معرفی و دانلود کتاب چگونه یک کشور را اداره کنیم: راهنمای باستانی برای رهبران جدید

عکس جلد کتاب چگونه یک کشور را اداره کنیم: راهنمای باستانی برای رهبران جدید
قیمت:
۲۵,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب چگونه یک کشور را اداره کنیم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چگونه یک کشور را اداره کنیم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چگونه یک کشور را اداره کنیم: راهنمای باستانی برای رهبران جدید

کتاب چگونه یک کشور را اداره کنیم، راهنمایی جامع در دنیای علوم سیاسی، از زبان یکی از شناخته‌شده‌ترین فیلسوفان و خطیبان روم باستان یعنی مارکوس تولیوس سیسرون است. نویسنده در این مجموعه خطابه‌ها سعی دارد راه‌وروشی فضیلت‌مندانه برای اداره‌ی یک کشور را به خوانندگان خود معرفی کند، راهی که امید می‌رود تمامی پیشوایان و حاکمان از آن پیروی کنند و جامعه‌ا‌ی پرسعادت و به‌دور از ظلم را به مردمان خود ببخشند.

درباره‌‌ی کتاب چگونه یک کشور را اداره کنیم

برای مطالعه و گشت‌وگذار در باب فلسفه‌ی سیاسی چه منبعی بهتر از آثار به‌جامانده از اولین حکومت‌های دموکراتیک جهان یعنی روم باستان؟ مارکوس تولیوس سیسرون (Marcus Tullius Cicero) که خود از مقامات بالای سیاسی آن دوران و کنسول جمهوری روم بود، خالق یکی از همین آثار به‌جاماندنی و آموزنده، یعنی کتاب چگونه یک کشور را اداره کنیم (How to Run a Country) است. این اثر عصاره‌ای ناب از نوشته‌ها و خطابه‌های این فیلسوف بزرگ را در خود جای داده و یک تجربه‌ی خواندنی از اندوخته‌ی پیشینیان را برای ما به ارمغان آورده است.

معرفی و دانلود کتاب چگونه یک کشور را اداره کنیم

کتاب چگونه یک کشور را اداره کنیم نه یک راهنمای تئوری بلکه مجموعه‌ای از نکات عملی و دانش نویسنده در امر کشورداری را در خود جای داده است. نکاتی که حاصل کوشش‌های او در امر سیاست، آن هم در برهه‌ای سخت و پرحادثه، را در بر دارد. در حقیقتِ مارکوس تولیوس سیسرون زمانی زمام کشور روم را در دست گرفت که کوچه و خیابان آن از آتش فقر و فساد و جنگ داخلی می‌سوخت. سران احزاب با یک‌دیگر سر صلح نداشتند و از طرف دیگر، بسیاری از فرماندهان نظامی غرقِ در دریای قدرت‌طلبی بودند. این همان سناریویی است که تاریخ بشریت بار‌ها و بارها آن را به چشم خود دیده است. اما در چنین شرایطی، راه‌وروش درست اداره‌ی کشور چیست؟ مارکوس تولیوس سیسرون در این شرایط شیوه‌ی اعتدال و تعقل را در پیش گرفت. در همین زمان بود که تلاش‌های او برای پیوند دادن دوباره‌ی اجزاء این جمهوری ازهم‌گسسته، آغاز شد و همراه با آن، سؤالات مهم و سرنوشت‌سازی پدیدار گشت: برای وضع قانون چه مواردی باید در نظر گرفته شود؟ ویژگی‌های یک حکومت دموکراتیک و عادلانه چیست؟ تقسیم مالیات باید به‌ چه‌ صورتی باشد؟ قدرت در جامعه چگونه به‌سمت اعتدال پیش خواهد رفت؟ این‌ها گوشه‌ای از سؤالاتی بود که روزانه در ذهن سیسرون نقش می‌بست و همواره برای حل آن و یافتن پاسخ درست تلاش می‌کرد.

