معرفی و دانلود کتاب صوتی قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم: تغییر تجربه‌های زندگی با روایت درمانی

عکس جلد کتاب صوتی قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم: تغییر تجربه‌های زندگی با روایت درمانی
قیمت:
۸۰,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم: تغییر تجربه‌های زندگی با روایت درمانی

کتاب صوتی قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم اثری از دیوید دنبورو، استاد دانشگاه، روان‌درمانگر، مددکار و نویسنده‌ی استرالیایی است. دنبورو در این کتاب با اشاراتی به رویکرد روایت‌درمانی، به این موضوع پرداخته است که چگونه شرح قصه‌های ناگفته از زندگی، ما را به درکی متفاوت از خودمان می‌رساند و به افزایش تحمل و تاب‌آوری‌مان منجر می‌شود.

درباره‌ی کتاب صوتی قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم

در زندگی اغلب انسان‌ها، رویدادهای متفاوت و کوچک و بزرگی رخ می‌دهند که بخشی قابل فراموشی‌اند و بخشی دیگر، آنچنان دردآور هستند که تمام زندگی را تحت شعاع خود قرار می‌دهند. برای اکثر ما، رهایی از داستان‌های دردناک و سهمگینِ زندگی به‌دشواری امکان‌پذیر است و چه بسیار افرادی که تا پایانِ عمر، نتوانستند خود را از زیر بار آن وقایع پر رنج برهانند. اما آیا به‌راستی رویدادهای زندگی، تجربیاتی بوده‌اند که گذشته‌اند و دیگر هیچ امکانی برای تغییر آن‌ها وجود ندارد؟ آیا برای خلاصی از خاطرات تلخ و تجربه‌های آزاردهنده‌ی زندگی راهی نیست؟

معرفی و دانلود کتاب صوتی قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم

دیوید دنبورو (David Denborough) در کتاب صوتی قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم (Retelling the Stories of Our Lives and Transform Experience) به این مفهوم می‌پردازد که زندگی مانند قصه است و از این رو، باید با آن، به مثابه قصه نیز رفتار کرد. این مهم است که چطور قصه‌ی زندگیِ خود را تعریف می‌کنیم. همه‌چیز به نگاهِ ما به قصه‌ی حیات‌مان وابسته است. اگر بتوانیم قصه‌ی خودمان را به‌خوبی و درست تعریف کنیم، گام بلندی برای رشد و پیشرفت در زندگی برداشته‌ایم.

دیوید دنبورو در کتاب صوتی قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم، نوعی شیوه‌ی روان‌درمانی به نام روایت‌درمانی را برای تاب‌آوری و مقابله با رنج‌های زندگی معرفی می‌کند و با مثال‌های عینی و ملموس، به شرح و بسط این ایده می‌پردازد. در روایت‌درمانی، اساس و اصل، شیوه‌ی روایت شما از تجربیات زندگی‌تان است. شما قصه‌ی زندگی‌تان را شرح می‌دهید و همراه با آن، بخشی از تجربیات تلخی را هم که از سرگذرانده و مایل به یادآوریِ آن‌ها نیستید، روایت می‌کنید. نکته‌ی اصلی در شیوه‌ی شرح و تفسیر شما از روایات و رویدادهای زندگی‌تان است. اگر تنها بر داستان‌های آزاردهنده و ویرانگر زندگی متمرکز باشید، تنها خودتان را تضعیف کرده‌اید اما اگر شیوه‌ی روایت آن داستان‌ها را تغییر دهید و آن‌ها را به‌شکلی متفاوت تجسم کرده و بازگویی و بازنویسی کنید، تفاوت بزرگی در زندگیِ خود ایجاد کرده‌اید.

این فرآیند باعث می‌شود تا بتوانید بار دیگر به خود و ماهیت زندگی و تجارب‌تان نگاهی انداخته و در آن عمیق شوید و در این بازبینی، معانی متفاوتی را در تجربیات خود بیابید و در نتیجه، به زندگی از نگاه و دریچه‌ی دیگری بنگرید. این کار سبب می‌شود تا میزان مقاومت و توانایی‌تان در تحمل مشکلات و رویارویی با چالش‌های دشوار، افزایش یافته و با ارتقای سطح توانایی و تحمل‌تان، برای مواجهه با زندگی آماده‌تر باشید.

