معرفی و دانلود کتاب معنا درمانی: مبانى و کاربردهاى معنا درمانى

عکس جلد کتاب معنا درمانی: مبانى و کاربردهاى معنا درمانى
قیمت:
۳۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب معنا درمانی: مبانى و کاربردهاى معنا درمانى و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب معنا درمانی: مبانى و کاربردهاى معنا درمانى و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب معنا درمانی: مبانى و کاربردهاى معنا درمانى

کتاب معنا درمانی: مبانى و کاربردهاى معنا درمانى نوشته‌ی متفکر، فیلسوف، و بنیان‌گذار روان‌شناسی معنا‌درمانی، ویکتور فرانکل است. این کتاب حاصل سخرانی نویسنده در خصوص مبانی اساسی «درمان بر مبنای معنا»در یکی از دانشگاه‌های آمریکاست. این کتاب ضمن بررسی بنیان‌ها، فرضیات و اصول موجود در معنا‌درمانی به‌طور ویژه به سه مفهوم آزادى اراده، معناجویى و معناى زندگى می‌پردازد.

درباره‌‌ی کتاب معنا درمانی: مبانى و کاربردهاى معنا درمانى

حتماً برای یک‌بار هم که شده اسم نگرش فکری «معنادرمانی» یا نام کتاب محبوب و تحسین‌شده‌ی «انسان در جست‌وجوی معنا» به گوشتان خورده است. این‌بار ویکتور فرانکل (Viktor Frankl)، نویسنده‌ی این کتاب و بنیان‌گذار درمان مبتنی بر معنا در کتاب ویژه‌ی خود یعنی معنا درمانی: مبانى و کاربردهاى معنا درمانى (The will to meaning) صورتی کامل‌تر و شفاف‌تر از نظریات خود را به ما ارائه می‌دهد.

ویکتور فرانکل نیز مثل بسیاری از جمعیت روی زمین، اوقات چندان راحتی در زندگی پشت سر نگذاشت؛ حتی می‌توان گفت او در یکی از سخت‌ترین دوران‌ها و در یکی از تاریک‌ترین نقاط تاریخ زندگی‌ می‌کرد. فرانکل که کارش را به‌عنوان یک عصب‌شناس در بیمارستان روانی آغاز کرده بود، خیلی زود مثل بسیاری از هم‌کیشان خود، اسیر هجمه‌ی نژادپرستانه‌ی ارتش هیتلر شد. طولی نکشید که فرانکل نیز خود را میان سیلی از اسیران و کارگران اجباری اردوگاه وحشتناک آشویتس دید. شرایط در ابتدا رو به تاریکی می‌رفت؛ انگار چیزی تا مرگ باقی نمانده بود و نقطه‌ای برای امید وجود نداشت، اما همین شرایط سخت و ویژه بود که جرقه‌ی مهم‌ترین سؤال زندگی فرانکل را رقم زد. آیا پشت این‌ همه مشقت و سختی معنایی نهفته است؟ سؤالی که با یافتن پاسخ آن حتی در سخت‌ترین شرایط هم می‌توان زندگی را پیش راند.

فرانکل طی این ماجرا بود که فهمید که اگر انسان به پاسخ سؤالات مهم زندگی خود نرسد، حتی اگر در بهترین و آسوده‌ترین شرایط هم سر کند، رنگ آرامش را نخواهد دید. بعدها همین ماجرا آغاز نگرشی که با نام معنادرمانی می‌شناسیم را رقم زد. فرانکل با استفاده از معنادرمانی، توانست روان ده‌ها تن از بیماران خود را از «خلاء وجودی» و پوچی و بی‌رنگی در زندگی رها کند. درنهایت، فرانکل فهمید که زندگی تحت هر شرایطی واجد معنا است و فرقی ندارد چه در بهترین حالت آن باشیم و چه بدترین آن؛ همواره نیروی محرکه‌ی اصلی ما در زندگی، میل برای پیدا کردن معنی آن است. او حاصل یافته‌های خود را در قالب سخنرانی، در مدرسه‌ى الهیات در دانشگاه متدیست‌ها در دالاس تگزاس، با دیگران به اشتراک گذاشت؛ این کتاب نیز نسخه‌ی کتبی این سخنرانی‌ست.

این کتاب اولین‌بار در سال 1988 منتشر شد و نسخه‌ی فارسی آن در سال 1400 به همت نشر لیوسا و با ترجمه‌ی مهین میلانی در دسترس علاقه‌مندان فارسی‌زبان قرار گرفت.

نکوداشت‌های کتاب معنا درمانی: مبانى و کاربردهاى معنا درمانى

  • شاید [این تفکر] مهم ترین شیوه‌ی فکری از زمان فروید و آدلر باشد. (مجله‌ی آمریکایی روان‌پزشکی)
  • فرانکل متخصصی است که توانایی ویژه‌ای برای نوشتن به زبان عموم مردم دارد. (دکتر جرالد اف کریچه)
  • من این کتاب را یکی از کمک‌های برجسته به تفکر روانشناختی در پنجاه سال گذشته می‌دانم. (دکتر کارل راجرز)
  • کمک دکتر فرانکل به روان‌درمانی بسیار عالی است. او شاید تنها روان‌پزشک غیر رفتارگرا باشد که روشی در رفتار‌درمانی ارائه کرده است. (دکتر جوزف ولپ)

کتاب معنا درمانی: مبانى و کاربردهاى معنا درمانى برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به تمامی علاقه‌مندان علوم روان‌شناختی و فلسفه پیشنهاد می‌شود. کتاب معنا‌درمانی همچنین هدیه‌ی ارزنده‌ای برای کسانی‌ست که در پی کشف راه و نگرشی روشن برای زندگانی هستند.

