معرفی و دانلود کتاب چنگیز خان چه کسی بود؟

عکس جلد کتاب چنگیز خان چه کسی بود؟
قیمت:
40000 تومان - 4.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب چنگیز خان چه کسی بود؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چنگیز خان چه کسی بود؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چنگیز خان چه کسی بود؟

نیکو مدینا در کتاب چنگیز خان چه کسی بود؟ سعی دارد تا با به تصویر کشیدن سرنوشت پایه‌گذار امپراتوری مغول به شما کمک کند تا اطلاعات تاریخی خود را افزایش دهید.

درباره کتاب چنگیز خان چه کسی بود؟

چنگیز خان (Genghis Khan) نام یکی از سرداران جنگی مشهور دنیاست که پایه‌گذار وسیع‌ترین امپراتوری جهان در طول تاریخ بود. اکنون نیکو مدینا (Nico Medina) در کتاب چنگیز خان چه کسی بود؟ (Who was genghis khan) سعی دارد تا سرگذشت زندگی این شخصیت پیچیده را با زبانی ساده و نگاهی داستان‌گونه برای کودکان دبستانی و نوجوانان به رشته‌ی تحریر درآورد.

با چنگیز خان بیشتر آشنا شویم:

در سال 1179 نوجوانی به نام تموچین در کنار چادر همسایۀشان، بورته، کاملاً آرام و راحت خوابیده بود. چادری گرد که به آن جر می‌گفتند، در منطقۀ استپ (منطقه‌ای از علفزارهای وسیع و مسطح در مغولستان) محکم و استوار ایستاده بود. تموچین و بورته این چادر را با خانواده و دوستان خود به اشتراک می‌گذاشتند. آن‌ها با هم قبیله کوچکی متشکل از سیزده نفر را تشکیل می‌دادند. در آن زمان بیشتر قبایل نزدیک به هم زندگی می‌کردند و اجتماعاتی متشکل از هزاران قبیله را شامل می‌شدند. اما قبیله تموچین تنها و منزوی بود.

یک شب کودکان از لرزش‌های زمین بیدار شدند. صداها هر لحظه نزدیکتر می‌شدند. در آن روز سیصد مرد سوار بر اسب از قبیله مرکید به سمت چادر خانوادۀ تموچین حمله کردند. زیرا هجده سال قبل، پدر تموچین (مردی به نام یسوگی) مادرش را از قبیله مرکید ربوده بود. اکنون مرکید می‌خواست انتقام بگیرد. اهالی قبیله کوچک تموچین خواستند فرار کنند اما اسب کافی برای فرار همه وجود نداشت. در این سردرگمی، بورته ربوده شد. تموچین و طایفه‌اش به سختی آن شب متواری شدند. آن‌ها سعی کردند به منطقه امن کوه‌های جنگلی در شمال بروند. چرا که جایی برای پنهان شدن در منطقۀ مسطح استپ بی‌درخت وجود نداشت. سرانجام آن‌ها با زندانی شدن بورته و آرام شدن تقریبی اوضاع به خانه بازگشتند.

بعد از این اتفاق تموچین به قله "بورخان خلدون" (Burkhan Khaldun) رفت. در آن زمان مغولان روح زمین، خورشید و آسمان را می‌پرستیدند. به همین دلیل بورخان خلدون، بلندترین قله این منطقه که بر اساس اعتقادات مغول‌ها نزدیکترین مکان زمینی به آسمان آبی ابدی بود، مکانی مقدس محسوب می‌شد.

تموچین در این مکان برای تشکر از خدایان برای محافظت از او، طبق یک رسم قدیمی، قطرات شیر را به هوا ‌ریخت و سپس مقداری از آن را روی زمین پاشید؛ سپس سه روز برای راهنمایی گرفتن از خدایان دعا کرد.

سه رودخانه از این کوه مقدس سرازیر شده بود که سه گزینه را به تموچین نشان می‌دادند. او می‌توانست یک رودخانه را در جنوب شرقی دنبال کند و به سمت چادر قبیلۀ خود برگردد. اما یکه و تنها در منطقۀ استپ می‌ماند، جایی که هرگز از حملات آینده در امان نبود.

رودخانه اونون نیز به سمت شمال شرقی جریان داشت و به جنگل‌هایی که تموچین در آن بزرگ شده بود، حرکت می‌کرد؛ در این منطقه به سختی می‌شد با شکار پرندگان و موش‌ها زنده ماند. اما او نمی‌خواست این روش زندگی نکبت‌بار را دوباره تکرار کند.

