معرفی و دانلود کتاب صوتی طاعون

عکس جلد کتاب صوتی طاعون
قیمت:
۹۶,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی طاعون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی طاعون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی طاعون

کتاب صوتی طاعون رمانی‌ست وجودگرایانه که توسط نویسنده‌ی مشهور فرانسوی و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، آلبر کامو نوشته شده است. داستان این رمان، به وقایع شهری می‌پردازد که بیماری طاعون آن را در بر می‌گیرد و زندگی اهالی آن را دچار مشکل می‌کند. آلبر کامو در این رمان، برشی کوتاه از زندگی را از زاویه‌ی دید اگزیستانسیالیستی و پوچ‌انگارانه‌اش نشان می‌دهد.

درباره‌ی کتاب صوتی طاعون

کتاب صوتی طاعون (The Plague) از زاویه‌ی دیدِ راوی‌ای بی‌نام به وقایعی شهری در الجزایر به نام اوران می‌پردازد که بیماری طاعون در آن فراگیر می‌شود. زمانی که هزاران موش به سطح شهر می‌آیند و می‌میرند، وحشتِ عمومی‌ای شهر را در بر می‌گیرد. آلبر کامو (Albert Camus) با ساختن چنین منظره‌ای بهترین شرایط برای ورود به عمق انتخاب‌های شخصیت‌های رمان اگزیستانسیالیستی خود را می‌سازد. وضعیت بحرانی باعث نمایان شدن وجوه متفاوتی از مشخصه‌هایی می‌شود که فرهنگ و تمدن انسانی به شیوه‌های مختلفی آن‌ها را به گوشه‌ای رانده‌اند.

مقامات شهر، مانند همه‌ی نظام‌های درگیر بروکراسی، به کندی به این همه‌گیری واکنش نشان می‌دهند ولی پس از اینکه روزنامه‌ها خواستارِ اقدامات بیشتر می‌شوند، این مقامات نیز شتاب بیشتری به خود می‌دهند. آن‌ها دستور می‌دهند جسد موش‌ها از سطح شهر جمع‌آوری شود و پس از آن، سوزانده شوند. غافل از اینکه همین مسئله منجر به شیوع بیشتر طاعون می‌شود. آلر کامو شخصیت دکتر برنارد ریو را به زیبایی در بطن داستان قرار می‌دهد. ریو با بیمارانی مواجه می‌شود که بدون هیچ دلیل و زمینه‌ی خاصی دچار تب می‌شوند و سپس می‌میرند. او در نهایت به همراه یکی از همکارانش به این نتیجه می‌رسد که علت و دلیلِ اصلی این بیماریِ ناشناس، طاعون است. آن‌ها دلایل و شواهد خود را به مقاماتِ شهری می‌گویند ولی این مقامات نسبت به این هشدار بی‌توجه هستند و به آن اعتنای چندانی نمی‌کنند. اما بیماری شیوع بیشتری پیدا می‌کند و زمانی که دیگر نمی‌توان وجودش را کتمان کرد، شهر تحت قرنطینه قرار می‌گیرد و زندگیِ تمام اهالی آن شدیداً تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

در ادامه‌ی کتاب صوتی طاعون ما با واکنش‌های مردم به این بیماری و تغییر زندگی آن‌ها مواجه می‌شویم. همه در آغاز، رفتار‌های خودخواهانه‌ای دارند و برای فرار از این شرایط تمام تلاش‌شان را به کار می‌بندند. برخی تلاش می‌کنند از قرنطینه فرار کنند و خودشان را به کسانی که به آن‌ها علاقه‌مندند و اعضای خانواده‌شان در خارج از شهر برسانند؛ اما زمانی که قرنطینه‌ی شهر به درازا می‌انجامد، بسیاری از اهالی شهر، متوجه می‌شوند طاعون، مشکل و فاجعه‌ای جمعی‌ست و زندگی همه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. آن‌ها خودخواهی خود را کنار می‌گذارند و به تلاش‌ها و اقداماتی که برای برچیدن طاعون انجام می‌شوند می‌پیوندند.

آلبر کامو این رمان را در سال 1947 نوشت، ولی ایده‌های اولیه‌ی آن در سال 1941 به ذهنش رسیده بودند. در زمانی که کتاب طاعون منتشر شد، بسیاری آن را استعاره‌ای از مقاومت‌های پنهانِ فرانسویان در برابر نازی‌ها دانستند؛ و از آنجا که این ایده زمانی به ذهنِ آلبر کامو رسیده بود که فرانسه تحت اشغال آلمانِ نازی قرار داشت و خودِ او نیز به این مقاومت پیوسته بود، این تفسیر بسیار پذیرفتنی به نظر می‌رسد. اما درون‌مایه‌های مرگ، انسان‌گرایی و پوچیِ زندگی بشر، درون‌مایه‌هایی هستند که در بسیاری از دیگر آثارِ آلبر کامو نیز مشاهده می‌شوند و به نظر می‌رسد این نویسنده‌ی برجسته در اینجا توانسته است با ایجاد چنین فضایی، ایده‌های فلسفی‌اش را به خوبی بیان کند.