با ویکتور فرانکل بیشتر آشنا شویم

ویکتور امیل فرانکل (متولد 1905) روان‌پزشک، عصب‌شناس و فیلسوف اتریشی بود. فرانکل خیلی‌ زود، و تنها وقتی یک نوجوان بود، به علوم روان‌شناختی و البته فلسفه‌ی طبیعی علاقه ‌نشان‌ داد. همین‌ موضوع بود که او را در سال‌های جوانی، راهی دانشکده‌ی پزشکی کرد. طولی نکشید که فرانکل با دریافت مدارج علمی عالی، در یک بیمارستان اعصاب و روان و به‌عنوان رئیس بخش خودکشی زنان شروع به کار کرد، اما وقوع جنگ‌جهانی دوم و حضور نازی‌ها در اتریش به‌طور کل مسیر زندگی فرانکل را دگرگون ساخت. فرانکل که یک یهودی بود، مانند بسیاری از هم‌کیشان خود مدتی را در اردوگاه اجباری کار کرد. او برای مدتی طولانی شرایط سختی را از سر گذراند. همین تجربه‌ی سخت بود که اولین جرقه‌‌ی نگرش‌های فکری جدید فرانکل را را در ذهنش ایجاد کرد. حاصل این تفکرات مجموعه‌نظریاتی بود که امروزه با نام لوگوتراپی یا همان معنا‌درمانی شناخته می‌شود. این تفکرات، ابتدا در کتاب معروفش یعنی «انسان در جست‌وجوی معنا» جلوه کرد و نسخه‌ی تکمیل‌شده‌ی نظرایات او در کتاب و آثار بعدی نمایان شد. از دیگر کتاب ترجمه‌شده از این نویسنده‌ی شهیر می‌توان به کتاب «آری به زندگی» اشاره کرد.

فرانکل در سال 1997 و در سن 92‌سالگی جهان را بدرود گفت.

در بخشی از کتاب معنا درمانی: مبانى و کاربردهاى معنا درمانى می‌خوانیم

معمولاً لذت هرگز هدف تلاش‌هاى انسان نیست، بلکه اثر و یا دقیق‌تر بگویم اثر جنبى دستیابى به هدف است. رسیدن به هدف دلیلى است براى خوشبخت بودن. به عبارت دیگر، اگر دلیلى براى خوشبختى وجود داشته باشد، خوشبختى را همزمان و به‌طور خودکار به‌دنبال خواهد داشت. و به همین دلیل نیازى نیست انسان در جستجوى خوشبختى باشد و اگر دلیلى براى خوشبختى وجود داشته باشد، نیازى نیست انسان به آن توجه کند. اما فراتر رفته و مى‌گویم انسان نمى‌تواند خوشبختى را دنبال کند. هرقدر انسانى خوشبختى را هدف انگیزه‌ى خود قرار دهد، الزاما آن را هدف توجه خود نیز قرار داده است، و دقیقا با انجام چنین کارى از دلیل خوشبختى نیز دور مى‌شود و خوشبختى از نظر او ناپدید مى‌شود.

تأکیدى که روان‌شناسى فروید بر اصل لذت دارد، به موازات تأکیدى است که روان‌شناسى آدلرى بر سائق دستیابى به مقام اجتماعى دارد. به‌هرحال، این تلاش هم محکوم به شکست است، تا آن جا که فردى که سائق دستیابى به مقام را نشان داده و به نمایش مى‌گذارد دیر یا زود به‌عنوان جوینده‌ى مقام و منزلت اجتماعى کنار گذاشته مى‌شود. شاید یکى از تجارب شخصى من بتواند این نکته را روشن کند. اگر یکى از بیست‌وسه جلد کتاب من کار موفقى بوده باشد، بى‌تردید همان کتابى است که به صورت گمنام چاپ شد. پس از تمام کردن کتاب دوستان از من خواستند اجازه دهم ناشر نام مرا روى کتاب چاپ کند. عجیب نیست که دقیقا همان کتابى را که معتقد بودم نه موفق خواهد بود و نه مشهورم خواهد کرد، کتاب موفقى از آب درآمد.

فهرست مطالب کتاب

درباره‌ى نویسنده
پیشگفتار
مقدمه
بخش یک. اساس معنا درمانى
مفاهیم فراکلینیکى روان‌درمانى
از خود فرا رفتن یا تعالى خویشتن به مثابه‌ى پدیده‌اى انسانى
منظور از معنا چیست؟
بخش دو. کاربردهاى معنا درمانى
خلاء وجودى: چالشى براى روان‌پزشکى
تکنیک‌هاى معنا درمانى
وظیفه‌ى پزشکى
نتیجه‌گیرى: ابعاد معنا
پس گفتار: پیشکسوت زدایى در معنا درمانى
واژه‌نامه
نام‌نما

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب معنا درمانی: مبانى و کاربردهاى معنا درمانى
نویسنده
مترجممهین میلانی
ناشر چاپیانتشارات لیوسا
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات208
زبانفارسی
شابک978-600-340-080-1
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب معنا درمانی: مبانى و کاربردهاى معنا درمانى

برای دریافت کتاب معنا درمانی: مبانى و کاربردهاى معنا درمانى و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.