معرفی و دانلود کتاب هگل و پدیدارشناسی روح

عکس جلد کتاب هگل و پدیدارشناسی روح
قیمت:
۹۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هگل و پدیدارشناسی روح و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هگل و پدیدارشناسی روح و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هگل و پدیدارشناسی روح

کتاب هگل و پدیدارشناسی روح راهنمای خواندن یکی از مهم‌ترین آثار تاریخ فلسفه است. رابرت استرن در این اثر تفسیر مختصری از آراء هگل ارائه می‌دهد، مفاهیم کلی کتاب «پدیدارشناسی روح» را توضیح می‌دهد و خوانندگان را با مفسران اصلی آثار هگل مانند اگزیستانسیالیست‌های فرانسوی، متفکران مکتب فرانکفورت، هگلیان چپ، عمل‌گرایان آمریکایی و... آشنا می‌کند.

درباره‌ی کتاب هگل و پدیدارشناسی روح

هر فیلسوف، محقق و روشنفکری -فارغ از طرز تفکر و حوزه‌ی مطالعاتی‌اش- حداقل یک بار با آثار هگل و نظریه‌های فلسفی او درگیر شده است. هر کس که چنین تجربه‌ای داشته، می‌داند که آثار هگل بسیار سخت‌خوان و دشوارفهم‌اند. مخصوصاً برای خوانندگان فارسی‌زبانی که تا مدت‌ها به ترجمه‌‌های دقیق و درعین‌حال روانی از کتاب‌های هگل دسترسی نداشتند و به سختی می‌توانستند کتاب پدیدارشناسی روح، اثر اصلی هگل، را بخوانند. از همین رو، رابرت استرن (Robert Stern) بر آن شد که راهنمایی برای فهم این اثر مهم هگل بنویسد. چنین بود که کتاب هگل و پدیدارشناسی روح (Routledge Philosophy GuideBook to Hegel and the Phenomenology of Spirit) نگاشته شد.

معرفی و دانلود کتاب هگل و پدیدارشناسی روح

هگل عقیده داشت که مشکل عمده‌ی دنیای مدرن، بیگانگی از جهان است. به طور مشخص، از پس از عصر روشنگری، ما دیگر نمی‌توانیم ارزش‌های خود را مطلق بدانیم و به نظر می‌رسد که ارزش‌های ما بیشتر ذهنی هستند و ما در دنیای مدرن، نمی‌توانیم ماهیت ارزش‌هایمان را تعیین کنیم. در هر عصر،‌ یک جهان‌بینی پدید می‌آمد و مشکلاتِ فکر را حل می‌کرد؛ اما در گذر زمان با به وجود آوردن پارادوکس‌ها و تعارضات بسیار، ناکارآمدی چنین طرز تفکری آشکار می‌گشت. به همین سبب جهان‌بینی دیگری پدید می‌آمد و چنین روندی همواره تکرار می‌شد. روح نیز دقیقاً چنین مراحلی را طی می‌کند. روح بعد از رسیدن به یقین، ناگاه با تعارضات درونی روبه‌رو می شود و دوباره در صدد پیدا کردن راه‌حلی برای تعارضات برمی‌آید و بعد از رسیدن به مرحله‌ای جدید، دوران رضایت‌بخشی را آغاز می‌کند. اما تعارضات همچنان خود را در هر مرحله نشان می‌دهند. سؤال اصلی کتاب هگل و پدیدارشناسی روح این است: راه‌حل هگل برای رفع این تعارض‌ها چیست؟

