معرفی و دانلود خلاصه کتاب صوتی هزار و یک شب، قسمت اول: قصه‌گو شدن شهرزاد

عکس جلد خلاصه کتاب صوتی هزار و یک شب، قسمت اول: قصه‌گو شدن شهرزاد
قیمت:
9800 تومان - 1.49€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی خلاصه کتاب صوتی هزار و یک شب، قسمت اول: قصه‌گو شدن شهرزاد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی خلاصه کتاب صوتی هزار و یک شب، قسمت اول: قصه‌گو شدن شهرزاد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی خلاصه کتاب صوتی هزار و یک شب، قسمت اول: قصه‌گو شدن شهرزاد

کتاب صوتی هزار و یک شب، قسمت اول: قصه‌گو شدن شهرزاد (میکرو کتاب)، اثر عبداللطیف طسوجی، دربردانده‌ی قصه‌ها و حکایت‌هایی است که دختری به نام شهرزاد برای زنده ماندن از دست پادشاه آن‌ها را روایت می‌کند و هر داستان درمانی برای روح زخم خورده پادشاه می‌شود.

کتاب صوتی هزار و یک شب (One Thousand and One Nights) مجموعه‌ای از افسانه‌ها و قصه‌های قدیم ایران و هند و سرزمین‌های عربی است که در آن، احوال و آداب و رسوم مردم ایران و هند و عرب آمده و سرشار از حکایت‌های آموزنده و نکات پندآموز و اخلاقی است.

داستان‌های این مجموعه‌ در طول تاریخ و توسط افراد مختلف گردآوری شده است. داستان‌های این میکروکتاب بخشی از هویت جمعی ما به شمار می‌رود و به شرح قصه‌ها و افسانه‌هایی می‌پردازد که گذشتگان ما درباره‌ی اسطوره و جهانی که در آن زندگی می‌کردند، ساخته‌اند. اصل کتاب به زبان فارسی پهلوی بوده که بعد از ترجمه آن به عربی، متاسفانه نسخه اصلی از بین می‌رود. اما نکته‌ای که در پس این هزار و یک شب است، می‌تواند حکایت امروز هر کدام از ما باشد.

دو شاهزاده برادر، به نام‌های شهریار (یا شهرباز) و شاه زمان، مورد خیانت زنان خود قرار می‌گیرند شاه زمان ترک پادشاهی کرده و راهی دیار برادر می‌شود و شهریار هم به انتقام خیانت همسرش هر شب دختری را به نکاح در می‌آورد و بامداد دستور قتلش را می‌داد. تا اینکه دیگر دختری در شهر نمی‌ماند و وزیر شهریار که دو دختر به نام‌های شهرزاد و دنیا زاد داشت و به شدت نگران این قضیه بود به پیشنهاد شهرزاد وی را به عقد پادشاه درمی‌آورد. شهرزاد همان شب به شهریار می‌گوید که خواهری دارد که هر شب با قصه‌های او به خواب می‌رود و درخواست می‌کند که همان شب خواهرش را به قصر بیاورند تا برای بار آخر برایش قصه بگوید. دنیا زاد می‌آید و شهرزاد قصه‌گویی را آغاز می‌کند، شهریار هم که مسحور این قصه شده بود مهلت می‌دهد که فردا شب ادامه قصه را بشنود و بنابراین کشتن شهرزاد را موکول به بعد می‌کند و این قصه‌گویی‌ها هرشب ادامه پیدا می‌کند...

در قصه‌ها و ماجراهای این کتاب، همه‌ی مردم جامعه، از پادشاهان، بازرگانان، زنان و غلامان گرفته تا مردم کوچه و بازار، وجود دارند. حتی قصه‌هایی از زبان حیوانات نیز در این کتاب آمده است؛ به همین علت، این کتاب در دل همه‌ی مردم جا باز کرده است. بعدها، این اثر به زبان‌های فرانسوی و انگلیسی نیز ترجمه شد و مردم دیگر جهان هم با این کتاب ارزشمند آشنا شدند.

اکثر ماجراهای ‌هزار و یک شب در بغداد و ایران می‌گذرد و داستان‌های آن را از ریشه ایرانی دانسته‌اند که تحت تاثیر آثار هندی و عربی بوده است. اینکه داستان‌های هزار و یک‌ شب مشخص و روشن باشند و تعداد آن‌ها دقیقا هزار و یک باشد چندان واقعی به نظر نمی‌رسد. نسخه کنونی فارسی را عبدالطیف طسوجی در زمان محمد شاه و پسرش ناصرالدین شاه به فارسی درآورد و به چاپ سنگی رسید.