نکته‌ی جالبی که می‌توان در مورد کتاب طاعون به آن اشاره کرد آن است که فروش این رمان در زمان همه‌گیری کرونا بسیار افزایش یافت و بسیاری شباهتِ فراوانی بین واکنش دولت و اهالی شهرِ اوران به طاعون و واکنش‌های دولت‌ها و جوامعِ مختلف به همه‌گیری کرونا مشاهده کردند.

از کتاب طاعون، ترجمه‌های بسیاری به فارسی موجود است. این نسخه از کتاب طاعون توسط پرویز شهدی ترجمه شده و انتشارات به‌سخن آن را منتشر کرده است. نسخه‌ی صوتی این کتاب را انتشارات آوانامه به گویندگی مهبد قناعت پیشه تهیه کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب طاعون

در سال 1947، جایزه‌ی Le Prix Des Critiques که توسط گروهی از منتقدین و ناشرین به نویسندگان فرانسوی‌زبان اهدا می‌شد به رمان طاعون تعلق گرفت.

نکوداشت‌های کتاب طاعون

  • به شکلی غیرقابل انتظاری امیدبخش و خوش‌بینانه (کُرتنی وینوپال، PBS News Hour).

  • آلبر کامو یکی از بزرگ‌ترین متفکران دورانِ ماست. کتاب طاعون، شاهدی قدرتمند است بر امید، استقامت و انسانیت (موگامبی ژوئت، بوستون رِویو).

  • آلبر کامو به کمک شخصیت‌هایش نشان می‌دهد مردم در چنین شرایطی به رنج و مرگ چه واکنشی نشان می‌دهند (کیم ویلشر، گاردین).

  • کتاب طاعون، کتابی رهایی‌بخش است. کتابی که از خواننده می‌خواهد حتی در زمانه‌ی یأس و ناامیدی هم ایمان داشته باشد (راجر لوون‌شتاین، واشنگتن پست).

  • آلبر کامو به ما کمک می‌کند رفتار فردی و جمعیِ خود در برابر چالش‌های بزرگ و خارق‌العاده را بشناسیم (دیوید هِیج، استار تریبون).

اقتباس‌های سینمایی و هنری از کتاب طاعون

تاکنون اقتباس‌های متعددی از کتاب طاعون صورت گرفته‌اند. یکی از مشهور‌ترین فیلم‌هایی که بر اساس این رمان ساخته شده‌اند را کارگردان آرژانتینی لوئیس پوئنزو در سال 1992 و با نقش‌آفرینی ویلیام هِرت (William Hurt) و رابرت دووال (Robert Duvall) بر روی پرده برد. این فیلم با اینکه وارد جشنواره‌ی ونیز شد، منتقدین بسیار زیادی داشت. یکی از مشکلاتی که بسیاری از منتقدین با این فیلم داشتند این بود که در آن نحوه‌ی برخورد دولت با طاعون، شبیه به فاشیسم ارزیابی شده بود. یکی از منتقدین این فیلم در جایی گفته بود: «به منظور جدا کردن خانواده‌ها از مبتلایان به بیماری، مقام‌های و مسئولان پلید، حکومت نظامی اعلام می‌کنند و بیماران را در استادیوم محلی بستری می‌کنند». این بازخورد‌ها به فیلم برای ما این سؤال را به وجود می‌آورد که واکنشِ این منتقدین به اقدامات دولت‌ها در زمان همه‌گیری کرونا چه بوده است؟!

اقتباس مشهور و مهم دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، اقتباسی‌ رادیویی‌ست که در سال 2020 از این رمان صورت گرفت. این نمایش رادیویی از رادیو بی‌بی‌سی و در زمان همه‌گیری کرونا پخش شد. محدودیت‌ها و منع رفت‌وآمد‌های وضع شده توسط دولت باعث شده بود صداپیشگانِ این نمایش نتوانند آن را در یک استودیو ضبط کنند و از این‌رو این نمایش توسط خودشان در خانه ضبط شده بود. این نمایش رادیویی، تحسین منتقدین را در پی داشت و بسیاری آن را همانند خودِ رمان، توصیفی دقیق از شرایط زندگی در زمان همه‌گیری کرونا دانستند.

کتاب صوتی طاعون برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به آثار آلبر کامو و فلسفه‌ی اگزیستانسیالیستی علاقه‌مندید شنیدن کتاب صوتی طاعون به شما توصیه می‌شود. ولی می‌توان گفت اهمیت این اثر در آن حد است که شنیدنِ آن به تمامی دوست‌داران ادبیات توصیه می‌شود.

