معرفی و دانلود کتاب فیلسوف‌ها و دیوانه‌ها: داستان رویارویی زیگموند فروید و مارتین هایدگر

عکس جلد کتاب فیلسوف‌ها و دیوانه‌ها: داستان رویارویی زیگموند فروید و مارتین هایدگر
قیمت:
۷۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فیلسوف‌ها و دیوانه‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فیلسوف‌ها و دیوانه‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فیلسوف‌ها و دیوانه‌ها: داستان رویارویی زیگموند فروید و مارتین هایدگر

کتاب فیلسوف‌ها و دیوانه‌ها، نوشته‌ی ریچارد اسکی و ینسن فارکوهار، نمایشنامه‌ای است که نظریات علمی و فلسفی فروید و هایدگر را در خود جای داده است. نویسندگان در قالب نمایشنامه، دیالوگی بین این دو نظرگاه علمی برقرار کرده‌اند. در طرح داستانی این کتاب، هایدگر که به خاطر مشکلات روانی در آسایشگاه بستری شده، تحت درمان روانکاوی قرار می‌گیرد و در حین درمان، گفت‌وگوهایی تأمل‌برانگیز مابین درمان‌شونده و درمانگر صورت می‌گیرد.

درباره‌ی کتاب فیلسوف‌ها و دیوانه‌ها

مارتین هایدگر (Martin Heidegger) و زیگموند فروید (Sigmund Freud) دو متفکر برجسته‌ی دوران مدرن هستند که از زمان تاریخی نیز با یکدیگر هم‌عصر بوده‌اند. هایدگر با رویکردی فلسفی و فروید از نظرگاهی روان‌شناختی به انسان و جهان می‌نگرد. گفت‌وگو میان این دو رویکرد، که هیچ‌گاه در جهان واقع به وقوع نپیوسته است، می‌تواند دری به سوی مطالعات میان‌رشته‌ای فلسفه و روانشناسی باز کند. ریچارد اسکی (Richard Askay) و ینسن فارکوهار (Jensen Farquhar) نویسندگان کتاب فیلسوف‌ها و دیوانه‌ها (Of Philosophers and Madmen)، به شکلی خیالی اما با پشتوانه‌ای علمی و فلسفی و بر مبنای حقیقت، صحنه‌ای فرضی از تاریخ را که هیچ‌گاه اتفاق نیفتاده، به تصویر کشیده‌اند و در ضمن آن، نسبت نظریات هایدگر و فروید را برای مخاطبان روشن نموده‌اند.

بنا بر آنچه گفته شد، کتاب فیلسوف‌ها و دیوانه‌ها، داستان رویارویی خیالی، اما واقعیت‌محوری است که بین هایدگر و فروید رخ می‌دهد. دانستن این نکته پیش از مطالعه‌ی کتاب لازم است که مارتین هایدگر در بخشی از دوران زندگی‌اش به سبب فرسودگی ذهنی در آسایشگاهی بستری شده بوده. او در آسایشگاه توسط ویکتور فون گبشاتل تحت درمان قرار گرفته بود. این اتفاق فرصتی برای رویارویی فلسفه‌ی پدیدارشناسانه با رویکرد روانکاوی بود. جزئیات جلسات درمانی هایدگر چندان مشخص نیست اما دکتر مدارد باس (Medard Boss)، دوست و همکار هایدگر که خود روانشناس است و در حوزه‌های روان‌کاوی و دازاین‌کاوی مطالعه کرده، در این زمینه به نویسندگان کتاب حاضر اطلاعات بسیاری ارائه کرده است.

معرفی و دانلود کتاب فیلسوف‌ها و دیوانه‌ها

نویسندگان این نمایشنامه، که شخصیت اصلی‌اش نیز، دکتر مدارد باس است، با اطلاعاتی که از او کسب کرده‌اند و با تکیه بر نظام فلسفی هایدگر و رویکرد روانکاوی فروید، نمایشنامه‌ی حاضر را ترتیب داده‌اند. داستان نمایشنامه از این قرار است که هایدگر در آسایشگاه روانی توسط دکتر مدارد باس تحت درمان قرار می‌گیرد. دکتر باس در فرآیند روان‌درمانی او، به چالش‌هایی بین هایدگر و استادش فروید برمی‌خورد. او نمی‌داند باید به استادش وفادار بماند یا از هایدگر پیروی کند. این نمایشنامه دو رویکرد فکری را بر یکدیگر عرضه می‌کند و دیالوگی را بین آن دو برقرار می‌کند.

در پایان نمایشنامه، پیوستی برای خوانندگان طراحی شده است که با زبانی ساده و به شکلی مفید و کاربردی، فلسفه‌ی هایدگر و رویکرد فروید در روانشناسی را توضیح داده است تا خوانندگانی که با این حوزه‌های علمی آشنایی ندارند، با رجوع به این بخش و مطالعه‌ی آن، نمایشنامه را بهتر و آسان‌تر بفهمند.

هدف نویسندگان از نوشتن این نمایشنامه، باز کردن راهی در مطالعات بینارشته‌ای روانشناسی و فلسفه است. مطالعاتی که بتواند به هر دو حوزه‌ی علمی کمک کند.

