگستان علوم بخشی از وظایف و تجربیات اجرایی حسن احدی در ارتباط با روانشناسی است. «علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی و تطبیق آن با روانشناسی جدید»، «فرهنگ توصیفی انجمن روانشناسی آمریکا APA» و «روانشناسی رشد: نوجوانی، بزرگسالی-جوانی، میان‌سالی و پیری» از کتاب‌های مهم حسن احدی محسوب می‌شوند.

شکوه السادات بنی جمالی (Shokooh Sadat Banijamali)، نویسنده، پژوهشگر و عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا است. او در سال 1353 کارشناسی روانشناسی و در سال 1357 کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی را به پایان رساند و مشغول به تدریس در مدرسه‌ی عالی پرستاری زینب و مدرسه‌ی عالی شمیران شد. شکوه السادات بنی جمالی در سال 1373 در رشته‌ی روانشناسی موفق به اخذ مدرک دکتری شد. او به‌جز تدریس در دانشگاه به‌عنوان مدیرمسئول نشریه‌ی مطالعات روانشناختی دانشگاه الزهرا، عضو هیئت تحریریه فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی فعالیت می‌کند. از پژوهش‌های تأثیرگذار شکوه السادات بنی جمالی می‌توان به «ریشه‌یابی علل ازهم‌پاشیدگی خانواده‌ها» و «بررسی علل عقب‌ماندگی در ایران» اشاره کرد. او در تألیف کتاب «بهداشت روانی و عقب‌ماندگی ذهنی» با حسن احدی همکاری کرده است. «فلسفه برای کودکان خردسال» و « شناسایی، تشخیص و درمان کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی» از کتاب‌های موردتوجه شکوه السادات بنی جمالی محسوب می‌شود.

در بخشی از کتاب صوتی روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک) می‌شنویم

در این دوره کودک به‌تنهایی می‌نشیند. وقتی او را روی شکم بخوابانند می‌غلتد و وقتی او را به پشت بخوابانند سر را بلند می‌کند. می‌تواند پیچ‌وتاب بخورد. به‌طرف جلو روی دست‌ها تکیه می‌کند و به پشت حالت خمیدگی می‌دهد. او خود را به اشیا پیرامونش می‌رساند و آن‌ها را با دست می‌گیرد. اشیا را از یک دست به دست دیگر می‌دهد؛ عمل انتقال.

طرق مختلف چنگ زدن و قاپیدن به دلیل استفاده از شصت در کودک ظاهر می‌شود. پدیده‌ی فشار دادن شصت در برابر سایر انگشتان از خصوصیات انسان است. در این دوره کودک تلاش برای کشف و یافتن دنیای اطراف خود را آغاز می‌کند. اشیایی را که در دست می‌گیرد به‌دفعات زیادی می‌چرخاند و با آن‌ها ور می‌رود. آن‌ها را در بین انگشتانش نگه می‌دارد و اغلب اوقات به‌طرف دهان خود می‌برد. دوست دارد شیئی را که در دست اوست روی چیزی بکوبد و از این کار لذت می‌برد. در این سن اصواتی که نشانه‌های اولیه‌ی کلمه‌سازی است مثل «دا» از دهان کودک خارج شده و در موقعیت‌های مشخص تکرار می‌شود. نوزاد در این دوره بیشتر وقت خود را صرف خویشتن می‌کند. می‌تواند مدت‌ها با خودش سرگرم باشد ولی این امر دلیل بر آن نیست که به اطرافیان توجهی ندارد. او کنجکاوی ویژه‌ای نسبت به افراد اطراف خود دارد. نسبت به قیافه‌های آشنا و غریبه عکس‌العمل نشان می‌دهد. وقتی دیگران حرف می‌زنند گوش می‌دهد و صدای بم پدر خود را دوست دارد. مادر را به سایر افراد ترجیح می‌دهد. اخم و نوازش دیگران را احساس می‌کند و به آن‌ها پاسخ می‌دهد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
شناسنامه
2 دقیقه
مقدمه
5 دقیقه
پیشگفتار
18 دقیقه
فصل اول: مفاهیم بنیادی در روانشناسی رشد
22 دقیقه
ماهیت و ویژگی‌های رشد در انسان
22 دقیقه
محیط
20 دقیقه
فصل دوم: رشد و تکامل جسمانی
26 دقیقه
پیشرفت مهارت‌ها
20 دقیقه
استخوان‌ها
23 دقیقه
دندان‌ها
26 دقیقه
فصل سوم: رشد و پرورش در دوران کودکی
23 دقیقه
دو سال و شش ماهگی
14 دقیقه
فصل چهارم: رشد شخصیت و مراحل آن
19 دقیقه
فصل پنجم: خانواده و تاثیر آن بر شخصیت کودک
13 دقیقه
تعداد اعضای خانواده
15 دقیقه
روابط پدر و مادر با فرزندان
23 دقیقه
رفتار والدین با فرزندان
20 دقیقه
فصل ششم: نظریه‌های رشد
22 دقیقه
بررسی نظریه‌ی اریکسون
30 دقیقه
بقای جسم
13 دقیقه
ارزیابی تئوری پیاژه
18 دقیقه
نظریه‌ی یادگیری اجتماعی
19 دقیقه
مقیاس رشد روانی حرکتی
23 دقیقه
پاره‌ای از نظریات رشد از دیدگاه اسلام
21 دقیقه
فصل هفتم: زبان در کودکان
20 دقیقه
مراحل گوناگون در یادگیری گفتار
33 دقیقه
نقص در گفتار
28 دقیقه
فصل هشتم: اختلالات رفتاری و ذهنی در کودکان
20 دقیقه
فصل نهم: عواطف در کودکان
19 دقیقه
ویژگی‌های حالت‌های عاطفی کودک
13 دقیقه
وضعیت جسمی و ذهنی کودک
24 دقیقه
خشم
27 دقیقه
لذت یا خوشی
21 دقیقه
فصل دهم: رشد اجتماعی
22 دقیقه
فصل یازدهم: مشخصات رفتار اجتماعی
17 دقیقه
رفتار اجتماعی در اواخر دوره‌ی کودکی
20 دقیقه
انتخاب همنشین
23 دقیقه
ارزش بازی
15 دقیقه
بازی سازنده

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک)
نویسنده،
راوینسترن نجاران
ناشر چاپیانتشارات پندار تابان
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۲ ساعت و ۳۷ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی روانشناسی و موفقیت، کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان
قیمت نسخه صوتی
91000 ت - 9.99 یورو
خرید کتاب صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک)

برای دریافت کتاب صوتی روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک) و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.