عبداللطیف طسوجی، نویسنده، مترجم و از فاضل‌های دوره فتحعلی شاه بود. علم ادبی او در زمان خودش به قدری بوده که لغت‌نامه برهان قاطع را اصلاح کرد. در سال 1259 به دستور شاهزاده بهمن میرزا ترجمه هزار و یک‌ شب از عربی به فارسی را شروع می‌کند. محمدعلی‌خان اصفهانی، متخلص به سروش، هم او را در این راه و در تبدیل اشعار عربی به فارسی همراهی کرد. سرانجام در سال 1261 برای اولین بار در چاپخانه سنگی تبریز هزار و یک شب چاپ می‌شود و تا به امروز هم از همان نسخه طسوجی استفاده می‌شود.

این کتاب صوتی در قالب میکروکتاب به شما عرضه شده تا با صرف هزینه و زمان کمتر از تمام بخش‌های اصلی و مهم، به دور از حاشیه و اضافه گویی کتاب اصلی از محتوای آن بهره‌مند شوید. میکروکتاب‌ها تحت قواعد و استانداردهای خلاصه نویسی برای شما چکیده شده‌اند. شما با شنیدن آن‌ها‌‌‌ همان اطلاعات مفیدی را دریافت می‌کنید که کتاب اصلی در اختیارتان می‌گذارد.

در بخشی از میکرو کتاب صوتی هزار و یک شب، قسمت اول: قصه‌گو شدن شهرزاد می‌شنویم:

وزیر گفت: شنیده‌ام که دهقانی گله‌ی بزرگی داشت و بسیار ثروتمند بود و زبان جانوران را می‌فهمید. روزی به طویله رفت و گاو را دید که نزدیک آخور خر ایستاده و گاوآهنش را به کناری گذارده و به خوابگاه خر غبطه می‌خورد؛ به او می‌گوید: گوارا باشد بر تو این نعمت و راحت که من شب و روز در رنج خستگی یوق این گاوآهنم و گاه از مشقت یوق آسیاب در عذاب. و تو را هیچ سختی نیست جز اینکه خواجه بر تو سوار بشود و ساعتی بچرخد و باز تو را به آخور بازگرداند.

تو را شب به عیش و طرب می‌برد و ندانی که بر ما چه شب می‌رود

درازگوش در جواب گفت: فردا زمانی که یوق گاوآهن بر گردن تو می‌گذارند خودت را به خواب بزن و هرچقدر که تو را زدند برنخیز و هر چه برای خوردن پیش تو گذاشتند نخور؛ اگر یک دو روزی بدین طریق عمل کنی از سختی روزگار خلاص خواهی شد. آنها گفتگو می‌کردند و خواجه گوش می‌داد. صبح بعد کارگر طویله آمد و دید که گاو غذایش را نخورده و قدرتی نیز ندارد. سستی گاو را به عرض خواجه رساند و خواجه دستور داد: درازگوش را به کار بگیر و گاوآهن را بر گردن او ببند. کارگر نیز همان کرد. به وقت شام که درازگوش به آخور بازگشت، گاو به نزدش رفت و از نیکی‌های او سپاس گزارد. خر اما پاسخی نداد و از گفته‌ی خود پشیمان بود. روز بعد هم خر را به گاوآهن بستند. شب با تن فرسوده و گردن زخمی بازگشت. گاو برای تشکر نزد خر آمد. درازگوش گفت: می‌دانی که من پند دهنده‌ی خیرخواه توام؟ از خواجه شنیدم که به خادمش می‌گفت: فردا گاو را به صحرا ببر و اگر در انجام کار ناتوان بود او را به دست قصاب بسپار. من از سر دلسوزی تو را نصیحتی گفتم والسلام. گاو که این را شنید راضی شد و گفت: ناچارم که فردا کار کنم. خواجه نیز به گفتگوی این دو گوش می‌داد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
3 دقیقه
میکروکتاب چیست؟
1 دقیقه
درباره کتاب
1 دقیقه
درباره نویسنده
3 دقیقه
مقدمه
12 دقیقه
فصل اول: قصه‌گو شدن شهرزاد
8 دقیقه
فصل دوم: حکایت دهقان و خرش
5 دقیقه
فصل سوم: شهرزاد در شب نخستین
10 دقیقه
فصل چهارم: داستان پیر اول
6 دقیقه
فصل پنجم: حکایت پیر دوم
6 دقیقه
فصل ششم: داستان پیر سوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابخلاصه کتاب صوتی هزار و یک شب، قسمت اول: قصه‌گو شدن شهرزاد
نویسنده
مترجمجلال نوع پرست
راویراضیه اسدی، مهدی افشاریان
ناشر صوتی سبکتو
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابMP3
مدت۵۴ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابخلاصه کتاب صوتی داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه صوتی
9800 ت - 1.49 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات خلاصه کتاب صوتی هزار و یک شب، قسمت اول: قصه‌گو شدن شهرزاد