چنین شد که مارکوس تولیوس سیسرون همراه با تجربه‌ی عظیم خود در امور کشورداری، مقالات و خطابه‌هایی نیز در باب حاکمیت نوشت که حاصل آن در قالب کتاب چگونه یک کشور را اداره کنیم در دستان ما قرار گرفته است. مخاطب سخنان این فیلسوف بزرگ هر فرد آزاداندیش و پرسش‌گری‌ است که می‌خواهد اساس یک حکومت سعادتمند را بشناسد و به پیشبرد آن کمک کند. همچنین آثار سیسرون سالیان سال است که همچون یک کلاس درس عملی، راهنمای محصلان رشته‌ی سیاست و پدران سیاسی دولت‌های بزرگ است.

این کتاب اولین‌بار در سال 2013 به همت فیلیپ فریمن (Philip Freeman) منتشر شد و نسخه‌ی فارسی آن با تلاش نشر چرخ و ترجمه‌ی خوب شبنم بزرگی به دست علاقه‌مندان رسید.

درباره‌ی مجموعه‌ی حکمت باستان برای خوانندگان امروزی

«حکمت باستان برای خوانندگان امروزی» یک مجموعه‌ی آموزنده، با محوریت موضوعات فلسفی است که با تلاش نشر چشمه به دست علاقه‌مندان خود می‌رسد. این مجموعه با هدف استفاده از آموزه‌های فلاسفه‌ی دوران باستان در زندگی امروزی به مخاطبان ارائه می‌شود و ضمن ارائه‌ی اطلاعات مفید در زمینه‌ی تاریخ و فلسفه، مخاطب را از تنگنای مسائل تئوری و یا غیرکاربردی بیرون می‌آورد و فلسفه‌خوانی را به یک کلاس درسِ قابل‌درک و مفید برای ارتقاء کیفیت زندگانی یکایک ما تبدیل می‌کند. تاکنون کتاب‌های «چگونه پیر شویم»، «چگونه دوستی کنیم»، «چگونه یک کشور را اداره کنیم» و «چگونه خونسردی خود را حفظ کنیم» از این مجموعه منتشر شده است.

نکوداشت‌های کتاب چگونه یک کشور را اداره کنیم

  • یک کتاب کوتاه دلپذیر. (جان ویلسون)
  • واژگان سیسرون تا ابد زنده هستند. (بری اشتراوس)
  • توصیه‌های سیسرون می‌تواند تا همیشه مورد استفاده‌ی سخنرانان و حاکمان امروزی باشد. (الکساندر آدامز)
  • کتاب قبلی منتشر‌شده از این نویسنده لذت‌بخش بود و کتاب چگونه یک کشور را اداره کنیم حتی از آن نیز بهتر است! (نورمن جی. اورنشتاین)
  • این کتاب اگر خوانندگان خود را به سفری به دنیای سیسرون بفرستد، به هدف اصلی خود دست یافته است: ایجاد شهروند-خوانندگانی که اندکی بیشتر در باب سیاست می‌اندیشند. (برت ایوانز)

کتاب چگونه یک کشور را اداره کنیم برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب را به تمامی علاقه‌مندان به فلسفه، به‌ویژه فلسفه‌ی سیاسی پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب چگونه یک کشور را اداره کنیم: راهنمای باستانی برای رهبران جدید می‌خوانیم

سیسرو در زمانه‌ای می‌زیست که آزادی‌های دوران باستان جمهوری روم رو به زوال بود. حقوق مردم و نمایندگان برگزیده‌شان به دست مردانی افتاده بود که نیروی نظامی به کار می‌بردند تا به قدرت برسند و جیب خودشان را پُر کنند. از نظر سیسرو، حکم‌رانی یک رهبر واحد، حتی کسی به توانمندی ژولیوس سزار، دعوت به فاجعه بود؛ چرا که قدرت مطلق ناگزیر بهترین انسان‌ها را هم فاسد می‌کند.