رابرت استرن در همان مقدمه‌‌ی اثر به دو نحله‌ از مفسران فلسفه‌ی سیاسی هگل اشاره می‌کند: هگلیان چپ و هگلیان راست. تفسیر این دو نحله از آثار هگل، با یکدیگر تفاوتی اساسی داشت. هگلیان چپ فکر می‌کردند هگل تصوری آرمان‌گرایانه از آزادی و پیروزی روح بشر داشته؛ از آن‌سو هگلیان راست عقیده داشتند هگل از سلطنت مطلقه دفاعی دین‌مدارانه می‌کند و به‌نوعی محافظه‌کار است. اما چنین رویکردهایی فقط به مفسران فلسفه‌ی سیاسی هگل محدود نمی‌شود؛ بلکه چنین ابهامی گریبانگیر دیگر جنبه‌های نظریه‌های او نیز شده است. استرن عقیده دارد که سرشت نوشته‌های هگل و سبک و ساختار پیچیده‌ی آن‌ها، به چنین مسئله‌ای منجر و سبب شده مشخص کردن موضع خود هگل در چارچوب اثر، مهم‌ترین مشکلی باشد که مفسران آثار هگل با آن مواجه می‌شوند. موضعی که استرن در کتاب هگل و پدیدارشناسی روح اتخاذ می‌کند، موضعی بینابین و به قول خودش «حد وسط تفکر هگلی» است.

رابرت استرن عقیده دارد که در صورت تأمل در ماهیت دیالکتیکی دیدگاه‌های هگل، می‌توان تفکر او را آن‌چنان که شایسته است ارزیابی کرد. بر همین اساس، در کتاب هگل و پدیدارشناسی روح، عملکرد دیالکتیکی هگل در رشته‌ای از مباحث و موضوعات بررسی می‌گردد. نخستین فصل کتاب به پدیدارشناسی در زندگی و آثار هگل اختصاص دارد. در این فصل نشان داده می‌شود که چگونه پیشگفتار و مقدمه‌ی کتاب «پدیدارشناسی روح» اهداف هگل را در کل کتاب آشکار می‌کنند. در فصل‌های بعدی کتاب نیز فصل‌های اصلی کتاب هگل تبیین و تفسیر می‌شوند. در این فصول می‌آموزید که تفکر دیالکتیکی چیست و چنین تفکری به چه نتیجه‌ای منجر می‌شود.

معرفی و دانلود کتاب هگل و پدیدارشناسی روح

محمدمهدی اردبیلی و سید محمدجواد سیدی در ترجمه‌ی کتاب هگل و پدیدارشناسی روح کوشیده‌اند که روان بودن متن را فدای معادل‌گذاری‌های وسواس‌گونه برای اصطلاحات خاص هگلی نکنند. این دو مترجم در پاورقی و کروشه معنای مفاهیم پییچده را برای خوانندگان توضیح داده‌اند. این کتاب رابرت استرن به همت انتشارات ققنوس منتشر شده است.

کتاب هگل و پدیدارشناسی روح برای چه کسانی مناسب است؟

اگر مدت‌هاست قصد دارید کتاب پدیدارشناسی روح را بخوانید اما به‌دلیل دشواری آن، موفق به انجام این کار نمی‌شوید، بهتر است کتاب هگل و پدیدارشناسی روح را برای مطالعه انتخاب کنید. رابرت استرن در این اثر، مفاهیم کلی کتاب پدیدارشناسی روح را تشریح می‌کند.

در بخشی از کتاب هگل و پدیدارشناسی روح می‌خوانیم

نخستین بخش از کتاب پدیدارشناسى روح، به بحث آگاهى اختصاص دارد و با فصلى تحت عنوان «یقین حسى: یا این و معنا» آغاز مى‌شود. قریب به اتفاق مفسران بر سر روش مورد نظر هگل براى آشنا ساختن ما با مفهوم «یقین حسى»، اتفاق نظر دارند؛ به‌زعم هگل، یقین حسى صورتى از آگاهى است که بهترین راه کسب دانش نسبت به جهان را تجربه‌ی مستقیم یا شهودى، بدون اطلاق مفاهیم بدان مى‌داند: هگل دانش برآمده از این نوع تجربه را دانش «بى‌واسطه»، برخلاف دانش «باواسطه»، مى‌نامد که به جاى «درک» با«دریافت» [جهان] سر و کار دارد. روشن است که پدیدارشناسی به این دلیل از فصل یقین حسى مى‌آغازد که به باور هگل این روش، اولین و مقدماتى‌ترین رویکردى است که ما در قبال رابطه‌ی میان ذهن و جهان اتخاذ مى‌کنیم. در عین حال، هگل امیدوار است که بتواند از عهده‌ی تبیین این حقیقت برآید که یقین حسى، على‌رغم این‌که جذابیتش را مرهون ظاهر موجه و اطمینان‌بخشش است، به‌شدت تردیدآمیز و مسئله‌دار است؛ و به‌یکباره آشکار مى‌شود که دلبستگى ما به یقین حسى، به عنوان صورت برتر دانش، کاذب است و از دست خواهد رفت.

