معرفی و دانلود کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب اول: کلیات (تقسیم تاریخ ایران)

عکس جلد کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب اول: کلیات (تقسیم تاریخ ایران)
قیمت:
۷۷۰۰۰ ۵۳,۹۰۰ تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب اول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب اول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب اول: کلیات (تقسیم تاریخ ایران)

حسن پیرنیا، از نام‌آوران عرصه‌ی فرهنگ، تاریخ و سیاست، در نخستین مجلد از کتاب‌های تاریخ ایران باستان، یعنی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب اول شرحی مفصل از کلیات نژاد بشر، تقسیمات جغرافیایی و منابع کهنی که پیرامون موضوعات تاریخی نگاشته شده ارائه می‌دهد. در این اثر کلاسیک علم تاریخ، نویسنده با استناد به دستاوردهای محققان تا زمان نگارش کتاب حاضر، کوشیده تا مقدماتی را از دانش تاریخ و ظهور نخستین تمدن‌های بشری به مخاطب ارائه نماید.

درباره‌ی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب اول

حسن پیرنیا با بهره‌گیری از منابع انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و...، اثری تألیف کرده که می‌توان آن را نخستین کتاب تاریخی فارسی دانست که به ادوار پیش از اسلام و بررسی علمی وقایع تاریخی آن دوران پرداخته. کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب اول حاوی مستنداتی است که پیرنیا با کاوش در یافته‌های باستان‌شناسان و با توجه به متون تاریخی سایر ممالک گردآوری و ارائه کرده. نگاهی به عنوان کتاب حاضر ممکن است موجب شود به‌غلط تصور کنیم که سراسر کتاب تنها به تاریخ ایران و ایرانیان اختصاص پیدا کرده اما در حقیقت تاریخ اقوام و سرزمین‌های دیگر نیز در این اثر مطرح شده و مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. پیش از اینکه شنیدن کتاب را آغاز کنید و یا به مطالعه‌ی ادامه‌ی توضیحات بپردازید، لازم می‌دانیم یک نکته را یادآوری کنیم: کتابی که پیش رو دارید، در زمانی نوشته شده که روش‌های پژوهش تاریخی و شیوه‌های باستان‌شناختی با امروز تفاوت بسیاری داشتند. بنابراین، ممکن است به مطالبی بربخورید که با اطلاعات جدیدتر و منابع امروزی‌تر همخوانی نداشته باشد. هرچند این نکته از ارزش و اهمیت اثر پیرنیا کم نخواهد کرد اما پیشنهاد می‌کنیم در بررسی‌های تاریخی و کسب اطلاعات از دوران باستان ایران صرفاً به یافته‌های این کتاب اکتفا نکنید.

نویسنده مباحث کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب اول را با کلیاتی پیرامون زمان پیش از تاریخ (پیش از اختراع خط)، نژادهای بشری و نیاکان انسان‌های امروزی، معرفی زبان‌ها، انواع خط و منابع تاریخی معتبر آغاز می‌کند. در ادامه، نژادهای گوناگون انسان‌ها در گستره‌ی جغرافیایی‌ای که به آن تعلق داشتند مورد بحث قرار می‌گیرند. از نکات قابل‌توجه، نظمی است که حسن پیرنیا در تنظیم مطالب این کتاب به کار برده. پس از اینکه مطالب هر بخش به‌طور مبسوط مورد تحلیل قرار می‌گیرند، بخشی با عنوان نتیجه، جمع‌بندی مطالب مطرح‌شده را به مخاطب ارائه می‌کند. نثر منسجم و مستحکم نویسنده نیز درخور توجه است. قلمی که در عین روانی از صلابت بالایی برخوردار است. هرچند گاه‌گاه کلماتی در متن به کار رفته‌اند که به گوش مخاطب امروزی چندان آشنا نمی‌آیند اما بااین‌حال، شنیدن مطالب به‌آسانی و بدون مشکل خاصی صورت خواهد گرفت.

کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب اول را می‌توانید با صدای فریبا فصیحی از سوی انتشارات جیحون بشنوید. نشر سپاس نیز چاپ و انتشار نسخه‌ی متنی آن را به عهده داشته.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های تاریخ ایران باستان

«تاریخ ایران باستان» عنوان مجموعه‌ی آثاری است که حسن پیرنیا آن‌ها را در سه مجلد نگاشته. تاریخ دوران باستان ایران به همراه مقدماتی از موضوعات اساسی حوزه‌ی علم تاریخ، بررسی سلسه‌هایی که پارسی‌ها و پارت‌ها تأسیس کردند و... درون‌مایه‌ی اصلی این مجموعه را تشکیل می‌دهند. پیرنیا در نگارش این اثر کلاسیک تاریخی، به آثار درجه‌اول اروپایی و فارسی، همچنین منابع عربی نظر داشته و سنگ‌نوشته‌هایی را که تا آن زمان کشف شده بودند، مورد تعمق و بررسی قرار داده.

با وجود پیشرفت‌هایی که اخیراً در روش‌های مطالعات تاریخی و باستان‌شناسی حاصل شده، مجموعه کتاب‌های تاریخ ایران باستان هنوز هم از منابع معتبر در مطالعات این حوزه به شمار می‌آید. دقت و باریک‌بینی پیرنیا در این آثار نیز شایسته‌ی توجه و تحسین است. اگرچه با پایان عمر این نویسنده، این مجموعه نیز ناتمام ماند و به شرح سلسه‌ی ساسانی نرسید اما مستندات این کتاب تا همین‌جا نیز سال‌ها روشنگر راه محققان و تاریخ‌دان‌های ایرانی بوده و خواهد بود.

کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب اول برای چه کسانی مناسب است؟

اساتید و دانشجویان رشته‌ی تاریخ یا مخاطبانی که به مطالعه در این حوزه علاقه‌مند هستند، با تهیه‌ی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب اول به یکی از جامع‌ترین و معتبرترین کتاب‌های مستند در زمینه‌ی علم تاریخ دسترسی خواهند داشت.

با حسن پیرنیا بیشتر آشنا شویم

حسن پیرنیا (متولد 1250 و درگذشته در سال 1314)، تاریخ‌نگار، نویسنده، حقوق‌دان و سیاستمدار برجسته‌ی عهد قاجار و ابتدای پهلوی بود. تأسیس مدرسه‌ی علوم سیاسی و همچنین همکاری در بنا نهادن و تدوین آیین دادرسی کیفری و مدنی ایران گوشه‌ای از اقدامات ماندگار وی هستند. شایان ذکر است که پیرنیا به‌عنوان نخست‌وزیر نیز در واپسین سال‌های دوره‌ی قاجاریه فعالیت داشته.

این نویسنده‌ی مشهور که به مشیرالدوله و مشیرالملک نیز ملقب گشته، در سال‌های پرآشوب مشروطیت خدمات ارزنده‌ی را به انجام رساند. از جمله اینکه در کمیسیونی که برای برپایی نظام‌نامه‌ی عدالت‌خانه تأسیس شده بود، مشارکت و حضور پررنگی داشت. او که سالیانی دراز در دستگاه دولتی فعالیت داشته و در امور مربوط به روابط بین‌المللی ایران، همین‌طور اصلاح نظام قضایی این کشور خدمات بی‌شماری را به انجام رسانده، در سال‌های پایانی عمر خود به نگارش آثاری گرانسنگ روی آورد. کتاب‌های «تاریخ ایران باستان» در سه مجلد، «داستان‌های ایران قدیم» و «حقوق بین‌الملل» برخی از آثار وی هستند که در زمینه‌ی فرهنگ، تاریخ، سیاست و... نگاشته شده‌اند.