کتاب فیلسوف‌ها و دیوانه‌ها، نوشته‌ی ریچارد اسکی و ینسن فارکوهار توسط مجتبی پردل ترجمه شده و در نشر نیماژ به چاپ رسیده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی استخوان‌های روح

انتشارات نیماژ مجموعه‌ای از کتاب‌های فلسفی را که بر بازخوانی مسائل و نظریات فلسفی مدرن تمرکز دارند، تحت عنوان مجموعه‌ی استخوان‌های روح به چاپ رسانده است. کتاب‌های این مجموعه، نظریات متفکران و فیلسوفان را بررسی و بازخوانی می‌کنند و جریان‌ها و جنبش‌های نظری متأخر را مورد تحلیل قرار می‌دهند.

برخی از کتاب‌های این مجموعه:

  • «جستارهایی درباره‌ی زن»، نوشته‌ی سوزان سانتاگ
  • «دیرشکوفاشدگان»، نوشته‌ی ریچ کارلگارد
  • «مرگ را جدی نگیر»، نوشته‌ی استیون ندلر
  • «فرازمینی‌ها»، جیم الخلیلی
  • «آینده‌ای برای نقد»، کاترین بلزی
  • «علیه فاشیسم»، آنتونیو گرامشی

کتاب فیلسوف‌ها و دیوانه‌ها برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب حاضر برای علاقه‌مندان به نمایشنامه‌های علمی و فلسفی، دانشجویان و علاقه‌مندان به فلسفه، به ویژه پدیدارشناسی و روانشناسی، به ویژه رویکرد روانکاوی و دیزاین‌کاوی، بسیار مناسب است.

در بخشی از کتاب فیلسوف‌ها و دیوانه‌ها: داستان رویارویی زیگموند فروید و مارتین هایدگر می‌خوانیم

فروید: روان‌نگاری... اندیشه‌ای از من است... روان‌کاوی با بررسی شالوده‌های روان‌کاوانه‌ی اندیشه‌های فلاسفه مطالب بسیار زیادی برای عرضه به فلسفه دارد. (باس این مطلب را در دسته‌کاغذ یادداشتش می‌نویسد.) این امری حیاتی است. ما هر دو می‌دانیم که تفکر خودآگاهانه‌ی یک فیلسوف به‌گونه‌ای نهانی از سوی غرایزش هدایت و به مسیرهای معینی رانده می‌شود. هر اندازه هم که یک فیلسوف درباره‌ی تأملات فلسفی‌اش سروصدا راه بیندازد، باید ریشه‌های غریزی آن‌ها را بپذیرد. و ما روان‌کاوان باستان‌شناسانی ایدئال برای بیرون‌آوردن این نیروهای دفن‌شده هستیم... تا سرچشمه‌ها را آشکار کنیم اینکه چه‌چیزی فلاسفه‌ی بخصوصی را وامی‌دارد تا جهان‌بینی‌های مشخصی پدید بیاورند، و اینکه چرا... «روان‌کاوی می‌تواند نشانگرِ انگیزه‌های سوبژکتیو و فردی‌ در پشت نظریه‌هایی فلسفی باشد که ظاهراً از کارِ منطقیِ بی‌غرضانه ناشی شده‌اند. روان‌کاوی قادرمان می‌سازد تا معنا و منشأ آفرینش‌های فلسفی را بهتر بفهمیم.»

باس: (سرش را از دسته‌کاغذهای یادداشتش بالا می‌آورد.) البته با شما هم‌داستانم... گفتم که نسخه‌ای از مقاله‌هایتان درباره‌ی فراروان‌شناسی را به پروفسور هایدگر دادم؟ البته وی به‌شدت مقاومت می‌کند. با لطایف‌الحیل کتاب را به او دادم، اما فکر می‌کنم آن را بخواند و حتی شاید بفهمد داریم سعی می‌کنیم برایش چه‌کاری انجام دهیم. به‌تازگی کتابش را می‌خواندم، هستی و زمان، و باید اعتراف کنم که استثنایی است... (مکث. فکورانه می‌گوید.) البته بسیاری از آنچه می‌گوید حتی وقتی واضح و روشن حرف می‌زند باعث می‌شود شبیه «موجودی مریخی» به ‌نظر برسد «... که در تلاش برای برقراری ارتباط با زمینی‌ها به دیدارشان آمده است». (سرش را تکان می‌دهد.) به‌سختی می‌توان کارش را درک کرد.

فهرست مطالب کتاب

گفتار نویسنده برای ترجمه‌ی فارسی
یادداشت مترجم
گفتار آغازین
پیشگفتار
مقدمه
بخش نخست: فیلسوف‌ها و دیوانه‌ها: نمایش‌نامه
پرده‌ی دوم
پرده‌ی سوم
بخش دوم: روشن‌داشتِ اندیشه‌های مارتین هایدگر، مِدارد باس و زیگموند فروید
کتاب‌شناسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فیلسوف‌ها و دیوانه‌ها: داستان رویارویی زیگموند فروید و مارتین هایدگر
نویسنده،
مترجممجتبی پردل
ناشر چاپیانتشارات نیماژ
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات312
زبانفارسی
شابک978-600-367-858-3
موضوع کتابنمایشنامه، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فیلسوف‌ها و دیوانه‌ها

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فیلسوف‌ها و دیوانه‌ها

برای دریافت کتاب فیلسوف‌ها و دیوانه‌ها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.