معرفی و دانلود کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری

عکس جلد کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری
قیمت:
۵۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری

ستاره‌ی دوست‌داشتنی سریال فرندز، متیو پری، با زبانِ طنز و خاطره‌گوییِ جذابش ما را به پشت‌صحنه‌ی این سریال کمدی برده و راز درگیری‌اش با اعتیاد را فاش می‌کند. کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری قصه‌ای از امید و پایداری را روایت می‌کند. این زندگی‌نامه یکی از پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌ تایمز است.

درباره‎‌ی کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری

متیو پری (Matthew Perry) با داستانی خارق‌العاده و روایتی منحصر‌به‌فرد، صحنه‌هایی از سریال فرندز را زنده کرده و درعین‌حال از مبارزات شخصی‌اش با اعتیاد حرف می‌زند. کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری (Friends, Lovers, and the Big Terrible Thing: A Memoir) با لحنی رک و شوخ، به‌طور واضح جزئیات نبرد طولانی‌مدت متیو پری را با بیماری اعتیاد آشکار می‌کند. این زندگی‌نامه‌ی خواندنی، ماجرای تاریک‌ترین روزهای پِری، عشقِ ازدست‌رفته‌اش و داستان صمیمی‌ترین دوستانش را به نمایش می‌گذارد. این کتابِ صادقانه، خنده‌دار و درعین‌حال تکان‌دهنده، بار دیگر طرفداران فرندز را خشنود خواهد کرد.

کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری با پیشگفتاری به قلم لیسا کودرو، بازیگر نقش فیبی، شروع می‌شود. او متیو را آدمی منطقی، حساس، باهوش، دوست‌داشتنی و بسیار بامزه توصیف می‌کند. لیسا می‌گوید در تیتراژِ سریال فرندز وقتی همه‌شان زیر فواره خیس شده‌اند، علت خنده‌ها‌یشان کسی نیست جز متیو. او از اینکه نمی‌دانسته چطور باید به متیو کمک کند تا از شر اعتیاد خلاص شود، احساس شرمندگی می‌کند، اما حالا با گذشت زمان متوجه می‌شود فقط متیو بوده که می‌توانسته خودش را از این منجلاب بیرون بکشد.

پس از اتمام سریال، دیدار این دوستان کمتر شده بود و دیگر هرروز هم‌دیگر را نمی‌دیدند. متیو تمایلی نداشته دوستانش از جزئیات زندگی او در روزهای سخت اعتیاد باخبر شوند. لیسا اعتراف می‌کند با خواندن کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری برای اولین بار از نزدیک در جریان اعتیاد متیو پری قرار گرفته. لیسا کودرو می‌گوید حالا که متیو در این کتاب تصمیم گرفته درهای قلب و ذهنش را به روی مردم بگشاید و داستانش را صادقانه روایت کند، بهتر است هرکس می‌خواهد از حال او باخبر شود، این کتاب را بخواند؛ کتابی که داستانِ غرق شدن و دوباره نجات یافتن یک آدم را به بهترین شکل روایت می‌کند.

پس از پیشگفتار، به مقدمه‌ی نویسنده می‌رسیم. او خودش را با زبانی مستقیم و ساده معرفی می‌کند. متیو در اولین خط، طنز خود را به رخ می‌کشاند و به مخاطب می‌فهماند او هنوز همان آدمی است که قبلاً در قاب تلویزیون دیده‌اند. او از هفتمین روز درد کشیدنش شروع به تعریف می‌کند. همان زمان که در یکی از مراکز ترک‌ اعتیاد کالیفرنیای جنوبی بستری بوده است. بزرگ‌ترین دلیلی که او را به سمت اعتیاد به ویکودین و الکل می‌کشانْد، ترس از تنهایی بود. متیو عقیده داشت که برای نجات از تنهایی باید به چیزی بیرون چنگ بزند. او می‌گوید حتی وقتی هفته‌ای یک میلیون دلار پول درمی‌آورد، بدون مواد و الکل زندگی برایش بی‌معنی بود. متیو بارهار در مراکز ترک‌ اعتیاد بستری شد و در نهایت، توانست خودش را از چنگ این بیماری نجات دهد.

متیو در پایانِ کتاب فرندز، تصاویری مستند از مراحل مختلف زندگی خود آورده و آن‌ها را با توضیحاتی بامزه همراه کرده است؛ عکس‌هایی از کودکی او که یا کمتر دیده شده‌، یا داستان پشت آن‌ها پیش از این فاش نشده‌اند.

