معرفی و دانلود کتاب فاشیسم و دموکراسی

عکس جلد کتاب فاشیسم و دموکراسی
قیمت:
۴۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فاشیسم و دموکراسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فاشیسم و دموکراسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فاشیسم و دموکراسی

جورج اورول، از حیث نگرش سیاسی، یکی از تیزبین‌ترین نویسندگان اروپایی در سده‌ی بیستم بود. کتاب فاشیسم و دموکراسی بهترین گواه برای اثباتِ صحت این گفته است. در این اثر مخاطب مقالات سیاسی - اجتماعیِ درخشانی از این نویسنده خواهید بود، که همگی در طول دوران شوم و خونبار جنگ جهانی دوم به رشته‌ی تحریر درآمده‌اند. موضوعات مطرح‌شده در این مقالات، چنان‌که از عنوان کتاب پیداست، حول محور ویژگی‌های حکومت‌های فاشیستی و دموکراتیک می‌گردند.

درباره کتاب فاشیسم و دموکراسی

غول فاشیسم درست هنگامی در اروپا سربرآورد که این قاره، ظاهراً برای همیشه از گرداب بربریت، خشونت و تعصب، گریخته بود. اندک آشنایی با تاریخ جهان کافی است تا بدانیم که قاره‌ی سبز، پیش از تولد جنبش‌های خطرناک و ویرانگری چون فاشیسم ایتالیایی و نازیسم آلمانی در آغاز سده‌ی بیستم، محمل اصلی ظهور جریان‌های فکری آزادی‌خواهانه، بشردوستانه و مساوات‌طلبانه در تمام جهان بوده است. جریان‌هایی که در کنار هم، ارمغانِ گران‌بهای دموکراسی را به اروپاییان هدیه دادند. حال، طبعاً این پرسش پیش می‌آید که چرا و چگونه فاشیسم -به عنوان ناب‌ترین مظهرِ توحش و عقب‌ماندگی اجتماعی و سیاسی- از قضا در همین اروپای از حیثِ سیاسی و فرهنگی پیشرو، سربرآورد؟ این پرسش، همانا دلمشغولی اصلی اغلب روشنفکران اروپایی در طول سده‌ی اخیر بوده است. کتاب فاشیسم و دموکراسی (Fascism and Democracy) دربردارنده‌ی پاسخ یکی از مهم‌ترینِ این روشنفکران، به پرسش مذکور است.

جورج اورول در کتاب فاشیسم و دموکراسی، از طریق تأمل در وقایع تاریخی مهم اروپا در آغاز قرن بیستم، به جست‌وجوی فهمِ عللِ ظهور جنبش‌های سیاسیِ دیگرستیزانه‌ای برآمده که نه تنها کشورهای اروپایی، بلکه تمام جهان را به غوغا و آشوب کشانیدند. اورول در این اثر، عواملی را در بطن دموکراسی غربی شناسایی کرده که ناخواسته امکان پدید آمدن نطفه‌ی اندیشه‌هایی مغایر با خود این دموکراسی را فراهم ساختند. او در این کتاب خواندنی که از پنج مقاله‌ی مستقل تشکیل شده، به روشنی نشان داده که ارزش‌های دموکراتیکی چون آزادی بیان، حقوق مساوی در برابر قانون، تسامح با دیگری و به رسمیت شناختنِ آرای او و غیره و غیره، تا چه اندازه شکننده و در معرض تهدیدند. به همین علت، اورول بر این باور است که باید همواره گوش‌به‌زنگ بود و سرسختانه در برابر عناصر فکری‌ای که تهدیدی بر علیه ارزش‌های برآمده از دموکراسی به شمار می‌روند، ایستادگی کرد.

