معرفی و دانلود کتاب متافیزیک قدرت: درآمدی بر فلسفه سیاسی اسپینوزا

عکس جلد کتاب متافیزیک قدرت: درآمدی بر فلسفه سیاسی اسپینوزا
قیمت:
۶۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب متافیزیک قدرت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب متافیزیک قدرت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب متافیزیک قدرت: درآمدی بر فلسفه سیاسی اسپینوزا

کتاب متافیزیک قدرت نوشته‌ی رضا نجف‌زاده، به بررسی آرای باروخ اسپینوزا، فیلسوف نامدار هلندی، در عرصه‌های سیاست نظری و عملی می‌پردازد. اسپینوزا در فلسفه‌ی سیاسی امروز جایگاهی رفیع دارد و بسیاری از تغییر و تحولات مربوط به این شاخه از فلسفه، با ارجاع به نظریات ارزشمند وی صورت‌بندی شده‌ و می‌شوند.

درباره‌ی کتاب متافیزیک قدرت

رضا نجف‌زاده در مقدمه‌ی کتاب متافیزیک قدرت به جایگاه رفیع اسپینوزا در فلسفه‌ی سیاسی دنیای امروز اشاره می‌کند و این نکته‌ی کلیدی که بی‌شک انسان امروز بیش از هر چیز نیازمند عشق، دوستی، محبت و ارتباط است. باروخ اسپینوزا فیلسوفی‌ست پیام‌آورِ الهیات دوستی، و فلسفه‌ی سیاسی‌اش نیز قائم بر ارزش‌های انسانی است. تمامی مفاهیم بنیادی فلسفه‌ی اسپینوزا درباره‌ی جهان هستی، با وجود اینکه با آگاهی او از خدا تذهیب شده‌اند، ممکن است در نگاه اول عجیب به نظر برسند. باری، «رساله‌ی الهی - سیاسی» اسپینوزا و «رساله‌ی سیاسی» او، که بی‌شک از مهم‌ترین آثار وی به شمار می‌روند، دیدگاه‌های وی در باب سیاست، مذهب، اخلاقیات، بنیان‌های جامعه و ... را به خوبی شرح می‌دهند.

متافیزیک شاخه‌ای از فلسفه است که چیستی و اصلِ وجود، زندگی و جهان هستی به عنوان یک کل را می‌کاود. انسان بنا به سرشت خود حیوانی متافیزیکی است و متافیزیک شاید ریشه‌ی فلسفه باشد؛ چرا که نخستین فیلسوفان بیشتر به این شاخه از فلسفه پرداخته‌اند. ارسطو در رساله‌ی متافیزیک از چند اصطلاح برای نامیدن این حوزه‌ی دانایی استفاده می‌کند؛ که از جمله‌ی آنها می‌توان به عنوان «شریف‌ترین علوم» و همچنین «فلسفه» اشاره کرد. دلوز و گتاری نیز در «فلسفه چیست؟» می‌گویند: مرگِ متافیزیک یا به زانو درآوردن فلسفه، چیزی نیست جز سخنی مهمل و بی‌ثمر. تاریخ متافیزیک به منزله‌ی منظومه‌ای هستی‌شناختی - معرفت‌شناختی، از وجود الگویی منسجم و معین از روش‌ها، اصول و نتایج با مصادیق متفاوت حکایت دارد. متافیزیک، که بنیان تمام دانایی است و موضوعش قواعد نهایی اشیاست، به باور ارسطو باید از بالاترین شواهد برخوردار باشد و خدا به منزله‌ی بالاترین اصل باید سرآغاز دستگاه متافیزیکی باشد.

