معرفی و دانلود کتاب قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم: تغییر تجربه‌های زندگی با روایت درمانی

عکس جلد کتاب قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم: تغییر تجربه‌های زندگی با روایت درمانی
قیمت:
۴۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم: تغییر تجربه‌های زندگی با روایت درمانی

دیوید دنبورو در کتاب قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم، با اتکا به رویکرد روایت‌درمانی، از این می‌گوید که چطور تعریف قصه‌های ناگفته‌ی زندگی، ما را به درک متفاوتی از خود می‌رساند و تحمل‌مان را بالاتر می‌برد. او دعوت‌مان می‌کند تا نگاهی دوباره به بخش‌های نادیده‌گرفته‌شده‌ی زندگی بیندازیم و این‌بار نقاط درخشان آن را بیابیم. این جستار به ما یاد می‌دهد که چطور رو به جلو حرکت کنیم.

درباره‌ی کتاب قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم

در زندگی همه‌ی ما اتفاقات ریز و درشت زیادی می‌افتد، که بخشی از آن‌ها واقعاً دردناکند و زخم عمیقی بر روی روح و جان ما به جای می‌گذارند. آیا این‌ها صرفاً تجربیاتی بوده‌ که گذشته‌اند و دیگر نمی‌توان تغییرشان داد؟ آیا می توان برای تسکین این درد کاری کرد؟ دیوید دنبورو (David Denborough) معتقد است که زندگی را باید شبیه قصه دید. مهم است که قصه را چطور روایت می‌کنیم. اگر قصه‌ی زندگی‌مان را خوب و درست تعریف کنیم، می‌توانیم به خودمان کمک کنیم.
دیوید دنبورو در شیوه‌ی درمانی خاصی به نام روایت‌درمانی تبحر دارد که مبتنی بر تعریف تجربیات زندگی است. شما قصه‌ی زندگی‌تان را می‌گویید یا می‌نویسید و همراهش بخشی از تجربیات تلخی که دوست ندارید مستقیماً در موردش حرف بزنید را هم روایت می‌کنید. این کار باعث می‌شود بتوانید بار دیگر به خودتان نگاه کنید، معانی متفاوتی در تجربیات خودتان پیدا کنید و به تبع آن دنیای دیگری را ببینید. این‌چنین شاید بتوان در برابر مشکلات بعدی تحمل و مقاومت بیشتری از خود نشان داد.

کتاب قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم (Retelling the Stories of Our Lives and Transform Experience) علاوه بر این که داستان‌های آدم‌های مختلف را ارائه می‌دهد، آموزش و تمرینی برای گفتن داستان خودمان هم هست. این جستار پر از داستان‌های واقعی آدم‌هایی است که تجربیات سختی داشته‌اند ولی توانسته‌اند از پسش برآیند. دیوید دنبورو در کنار این روایت، ابزارها، تمرین‌ها و ایده‌هایی فراهم آورده تا ما هم بتوانیم از خودمان بگوییم و به درک جدیدی برسیم. این کتاب راهنمایی گام‌به‌گام و ساده است که از خوانندگانش می‌خواهد با روایت قصه‌شان، هویت‌شان را بازتعریف کنند.

کتاب قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم را حسنا مهرمحمدی ترجمه و نشر اطراف چاپ کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌کتاب‌های کاربردی نشر اطراف

کتاب‌های کاربردی روایت، مجموعه‌ای است که به روایت‌درمانی و کاربردهایش در زندگی روزمره می‌پردازد. این مجموعه تلاش دارد ایده‌هایی برای تحمل‌کردن مشکلات و تاب‌آوردن در برابر آن‌ها ارائه دهد.

نکوداشت‌های کتاب قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم

  • دیوید دنبورو به خوانندگانش راهی نشان می‌دهد که بر تروماهایی که برای مدت‌های مدیدی مانع‌شان شده بود غلبه کنند و خود را بهتر ببینند. (ژورنال بین‌المللی سایکوتراپی)
  • کاری عالی که کمک‌تان می‌کند داستان زندگی‌تان را متفکرانه، مرتب و معنادار تعریف کنید و تغییرش دهید... امیدوارم ابزارها و طرز‌تفکری که دنبورو در موردش می‌نویسد گسترده‌تر شود. (وبسایت سایک‌سنترال)
  • دیوید دنبورو با تمریناتی کاربردی و نگارشی صریح ایده‌هایش را در دسترس همه قرار داده. کتاب قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم پر از امید است و پر از داستان‌های آدم‌هایی که زندگی خود را تغییر می‌دهند. (دکتر جیل فریدمن، مولف)

کتاب قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم برای چه کسانی مناسب است؟

اگر مشتاقید بدانید چگونه می‌توان با روایت کردن قصه‌ی زندگی، رنج‌ها را التیام بخشید و در برابر مشکلات تاب آورد، این جستار برای شماست.