معرفی و دانلود کتاب صوتی قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم

کتاب صوتی قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم مملو از داستان‌های افراد مختلف است که توانسته‌اند از پسِ تجربیات سخت در زندگی خود برآمده و رویدادهای تلخ آن را پشتِ سر بگذارند. دیوید دنبورو در کنار مثال‌های متعدد از زندگی این افراد، به معرفی ابزارها و ایده‌های کاربردی نیز پرداخته است که شما را گام‌به‌گام در این مسیر راهنمایی و هدایت می‌‌کند.

او همچنین تمرین‌هایی را ارائه کرده تا شما نیز بتوانید روایت از خودتان را آغاز کنید و طی این فرآیند، به درک و شناخت متفاوت و عمیق‌تری از خود دست یابید؛ به بازسازی و تجلیل از تجربیات خود در مواجهه با چالش‌هایی مانند تروماها، شکست‌ها، اندوه، پیری و غیره بپردازید و در میانِ آن‌ها، نکات درخشانی را که اغلب به فراموشی سپرده می‌شوند، بیابید تا بتوانید آن‌ها را در زندگیِ کنونیِ خود به کار بگیرید.

کتاب قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم به‌کوشش نشر اطراف با ترجمه‌ی حسنا مهرمحمدی به چاپ رسیده است. نسخه‌ی گویای این اثر را به همت نشر صوتی آوانامه و با خوانش زیبا و روان سلمان ظاهری می‌شنوید.

درباره‌ی مجموعه‌ کتاب‌های کاربردی نشر اطراف

کتاب‌های کاربردی، عنوان مجموعه‌ای است که به همت نشر اطراف به انتشار می‌رسد. کتاب‌های این مجموعه در حوزه‌ی روایت‌درمانی بر موضوع روایت‌درمانی و کاربردهایش در زندگیِ روزمره متمرکز است. روایت‌درمانی نوعی از درمان و التیام آسیب‌های روانی است که به افراد کمک می‌کند در روایات زندگیِ خود عمیق شده، آن داستان‌هایی از زندگیِ خود را که نامطلوب هستند و مانع از پیشرفت‌شان در زندگی می‌شوند؛ همان روایات آزاردهنده‌ای که با تکرار و تأکید، اندک‌اندک به هویت‌شان تبدیل شده‌اند را تغییر داده و بازنویسی کنند. نشر اطراف با ارائه‌ی کتاب‌های کاربردیِ این مجموعه درصدد است تا راهی برای مواجهه با مشکلات و تاب‌آوردن در برابر آن‌ها، پیش پای مخاطب خود قرار دهد.

نکوداشت‌های کتاب قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم

  • دیوید دنبورو در مقابل مخاطبانش راهی را می‌گشاید تا به آنان کمک کند بر تروماهایی که مدت‌های مدیدی مانند سدی، مانع حرکتشان در زندگی بوده است، غلبه کرده و خودشان را بهتر ببینند. (مجله‌ی بین‌المللی سایکوتراپی)
  • قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم کتابی عالی است که به شما یاری می‌رساند تا بتوانید داستان زندگی‌تان را به‌شیوه‌ای متفکرانه و معنادار تعریف کرده و آن را به‌صورتی که می‌خواهید، تغییر دهید... امیدوارم ابزارها و شیوه‌ی تفکری که دنبورو درباره‌اش می‌نویسد، رواج بیشتری بیابد. (وبسایت سایک سنترال)
  • دیوید دنبورو توانسته با تمارین کاربردی و نگارشی شیوا و صریح، ایده‌های خود را در دسترس همگان قرار دهد. کتاب قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم سرشار از امید و مملو از داستان افرادی است که می‌خواهند زندگی خود را تغییر دهند. (دکتر جیل فردمن، نویسنده)

کتاب صوتی قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم برای چه کسانی مناسب است؟

به تمامی افرادی که مشتاقانه در پی یافتن راهی هستند تا با روایت رویدادهای زندگی، از شدتِ رنج‌های آن کاسته، آن‌ها را التیام بخشند و از این طریق، بتوانند در برابر مشکلات تاب بیاورند، شنیدنِ جستارهای کتاب صوتی قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم را پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم: تغییر تجربه‌های زندگی با روایت درمانی می‌شنویم

