معرفی و دانلود کتاب غربزدگی

عکس جلد کتاب غربزدگی
قیمت:
22000 تومان - 2.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب غربزدگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب غربزدگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب غربزدگی

کتاب غربزدگی مشهورترین و چالش‌برانگیزترین اثر جلال آل احمد به شمار می‌آید و معمولاً او را با همین کتاب می‌شناسند. آل احمد در این کتاب، نشانه‌ها و آثار ورود مدرنیزاسیون به ایران را بر سبک زندگی ایرانیان بررسی کرده است.

غربزدگی آفتی است که ار غرب می‌آید و ما کشورهای جهان سومی و از پیشرفت وامانده را مانند طاعون گرفتار و بیمار می‌کند. آدم غرب‌زده ریشه و بنیادی ندارد، نه شرقی مانده، نه غربی شده؛‌ هرهری مآب و چشم و گوش بسته از آداب و سنن و فرهنگ غرب تقلید می‌کند.

جلال در این باره می‌گوید: «غربزدگی می‌گویم همچون وبازدگی. و اگر به مذاق خوشایند نیست، بگوییم همچون سرمازدگی یا گرمازدگی. اما نه، دست کم چیزی است در حدود سن‌زدگی». ‌و در جای دیگر: «آدم غرب زده هرهری مذهب است به هیچ چیز اعتقاد ندارد اما به هیچ چیز هم بی‌اعتقاد نیست. یک آدم التقاطی است و نان به نرخ روز خور است همه چیز برایش علی‌السویه است. خودش باشد و خرش از پل بگذرد، دیگر بود و نبود پل هیچ است.»

به گونه‌ای این قضیه با فراموشی هویت خودش منجر می‌شود، و به تعبیر آن شعر زاغ و کبک، که مفتون زیبایی حرکات و وجنات کبک گشته و خواست از پی تقلید او برود، ولیکن زاغ بیچاره عاقبت راه رفتن خویش نیز از یاد برد!

جلال آل احمد روشنفکر، نویسنده، منتقد ادبی و مترجم ایرانی و همسر سیمین دانشور بود. آل احمد در دههٔ 1340 به شهرت رسید و تأثیر بزرگی در جریان روشنفکری و نویسندگی ایران داشت. نویسندگانی چون نادر ابراهیمی و غلامحسین ساعدی از او تأثیر گرفتند.

غرب‌زدگی مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اثر جلال آل احمد است. نگارش این کتاب در سال 1340 به پایان رسید و در مهر ماه سال 1341 انتشار یافت. نسخه کامل‌تری از کتاب در سال 1342 آماده چاپ بود اما در زیر چاپ توقیف شد و حکومت وقت کتاب را برنتابید. از آن زمان از کتب ایدئولوژیک انقلابیون گشت و حساسیت‌ها برای آن بالاتر رفت. غربزدگی چه پیش و چه پس از انقلاب نقدها و نظرات متنوع و متکاثری را در برداشت که همین نشان از اهمیت این کتاب جلال و موضوع خاص آن است.

در بخشی از کتاب غربزدگی می‌خوانیم:

آدم غرب‌ زده‌ای که عضوی از اعضای دستگاه رهبری مملکت است، پا در هواست؛ ذره‌ی گردی است معلق در فضا؛ یا درست همچون خاشاکی بر روی آب. با عمق اجتماع و فرهنگ و سنت رابطه‌ها را بریده است. رابطه‌ی قدمت و تجدد نیست. خط‌ فاصلی میان کهنه و نو نیست. چیزی است بی‌رابطه با گذشته و بی‌هیچ درکی از آینده؛ نقطه‌ای در یک خط نیست، بلکه یک نقطه‌ی فرضی است بر روی صفحه‌ای، یا حتی در فضا. عین همان ذره‌ی معلق.

لابد می‌پرسید پس چگونه به رهبری قوم رسیده است؟ می‌گویم به جبر ماشین و به تقدیر سیاستی که چاره‌ای جز متابعت از سیاست‌های بزرگ ندارد. در این سوی عالم و به خصوص در مالک نفت‌خیز، رسم بر این است که هرچه سبک‌تر است، روی آب می‌آید. موج حوادث در این نوع مخازن نفتی، فقط خس و خاشاک را روی آب می‌آورد. آن‌قدر قدرت ندارد که کف دریا را لمس کند و گوهر را به کناری بیندازد؛ و ما در این غرب‌زدگی و دردهای ناشی از آن، با همین سرنشینان بی‌وزن و وزنه‌ی موج حوادث سروکار داریم.