ظاهر موجه و گمراه‌کننده‌ی نهفته در یقین حسى از کجا نشئت مى‌گیرد؟ در این خصوص، میان مفسران اختلاف‌نظر وجود دارد. به نظر برخى از مفسران، انگیزه‌ی نهفته در پس یقین حسى ناشى از نوعى «مبناگرایى معرفتى» است؛ براساس این رویکرد معرفتى، تجربه‌ی شهودى مستقیم نوعى ارتباط خدشه‌ناپذیر با جهان را به ما مى‌دهد که دانش بر آن بنا شده است. به‌زعم گروه دیگرى از مفسران، این انگیزه ریشه در نوعى تجربه‌گرایى دارد که دانش شهودى را بر دانش مفهومى مقدم مى‌داند، چراکه مفاهیم تجربى معناى خود را از ابژه‌هاى بیرونى به همان نحوى کسب مى‌کنند که توسط تجربه داده شده است.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت نویسنده براى ترجمه‌ی فارسى
مقدمه‌ی مترجم
پیشگفتار و سپاسگزارى
مقدمه
اختصارات
1: بستر و زمینه‌ی پدیدارشناسى
هگل و عصرش
جایگاه پدیدارشناسى در زندگى و آثار هگل
نظام هگل
نقش پدیدارشناسى
پیشگفتار و مقدمه
پیشگفتار
مقدمه
2: دیالکتیک ابژه
یقین حسى
ادراک
نیرو و فاهمه
گذار به خودآگاهى
3: دیالکتیک سوژه
اربابى و بردگى
میل
نبرد مرگ و زندگى
ارباب و برده
رواقى‌گرى، شکاکیت، و آگاهى ناشاد
رواقى‌گرى
شکاکیت
آگاهى ناشاد
4: دیالکتیک عقل
عقل‌گرایى و ایدئالیسم
عقل مشاهده‌گر
مشاهده‌ی طبیعت
مشاهده‌ی خودآگاهى
عقل فعال
باستانى‌ها و مدرن‌ها
لذت و ضرورت
قانون دل
فضیلت و طریقه جهان
عقل عملى
قلمرو حیوان روح‌مند
عقل و اخلاق
5: دیالکتیک روح
روح حقیقى: زندگى اخلاقیاتى
جهان یونانى
«آنتیگونه»
جهان رومى
روح ازخودبیگانه: فرهنگ
فرهنگ
ایمان و روشنگرى
انقلاب کبیر فرانسه
روح مطمئن از خویش: اخلاق
مفروضات اخلاق کانتى
وجدان
6: دیالکتیک دین
دین طبیعى
دین در قالب هنر
دین وحیانى [آشکارشده]
7: فلسفه به مثابه دیالکتیک
دانش مطلق
نتیجه‌گیرى
براى مطالعه بیش‌تر
کتابنامه
واژه‌نامه انگلیسى به فارسى
واژه‌نامه فارسى به انگلیسى
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هگل و پدیدارشناسی روح
نویسنده
مترجممحمدمهدی اردبیلی، سید محمدجواد سیدی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات368
زبانفارسی
شابک978-600-278-112-3
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب هگل و پدیدارشناسی روح

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب هگل و پدیدارشناسی روح

برای دریافت کتاب هگل و پدیدارشناسی روح و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.