مردم خود را به دلایل مختلفی تسلیم قدرت و اختیار شخص دیگری می‌کنند. گاهی از حُسن‌نیت یا به پاس لطفی که در حق‌شان شده است این کار را می‌کنند. گاهی این کار را به خاطر شأن آن شخص یا به ‌امید منفعتی انجام می‌دهند. گاهی مردم خود را در اختیار کسی قرار می‌دهند از ترس این‌که اگر این کار را هم نکنند آن شخص درهرحال به‌زور آن‌ها را به تسلیم وامی‌دارد. گاهی مردم به هوای وعده و هدیه از آزادی‌شان می‌گذرند. سر‌آخر هم، آن‌طور که اغلب در کشور ما سابقه داشته است، مردم آشکارا به خاطر رشوه تسلیم قدرت می‌شوند.

بهترین راه برای کسب و حفظ اقتدار بر دیگران عطوفت خالص و بدترین راه ترس است. اِنیوس خردمند یک‌بار گفت: «مردم از کسی که از او بترسند بیزارند و از هر کس بیزار باشند می‌خواهند مرگش را ببینند.» درست همین اواخر بود که یاد گرفتیم انگار پیش‌تر نمی‌دانستیم که هیچ میزانی از قدرت نمی‌تواند در برابر تنفر مردم تاب بیاورد. مرگ سزار، که دولت را با قدرت نظامی اداره می‌کرد (و هنوز میراثش بر ما حاکم است)، بیش از هر چیز بهای وحشتناکی را نشان می‌دهد که تک‌تک مستبدان می‌پردازند. هر قدر بگردید حاکم مستبدی را پیدا نمی‌کنید که عاقبتش مانند سزار نباشد. یک‌بار دیگر می‌گویم، به کار گرفتن ترس برای حفظ قدرت هیچ اثری ندارد. اما رهبری که در قبال مردمش حُسن‌نیت داشته باشد جایگاهش امن است.

فهرست مطالب کتاب

درباره ی مجموعه
مقدمه
چگونه یک کشور را اداره کنیم
سخن آخر سیسرو: دولت رو به افول
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چگونه یک کشور را اداره کنیم: راهنمای باستانی برای رهبران جدید
نویسنده
مترجمشبنم بزرگی
ناشر چاپیانتشارات چرخ
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات84
زبانفارسی
شابک978-622-5250-11-6
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب چگونه یک کشور را اداره کنیم

betWeen دامنی
۱۴۰۲/۹/۱۸
به نام خدا یک اثر دیگر اما چه اثری! از دورانی کهن و مردی پرشور و عدالت طلب و اما آنهم جمهوری در حدود بیش از دوهزاره پیش در عصری که ما به اصطلاح انسان‌های متمدن آن را باستانی و وحشی میخوانیم که چنین سیستم اداره‌ی حکومتی را دارا بودند که حتی امروژ نیز کمتر مشاهده میشود و حتی مردم این عصر هم اکثریت و کوچک‌ترین تعریف فهمی از سیستم حکومت کشور ندارند از قوانین از روح قانون و حق و حقوقشان که اگر آگاه بودند قطعا جهان متفاوتی داشتیم و اما سیسروی دوست داشتنی ما که‌ای کاش نوشته‌های بیشتری از او در دسترس بود یکی از بهترین فلسفه‌های سیاسی را نوشته که بنطر من نامش شاید کمی ترسناک باشد (مردم میگویند وای فلسفه سیاسی چه چیز پیچیده‌ای و به ما ربطی ندارد) درصورتی که چنین نیست و یکی از روان‌ترین نوشته‌ها و بنظر من ارزشمند تر و پر محتوا تر از ده‌ها کتاب قطور هست که فقط و فقط از زندگی ساده و و زیستن در چنبره‌ی حقیقت و آزادی سخن میگوید و اما سیسرویی که این قوانین بنیادی را به بهترین شکل ممکن کشف کرده فهمیده و به رشته‌ی تحریر دراورده چنان که هر لخش را بصورت شفاف و واضح بیان میکند قوانینی که در گذر زمان تغییر نمیکنند و جاودانه‌اند چون دارای رنگ و بوی ماهیت انسانی هستند و ماهیت انسان هرگز تغییر نخواهد کرد پس راه مشخص است و مواد لازم در اختیار ما حال فقط به اراده‌ی پولادین نیازمندیم!
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب چگونه یک کشور را اداره کنیم

برای دریافت کتاب چگونه یک کشور را اداره کنیم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.