معرفی و دانلود کتاب پزشک و روح

عکس جلد کتاب پزشک و روح
قیمت:
۵۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پزشک و روح و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پزشک و روح و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پزشک و روح

چه چیزی باعث می‌شود که با وجود تمام ناملایمات و سختی‌های مسیر زندگی، همچنان تاب بیاوریم و از بحران‌ها عبور کنیم؟ در کتاب پزشک و روح نوشته‌ی ویکتور فرانکل، نویسنده‌ی پرفروش اتریشی، قرار است درباره‌ی مبانی رویکرد معنادرمانی بخوانید؛ روشی که روان‌درمانگر را یاری می‌دهد تا به بهبود حال مراجعانش کمک کند.

درباره‌ی کتاب پزشک و روح

شاید شما هم با افراد زیادی مراوده داشته‌اید که با وجود رنج‌ها و مصائب پی‌درپی باز هم بی هیچ گله و شکایتی قدم در مسیر زندگی دارند و با امید روزگار می‌گذرانند. چطور می‌شود که در میانه‌ی رنج، این‌چنین مشتاقانه زیست؟ پاسخ این سوال نیز سال‌ها در ذهن نویسنده‌ی کتاب پزشک و روح (The Doctor and the Soul: From Psychotherapy to Logotherapy) یعنی ویکتور فرانکل (Viktor Frankl) گذشته است.

قبل از پرداختن به کتاب پزشک و روح ناگزیر باید از کتاب «انسان در جست‌وجوی معنا» نوشته ویکتور فرانکل هم یادی کرد. چون این دو کتاب نه‌تنها بی‌ارتباط به‌ هم نیستند، بلکه ارتباط معنایی تنگاتنگی نیز با هم دارند. اگرچه کتاب انسان در جست‌وجوی معنا تلاش‌های او برای یافتن معنایی عمیق برای تاب‌آوری و تحمل شرایط اردوگاه خوفناکی مثل آشویتس است، اما او دامنه معنا یافتن در زندگی را وسیع‌تر از زندگی شخصی خود می‌داند. از این رو، آن را در حرفه خود، یعنی معالجه بیماران و افراد نیازمند به درمانگری هم به کار می‌بندد. لوگوتراپی یا معنادرمانی رویکردی است که توسط ویکتور فرانکل پایه‌ریزی شد تا درمان‌گران به کمک این رویکرد بتوانند در فهم و یافتن معنای زندگی به مراجعان کمک کنند. ویکتور فرانکل معتقد است اگر همه ما بدانیم که چرا زندگی می‌کنیم و دقیقا در پی چه چیزی هستیم، آن‌وقت است که چگونگی گذران زندگی را تاب می‌آوریم.

کتاب پزشک و روح که مورد توجه مصطفی ملکیان -فیلسوف معاصر نام‌آشنا در حوزه‌ی فلسفه اخلاق- قرار گرفته به این موضوع می‌پردازد که یک درمانگر یا پزشک با داشتن رویکرد معنادرمانی چه وظایفی نسبت به مراجعان خود دارد. در درمان با این رویکرد درمانگر باید به فرد کمک تا بار دیگر بتواند ارزش‌ها و معانی نادیده‌گرفته‌شده یا مورد غفلت را ببیند. این رویکرد درصدد است تا افراد بتوانند با درکی بالغانه گذرا بودن تمام احوالات زندگی را درک کنند. زیرا آگاهی نسبت به موضوع است که باعث می‌شود فرد به جای منفعل بودن و قربانی دانستن خود، فعالانه درعرصه زندگی حضور پیدا کند.

کتاب پزشک و روح نوشته‌ی ویکتور فرانکل بعد از استقبال از ترجمه کتاب «در جست و جوی معنا» توسط فرخ سیف بهزاد به فارسی برگردانده شد. انتشارات لیوسا که در زمینه انتشار کتاب‌های روان‌شناسی، موفقیت و خودشناسی فعالیت دارد، ترجمه‌ی این کتاب را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

نکوداشت‌های کتاب پزشک و روح

  • مهم‌ترین اثر فرانکل، کتاب پزشک و روح است. او با تالیف این کتاب به کار روان‌درمانی بُعد وجودی و معنوی بخشید. (Positive Health)
  • ویکتور فرانکل پدیده بزرگ زندگی را در معرض ارزیابی و بازبینی مجدد قرار می‌دهد. این کتاب خوب نوشته شده و اساس آن را یک باور عمیق قلبی می‌سازد. (American Journal of Psychotherapy)

کتاب پزشک و روح مناسب چه کسانی است؟

اگر به خواندن کتاب‌هایی در حوزه روانشناسی و آشنایی با رویکردهای درمانی علاقه دارید، خواندن این کتاب به شما پیشنهاد می‌شود. همچنین اگر شما هم به دنبال راهی برای یافتن معنا و تاب آوردن زندگی هستید، این کتاب به شما کمک خواهد کرد.