فارغ از نوع تروما، هیچ کودک یا بزرگسالی در برابر تروما منفعل نیست. آدم‌ها همیشه به‌شکلی در برابر تروما واکنش نشان می‌دهند تا علاوه بر دلایل دیگر، کمتر در معرض تروما قرار بگیرند و در برابرش آسیب‌پذیر باشند. اما واکنش‌های افراد در برابر تروماهای زندگی به‌ندرت به رسمیت شناخته می‌شود. معمولاً به این واکنش‌ها توجهی نمی‌شود. گاهی هم دیگران واکنش فرد را تقبیح یا مسخره می‌کنند و در نتیجه، در بستر تروما به‌تدریج از یاد می‌رود. همین باعث می‌شود خودمان هم کمتر یادمان بیاید پیش‌تر چه واکنشی نشان داده‌ایم. کارهایی که برای به حداقل رساندن آسیب‌دیدگیِ خود یا دیگران انجام می‌دهیم، از یادمان می‌روند و کم‌کم پنهان و محو می‌شوند. به همین دلیل، بهتر است با کمک یکدیگر به آن دسته از ویژگی‌های فردی و مهارت‌های خاصی که کمک می‌کنند روزهای تاریک زندگی را پشت سر بگذاریم و در زمان حال به سر ببریم، بیشتر توجه کنیم. برای روشن‌تر شدنِ این موضوع، گفت‌وگوی مایکل وایت با نوجوانی به نام پُل را برای شما تعریف می‌کنم. در این گفت‌وگو مشخص می‌شود که پُل چطور خودش را از آزارهای ویرانگر در حیاط مدرسه نجات داده است.

پل را برای مشاوره پیش من آورده بودند؛ پسری دوازده ساله که مادر و پدرش خیلی نگرانش بودند. می‌گفتند پل مدام ناراحت، نگران و تنها است و افکاری شدیداً منفی درباره‌ی هویت و زندگی‌اش دارد که به شیوه‌های مختلف بیان‌شان می‌کند. از نگرانی‌هایشان می‌گفتند و پل بی‌صدا گریه می‌کرد. به گفته‌ی والدینش، پل همیشه پسر حساسی بود و عادت داشت همه‌چیز را به خودش بگیرد و متأثر شود. درماندگی در مقابل خیلی از دردسرها و رنج‌های کودکی برای پل چیز جدیدی نبود اما والدینش در هجده ماه گذشته متوجه افزایش این نگرانی‌ها و ناراحتی‌ها شده بودند؛ نگرانی‌هایی که حالا عملاً بر همه‌ی جنبه‌های وجودش تأثیر گذاشته بودند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه‌ی یک
نمونه‌ی دو
نمونه‌ی سه
39 دقیقه
پیشگفتار و بخش اول - فصل اول: زندگی پر قصه
44 دقیقه
بخش اول - فصل دوم: مشکلات فرد را تعریف نمی‌کنند
48 دقیقه
بخش اول - فصل سوم: مخاطب مناسب برای قصه‌های زندگی
50 دقیقه
بخش اول - فصل چهارم: کار تیمی؛ به یاد داشتن افراد مهم زندگی
35 دقیقه
بخش اول - فصل پنجم: سفر زندگی؛ کوچ هویت
49 دقیقه
بخش دوم - فصل ششم: تردید درباره‌ی هنجارها و رهایی از احساس شکست
55 دقیقه
بخش دوم - فصل هفتم: بازیابی زندگی پس از تروما و افتخار به ارزش‌ها
37 دقیقه
بخش دوم - فصل هشتم: سلام دوباره به عزیز از دست رفته - قسمت اول
32 دقیقه
بخش دوم - فصل هشتم: سلام دوباره به عزیز از دست رفته - قسمت دوم
41 دقیقه
بخش دوم - فصل نهم: میراث و یادبود؛ فصل آخر زندگی
36 دقیقه
بخش دوم - فصل دهم: جای قصه‌ی زندگی در تصویر بزرگ‌تر

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم: تغییر تجربه‌های زندگی با روایت درمانی
نویسنده
مترجمحسنا مهرمحمدی
راویسلمان ظاهری
ناشر چاپینشر اطراف
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۷ ساعت و ۴۵ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های ادبیات جهان
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم

برای دریافت کتاب صوتی قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.