با دیوید دنبورو بیشتر آشنا شویم

دکتر دیوید دنبورو استاد دانشگاه، روان‌درمانگر، مددکار و نویسنده‌ی استرالیایی است. او بیشتر در زمینه‌ی روایت‌درمانی فعالیت می‌کند و با این شیوه شناخته می‌شود. دنبرو معتقد است این رویکرد درمانی کمک می‌کند آدم‌ها، تأثیر تجربیات دردناک خود را بدون اینکه خود مستقیماً در مورد آن سخن بگویند، درک کنند. این رویکرد همینطور از جنبش‌های اجتماعی حمایت می‌کند، در برابر نژادپرستی می‌ایستد و می‌تواند باعث همبستگی اجتماعی شود.

دیوید دنبورو یکی از بنیان‌گذاران مرکز دالویچ در آدلاید استرالیاست که هدفش درمان با رویکرد روایت‌درمانی و کار اجتماعی است. دنبورو تاکنون چندین کتاب منتشر کرده که از میان آن‌ها می‌توان به کتاب‌های «تمرین روایت‌درمانی»، «تروما: پاسخ روایت به تجربه دردناک» و «می‌خواهی داستانی بشنوی؟» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم می‌خوانیم

وقتی سعی می‌کنیم قدم‌ مثبتی در زندگی برداریم یا بر مشکل بزرگی غلبه کنیم، به خاطر آوردنِ کسی که حامی تلاش‌مان است می‌تواند مفید باشد. همان‌طور که پیش‌تر گفتم، من اولین ترانه‌ام را در سیزده‌سالگی نوشتم. اولین ترانه‌هایم خوب نبودند. راستش خیلی هم افتضاح بودند و مطمئنم بلد نبودم آواز بخوانم‌ چون صدای ضبط‌شده‌ام را دارم. هر وقت به اولین ترانه‌هایم گوش می‌دهم، با خودم فکر می‌کنم واقعاً چرا به تلاش‌ ادامه دادم؟ چرا با شنیدن صدای خودم، از خواندن منصرف نشدم؟ البته علتش را می‌دانم. چون پدرم روی صندلی‌ای در اتاق بغلی نشسته بود و آخر هر ترانه‌ با صدای بلند می‌گفت «آفرین»؛ آن هم بعد از شنیدنِ ترانه‌هایی که بی‌شک افتضاح بودند. اما همیشه «آفرین» را می‌شنیدم. من اسم آن صدا را «صدای آفرین» گذاشته‌ام‌ و می‌دانم چقدر خوش‌اقبال بودم که چنین صدایی در زندگی‌ام بود. چقدر خوش‌اقبال بودم که چنین پدر حمایتگری داشتم.

وقتی تلاش می‌کنیم قدم‌ جدیدی در زندگی‌ بر‌داریم یا بر مشکلی غلبه کنیم، داشتن صدای آفرینِ حامی می‌تواند برای برداشتن قدم بعدی تشویق‌مان کند. شاید کسی که تشویق‌مان می‌کند عضوی از خانواده، معلم، همسایه، دوستی از دوران کودکی یا شخصیتی مذهبی باشد. گاهی آن شخص در اتاق بغلی نشسته و گاهی ممکن است او را هرگز نبینیم. شاید دیگر زنده نباشد اما هنوز می‌توانیم تصورش کنیم و صدایش را به یاد بیاوریم. مثلاً وقتی ونسا (فصل یک) با قصه‌ی «به هیچ دردی نمی‌خوری» دست ‌و ‌پنجه نرم می‌کرد، به یاد آوردن صدای خواهرش، سالومه، یا تصور این‌که اگر نونا هنوز زنده بود به او چه می‌گفت کمکش می‌کرد. همان‌طور که وقتی جوانا (فصل دو) نوازش‌های مادرش را به یاد می‌آورد، قدرت «ترس» او کمتر می‌شد و «اندوه» او تسکین پیدا می‌کرد.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
زندگی پر قصه
مشکلات‌ فرد را تعریف نمی‌کنند
مخاطب مناسب برای قصه‌های زندگی
کار تیمی: به‌ یاد داشتن افراد مهم زندگی
سفر زندگی: کوچ هویت
تردید درباره‌ی هنجارها و رهایی از احساس شکست
بازیابی زندگی‌ پس از تروما و افتخار به ارزش‌ها
سلام دوباره به عزیزِ ازدست‌رفته
میراث و یادبود: فصل آخر زندگی‌
جای قصه‌ی زندگی در تصویر بزرگ‌تر
فهرست منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم: تغییر تجربه‌های زندگی با روایت درمانی
نویسنده
مترجمحسنا مهرمحمدی
ناشر چاپینشر اطراف
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات240
زبانفارسی
شابک978-622-6194-45-7
موضوع کتابکتاب‌های ادبیات جهان، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم

Amirali Najafi
۱۴۰۲/۸/۲۲
کتاب خیلی خوبیه و خیلی ساده و رون توضیح میده که چجوری ما یک مشکل رو به هویت و ارزشمندی هامون گره می‌زنیم
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم

برای دریافت کتاب قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.