معرفی و دانلود کتاب دوره بندی تاکتیکی: یک روش تمرینی موفق اثبات شده

برای دانلود قانونی کتاب دوره بندی تاکتیکی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دوره بندی تاکتیکی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دوره بندی تاکتیکی: یک روش تمرینی موفق اثبات شده

کتاب دوره بندی تاکتیکی نوشته‌ی خوزه آلبرتو مندز ویلانووا و خوان لوئیس دلگادو بوردوناو، به یکی از مهم‌ترین و موفق‌ترین مدل‌های تمرینی در دنیای فوتبال می‌پردازد و سعی می‌کند اصول و مبانی آن را توضیح دهد. این کتاب سبک بازی در فلسفه‌ی دوره بندی تاکتیکی را تشریح می‌کند، سازمان تاکتیکی آن را آموزش می‌دهد، از اهداف و الگوهای تمرینی آن می‌گوید و درنهایت نمونه‌هایی از جلسات تمرین را به شما نشان می‌دهد.

درباره‌ی کتاب دوره بندی تاکتیکی

در فوتبال مدرن، تاکتیک رکن اصلی به شمار می‌رود. امروزه موفق‌ترین مربیان کسانی هستند که از نظر تاکتیکی منعطف‌تر باشند، بدان معنا که برای جای‌جای زمین و دقیقه‌به‌دقیقه‌ی آن برنامه داشته باشند. عموماً تصور می‌شود که مربی تیمش را با یک تاکتیک مشخص وارد زمین می‌کند و آن را تا پایان پی می‌گیرد، اما فوتبال مدرن فلسفه‌ی دیگری دارد. اینکه باید در تمام فازها، از دفاع تا حمله برنامه داشت و از حداکثر پتانسیل بازیکنان بهره برد. بر همین مبناست که به‌کرات می‌بینیم سیستم تیمی در لحظه تغییر می‌کند، گاهی دروازه‌بان در نقش سوئیپر یا دفاع آخر بازی می‌کند یا مهاجم در پرسینگ، حضوری پررنگ دارد. طبیعتاً پیاده کردن این سبک و سیستم نیاز به تمریناتی پیچیده و مؤثر دارد تا بازیکنان را برای انواع برنامه‌ها و وضعیت‌ها کاملاً آماده سازد.

یکی از مهم‌ترین فلسفه‌های تمرینی در چند دهه‌ی اخیر، روش دوره بندی تاکتیکی بود که از فوتبال پرتغال سرچشمه گرفت. این شیوه‌ی تاکتیکی به خاطر ویژگی‌های منحصربه‌فرد و انعطاف بالایش، خیلی زود بین مربیان محبوب شد تا جایی که خیلی از مربیان، مخصوصاً پرتغالی‌ها و اسپانیایی‌ها آن را در تیم‌هایشان به کار گرفتند. کتاب دوره بندی تاکتیکی (Tactical Periodization) نوشته‌ی خوزه آلبرتو مندز ویلانووا (José Alberto Mendez Villanueva) و خوان لوئیس دلگادو بوردوناو (Juan Luis Delgado Bordonau) همین فلسفه‌ی تمرینی را توضیح می‌دهد و می‌کوشد مبانی و اصول آن را تشریح کند.

دوره بندی تاکتیکی درواقع مدلی تمرینی است که بر اساس سبک بازی تیم تعیین می‌شود. یعنی مربی باید کل بازی را در تمرین شبیه‌سازی کرده و تمام ایده‌های تاکتیکی‌اش را در آنجا به اجرا درآورد. آن‌چنان‌که مشخص است در این روش، تاکتیک نقش اصلی را ایفا می‌کند و همه‌چیز حول آن می‌گردد. این فلسفه می‌گوید تمرینات باید به‌گونه‌ای طراحی شود که بازیکنان از نظر فیزیولوژیک، روانی و تکنیکی هم به شرایط ایده‌آل برسند. چون فقط در این صورت است که دستورات تاکتیکی را به‌خوبی درک می‌کنند، موقعیتشان را در زمین می‌شناسند و در لحظه بهترین تصمیمات را می‌گیرند.