در بخشی از کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب اول: کلیات (تقسیم تاریخ ایران) می‌شنویم

مشرق قدیم یا مهد تمدن‌های کنونی شامل ممالکی بود که بی یا با فاصله با سواحل شرقی دریای مغرب اتصال می‌یابد. این صفحات پهناور شامل وادی‌های حاصل‌خیز، رودهای معظم، کویرها، کوهستان‌ها، سواحل دریا و جزایر بسیار است. اگر بعضی قسمت‌های این صفحات ممتد مانند عربستان از جهت داشتن مراتع خوب و زیاد، زندگانی شبانی و تربیت احشام و اغنام را تشویق می‌کرد به‌عکس نشو نمای تمدن فقط در جاهایی ممکن بود که مانند وادی‌های رودهای عظیم هدایای وافر به انسان داده. در ازای آن تحمل زحمات را از او می‌خواهد و او را برای مدنیت و تشکیل دولت‌ها محیا می‌کند. چنین جاها عبارت بود: در آسیا از اُدیه‌ی فرات، دجله و رودهای کوچکی مانند کارون و کرخه، در آفریقا از رود نیل. در کنار فرات تمدن بابلی به وجود آمد و بعد به آسور مملکت وان، ارمنستان کنونی و ایلام سرایت کرد. در سوحل نیل تمدن مصری پرورش یافت. خود مصری‌ها مملکت خود را کی‌مصر می‌نامیدند که به معنی سیاه است، زیرا زمین‌های مصر را زمین سیاه و اراضی کویرها را زمین سرخ می‌دانستند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
3 دقیقه
معرفی
3 دقیقه
مدخل
10 دقیقه
قسمت یک - فصل یک: کلیات
10 دقیقه
قسمت یک - فصل دو: نژادها
11 دقیقه
قسمت یک - فصل سه: زبان‌ها
10 دقیقه
قسمت یک - فصل چهار: خطوط
18 دقیقه
قسمت دو - فصل یک: مشرق قدیم
16 دقیقه
قسمت دو - فصل دو: اثرات وضع جغرافیایی
13 دقیقه
قسمت دو - فصل سه: نژاد ملل مشرق‌قدیم
19 دقیقه
قسمت دو - فصل چهار: مهاجرت بنی‌سام به مصر
25 دقیقه
سرچشمه‌های نوین - بخش یک: خواندن خطوط قدیمه، کاوش‌ها، حفریات
24 دقیقه
سرچشمه‌های نوین - بخش دو: کاوش‌ها
19 دقیقه
سرچشمه‌های نوین - بخش سه: کارهای علما بعد از کشف سرچشمه‌های نوین
22 دقیقه
سرچشمه‌های نوین - بخش چهار: سرچشمه‌های قدیم
23 دقیقه
سرچشمه‌های نوین - بخش پنج: دی‌نن
21 دقیقه
سرچشمه‌های نوین - بخش شش: کرنلیوس تاسیتوس
22 دقیقه
سرچشمه‌های نوین - بخش هفت: کتب مراجعه به جغرافیای عالم قدیم
26 دقیقه
سرچشمه‌های نوین - بخش هشت: مؤلفین قرون اولیه‌ی اسلامی
17 دقیقه
سرچشمه‌های نوین - بخش نه: سال‌شماری در مشرق قدیم
17 دقیقه
قسمت سوم - فصل یک: نظری به تاریخ بابل، آسور و ایلام
22 دقیقه
قسمت سوم - فصل دو: بزرگ شدن بابل
12 دقیقه
قسمت سوم - فصل سه: دولت آسور
29 دقیقه
قسمت سوم - فصل چهار: دولت ایلام
27 دقیقه
قسمت چهارم - فصل یک: مقدمه‌ی تاریخ ایران
21 دقیقه
قسمت چهارم - فصل دو: تأثیر شرایط جغرافیایی
18 دقیقه
قسمت چهارم - فصل سه: خانواده، طبقات شکل حکومت
23 دقیقه
کتاب اول: دوره‌ی مادی یا اعتلای آریان‌های ایرانی در مشرق قدیم - باب اول: مادی‌ها و دولت ماد - فصل یک: مادی‌ها
18 دقیقه
فصل دو: شاهان ماد
27 دقیقه
تاخت‌وتاز سکاها در آسیای غربی
17 دقیقه
آسیای غربی پس از سقوط نینوا
22 دقیقه
جنگ هووخشتره با لیدیه
29 دقیقه
انقراض دولت ماد را چگونه باید تلقی کرد؟
8 دقیقه
شاهان ماد موافق
14 دقیقه
باب دوم: تمدن مادی‌ها

