معرفی و دانلود کتاب وارونه کردن هرم: تاریخ تاکتیک در فوتبال

عکس جلد کتاب وارونه کردن هرم: تاریخ تاکتیک در فوتبال
قیمت:
۱۰۰۰۰۰ ۵۰,۰۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب وارونه کردن هرم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب وارونه کردن هرم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب وارونه کردن هرم: تاریخ تاکتیک در فوتبال

جاناتان ویلسون در کتاب وارونه کردن هرم، سیر تکامل تاکتیک‌های فوتبال را از ابتدای قرن بیستم تا زمان حال مرور می‌کند. او در هر فصل به سراغ یکی از کشورهایی که سیستم فوتبال را متحول کرده‌اند می‌رود و نقش اتفاقات اجتماعی و سیاسی را در این تحولات بررسی می‌کند. این کتاب تحسین‌شده، جایزه‌ی بهترین کتاب فوتبالی سال بریتانیا را بدست آورده است.

درباره‌ی کتاب وارونه کردن هرم

فوتبال از محبوب‌ترین و پول‌سازترین ورزش‌های دنیاست. فعالیتی فراتر از سرگرمی و ورزش است و تأثیرات اجتماعی و اقتصادی و حتی سیاسی آن انکار نشدنی است. جذابیت، هیجان، پیش‌بینی‌ناپذیری و پیچیدگی این ورزش از جمله دلایلی است که باعث شده میلیاردها نفر در سرتاسر دنیا آن را مصرانه دنبال کنند. اما فوتبال همیشه همین شکلی نبوده. دورانی بوده که بازی‌ها شلخته و بدون تاکتیک خاصی انجام می‌شدند. تیم‌ها صرفاً حمله می‌کردند و ایده‌های زیادی نداشتند. فوتبال سال به سال تکامل پیدا کرد تا به امروز رسید که فکر و ایده نقش اصلی را در آن ایفا می‌کنند. فوتبال امروزی بی‌شباهت به شطرنج نیست. مربی مدرن نه‌تنها باید تاکتیک تیم خود را بچیند، بلکه باید سیستم حریف را هم کاملاً آنالیز کرده و حرکت آن‌ها را در طول بازی پیش‌بینی کند. چه اتفاقی افتاد که فوتبال به این درجه از پیچیدگی و جذابیت رسید؟ طبیعتاً این کار یک فرد یا کشور خاص نبوده؛ بلکه مربیان و اندیشه‌های متفاوت بودند که فوتبال را به‌پیش بردند. حتی عوامل سیاسی و اجتماعی هم ناخودآگاه در این فرآیند نقش داشته‌اند. جاناتان ویلسون (Jonathan Wilson) روزنامه‌نگار فوتبالی سرشناسی است که با تاریخ این ورزش کاملاً آشناست. او در کتاب وارونه کردن هرم (Inverting The Pyramid) تلاش کرده سیر تحول تاکتیک‌های این رشته را از اوایل فوتبال مدرن تا دوره‌ی فعلی بررسی کند.

جاناتان ویلسون کتابش را باید یک پرسش مهم شروع می‌کند: ستاره‌ها مهم‌ترند یا سیستم؟ باید سیستم را متناسب با ستاره‌ها تغییر داد یا این ستاره‌ها هستند که باید با تاکتیک مربی وفق پیدا کنند؟ البته که از نظر او سیستم مهم‌تر است. تاکتیک، تمام فوتبال است و به فوتبال هویت می‌دهد. برای اثبات نقش انکارناپذیر تاکتیک، او بررسی‌هایش را از اوایل قرن بیستم و انگلستان، جایی که پیشگام فوتبال مدرن بود، آغاز می‌کند. ویلسون در فصول بعدی کتاب وارونه کردن هرم به سراغ کشورهایی می‌رود که هرکدام بنا به دلایلی تاکتیک جدیدی به فوتبال اضافه کرده‌اند. اما او صرفاً به ورزش محدود نمی‌شود و تحولات سیاسی و اجتماعی این کشورها را هم در نظر می‌گیرد. برای مثال سلطه‌ی فاشیست‌ها در دهه‌های 1920 و 1930 ناخودآگاه روی فوتبال غرب اروپا تأثیر گذاشت. یا نگاه سوسیالیستی شوروی بود که باعث شد سیستم ستاره‌سالاری به حاشیه رانده شده و وجه تیمی بودن فوتبال پررنگ‌تر شود. تحولات علمی و اجتماعی هلند در دهه‌ی 1960 به شکل‌گیری سیستم توتال فوتبال در دهه‌ی 1970 منجر شد، سیستمی که فوتبال را متحول کرد و تا چند دهه بعد، تا بارسلونای گواردیولا ادامه داشت. نویسنده در این کتاب مربیان و چهره‌های شاخص این رشته را در هر دوره معرفی کرده و نقش آن‌ها را در تحولات ذکر می‌کند. کتاب وارونه کردن هرم با استقبال خیلی خوبی از سوی منتقدان روبه‌رو شده و جایزه‌های زیادی را از آن خود کرده است.