مقالات جورج اورول در کتاب فاشیسم و دموکراسی، علاوه بر اهمیتِ نظری، ارزشی تاریخی نیز دارند. چه، این مقالات درست در برهه‌ای به رشته‌ی تحریر درآمده‌اند که جهان غرب درگیر نزاعی خونین (در طول جنگ جهانی دوم) بوده است. توجه به این واقعیت، سبب می‌شود که مقالات اورول در این کتاب را به نحو دیگری بخوانیم، و ضمن تأمل در اصل گفته‌های او، به شرایطی که این گفته‌ها در دل آن بیان شده‌اند نیز، بیندیشیم. (اینجا باید متذکر شویم که مقالات کتاب فاشیسم و دموکراسی سال‌ها پس از مرگ مؤلف در قالب کتابی واحد گرد هم آمدند. در واقع، خود اورول هرگز کتابی تحت این عنوان به انتشار نرسانید.)

کتاب فاشیسم و دموکراسی به قلم سودابه قیصری به فارسی ترجمه شده و از سوی نشر کتاب پارسه روانه‌ی بازار کتاب گشته است.

در نکوداشت کتاب فاشیسم و دموکراسی

- پنج مقاله‌ی درخشان از اورول که جملگی در طول ایام تاریک جنگ جهانی دوم به رشته‌ی تحریر درآمده‌اند. (Goodreads)

کتاب فاشیسم و دموکراسی مناسب چه کسانی است؟

دوست‌داران آثارِ حوزه‌ی فلسفه‌ی سیاسی و علاقه‌مندان به آشنایی بیشتر با تاریخ جهان در یک سده‌ی گذشته، دو گروه از مخاطبین اصلی کتاب فاشیسم و دموکراسی از جورج اورول‌اند.

با جورج اورول بیشتر آشنا شویم

اریک آرتور بلر، با نام مستعار جورج اورول (George Orwell)، نویسنده و ژورنالیست نامدار اهل انگلستان بود که با مجموعه‌ی نوشته‌های ادبی و مقالات سیاسی و اجتماعی خود، نقشی مهم در صحنه‌ی روشنفکری اروپا در طول قرن بیستم ایفا نمود. مهم‌ترین اثر اورول کتابی است با عنوان «1984»؛ رمانی دیستوپیایی که در آن سازوکارهای ارعاب و کنترلی که سیستم‌های توتالیتر برای حفظ قدرت به کار می‌برند، به شکلی میخکوب‌کننده به تصویر کشیده شده است.

مشهور است که جورج اورول هنگام نگارش کتاب 1984 شوروی کمونیستی را به عنوان الگو پیش چشم داشته است. با این حال باید متذکر شد که داستانی که اورول در 1984 روایت کرده، می‌تواند تصویرگر هر رژیم پلیسیِ تمامیت‌خواه دیگری در جهان معاصر نیز، قلمداد شود.

بد نیست بدانید که کتاب 1984 جزو 100 رمان برتر قرن از نگاه لوموند، و یکی بهترین آثار داستانیِ ادبیات انگلیسی به انتخاب نشریه‌ی گاردین است.

دیگر اثر معروف جورج اورول رمانی سیاسی با عنوان مزرعه‌ی حیوانات است. کتابی که در اصل برای مخاطبین کودک و نوجوان نوشته شده بوده، اما امروزه، نزد همه‌ی گروه‌های سنی، اثری محبوب و شناخته‌شده به شمار می‌رود.

از میان دیگر کتاب‌های جورج اورول می‌توان به عناوینی چون «دختر کشیش»، «روزهای برمه»، «زنده باد کاتالونیا»، «کتاب یا سیگار» و «فاشیسم و دموکراسی» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب فاشیسم و دموکراسی می‌خوانیم

جنگ قدرت بین احزاب جمهوری‌خواه اسپانیا مقوله‌ای ناگوار و بسیار دور است که اکنون تمایلی به احیای آن ندارم. فقط به آن اشاره می‌کنم تا بگویم: هیچ‌چیز، یا تقریباً هیچ‌چیز از آنچه را که از جانب دولت دربارۀ مسائل داخلی منتشر می‌شود، باور نکنید.

همۀ آن، از هر منبعی، پروپاگاندای حزبی است یعنی دروغ است. حقیقتِ آشکار دربارۀ جنگ به قدر کافی ساده است. بورژوازی اسپانیا، به یاری نازی‌ها و نیروهای ارتجاعی سراسر جهان، برای درهم‌کوبیدن جنبش کارگری فرصت یافت و از آن بهره برد. تردید دارم که چیزی فراتر از آن همیاریْ هرگز محقق شود.