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب اول: کلیات (تقسیم تاریخ ایران)
نویسنده
راویفریبا فصیحی
ناشر چاپیانتشارات سپاس
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۰ ساعت و ۱۳ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های تاریخی
قیمت نسخه صوتی
۷۷۰۰۰ ۵۳,۹۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب اول

Siavash Ghezelbash
۱۴۰۳/۲/۲
اول این که شادروان پیرنیا یکی از نخبگان بزرگ کشور ماست که در زندگی سیاسی تا نخست وزیری هم رسید ایشان بسیار دقیقتر از بسیاری نویسندگان به نگارش تاریخ پرداخته و تعصبات را کمتر وارد کتاب خود نموده که یک امتیاز است به نظرم برای کسی که میخواهد تاریخ بداند یا کتب استاد حسن پیرنیا را بخواند یا استاد زرین عبدالحسین کوب
اما در تاریخ همه اعصار، یک نکته بسیار حائز اهمیت است آن جا که دولت‌ها از درون پوسیده میشوند و تنها با یک اشاره فرو میریزند نمونه آن دولت ماد است و نمونه‌های دیگر آن پایان هخامنشی و ساسانی و دیگرانند و در این رهگذر کسانی همچون اسکندر جوان خوش شانس لقب کبیر میگیرد و...
بهرام خدری
۱۴۰۲/۵/۱۶
کتاب را خواندم و بسیار لذت بردم وازتاریخ گذشته ایران بسیار اطلاعات کسب کردم و سطح اطلاعات خودم راجب کشوری که دران زندگی میکنم بسیار بالا رفت ممنون بابت کتاب که صوتی کرده اید،
محمود مدبری
۱۴۰۲/۲/۲۵
کتاب تحقیقی و تحلیلی کاملی در مورد ایران میباشد و به بحث ایران قدیم و ایران‌شناسی میپردازد
Abbas soheylzadeh
۱۴۰۳/۱/۱۸
سلام، کتاب فوق العاده کامل و پربار هست پیشنهاد میکنم برای یک بار هم که شده این کتاب رو کامل گوش کنید
یگانه زهرا منصوری
۱۴۰۳/۱/۹
من این کتاب را برای آمادگی در آزمون دکترای تاریخ خریدم و گوش کردم خیلی جامع و کامل بود و خیلی خوب بود
Misa
۱۴۰۳/۱/۷
پیشنهاد میکنم حتما خریداری کنید. هر ایرانی یک بار باید این کتاب رو خونده باشه. خیلی خوبه که تاریخ کشورمون رو بدونیم
مسعود جلیلیان
۱۴۰۲/۷/۱۴
بد نیست، خیلی شاخ و برگ داره بیشتر درباره مورخین هست و چه کتاب‌هایی نوشتن
محمد مهدی کمالی
۱۴۰۲/۸/۱۱
برای فردی معمولی مثل من، چندان جذابیتی ندارد
Noushin Eivany
۱۴۰۲/۶/۲۹
خیلی خوب بود، البته با کشفیات جدید تاریخ تغییر کرده است
Mohsen Karimi
۱۴۰۲/۵/۲۱
کتابی شنیدی و آموزنده است به همه توصیه میکنم
علی
۱۴۰۲/۳/۱
سپاسگزارم برای صوتی کردن این کتاب عالی.
Hamid50
۱۴۰۲/۱۲/۲۴
تاریخ پر افتخار ایران دوست داشتنی
Reza_kohan_
۱۴۰۲/۸/۶
ممنون از پیشنهاد خوبتون.
حیدر اسماعیلی
۱۴۰۲/۲/۳۰
این کتاب بیشتر به کار محققین میاد
مشاهده همه نظرات 14

راهنمای مطالعه کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب اول

برای دریافت کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب اول و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.