معرفی و دانلود کتاب صوتی نوروز آیین صلح و زندگی: مجموعه مقالات همایش ملی نوروز، میراث صلح

عکس جلد کتاب صوتی نوروز آیین صلح و زندگی: مجموعه مقالات همایش ملی نوروز، میراث صلح
قیمت:
۷۳,۵۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی نوروز آیین صلح و زندگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی نوروز آیین صلح و زندگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی نوروز آیین صلح و زندگی: مجموعه مقالات همایش ملی نوروز، میراث صلح

کتاب صوتی نوروز آیین صلح و زندگی تألیف سمیه کریمی، مجموعه‌ای از مقالات تخصصی پیرامون جشن باستانی ایرانیان در هنگام نو شدن سال، یعنی جشن نوروز است. این کتاب صوتی با جستاری عمیق در بازتاب جشن نوروز در دوره‌های تاریخی گذشته‌ی ایران، درک جامع‌تری را از این رسم کهن به مخاطب ارائه می‌کند.

درباره‌ی کتاب صوتی نوروز آیین صلح و زندگی

جشن نوروز، آیینی باستانی از تمدن کهن ایران‌زمین است که آمدن بهار و نو شدن سال را گرامی می‌دارد. بااینکه بعد از گذر هزاران سال، مرزهای امپراطوری پارس تغییر کرده و وسعت جغرافیایی آن کاهش یافته، اما همچنان مردمان سرزمین‌هایی که دیگر جزو این قلمرو نیستند، آن را جشن می‌گیرند. کشورهای زیادی از جمله افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، تاجیکستان و... همچنان بر برپایی این رسم کهن پایبندند و این آیین دیرینه سبب اتحاد و یکپارچگی فرهنگی در میان آن‌ها شده است.

معرفی و دانلود کتاب صوتی نوروز آیین صلح و زندگی

کتاب صوتی نوروز آیین صلح و زندگی که به کوشش سمیه کریمی گردآوری و نوشته شده است، مجموعه‌ای از مقالات از متخصصان حوزه‌ی میراث فرهنگی است که این عید باستانی و جشن‌های پیرامونش را از ابعاد مختلف بررسی کرده‌اند. جشن نوروز از چنان ارزش فرهنگی بالایی برخوردار است که بعد از گذشت هزاران سال همچنان پابرجاست و از دل تحولات دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی متعدد مردم نیز، به سلامت عبور کرده و دستخوش تغییر عمده‌ای نشده است. در مقالات این کتاب صوتی، نوروز را در دوره‌های تاریخی مختلف، در نقاط جغرافیایی گوناگون و از منظر مفاهیم هنری و روانشناسی مورد بررسی قرار داده‌اند تا بر این استقرار و پابرجایی هزاران ساله، تأکید بیشتری داشته باشند.

جشن‌ها و اعیاد باستانی زیادی در فرهنگ ایران وجود داشته‌اند که متأسفانه تنها تعداد اندکی از آن‌ها در آداب‌ورسوم مدرن امروزی جای گرفته‌اند. روح طبیعت‌دوست و صلح‌طلب ایرانیان، اغلب رویدادهای طبیعی و کیهانی را بهانه‌ای برای جشن گرفتن و نکو داشتن نعمات ایزد یکتا در نظر می‌گرفتند و نوروز نیز از این قاعده مستثنی نیست. با گردش 365 روزه‌ی زمین به دور خورشید و فرا رسیدن فصل بهار که نوید زندگی دوباره در طبیعت است، ایرانیان بساط جشن نوروز را برپا می‌کنند تا دیدن دوباره‌ی بهار طبیعت را گرامی بدارند. با شنیدن کتاب صوتی نوروز آیین صلح و زندگی، بیشتر با این رسم فرهنگی اصیل آشنا خواهید شد.

کتاب صوتی نوروز آیین صلح و زندگی اثری از سمیه کریمی است که نشر صوتی جیحون و انتشارات ارس، به ترتیب ناشران صوتی و متنی آن هستند. این کتاب صوتی را با صدای شهره روحی و فرزانه فائزی می‌شنوید.