به یاد می‌آورم یک‌بار به آرتور کوستلر گفتم، «تاریخ در سال 1936 متوقف شد»، او فوراً درک کرد و در پاسخ سر تکان داد. هر دو به توتالیتاریانیسم در کل اما به شکلی خاص‌تر به جنگ داخلی اسپانیا فکر می‌کردیم. در جوانی متوجه شده بودم که هیچ حادثه‌ای، ابداً به طور دقیق و صحیح در روزنا‌مه‌ها گزارش نمی‌شود، اما در اسپانیا، برای اولین‌بار گزارش‌هایی را دیدم که هیچ نسبتی با واقعیات نداشتند، نه حتی نسبتی که به طور تلویحی در دروغی معمولی مستتر است. گزارش از نبردهای بزرگ در جایی را دیدم که ابداً جنگی در آن وجود نداشت و شاهد سکوت کامل روزنامه‌ها در جایی بودم که صدها انسان کشته شده بودند. سربازانی را دیدم که شجاعانه جنگیده بودند اما ترسو و وطن‌فروش معرفی و تقبیح شدند و دیگرانی را که هرگز شاهد شلیک یک گلوله هم نبودند ولی به‌عنوان قهرمانانِ پیروزی‌های خیالی گرامی داشته شدند؛ روزنامه‌هایی را در لندن دیدم که چنین دروغ‌هایی را تکرار کردند و روشنفکرانی مشتاق را دیدم در حال ساخت روبنا‌های احساسی برای حوادثی که هرگز روی نداده بود.

فهرست مطالب کتاب

فاشیسم و دموکراسی: فوریۀ 1941
ادبیات و استبداد: مه 1941
آزادی پارک: دسامبر 1945
بررسی حمله از مریخ: اکتبر 1940
کابوسِ آینده‌ ای توتالیتر: حوالی سال 1942

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فاشیسم و دموکراسی
نویسنده
مترجمسودابه قیصری
ناشر چاپیبنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات64
زبانفارسی
شابک978-600-253-755-3
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فاشیسم و دموکراسی

عباس رضوی
۱۴۰۱/۱۰/۶
چند مقاله‌ای که با دید واضح و قلم شکافنده جورج اورول نوشته شده و اینکه دربارهٔ دغدغه‌های عامه در زمان جنگ جهانی دوم صحبت شده؛ اینکه متوجه میشوی درآن زمان توتالیاریسم جوامع را تهدید میکرده و آزادی و دموکراسی از سوی فاشیسم‌ها درمعرض خطر کامل نابودی بوده،
اطلاعات نابی از آن زمان دراختیارمان میگذارد...
موسی شاکر
۱۴۰۱/۱۲/۱۱
جرج اورل رو همه با قلعه حیوانات می‌شناسیم.
اما ۱۹۸۴ فوق العاده است. و این مقالاتش بسیار عالی بودن. اورول خیلی از واقعیت‌های تلخ زندگی و سیاست رو با قلم زیباش برای آدم نقاشی می‌کنه.
آرمان سجادی
۱۴۰۱/۹/۱۶
چرا انقدر سخت ترجمه شده!؟
باید ده دفعه خوند یه سری جملات رو جاگزین کرد تا بفهمی چی شده، با گوگل ترانسلیتور ترجمه‌ش کردید؟
تا وسطاش بیشتر نخوندم. (نتونستم بخونم) “نظر شخصیم”
Mohammadreza Elmi
۱۴۰۱/۸/۲۷
این کتاب یا مقاله مطالعه‌ش برای ما ایرانی‌ها واجبه. چه حکومت‌های فاشیستی بالا سر ایران بودن. بخونید و بدونید چی به سرمون میاد که وضع اینه.
Majid Oroky
۱۴۰۲/۷/۲۱
یه کتاب فلسفی و ریتم کندی داره
اگه به فلسفه علافه مندین این کتاب رو معرفی میکنم بهتون
مشاهده همه نظرات 5

راهنمای مطالعه کتاب فاشیسم و دموکراسی

برای دریافت کتاب فاشیسم و دموکراسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.