کتاب وارونه کردن هرم را نشر چشمه با ترجمه‌ی عیسی عظیمی و بهنام جعفرزاده منتشر کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب وارونه کردن هرم

  • برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کتاب فوتبالی سال 2009 بریتانیا
  • برنده‌ی جایزه‌ی کتاب ورزشی ویلیام هیل در سال 2008
  • برنده‌ی جایزه‌ی پرمیو آنتونیو گیرلی ایتالیا
  • یکی از 50 کتاب برتر فوتبالی دنیا به انتخاب مجله‌ی فورفورتو
  • نامزد جایزه‌ی بهترین کتاب فوتبالی سال آلمان

نکوداشت‌های کتاب وارونه کردن هرم

  • جذاب و آموزنده. (گاردین)
  • یک اثر برجسته‌ی فوتبالی در دهه‌ی اخیر (Sunday Business Post)
  • در مورد تاریخچه تاکتیک‌ها، هرگز کتابی سرگرم‌کننده‌تر و آموزنده‌تر از کتاب وارونه کردن هرم نخواهید خواهند. (ساندی تلگراف)
  • برای اولین‌بار در چند دهه‌ی اخیر، کتابی درجه‌یک در مورد فوتبال منتشرشده که نشان می‌دهد فوتبال واقعاً در زمین بازی چطور انجام می‌شود. (سایمون کوپر، نویسنده‌ی کتاب فوتبال علیه دشمن)
  • هر صفحه از کتاب ترکیب شگفت‌انگیزی از دانش و سرگرمی‌ای مهیج است. (پاتریک بارکلی، روزنامه نگار)

کتاب وارونه کردن هرم برای چه کسانی مناسب است؟

اگر طرفدار سرسخت فوتبال هستید و می‌خواهید در مورد تاریخ و انواع تاکتیک‌های این ورزش بیشتر بدانید، این کتاب را از دست ندهید.

با جاناتان ویلسون بیشتر آشنا شویم

جاناتان مارک ویلسون (متولد 1976) روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی ورزشی بریتانیایی است. ویلسون بیشتر با نوشته‌های فوتبالی‌اش شناخته می‌شود و با نشریات معتبری همچون گاردین، ورد ساکر، ایندیپندنت و فورفورتو همکاری داشته است. او مؤسس و سردبیر بلیزرد فصل‌نامه‌ی تخصصی فوتبال و ستون‌نویس نشریه‌ی آبزرور است. جاناتان ولیسون تا کنون 12 کتاب منتشر کرده: «پشت پرده»، «دو برادر»، «بیگانه» و «آناتومی لیورپول» چند نمونه از آثار او هستند. او از طرف انجمن طرفداران فوتبال (FSA) به عنوان فوتبالی‌نویس سال‌های 2012، 2017 و 2021 انتخاب شده است.