بنابراین تموچین رودخانه سوم را انتخاب کرد. او جهت آن را در جنوب غربی، تا مردم کرید دنبال کرد. کریدی‌ها با تموچین و قبیله‌اش متحد شدند. آن‌ها به مرکید حمله کردند و بورته را نجات دادند. اما این تنها آغاز ماجرا بود. طی بیست و هفت سال بعد، تموچین تمام قبایل منطقه استپی را با هم متحد کرد. بله، او به این ترتیب چنگیزخان، حاکم مغول‌ها و فاتح یکی از بزرگترین امپراتورهایی شد که جهان تاکنون مشابه آن را به خود ندیده است.

کتاب چنگیزخان چه کسی بود؟ برای چه کسانی مناسب است؟

بدون شک همه کودکان دبستانی و نوجوانانی که به مطالعه سرگذشت رهبران بزرگ تاریخ علاقمند هستند و دوست دارند اطلاعات تاریخی خود را افزایش دهند، از مطالعه این کتاب لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب چنگیز خان چه کسی بود؟ می‌خوانیم:

مادر تموچین، هولون، از مردم منطقۀ استپ شرقی بود. در شانزده سالگی با یکی از مردان قبیله مرکید به نام چیلدو ازدواج کرد. این مرد مسیری طولانی را طی کرد تا به خواستگاری او بیاید. هنگام بازگشت چیلیدو و همسرش به قیبلۀ خود، کسی در حال تماشای آن‌ها بود.

او یسوگی بود که با شاهین خود در حال شکار بود و این زن و شوهر را از بالای صخره مشاهده کرد. به نظر او هولون بسیار زیبا به نظر می‌رسید. علی‌رغم اینکه یسوگی قبلاً همسر داشت و هولون هم ازدواج کرده بود، اما تصمیم گرفت که همسر دیگری نیز اختیار کند. از این رو او با اسب به قبیلۀ خود بازگشت و با برادرانش و به تعقیب تازه عروس و شوهرش پرداختند.

هولون می‌دانست که آن‌ها نمی‌توانند از دست این مردان بگریزد بنابراین به چیلیدو گفت که فرار کند؛ زیرا در صورت اسیری حتماً کشته می‌شد، بنابراین چیلیدو فرار کرد و یسوگی، هولون را دزدید و به قبیلۀ خود برد. این چشم‌اندازی از زندگی وحشی در منطقۀ استپ بود: بی‌رحم، خشن ماجراجویانه.

اینطور بوده است که زندگی هولون با یسوگی شکل گرفت. مردم قبیله در اینجا برای زندگی بز، گوسفند و اسب پرورش می‌دادند. یسوگی در منطقه‌ای زندگی می‌کرد که چمنزارها با کوه‌های جنگلی وجود داشت. آن‌ها دام کمی داشتند و برای تهیه غذا در جنگل شکار هم می‌کردند: جوندگان، پرندگان، ماهی‌ها و هرچه می‌توانستند صید کنند.

فهرست مطالب کتاب

چنگیزخان چه کسی بود؟
فصل 1: زندگی در منطقۀ استپ
فصل 2: قتل و زندانی شدن
فصل 3: دوستان و متحدین
فصل 4: جنگ قدرت
فصل 5: قوانین جدید
فصل 6: مسابقۀ نهایی
فصل 7: تموچین چنگیزخان می‌شود
فصل 8: حمله به چین
فصل 9: یک دنیای کاملاً جدید
فصل 10: تصمیم‌گیری برای جانشین
فصل 11: از طلوع تا غروب خورشید

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چنگیز خان چه کسی بود؟
نویسنده
مترجمابوالفضل طاهریان ریزی
ناشر چاپیانتشارات طاهریان
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات88
زبانفارسی
شابک978-622-284-037-2
موضوع کتابکتاب داستان کودک، کتاب داستان و رمان نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک
40000 ت - 4.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب چنگیز خان چه کسی بود؟

رضا ارشادی
۱۴۰۲/۹/۲۵
کتاب اطلاعات مختصری میده درباره چنگیزخان و در حد آشنایی هست ولی بازم جالب بود
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب چنگیز خان چه کسی بود؟

برای دریافت کتاب چنگیز خان چه کسی بود؟ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.