این را در کار اسپینوزا نیز می‌بینیم؛ در قاموس اسپینوزا خدا تنها جوهر موجود است و، بنابراین، هر گونه برهانی که برای اثبات وجود جوهر واحد اقامه شود، لاجرم برهانی برای اثبات وجود خدا نیز می‌باشد. اسپینوزا یکی از بزرگ‌ترین متافیزیک‌سازانِ روشنگریِ رادیکال است و اندیشه‌ی او به مثابه‌ی پلی است بین متافیزیک‌های قرون میانه و متافیزیک‌های مدرن. رضا نجف‌زاده نیز کتاب متافیزیک قدرت را از روزن واکاوی بنیان‌های متافیزیکی فلسفه‌ی سیاسی اسپینوزا نوشته است. غالباً در تفاسیر مربوط به اسپینوزا، به ارزیابی نسبت ابعاد تفکر فلسفی‌اش با الگوی ایده‌آلش راجع به امر سیاسی و قدرت سیاسی توجه نمی‌شود. نخستین کتاب‌ها درباره‌ی اسپینوزا و فلسفه‌اش را در عصر خودش به رشته‌ی تحریر درآوردند. از آن زمان تا امروز اسپینوزاپژوهی با ترجمه و تفسیر تألیفات او به زبان‌های مختلف ادامه پیدا کرده، و امروز با حجم زیادی از تفاسیر در زبان‌های مختلف (اغلباً اروپایی با ریشه‌ی لاتین) رو به رو هستیم، که راهگشای درک اسپینوزا هستند.

معرفی و دانلود کتاب متافیزیک قدرت

در کتاب متافیزیک قدرت می‌خوانیم که جایگاه اسپینوزا در فلسفه‌ی سیاسی مدرن سبب گشته که عمده‌ی نظریات سیاسی مدرن با عطف توجه به آرای او بررسی و یا طرح شوند. در این اثر، توضیحات مبسوطی درباره‌ی دیدگاه‌های بدیع باروخ اسپینوزا در باب قدرت و مشروعیت سیاسی، و خوانش خاص او از نظریه‌ی وضع طبیعی، ارائه شده است.

کتاب متافیزیک قدرت را انتشارات ققنوس چاپ کرده و در اختیار خوانندگان علاقه‌مند قرار داده است.

کتاب متافیزیک قدرت برای چه کسانی مناسب است؟

چنانچه از علاقه‌مندان به مطالعه در حوزه‌ی فلسفه و یا به طور تخصصی‌تر، فلسفه‌ی سیاسی هستید، خواندن این کتاب را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

در بخشی از کتاب متافیزیک قدرت: درآمدی بر فلسفه سیاسی اسپینوزا می‌خوانیم

انسان بنا به سرشت خود حیوانی متافیزیکی است (Gibson 1950، 307). سنخ دستگاه متافیزیکی فیلسوفان پاسخ‌های آنان به مسئلۀ امر سیاسی را نیز جهت می‌بخشد. امر الهی - سیاسی در دوران جدید از ژان بُدن به بعد ادامه پیدا می‌کند و صورت‌بندی نظری امر سیاسی در نگاه متفکران این دوران در پرتو نگرششان به امر الهی تفسیرپذیر است. نگرش متفکران به امر متافیزیکی و امر الهیاتی در حوزۀ سیایت و فلسفۀ سیاست نیز دوام و اثر دارد. به عبارتی، هر عمل و فلسفۀ سیاسی در پیوند با گونه‌ای متافیزیک صورت‌بندی می‌شود، و تلقی فیلسوفان یا متفکران از امر سیاسی بر پایۀ نحوۀ مواجهۀ آنان با پرسش‌های متافیزیکی تعین می‌یابد. بین "وحدت‌باوری کثرت‌گرایانۀ متافیزیک درون‌بودیِ" اسپینوزا از یک سو، و طرح "جمهوری‌خواهی" وی در میدان سیاست نسبتی مستقیم وجود دارد.

فهرست مطالب کتاب

سپاسگذاری
مقدمه
سالشمار برخی وقایع و آثار مربوط به اسپینوزا
بخش اول: الهیات و فلسفه
1: وحدت، کثرت و اکسپرسیونیسم
2: کُنانوس: متافیزیک قدرت
بخش دوم: فلسفۀ سیاسی
3: جمهوری‌خواهی مطلق: رئالیسم سیاسی اخلاق‌بنیاد
4: سیاست و یقین اخلاقی در منطقۀ فراغ شریعت
به مثابۀ نتیجه: تزهایی دربارۀ نظریۀ انتقادی اسپینوزا
کتابنامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب متافیزیک قدرت: درآمدی بر فلسفه سیاسی اسپینوزا
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات384
زبانفارسی
شابک978-600-278-366-0
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب متافیزیک قدرت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب متافیزیک قدرت

برای دریافت کتاب متافیزیک قدرت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.