معرفی و دانلود کتاب قرون وسطای پسین

عکس جلد کتاب قرون وسطای پسین
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب قرون وسطای پسین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب قرون وسطای پسین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب قرون وسطای پسین

قرون وسطای پسین با شوالیه‌ها، فئودالیسم، قحطی بزرگ، مرگ سیاه و جنگ‌های صلیبی تعریف می‌شود. جیمز آ. کوریک در هر فصل از کتاب قرون وسطای پسین، به حکومت در کشورهای فرانسه، انگلیس، ایتالیا و آلمان می‌پردازد. این دوران با از بین رفتن امپراتوری بیزانس و شروع جنگ‌های صدساله میان انگلیس و فرانسه، خاتمه یافت.

درباره‌ی کتاب قرون وسطای پسین

قرون وسطی شامل دوره‌ای هزارساله از تاریخ اروپا می‌شود که از سال 500 پس از میلاد تا حدود سال 1500 ادامه داشت. زمانی که تاریخ‌دانان وقایع سال‌های قرون وسطی را مرور کردند، به این نتیجه رسیدند که می‌توان این دوره از تاریخ اروپا را به دو بخش تقسیم کرد: قرون وسطای پیشین و قرون وسطای پسین. جیمز آ. کوریک معتقد است که قرون وسطای پسین به سال‌های 1000 تا 1500 میلادی گفته می‌شود. بعضی از تاریخ‌نگاران پا را از این فراتر می‌گذارند و سال‌های میان 1000 تا 1300 را قرون وسطای میانه یا ثانی می‌گویند و سال‌های 1300 تا 1500 را قرون وسطای پسین در نظر می‌گیرند. به هر روی در کتاب قرون وسطای پسین (The Late Middle Ages)، تاریخ اروپا در سال‌های 1000 تا 1500 بررسی می‌شود.

معرفی و دانلود کتاب قرون وسطای پسین

مورخان بسیاری معتقدند که قرون وسطای میانه یکی از بهترین دوره‌های تاریخی اروپاست. در این دوران آموزش رونق داشت، علم پیشرفت کرد و همه چیز رو به جلو بود. سال‌های 1300 تا 1500 اما دوران تاریکی بود؛ طاعون یا مرگ سیاه جان میلیون‌ها نفر را گرفت، جنگ صدساله‌ی میان فرانسه و انگلیس شروع شد، قحطی و گرسنگی سراسر اروپا را فراگرفت و شکافی عمیق در کلیسای کاتولیک پدید آمد. جیمز آ. کوریک (James A. Corrick) در هر فصل از کتاب قرون وسطای پسین به یک کشور مهم اروپای آن دوران پرداخته و شرایط را به‌طور کلی توضیح داده است.

در فصل اول به زندگی مردم در قرون وسطای پسین پرداخته می‌شود. یکی از کلماتی که همراه همیشگی قرون وسطی محسوب می‌شود، فئودالیسم است. فئودالیسم یا نظام ارباب و رعیتی ساختار اجتماعی غالب در اروپای آن زمان بود؛ اما با شیوع طاعون و از بین رفتن رعیت‌ها، اندک‌اندک طبقه‌ای جدید به نام طبقه‌ی متوسط پدید آمد. جیمز آ. کوریک وضعیت اقتصادی، مذهبی و علمی اروپای آن زمان را در فصل اول کتاب قرون وسطای پسین بررسی می‌کند.

با فصل دوم به قلمرو نورمان‌ها در بریتانیا می‌رویم؛ زمانی که ویلیام فاتح، دوک نورماندی، حکومتی مرکزی در انگلستان به وجود آورد و نخستین «پادشاه» این کشور لقب گرفت. در این قسمت از کتاب قرون وسطای پسین، نام پادشاهان انگلستان یکی پس از دیگری می‌آید و به مهم‌ترین اقدامات هر کدام پرداخته می‌شود. وقتی پادشاه انگلیس در سال 1214 از فرانسه شکست خورد، گروهی از اشراف شورش کردند و شاه را واداشتند که به آن‌ها امتیازاتی بدهد. شاه نیز مجبور به امضای ماگنا کارتا یا فرمان بزرگ شد که به‌نوعی شورای اشراف را در سلطنت دخالت می‌داد. بعدها این شورا نام پارلمان را بر خود گرفت.

جیمز آ. کوریک پادشاهی فرانسه را که زمانی جزء ضعیف‌ترین فرمانروایی‌های اروپا بود، موضوع اصلی فصل‌ چهارم قرار داده. هر چه قرون وسطای پسین پیشرفت کرد، اقتدار پادشاهان فرانسه نیز افزایش یافت و خاندان کاپسین‌ها توانستند قدرت را در دست بگیرند. نخستین پادشاهی که جنگ با انگلیس را شروع کرد و قلمرو فرانسه را گسترش داد، فیلیپ دوم بود. درست مانند فصل قبل، در این فصل از کتاب قرون وسطای پسین نیز نام پادشاهان فرانسه و اقداماتشان بررسی می‌شود.

