معرفی و دانلود کتاب نقد کتاب: مجموعه مقالات دومین جشنواره ملی نقد کتاب

برای دانلود قانونی کتاب نقد کتاب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نقد کتاب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نقد کتاب: مجموعه مقالات دومین جشنواره ملی نقد کتاب

کتاب نقد کتاب به‌کوشش محسن حاجی زین العابدینی، مریم انصاری و صبا شاهگلدی، شامل مجموعه مقالاتی است که در دومین جشنواره ملی نقد کتاب اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران (ادکا) و توسط چندین تن از استادان و صاحب‌نظران نوشته شده.

درباره کتاب نقد کتاب

وقتی از نقد صحبت می‌شود، بیشتر افراد تصوری از چهره‌های عبوس را به خاطر می‌آورند. اما حقیقت این است که نقد صرفا به معنای برشمردن کاستی‌های یک اثر نیست. بلکه نقد و نقادی با نگاهی دقیق و موشکافانه، کاستی‌ها را تشخیص می‌دهد و در پی سلامت اثر است. بنابراین نقاد علم در آثار علمی نه فقط کاستی‌ها را می‌کاود بلکه زیبایی‌های آثار را به مخاطبان نشان می‌دهد و آن‌ها را در دریافت جنبه‌های مثبت یاری می‌دهد.

اگرچه ممکن است نقد آثار، در هر حوزه‌ای به به مذاق برخی خوش نیاید، اما موضوع مهم‌تر از آن این است که یک نگارنده، شب و روز خودش را به نوشتن و یا خلق آثار بگذراند و نتیجه‌ی آن بدون توجه رها شود و درنهایت حاصل رنج سالیان او در خاموشی گزنده، از یادها برود. مدعیان ممکن است استدلال کنند که کار خوب و اثر سترگ، بی نقد و منتقد هم راه خویش می‌یابد و سری در بین سرها به در می‌کند. در پاسخ می‌توان گفت که این گفته شاید در روزگاری که آثار منتشره بشر از دو رقم بالاتر نمی‌رفت، صحت داشت، اما امروزه که هر دقیقه و ساعت، طرحی نو و کتابی با نکته‌های نغز فراوان به زیور طبع آراسته می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت که تمامی ابناء بشر ولو متخصصان- تمامی آثار پیرامون تخصص خود را شناخته و آن‌ها را خوانده و نکات ظریف آن را به چنته علم خویش افزوده باشند.

محسن حاجی زین العابدینی، مریم انصاری و صبا شاهگلدی در کتاب نقد کتاب به گردآوری آثار و تلاش‌های افرادی روی آورده‌اند که با دغدغه‌ی شناساندن نگارندگان آثار برجسته انجام شده است. این اثر به همت انتشارات کتابدار روانه بازار نشر شده است.

کتاب نقد کتاب مناسب چه کسانی است؟

اگر به مطالعه‌ی نقد و بررسی انواع کتاب‌ها علاقه دارید، این اثر برای شماست.

در بخشی از کتاب نقد کتاب می‌خوانیم

در باب چیستی کتابداری و اطلاع‌رسانی مطالب بسیاری گفته و نوشته‌شده است. آنچه اهل علم و فن در باب هویت و چیستی این حرفه بیان کرده‌اند، متفاوت و گاه متناقض است. در بین حامیان و طرفداران این حوزه وفاقی وجود ندارد و بر سر اینکه این رشته چه می‌کند اختلاف‌نظر شدید وجود دارد. مسلماً فهم عامه نیز از این حرفه تا حد زیادی ناشناخته است. اغلب دانشجویانی که تازه وارد این حرفه شده‌اند ابهامات و سؤالات زیادی در رابطه با ماهیت و چیستی آن دارند. فقر هویت را از مسائل اصلی در کتابداری و اطلاع‌رسانی دانسته و معتقد است از یک طرف همه با کتاب و کتابخانه آشنا هستند اما با دانش کتابداری و اطلاع‌رسانی به‌عنوان یک پدیده نو بیگانه‌اند؛ و در جایی دیگر، رسالت رشته را از چالش‌های مطرح در حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی می‌داند.

عدم شناخت از حرفه گاه منجر به سرخوردگی اجتماعی و یاس و ناامیدی گردیده و در نهایت به تغییر رشته می‌انجامد. پرستیژ و شان اجتماعی شغل و حرفه به افزایش اعتماد به نفس کمک کرده و پیشرفت و موفقیت‌های روزافزون را به دنبال خواهد داشت. پیش از هر رأی موافق و مخالفی در باب ارزشمندی حرفه از سوی جامعه، لازم است که خود فرد به امتیازات و ارزش‌های حرفه خود واقف بوده و بدان معترف باشد. متاسفانه بسیاری از کتابداران تعریف درستی از چیستی و ماهیت رشته خود ندارند. مادامی که دانشجویان، حرفه‌مندان و کتابداران، منزلت و ارزش کتابداری را درک نکرده و از آن بی‌اطلاع باشند نمی‌توان انتظار داشت این رشته جایگاه اجتماعی خود را در میان عموم جامعه پیدا کند.

کتاب ارزش‌ها و جذابیت‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی به قلم رحمت‌الله فتاحی پاسخی به نیاز کتابداران و دانشجویان جدیدالورود این حرفه است.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
معرفی و تحلیل کتاب: کتابشناسی تعلیم و تربیت در اسلام: دکتر مهدی محمدی
استناد در منابع علمی پزشکی: سبک استناد ونکوور: حامد علیپوری حافظی، حسن بذرافشان
بازیابی اطلاعات موبایل: لیلا میرزاپور، فاطمه شیخ شعاعی
بازاریابی محتوای جهانی: زهرا ناصری
اصطلاح‌نامه فلسفه سیاسی: بهروز همایی
ارزش‌ها و جذابیت‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی: زینب صفوی
چگونه کتاب بخوانیم؟: نیره خدادادشهری
آمار و روش‌های کمی در کتابداری و اطلاع‌رسانی: لیلا ذوالقدر
نرم افزارهای کتابخانه‌ای در ایران: اعظم اقامتی
از زمان افلاطون تاکنون: نوشته رفیع حبیب: حسین محسنی
اخلاق حرفه‌ای فناوری اطلاعات: فائزه فرهودی
نامه به کودکی که هرگز زاده نشد: کریم احمدیان
مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس بین المللی کتابخانه همراه: سکینه علوی فر، مرضیه میهن دوست
فهرست‌نویسی رایانه‌ای (مفاهیم، شیوه‌ها وکاربرد نرم‌افزارهای رایانه‌ای در سازمان‌دهی: مهران محمدپور
فرا روش: بنیان‌های فلسفی و عملی روش تحقیق ترکیبی در علوم اجتماعی و رفتاری: سیما شهباز
طراحی کتابخانه الکترونیکی: علیرضا هاشمیان
مروری بر رمان بامداد خمار: فهیمه یزدی
آموزش گام‌به‌گام شیوه‌های جستجو در PubMed: ابوذر رمضانی، فاطمه رمضانی پاکپور لنگرودی
بحث و نقد در باب کتاب آمار در علم‌سنجی و علم اطلاعات و دانش‌شناسی.: مهدی شقاقی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نقد کتاب: مجموعه مقالات دومین جشنواره ملی نقد کتاب
نویسنده، ،
ناشر چاپیانتشارات کتابدار
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات192
زبانفارسی
شابک978-600-241-241-6
موضوع کتابکتاب‌های ادبیات پارسی، کتاب‌های نقد و بررسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نقد کتاب

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب نقد کتاب

برای دریافت کتاب نقد کتاب و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.