در بخشی از کتاب وارونه کردن هرم: تاریخ تاکتیک در فوتبال می‌خوانیم

موفق‌ترین سنت‌شکنی در تاتنهام هاتسپر‌ رخ داد؛ جایی که اندیشه‌های مجاری حتی پیش از نقطه‌ی عطف 1953 ریشه دوانده بود. آرتور روو‌ در 1940 در بوداپست سخنرانی آموزشی ایراد کرده بود، اما ثابت شده که آموزش روندی دوگانه دارد؛ پس از ارائه‌ی فوتبال به جهان، در نهایت این پژواکی متقابل بود که به سوی خود بریتانیا برمی‌گشت. تاتنهام در سایه‌ی تلاش‌های پیتر مک‌ویلیام، ‌ یکی از مربیان روشنفکر (و البته اسکاتلندی) دهه‌های 1920 و 1930، رویکردی تاریخی به بازی مبتنی بر پاس‌های کوتاه داشت و روو هم در این روند مشارکت داشت. روو اگرچه به عنوان هافبک مرکزی عقب‌رونده در اسپرز‌ بازی می‌کرد، بازیکنی به‌مراتب پخته‌تر از هربی رابرتز و مقلدان پُرشمار او بود و ترجیح می‌داد مالکیت توپ را حفظ و تا پیدا کردن یار مناسب برای پاس دقیق صبر کند، تا این‌که با پاسی فکرنشده توپ را از سرش باز کند. کار کردن با مجارها این را هم به او آموخته بود که تمرین تا چه حد می‌تواند باعث رشد شود و وقتی در 1949 پس از یک تیم دسته‌دومی به عنوان مربی تاتنهام به کار گماشته شد، می‌کوشید همین سبک را پیاده کند: «ساده بازی کن، سریع بازی کن» همیشه ورد زبانش بود.

تقریباً اولین اقدام او به خدمت گرفتن الْف رمزی بود که آن زمان به عنوان دفاع راستی با ذهنیت هجومی در ساوتهمپتون مورد توجه بود. روو در و اسپرز پیش می‌تازد توضیح می‌دهد چه‌قدر گرایش رمزی به حمله را تحسین می‌کرد، اما درعین‌حال می‌گوید از او می‌خواست چندان هم به پاس‌های هجومی بلند دل نبندد: «او [رمزی] معتقد بود تا جایی که دقت پاس تضمین شده باشد، می‌شود توپ بلندتری فرستاد و حتی پاس‌های پانزده یا بیست‌متری به [گوش راست، سانی] والترز‌ عقب‌کشیده داد.

فهرست مطالب کتاب

پیش گفتار
یادداشتی بر مقدمه
پیش گفتار ترجمه ی فارسی
فصل 1. از پیدایش تا هرم
فصل 2. والس و تانگو
فصل 3. دفاع سوم
فصل 4. فاشیسم چگونه قهوه خانه را نابود کرد
فصل 5. بی نظمی سازمان یافته
فصل 6. ارتباط مجاری
فصل 7. مهار کردن کارناوال
فصل 8. عمل گرایی انگلیسی (1)
فصل 9. تولد نو
فصل 10. کاتناچو
فصل 11. بعد از فرشته ها
فصل 12. توتال فوتبال
فصل 13. علم و صمیمیت
فصل 14. مرا به ماه ببر
فصل 15. عمل گرایی انگلیسی (2)
فصل 16. مربی ای که اسب نبود
فصل 17. دنیای در حال تغییر
پس گفتار
نام نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب وارونه کردن هرم: تاریخ تاکتیک در فوتبال
نویسنده
مترجمعیسی عظیمی، بهنام جعفرزاده
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات447
زبانفارسی
شابک978-622-01-0803-0
موضوع کتابکتاب‌های ورزشی
قیمت نسخه الکترونیک
۱۰۰۰۰۰ ۵۰,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب وارونه کردن هرم

امیر
۱۴۰۲/۷/۱۲
کتابی خوب درباره تاریخ تاکتیک‌های فوتبال از پیدایش آن
محمدامین حریزاوی
۱۴۰۲/۹/۲۳
کتاب خیلی خوبی برای تاکتیک تیمی هست
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب وارونه کردن هرم

برای دریافت کتاب وارونه کردن هرم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.