با آلبر کامو بیشتر آشنا شویم

آلبر کامو (1913-1960) نویسنده‌ی برجسته‌ی فرانسوی و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات در سال 1957 است. بسیاری از رمان‌های این نویسنده بخشی از مهم‌ترین آثار ادبی قرن بیستم را شکل می‌دهند. با اینکه خودِ آلبر کامو هیچ‌گاه لفظِ اگزیستانسیالیست را نپذیرفت، می‌توان تأثیر این مکتب فکری بر آثارش و همینطور تأثیر آثارش بر این مکتب فلسفی را مشاهده کرد. از آثار مشهور او می‌توان به کتاب‌های «بیگانه»، «سقوط» و «در دفاع از فهم» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی طاعون می‌شنویم

صبح شانزدهم آوریل، موقعی که دکتر برنارد ریو از مطبش بیرون آمد، وسط پاگرد، پایش به جسد موشی خورد. در آن لحظه، جسد موش را با بی‌توجهی به کناری زد و از پله‌ها پایین رفت ولی موقعی که رسید توی کوچه ناگهان به این فکر افتاد که موشِ مرده آنجا روی پاگرد چه می‌کرده است. بنابراین برگشت و رفت به سرایدار خبر داد. در برابر واکنش آقای میشل سال‌خورده که سرایدار بود، بیشتر متوجه شد که این قضیه غیرعادی‌ست. وجود موش مرده روی پاگرد برای او موضوعی عجیب و غیرعادی بود؛ حال آن‌که برای سرایدار سخت ناهنجار جلوه می‌کرد. وانگهی اظهار نظر او چون‌و‌چرا ناپذیر بود. در ساختمان موشی وجود نداشت. هر قدر دکتر به او اطمینان داد که موشی احتمالاً مرده روی پاگرد طبقه‌ی اول افتاده، آقای میشل یقین داشت که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. در ساختمان موش پیدا نمی‌شد. به طور حتم آن را از بیرون به آنجا آورده‌اند. به طور خلاصه، یک نفر خواسته شوخی زشتی بکند.

همان‌روز غروب، موقعی که برنارد ریو توی راهروی ساختمان ایستاده بود و پیش از بالا رفتن از پله‌ها داشت دنبال دسته‌کلیدش می‌گشت، چشمش به موش چاق و چله‌ای افتاد که با موهای خیس تلوتلوخوران از انتهای تاریک راهرو جلو می‌آمد. حیوان لحظه‌ای ایستاد، انگار می‌خواست تعادلش را حفظ کند، بعد دوباره به طرف دکتر راه افتاد. باز هم توقف کرد، با فریاد کوچکی دور خودش چرخید، به یک پهلو روی زمین افتاد و خون از میان فک‌های نیمه‌بازش فواره زد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
13 دقیقه
بخش اول، قسمت 1
34 دقیقه
بخش اول، قسمت 2
30 دقیقه
بخش اول، قسمت 3
24 دقیقه
بخش اول، قسمت 4
34 دقیقه
بخش اول، قسمت 5
25 دقیقه
بخش دوم، قسمت 1
33 دقیقه
بخش دوم، قسمت 2
21 دقیقه
بخش دوم، قسمت 3
25 دقیقه
بخش دوم، قسمت 4
27 دقیقه
بخش دوم، قسمت 5
36 دقیقه
بخش دوم، قسمت 6
21 دقیقه
بخش دوم، قسمت 7
33 دقیقه
بخش دوم، قسمت 8
29 دقیقه
بخش سوم، قسمت 1
15 دقیقه
بخش سوم، قسمت 2
29 دقیقه
بخش چهارم، قسمت 1
20 دقیقه
بخش چهارم، قسمت 2
21 دقیقه
بخش چهارم، قسمت 3
34 دقیقه
بخش چهارم، قسمت 4
55 دقیقه
بخش چهارم، قسمت 5
18 دقیقه
بخش چهارم، قسمت 6
30 دقیقه
بخش پنجم، قسمت 1
27 دقیقه
بخش پنجم، قسمت 2
37 دقیقه
بخش پنجم، قسمت 3

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی طاعون
نویسنده
مترجمپرویز شهدی
راویمهبد قناعت پیشه
ناشر چاپیانتشارات مجید
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۱ ساعت و ۱۲ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی طاعون

Keyvan Khazchin
۱۴۰۲/۱۱/۴
نویسنده خیلی توضیحات بیش از حدی در مورد هر چیزی میدهد که خیلی وقت‌ها برای من حوصله سر بر میشد. من این سبک رو نمیپسندم، دوست دارم داستان سریع تر پیش بره. اگر این توضیحات رو دوست داشته باشید برایتان لذت بخشه
مریم مهدی
۱۴۰۲/۱۲/۴
انگار برای امروز و شرایط کرونا نوشته بود کامو. واقعا این جمله الکی نیست که همیشه تاریخ تکرار میشه. ولی محبوب همیشگیم از کامو فقط بیگانه.
shayeste mohegh
۱۴۰۲/۴/۱۴
محتوا کتاب خوبه و با صدای گوش نواز اقای مهبد فوق العاده جذب کننده شده
مهران قلینژاد
۱۴۰۲/۸/۲۵
کتابیه که بعد از خوندنش برای چند روز روحتون ارضا میشه
فریده ستاری
۱۴۰۲/۷/۲۱
خیلی از شنیدن کتاب لذت بردم هم از مطالب هم از صدای راوی
مشاهده همه نظرات 5

راهنمای مطالعه کتاب صوتی طاعون

برای دریافت کتاب صوتی طاعون و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.