کتاب صوتی نوروز آیین صلح و زندگی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر می‌خواهید از منظر پژوهشی به رویداد باستانی نوروز نگاه کنید، شنیدن این کتاب صوتی را به شما توصیه می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی نوروز آیین صلح و زندگی: مجموعه مقالات همایش ملی نوروز، میراث صلح می‌شنویم

آیین نوروز در دوره‌ی ساسانی با شکوه و عظمت خاصی برگزار می‌شد که از آن اطلاعات نسبتاً زیادی هم در متون پهلوی و هم در آثار دوره‌ی اسلامی در دست است. برای نمونه رساله‌ای به زبان پهلوی به نام ماه فروردین روز خرداد وجود دارد که در آن به روز خرداد در فروردین‌ماه پرداخته و توضیح داده است که این روز را نوروز خردادی یا نوروز خاصه می‌گفتند و بسیار گرامی می‌داشتند. اصطلاحات دیگری مثل نوروز بزرگ در ششمین روز فروردین، نوروز کوچک، خوان نوروزی، هفت صنف، جشن آبریزان و غیره بر اساس متون پهلوی و عربی اوایل اسلامی در این نوشتار بررسی شده‌اند.

بابلیان قدیم و یزیدیان روز اول بهار را جشن می‌گرفتند و آن را جشن سال نو می‌گفتند. در بابل، این جشن را «زگموک» می‌گفتند و خدای بزرگ، «مردوک» را می‌ستودند. نقطه‌ی اشتراک دیگری که یزیدیان با بابلی‌ها در جشن سال نو دارند این است که در این روز، برای روان درگذشتگان، گوشت میان فقیران تقسیم می‌کنند و زنان سه روز مانده به پایان سال، بر سر گورها خوراک می‌برند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
شناسنامه
31 دقیقه
بخش یک: جشن نوروز در آثار سفرنامه‌نویسان
22 دقیقه
بخش دو: نوروز، اسطوره‌ها ‌و‌ سنت‌ها
28 دقیقه
بخش دو ـ قسمت دو
12 دقیقه
بخش سه: مردم‌نگاری نوروز در فارس
32 دقیقه
بخش چهار: تجلی مفاهیم والای همدلی
39 دقیقه
بخش چهار ـ قسمت دو
25 دقیقه
بخش پنج: نمادهای ‌خان نوروزی ‌در میان‌ زرتشتیان
40 دقیقه
بخش شش: عید اموات در ایران
22 دقیقه
بخش هفت: هنر‌های تبریک عید در نوروز
20 دقیقه
بخش هشت: مردم‌نگاری مراسم روز علفه
15 دقیقه
بخش نه: متون اواخر ساسانی و اوایل اسلامی
36 دقیقه
بخش ده: بررسی ریشه‌های طبیعت‌دوستی
22 دقیقه
بخش یازده: دیپلماسی نوروز
38 دقیقه
بخش یازده ـ قسمت دو
26 دقیقه
بخش دوازده: تبیین مفهومی نوروز
23 دقیقه
بخش سیزده: آتش، نوید تحقق آرزوها
41 دقیقه
بخش چهارده: نوروز جمشید، آغاز بهار صلح و عدالت
24 دقیقه
بخش پانزده: جلوه‌های ادبی نوروز در زبان پارسی
24 دقیقه
بخش شانزده: ضمیمه
49 دقیقه
بخش شانزده ـ قسمت دو

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی نوروز آیین صلح و زندگی: مجموعه مقالات همایش ملی نوروز، میراث صلح
نویسنده
راویشهره روحی، فرزانه فائزی
ناشر چاپینشر ارس
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۹ ساعت و ۲۹ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی نوروز آیین صلح و زندگی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی نوروز آیین صلح و زندگی

برای دریافت کتاب صوتی نوروز آیین صلح و زندگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.