این کتاب را انتشارات کتابسرای هم‌راز با ترجمه‌ی امید حسینی منتشر کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری

  • پرفروش نیویورک‌ تایمز
  • از پرفروش‌ترین کتاب‌های بین‌المللی
  • نامزد جایزه‌ی گودریدز برای بهترین کتاب زندگی‌نامه‌ای در سال 2022
  • کتاب برگزیده‌ به انتخاب تایمز، یواس‌ای تودی و ایالات متحده‌ی آمریکا
  • حضور در فهرست نهایی جایزه‌ی بریتیش بوکِ سال 2023 به‌عنوان بهترین کتاب غیرداستانی

نکوداشت‌های کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری

  • نوشتن کتاب فرندز شجاعت بسیار زیادی می‌خواست. او ما را با داستان اعتیاد و تنهایی بی‌حدوحصرش همراه می‌کند. متیو به‌نوعی درد زندگی خود را برای دیگران به کمدی تبدیل کرده، اما هم‌زمان به ما می‌گوید که این کار برایش گران تمام شده. گرچه این کتاب ما را به جهنم متیو وارد می‌کند، اما سرشار از امید به آینده است. اگر می‌خواهید بدانید متیو پری کیست، این اثر را بخوانید. (مارتا کافمن، یکی از خالقان سریال فرندز)

  • کتابی سرکش و دل‌خراش که طرفداران فرهنگ پاپ دهه‌ی 90 آمریکا باید آن را بخوانند. (گاردین)

  • کتاب با طنز و طعنه‌هایی که امضای شخصیت چندلر بینگ هستند، نوشته شده است. (تلگراف)

  • من این کتاب را نه به‌عنوان خاطرات یک سلبریتی از اعتیاد، بلکه به‌مثابه‌ی کتابی درمورد اعتیاد، به قلم مردی خواندم که داستان خودش را از طریق رسانه‌ها و اخبار به یاد می‌آورد. (Independent)

با متیو پری بیشتر آشنا شویم

متیو پری با اسم کامل متیو لنگفورد پری (Matthew Langford Perry) زاده‌ی 19 آگوستِ 1969 است. او بازیگر، کمدین و تهیه‌کننده‌ی آمریکایی-کانادایی است. پری برای اولین بار در سال 1987 در سریال شانس دوباره بازی کرد، اما معروف‌ترین نقشی که داشت، نقش چندلر بینگ در سریال فرندز (Friends) بود. این سریال از شبکه‌ی NBC در سال 1994 پخش شد و تا سال 2004 ادامه یافت. او برای بازی در این سریال نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین کمدین آمریکایی شد.

متیو پری همچنین در فیلم‌هایی نظیر «هجوم احمق‌ها»، «همه‌ی دَه یارد» و «در خدمت سارا» حضور داشته است.

در بخشی از کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری می‌خوانیم

مانیکا اولین کسی بود که کلیدش را روی پیشخوان گذاشت، بعد هم چندلر. بعد جویی رفت -تماشاگران خندیدند چون او نباید کلید داشته باشد. بعد هم راس و ریچل و در آخر، فیبی. حالا شش کلید روی پیشخوان بود. باید چه می‌گفتیم؟

کنار هم ایستادیم. فیبی گفت: «انگار تموم شد». جویی جواب داد «آره». بعد نگاهی کوتاه به تماشاگران کرد -و به شکستن دیوار چهارم خیلی نزدیک شد- و گفت: «انگار تموم شد».

اما اصلاً از اولش هم دیوار چهارمی در کار نبود که بخواهد شکسته شود. ما یک دهه در اتاق‌خواب و سالن پذیرایی مردم زندگی کرده و به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی‌شان تبدیل شده بودیم، تا جایی که اصلاً نفهمیدیم دیوار چهارمی وجود نداشته است. ما شش دوست صمیمی در آپارتمانی به‌ظاهر بزرگ بودیم، در حالی که فقط به‌اندازه‌ی یک دکور تلویزیونی بود.

وقتش رسیده بود که برای آخرین‌بار، از آن آپارتمان بیرون برویم. البته حالا هشت نفر بودیم، شش شخصیت اصلی به‌علاوه‌ی بچه‌های دوقلوی مانیکا و چندلر در کالسکه.

قبل از قسمت آخر، پیش مارتا کافمن رفتم و گفتم: «این قضیه واسه‌ی هیچ‌کس به‌اندازه‌ی من مهم نیست. می‌شه لطفاً من آخرین جمله رو بگم؟» برای همین است که وقتی داریم از آپارتمان بیرون می‌رویم و ریچل پیشنهاد می‌دهد که برای آخرین بار با هم قهوه بخوریم، من پرده‌ی صحنه‌ی دوستان را پایین می‌کشم.

چندلر می‌گوید: «حتماً» و بعد با زمان‌بندی عالی، برای آخرین‌بار می‌پرسد: «کجا؟»

قیافه‌ی شوییمر وقتی جمله‌ی آخر را گفتم، عالی بود -ترکیبی بی‌نقص از محبت و لذت، دقیقاً همان چیزی که دوستان برای دنیا به ارمغان آورده بود.

به این ترتیب، سریال تمام شد.