بر مرد عادی کوچه که حرجی نیست و حرفش شنیده نیست و گناهی بر او ننوشته‌اند. او را به هر طریق که بگردانی، می‌گردد. یعنی به هر طریق که تربیت کنی، شکل می‌گیرد و اصلاً اگر راستش را بخواهید، چون این مرد کوچه در سرنوشت خود مؤثر نیست؛ یعنی برای تعیین سرنوشت او سخنی از او نمی‌پرسیم و مشورتی با او نمی‌کنیم و به‌ جایش همه از مستشاران و مشاوران خارجی می‌پرسیم، کار چنین خراب است و چنین گرفتار رهبران غرب‌زده‌ایم که گاهی درس هم خوانده‌اند، فرنگ و آمریکا هم بوده‌اند و کاش سر و کارمان در دستگاه رهبری مملکت، تنها با همین فرنگ رفته‌ها و درس خوانده‌ها بود.

فهرست مطالب کتاب

به‌ عنوان مقدمه
1:‌شانزده تُن
2: پیش درآمد
3: طرح یک بیماری
4:‌ نخستین ریشه‌های بیماری
5: سرچشمه‌ی اصلی سیل
6: نخستین گندیدگی‌ها
7:‌ جنگ تضادها
8:‌ راه شکستن طلسم
9: خری در پوست شیر، یا شیر علم؟
10: اجتماعی به هم ریخته
11: فرهنگ و دانشگاه چه می‌کنند؟
12: کمی هم از ماشین‌زدگی
13: اقتَرَبَت السّاعَه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب غربزدگی
نویسنده
ناشر چاپینشر وزرا
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات158
زبانفارسی
شابک978-600-6323-44-2
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک
22000 ت - 2.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب غربزدگی

Sadr Deputy
۱۴۰۰/۱۲/۱۲
عصاره تمام تحویل و تحول‌های ایجاد شده در افکار و عقاید جلال طی سال‌ها باعث میشه با بهترین اثر آل احمد مواجه باشیم. کتابی که میشه اون رو ادای دین جلال نسبت به همه آنچه پایه‌های افکار و عقاید او رو شکل داده و در اون سال‌ها چنین تحلیل‌های سیاسی و جامعه شناسانه‌ای واقعاً بینظیر و جلوتر از زمان خودش بوده
مریم م
۱۴۰۲/۱۱/۱
دیدگاه‌هایی که هیچ گاه قدیمی نمی‌شوند. امام علی می‌فرماید پاره‌های دنیا همچون یکدیگرند پس از پاره‌های گذشته برای آینده عبرت بگیر
Ali Moridi
۱۴۰۲/۹/۲
هرایرانی باید حداقل یکبار این کتاب رو بخونه... در کنارش شرق در تقابل غرب اثر داریوش شایگان رو هم بخونید
وحید غفاری گیلانده
۱۴۰۱/۷/۱۲
کتاب زمانه خودش است و برای قرن ۲۱ و تغییرات زیادی که رخداده است به نظر من دیگر چیزی برای گفتن و اموختن ندارد و در زمان خویش برای آگاهی جامعه شاید مفید بوده.
لیلا ابهری
۱۴۰۰/۱/۱۰
قلمی شیوا و بیانی شیرین و بسیار پرمحتوا داره حتما مطالعه کنید برای جامعه امروزمون هم مناسب هست
Ali Sharifi
۱۳۹۷/۱۰/۱۹
کتاب عالیست ولی صفحه بندی نرم افزار و امکانات به نسبت نرم افزاری مثل فیدیبو خیلی ضعیف تر می‌باشد
کیوان قاسمی
۱۴۰۰/۷/۷
دردی که هنوز زندست و لمس میشه. غربزدگی در پس ذهن همه مردم هست.
محمد پایمرد
۱۴۰۰/۴/۲۱
کتاب خیلی خوب وخواندنی است.
پیشنهادمیکنم هرکه نخوانده، بخواند وهر که خوانده دوباره بخواند!
Ali Abolqasemi
۱۳۹۸/۱/۸
بسیارعالی استفاده کردم.
محمد مطهری
۱۴۰۱/۹/۲۴
اینو هر چند بار بخونی کمه
هر ایرانی باید ابن کتاب رو بخونه
سیدعباس موسوی
۱۳۹۹/۱۲/۱۶
کتابی کامل با نوشتن خوب
Mhbb H
۱۳۹۹/۱۰/۲۹
دوستش داشتم فقط ب نظرم یکمی ثقیل بود...
مشاهده همه نظرات 12

راهنمای مطالعه کتاب غربزدگی

برای دریافت کتاب غربزدگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.