Sara Sm
۱۳۹۸/۱۲/۲۱
باید دید در ادامه چطور پیش میره. این کتاب در زمان خودش شاهکار بوده اما فکر میکنم برای نسل من جذابیتی نداشته باشه. داستان‌ها شبیه به هم بود و مسائل جنسی و پیش پا افتاده فراوان... و این سوال به ذهنم میاد که آیا حاضرم برای فرزندم این داستان‌ها رو بخونم؟ آیا در انتهای کتاب چیزی به من اضافه خواهد شد و نظرم تغییر خواهد کرد؟
fArhAd
۱۴۰۰/۲/۱۱
به نظرم هزار و یک شب به هیچ وجه نیازی به تعریف نداره
همینطور از عوامل این کار از گویندگان گرفته و بقیه دوستان بی نهایت ممنونم که با کارشون نه تنها به ارزش این کتاب احترام گذاشتن بلکه دوچندان کردند
❤️❤️❤️
محمد امین فرید
۱۳۹۸/۹/۲۸
واقعا عالی بود من که خیلی خوشم اومد داستان‌های بسیار جالبی دارد به نظر من که این کتاب را امتحان کنید
فاطمه حیدری
۱۴۰۱/۹/۱۶
خیلی قشنگ بود خیلی. چقدر راوی‌ها جذاب بود لحنشون واقعا قشنگ بود جذب شدم. زبان ساده و روان داشت. علاقه مند شدم سری‌های بعدی رو هم گوش بدم
Taraneh Rasoli
۱۳۹۸/۱۲/۴
ممنون از کتابراه که این کتاب رو رایگان گذاشتید واقعا خیلی خوب بود مخصوصا صدای گویندگان عزیز
لطفا قسمت‌های بعدشم بزارید☺
زهرا جلائی
۱۳۹۸/۱۲/۴
سلام وقت خوش 💐
ممنون از کتاب راه به خاطر کتابهای خوبش
قصه‌های کتاب خوب بود وگویندگان هم قصه را خوب اجرا نمودند.
سپاسگزارم
سبا زارع
۱۳۹۸/۳/۱۵
صدا و لحن گویندگان عالی بود داستانش هم که دیگه جای صحبت نداره. ممنون از کتابراه.
محبوبه مولایی
۱۴۰۲/۷/۲۶
من خیلی کنجکاوبودم که این کتاب روگوش بدم
اما متاسفانه کتاب خیلی درم ورد مسائل جنسی صحبت میکنه و من اصلا خوشم نیومد اصلا
حسین روستائی
۱۴۰۱/۱۱/۱۰
گوینده‌ها به جز یکی دو نفر کارشون خوب نبود، حیف بود، و این داستان بیش از حد خلاصه شده بود، و پیر آخر صداش گوش خراش بود
Francis
۱۳۹۸/۱۰/۲۳
خیلی داستان‌های بدی داره و توی همه داستان‌ها همش درباره خر و گوساله هستش یا همبستر شدن شخصی با دخترا!! !
زهرا جباری
۱۳۹۸/۱۰/۲۰
کوتاه و مفید و بسیار شیرین
بود ممنون که رایگان گذاشتین و صوتی ش کردین 🙏
parima kia
۱۳۹۸/۱۰/۳
دوستانی که مثل من پسندیده اند، این سری داستان‌ها در اپلیکیشن سبک تو خیییلی به صرفه تر است.
شفیق الله قویم
۱۳۹۸/۱۰/۱
این کتاب واقعن عالی بود از دانلود کردن این کتاب پشیمان نمیشین
mahan احمدی
۱۳۹۸/۹/۲۹
کتاب فوق العاده با صدای گیرا
مرسی که رایگان گزاشتید ممنون از کتاب‌راه
Mimm Ghaf
۱۳۹۸/۹/۲۸
مرسیییی که اینو رایگان گذاشتید مرسیییی کتابراه😍😍
مشاهده همه نظرات 57

راهنمای مطالعه خلاصه کتاب صوتی هزار و یک شب، قسمت اول: قصه‌گو شدن شهرزاد

برای دریافت خلاصه کتاب صوتی هزار و یک شب، قسمت اول: قصه‌گو شدن شهرزاد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.