درباره‌ی ویکتور فرانکل بیشتر بدانیم

زندگی ویکتور فرانکل را باید به دو زمان قبل و بعد زندانی شدن در اردوگاه کار اجباری آشویتس تقسیم کرد. آن‌چه که باعث شد ویکتور فرانکل رویکرد معنادرمانی را پایه‌ریزی کند، تجربه او از حضور در زندان آشویتس و تلاش برای نوشتن کتاب «پزشک و روح» روی کاغذهایی بود که به دست می‌آورد. این تجربه موجب خلق و طرح‌ریزی رویکرد معنادرمانی برای کمک به بسیاری از مراجعان شد.

ویکتور فرانکل در 26 مارس سال 1905 در وین متولد شد. او که سال‌های سال در حوزه روان‌شناسی و عصب‌شناسی فعالیت داشت در زمان جنگ جهانی، به دلیل التزام به دین یهود، مجبور به تحمل اردوگاه کار اجباری آشویتس شد؛ اما در نهایت، با فقدان و از دست دادن خانواده‌اش از آشوتیس رهایی یافت و به زندگی بازگشت. تجربه زندان و فقدان‌های پی‌ در پی بود که باعث شد او در لحظه‌های زندان به پیداکردن معنایی برای زندگی بیندیشد و بعد از آزادی از آشویتس آن را به‌عنوان یک رویکرد درمانی پایه‌ریزی کند. کتاب «انسان در جست‌وجوی معنا» نوشته ویکتور فرانکل نتیجه یکی از سخنرانی‌های او بعد از جنگ جهانی دوم در شهر وین است. بعد از این سخنرانی بود که او این کتاب را در کمتر از ده روز به رشته تحریر درآورد.

در بخشی از کتاب پزشک و روح می‌خوانیم

بدون سخن گفتن از روانکاوی و روان‌شناسی فردی که دو دستگاه بزرگ روان‌درمانی است و به ترتیب به‌دست فروید و آدلر ابداع شده است، نمی‌توان وارد بحث روان‌درمانی شد. تاریخچه‌ی روان‌درمانی را باید جدا از کارهای مربوط به آن، که اینک به معنای مثبت این کلمه جنبه‌ی «تاریخی» یافته است، مطالعه کرد. «تاریخی» از این جهت که با پیشرفت‌های جدید در این زمینه، فروید و آدلرو نظریات آن‌ها هم به تاریخ تعلق یافته است. به‌این‌ترتیب، اگرچه بیشتر لازم است از قراردادهای روانکاوی یا روان‌شناسی فردی فراتر رویم، ما خود را به عقاید این دو مکتب وابسته می‌بینیم. استکل در روشن‌کردن وضع خود نسبت به فروید می‌گوید، کوتوله‌ای که روی شانه‌های غولی نشسته است نسبت به غول فاصله‌ی دورتری خواهد دید.

از آن جا که هدفمان از بین بردن همه‌ی محدودیت‌های پیشین روان‌درمانی است، نخست باید روشن کنیم که این محدودیت‌ها وجود دارند، آن‌گاه معین کنیم چه هستند و برای پیشرفت به چه چیزهایی نیازمندیم.

فروید پیشرفت اصلی روانکاوی را با زه‌کشی زوئیدرزی می‌سنجد. درست مثل مهندسان که می‌کوشند پس از پس‌زدن آب بر خاک حاصلخیز غلبه کنند، روانکاوی نیز می‌کوشد تا از راه قلمرو تیره‌ی «نهاد» به سرزمین‌های جدید «من» راه یابد. بدین معنی که خودآگاهی باید جانشین ناخودآگاهی شود؛ مطالبی که پیش از این مورد پذیرش ناخودآگاه بود، باید بر اثر فائق آمدن بر «سرکوبی» دوباره رها شود. به همین سبب روانکاوی از راه بی‌اثر کردن پیامدهای سرکوبی تأثیر می‌گذارد؛ یعنی از راه معکوس کردن آن‌ها، یا همان جریان‌هایی که مقوله‌ای روانی را ناخودآگاه می‌سازد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی دکتر آلپورت
مقدمه‌ی مترجم
پیشگفتار
از روان‌درمانی تا معنادرمانی
از روانکاوی تا تحلیل وجودی
الف - تحلیل وجودی عام
اندر معنای زندگی
اندر معنای مرگ
اندر روان‌شناسی اردوگاه کار اجباری
اندر معنای رنج
اندر معنای کار
اندر معنای عشق
ب - تحلیل وجودی اختصاصی
اندر روان‌شناسی روان‌نژندی اضطراب
اندر روان‌شناسی روان‌نژندی وسواسی
اندر روان‌شناسی مالیخولیا
اندر روان‌شناسی شیزوفرنی
معنادرمانی به‌عنوان فن روان‌درمانی
نیت متناقض
اندیشه‌زدایی
معنادرمانی در روان‌پریشی‌ها
افسردگی درون‌زا
شیزوفرنی
نتیجه‌گیری
از اعترافات دنیوی تا روحانیت پزشکی
یادداشت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پزشک و روح
نویسنده
مترجمفرخ سیف بهزاد
ناشر چاپیانتشارات لیوسا
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات360
زبانفارسی
شابک978-600-340-085-6
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پزشک و روح

Someone Else
۱۴۰۱/۱۲/۵
اصلا قابل فهم نیست زبانش خیلی تخصصیه.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب پزشک و روح

برای دریافت کتاب پزشک و روح و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.