خوزه آلبرتو مندز ویلانووا و خوان لوئیس دلگادو بوردوناو در کتاب دوره بندی تاکتیکی به این موضوعات هم اشاره می‌کنند و نشان می‌دهند که مربی چطور می‌تواند تیمش را به این سطح برساند. همین‌طور از سبک بازی در این فلسفه‌ی تمرینی می‌گویند و در مورد سازمان تاکتیکی آن صحبت می‌کنند. در پایان نیز چند جلسه‌ی تمرینی طراحی کرده و پیشنهاداتی را ارائه می‌دهند تا مربی درک بهتری از این روش پیدا کند.

کتاب دوره بندی تاکتیکی را علی خسروی زاده برای نشر حتمی ترجمه کرده است.

نکوداشت‌های کتاب دوره بندی تاکتیکی

  • دوره بندی تاکتیکی روشی است که ارزش توجه هر مربی‌ای را دارد، مخصوصاً مربیان تیم‌هایی که زمان آماده‌سازی کمی دارند. (ادی جونز، مربی)
  • این کتاب به‌خوبی نشان می‌دهد که دوره بندی تاکتیکی چطور می‌تواند چارچوبی برای برنامه‌ریزی و طراحی تمرینات ارائه دهد و عملکرد بازیکنان را بهتر و بهینه‌تر کند. (دین بنتون، مدیر ورزشی)

کتاب دوره بندی تاکتیکی برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به مربیان فوتبال پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب دوره بندی تاکتیکی: یک روش تمرینی موفق اثبات شده می‌خوانیم

فرهنگ‌های کشور و باشگاه را می‌توان به عنوان عاملی در ایجاد یک مدل بازی موفق در نظر گرفت. به‌عنوان مثال، کشوری مانند برزیل بازی فوتبال را بسیار متفاوت از نگاه انگلیسی‌ها می‌بیند. فرهنگ‌های مختلف بر نحوه انجام بازی و در نتیجه نحوه ساخت مدل بازی اثر می‌گذارند. به عنوان مثال، اگر در برزیل مربیگری می‌کردید و قصد داشتید به‌طور مستقیم فوتبال بازی کنید، در مسیر ناکامی قرار می‌گیرید؛ زیرا این امر برخلاف چیزی است که طرفداران برزیلی آن را دوست دارند. به همین ترتیب، عدم انجام بازی تهاجمی و دارای سرعت بالا بر خلاف انتظار طرفداران فوتبال در انگلیس است. ویژگی‌های فرهنگی باید هنگام تنظیم مدل بازی در نظر گرفته شود. این بدان معنا نیست که نمی‌توان برخی از عناصر را با آن ترکیب کرد. بهترین نمونه از این تیم‌ها، باشگاه‌های بزرگ انگلیسی مانند منچستر یونایتد، آرسنال، چلسی و لیورپول هستند، اما آن‌ها همیشه ذات فوتبال انگلیس را حفظ می‌کنند (رقابت، حمله و صداقت).

فهرست مطالب کتاب

فصل 1: فوتبال و پیچیدگی
فصل 2: رویکردهای تمرین و دوره‌بندی فوتبال
فصل 3: روش‌ها و اصول دوره‌بندی تاکتیکی
فصل 4: مدل بازی
فصل 5: سازمان تاکتیکی در 4 مرحله از بازی
فصل 6: تجزیه‌وتحلیل عملکرد در بازی قبلی و حریف بعدی
فصل 7: اهداف تمرین هفتگی
فصل 8: الگوی تمرین هفتگی استاندارد
فصل 9: جلسات تمرین (یک مسابقه در هفته)
فصل 10: جلسات تمرین (دو مسابقه در هفته)
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دوره بندی تاکتیکی: یک روش تمرینی موفق اثبات شده
نویسنده،
مترجمعلی خسروی زاده
ناشر چاپیانتشارات حتمی
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات225
زبانفارسی
شابک978-600-355-589-1
موضوع کتابکتاب‌های ورزشی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دوره بندی تاکتیکی

OmidReza Sahraei
۱۴۰۲/۱۱/۲۰
کتاب مفیدی برای مربیانی است که تیم آنان در رقابت‌های مختلفی حضور دارن
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب دوره بندی تاکتیکی

برای دریافت کتاب دوره بندی تاکتیکی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.