واقعیت این است که همه‌یمان برای تمام‌شدن سریال آماده بودیم. اول از همه، جنیفر انیستون بود که گفت دیگر نمی‌خواهد در این سریال بازی کند و از آن‌جا که همیشه تصمیم‌هایمان را گروهی می‌گرفتیم، همه‌یمان باید از بازی در سریال دست می‌کشیدیم. جنیفر می‌خواست وارد حوزه‌ی سینما شود. من هم قبلاً فیلم‌های زیادی بازی کرده بودم و قرار بود همه‌ی ده یارد به‌زودی در سینماها پخش شود. مطمئن بودم این فیلم فروش خیلی خوبی می‌کند (چه احمقانه!). بازی در این سریال بهترین شغل دنیا بود، اما تا سال 2004 داستان‌های مانیکا، چندلر، راس، جویی، فیبی و ریچل به ته خط رسیده بود. فهمیده بودم که شخصیت چندلر در زندگی‌اش چقدر بیشتر از خودم رشد کرده. در نتیجه، به‌خصوص با اصرار جنیفر، فصل ده کوتاه‌تر شد. اما در آن موقع، همه‌ی شخصیت‌ها در خوشحال‌ترین و بهترین وضعیت ممکن بودند. هیچ‌کس دوست ندارد سریالی درباره‌ی چند آدم خوشحال ببیند که فقط از زندگی‌شان لذت می‌برند -کجای این خنده‌دار است؟

فهرست مطالب کتاب

پیش‏گفتار به قلم لیسا کودرو
مقدمه‌ی نویسنده
1- منظره
میان‌پرده: نیویورک
2- نسل دیگری که به فنا رفت
میان‏‌پرده: متمن
3- چمدان‏‌ها
میان‏‌پرده: مرده
4- همون‏‌طور که قبلاً کنارت بودم
میان‏‌پرده: تمرکز کن
5- وقتی دیوار چهارم فرو می‏ریزد
میان‏‌پرده: حفره‌‏ها و کمبودها
6- بروس ویلیس
میان‏‌پرده: عزیمت به بهشت
7- مزیت دوستان
میان‏‌پرده: جیب‌‏ها
8- اودیسه
میان‏‌پرده: کمپ تروما
9- سه نفر خوب نیست، سه نفر همه چیز را خراب می‏کند
میان‏‌پرده: خشونت در هالیوود
10- آن فاجعه‌ی بزرگ
میان‌‏پرده: سیگار
11- بتمن
تصاویر
تقدیر و تشکر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری
نویسنده
مترجمامید حسینی
ناشر چاپیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات288
زبانفارسی
شابک978-622-93475-0-8
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری

Nafas
۱۴۰۲/۸/۸
کتاب بی نظیر بود و دردناک. امیدوارم تمام دوستداران متیو پری (چندلر) عزیزمون یکبار این کتاب رو بخونند تا بینند کسی که در این سال‌ها خنده روی لب‌های ما آورد، چقدر در تک تک لحظه هایش سختی کشیده و در رنج و عذاب بوده. با این حال سعی داشت ب دیگران کمک کنه و چقدر به ارزش زندگی پی برده بود. متاسفانه ترجمه کمی ضعیف بود و حس میکنم باید نسخه اصلی رو مطالعه کنم تا حرف‌ها و احساسات متیو پری را دقیق متوجه شم و درک کنم.
F. Salehi
۱۴۰۲/۵/۲۶
سریال فرندز را چند بار تماشا کرده‌ام سریالی پر از گفتمان‌ها و ماجراهای جذاب دوستانی که در دوره‌ی قبل از همه گیری رسانه‌های اجتماعی، به جمع‌های دوستانه و گفتگو‌ها و هم اندیشی‌ها رو در رو وابسته‌اند چندلر، در آن سریال هم زندگی خصوصی دردناکی داشت واقیت زندگی متیو پری هم دردناک و همچنین آموزنده است از بابت کتاب تشکر میکنم
ehsan mnejad
۱۴۰۲/۸/۱۱
متیو پری درگیر تنهایی بود. مشکلی که اکثر آدمهای دنیا درگیرشن. مرضی که مدرنیزه شدن زندگی آدم‌ها باعث شده... دردی که حتی با شلوغی اطرافت هم علاج پیدا نمیکنه... مرسی متی که سرگذشت غم انگیز و پر از دردت رو باهامون به اشتراک گذاشتی... روحت در آرامش چندلر بینگ
رجبی
۱۴۰۲/۸/۲۵
کتاب بسیار مفیدی است و من برای نوجوانان و جوانان حتما پیشنهادش میکنم، کمک میکنه که نگرش انسان به کارکردن، پول، ازدواج، تنوع طلبی، لذت طلبی به جای آرامش طلبی و... تغییر کنه
Hasan
۱۴۰۳/۲/۵
این کتاب میتونه کسی رو که فکر میکنه به ته رسیده، برگردونه
یکی از بهترین کتابایی که تو عمرم خوندم
امیر محمد باباگلی
۱۴۰۲/۸/۷
مثلش نیست. خود شخصیتش برای خوندن کتابش کافیه
Farzad Homa
۱۴۰۲/۹/۲۰
یاد دوستان بخیر با خواندنش اشکم در اومد
مشاهده همه نظرات 7

راهنمای مطالعه کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری

برای دریافت کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.