در قرون وسطای پسین، ایتالیا و آلمان تحت فرمانروایی امپراتوری مقدس روم بودند. در پایان قرون وسطای پسین، قدرت این امپراتوری ضعیف می‌گردد. بیشتر محتوای فصل پنجم کتاب قرون وسطای پسین به امپراتوری روم، کلیسای کاتولیک و مقام‌های عالی‌رتبه‌ی کلیسا به‌خصوص پاپ اختصاص دارد. جنگ‌های صلیبی، هنوز هم یکی از موضوعات بحث‌برانگیز تاریخ است. مسیحیان این جنگ را با هدف بازپس‌گیری سرزمین مقدس از مسلمانان شروع کردند و یکی از بزرگ‌ترین جنگ‌های مذهبی تاریخ را رقم زدند. جیمز آ. کوریک تاریخچه‌ی این جنگ و تأثیراتش را بر جامعه‌ی اروپا بررسی کرده است.

معرفی و دانلود کتاب قرون وسطای پسین

فصل ششم کتاب قرون وسطای پسین همچنان با جنگ پیوند خورده: این‌بار جنگ میان امپراتوری لاتین و امپراتوری بیزانس و پایان گرفتن امپراتوری بیزانس. جیمز آ. کوریک در فصل واپسین کتاب، مهم‌ترین وقایعی را بازگو می‌کند که به قرون وسطای پسین پایان داد.

انتشارات ققنوس کتاب قرون وسطای پسین را با ترجمه‌ی مهدی حقیقت‌خواه ذیل مجموعه‌ی تاریخ جهان به چاپ رسانده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب قرون وسطای پسین برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب قرون وسطای پسین را به علاقه‌مندان به تاریخ اروپا پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب قرون وسطای پسین می‌خوانیم

فوشه دو شارتر کشیش فرانسوى و تاریخ‌نگارى بود که با نخستین جنگ صلیبى همراه شد. در گزارش زیر، برگرفته از گاهشمار نخستین جنگ صلیبى، این کشیش جهادگر صلیبى به توصیف عزیمت پراحساس جنگجویان صلیبى مى‌پردازد که قرار است سال‌ها دور از وطن باشند.

«وه که چه بزرگ بود اندوه، چه عمیق بود آه‌ها، چه اشک‌ریزانى بود... در میان دوستان، آن گاه که شوهر، همسر عزیزش را، فرزندانش را ترک مى‌گفت... . و با وجود سیل‌هاى اشکى که از چشمان کسانى که مى‌ماندند براى دوستانشان که عازم بودند روان بود، و در حضور خود آن‌ها، عازمان در شجاعتشان خللى و در عشقشان به خداوند نقصانى راه نمى‌یافت و در ترک همه‌ی کسانى که برایشان بسیار گرانبها بودند تردیدى به دل راه نمى‌دادند، چون بى‌هیچ تردیدى باور داشتند که پاداشى صد برابر دریافت خواهند کرد، پاداشى که خداوند به کسانى که به او عشق مى‌ورزند وعده داده است.

آن گاه شوهر به همسرش از زمان بازگشتش مى‌گفت و به او اطمینان مى‌داد که، اگر زنده بماند،... به نزد او باز خواهد شتافت. او را به خدا مى‌سپرد، مى‌بوسیدش، و در حالى که مى‌گریست، وعده مى‌داد که بازگردد. اما دیگرى که مى‌ترسید دیگر هیچ‌گاه شوهرش را باز نبیند، سراسر وجودش را اندوه فرا مى‌گرفت، توان ایستادن نداشت، چون جسمى بى‌جان بر زمین مى‌افتاد، و چنان به خاطر عزیزش، که داشت او را در زندگى از دست مى‌داد، مى‌گریست که گویى شوهرش هم اکنون مرده است...»

فهرست مطالب کتاب

رویدادهاى مهم در قرون وسطاى پسین
پیشگفتار: شکوفایى یک تمدن
1: زندگى در قرون وسطاى پسین: راه گذر به سوى رنسانس
2: قلمرو نورمان‌ها: انگلستان و پلانتاژنه
3: پادشاهىِ بزرگ: فرانسه و کاپسین‌ها
4: امپراتورى مقدس روم: آلمان و ایتالیا
5: جنگ مقدس: جنگ‌هاى صلیبى و اسپانیا
6: امپراتورى کهن: بیزانسى‌ها
نتیجه‌گیرى: پایان قرون وسطى
یادداشت‌ها
واژه‌نامه
براى مطالعه‌ی بیش‌تر
آثار مرجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب قرون وسطای پسین
نویسنده
مترجممهدی حقیقت خواه
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات144
زبانفارسی
شابک978-964-311-478-7
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب قرون وسطای پسین

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب قرون وسطای پسین

برای دریافت کتاب قرون وسطای پسین و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.