معرفی و دانلود کتاب گزیده طنز عبدالرحمن جامی: آثار منثور

برای دانلود قانونی کتاب گزیده طنز عبدالرحمن جامی: آثار منثور و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گزیده طنز عبدالرحمن جامی: آثار منثور و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گزیده طنز عبدالرحمن جامی: آثار منثور

با تهیه‌ی کتاب گزیده طنز عبدالرحمن جامی: آثار منثور، به‌ کوشش و تدوین نسیم عرب امیری و ابوالفضل زرویی نصرآباد، به گنجینه‌ای ارزشمند از آثار عبدالرحمن جامی، شاعر و عارف نامی قرن نهم دسترسی خواهید داشت. این اثر خواندنی که در ذیل مجموعه‌ی گزیده‌ی طنز به انتشار رسیده، گوشه‌ای از آثار منثور یکی از بزرگ‌ترین ادبای ادبیات کلاسیک ایران را دربرگرفته است.

درباره‌ی کتاب گزیده طنز عبدالرحمن جامی: آثار منثور

طنز و طنزپردازی در ادبیات فارسی پیشینه‌ای دورودراز دارد که نمونه‌های درخشان آن را در ادبیات کهن ایران نیز می‌بینیم. عبدالرحمن جامی، شاعر، جامع‌الاطراف و ادیب مشهور قرن نهم، از طنزنویسان و طنزسرایان برجسته‌ی ادبیات کلاسیک فارسی محسوب می‌شود که آثار ارزنده‌ای را در این زمینه برای ما به جا گذاشته. البته جامی در دوران حیات خود نیز مورد توجه و تحسین خاص و عام بوده و اعتبار و احترام خاصی میان حکام و دولت‌مردان معاصر خود داشته. آن‌چه هم‌اکنون پیش روی شما قرار گرفته، مجموعه‌ی ارزشمندی است از طنازی‌های جامی در قالب نثر که به همت نسیم عرب امیری گردآوری شده و با مقدمه‌ی سودمند ابوالفضل زرویی نصرآبادی آراسته گشته است. مطالعه‌ی کتاب گزیده طنز عبدالرحمن جامی: آثار منثور نه‌تنها برای مخاطبان عام و مشتاقان آثار طنزآمیز، بلکه برای متخصصان و صاحب‌نظران حوزه‌ی ادبیات طنز نیز مفید خواهد بود.

همان‌طور که می‌دانید، مشهورترین اثر منثور جامی، کتاب بهارستان است که به روش سعدی در کتاب گلستان، نگاشته شده؛ سلسله‌ای از حکایت‌ها که هر یک متضمن نکته یا پندی اخلاقی و آموزشی هستند. کتاب حاضر نیز بخش‌هایی از این کتاب سترگ را که ماهیتی طنزآمیز دارند، به‌صورت یک‌جا در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. در انتهای کتاب نیز بخشی به حاضرجوابی‌ها و مطایبات جامی اختصاص داده شده. مطایبه که در لغت به معنای شوخی و مزاح است، در وادی ادبیات، به اثری اطلاق می‌شود که متضمن طنز و شوخ‌طبعی باشد. مطایبات علاوه‌بر این‌که برای سرگرمی و خنده پدید می‌آمدند، جنبه‌های انتقادی پررنگی نیز داشتند. مطالعه‌ی اثر حاضر شما را با درخشان‌ترین مطایبات ادبیات قرن نهم آشنا خواهد کرد.

توجه داشته باشید اگرچه کتاب گزیده طنز عبدالرحمن جامی: آثار منثور غالباً حکایت‌هایی را در خود جای داده که صورت منثور به خود گرفته‌اند اما از آن‌جایی که در آن دوران، متن حکایات را به شکل ترکیبی و با درهم آمیختن نظم و نثر می‌آفریدند، در این کتاب نیز، به فراخور کلام، شعر و نثر در کنار یکدیگر به چشم می‌خورند و از این لحاظ بر تأثیرگذاری و گیرایی خود برای مخاطب می‌افزایند.

کتابی که نسیم عرب امیری و ابوالفضل زرویی نصرآباد گردآوری و تهیه‌ی آن را به عهده داشته‌اند، هرچند ممکن است به لحاظ اطلاعات تاریخی و اشاراتی که از پادشاهان و حاکمان گذشته ارائه می‌کند، چندان معتبر و موثق نباشد، اما در لابه‌لای حکایت‌ها، حقایق ظریفی از زندگی روزمره یا آداب دربار و زندگی خلفا را نشان می‌دهد که دانستن آن‌ها در مطالعات تاریخی بسیار راه‌گشا خواهد بود.

اگر با ادبیات کهن فارسی و ظرایف آن آشنایی زیادی ندارید، هرگز برای درک و دریافت مطالب کتاب گزیده طنز عبدالرحمن جامی: آثار منثور نگران نباشید. مطالب کتاب به‌گونه‌ای عرضه شده‌اند که مطالعه‌ی آن‌ها برای خوانندگان امروزی دشوار نباشد. برای آشنایی با طنزنویسی در متون کهن و ابعاد جامعه‌شناختی، اخلاقی و تاریخی آن، مطالعه‌ی این اثر می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. نشر نیستان چاپ و انتشار این کتاب سترگ را به‌عنوان یکی از مجموعه کتاب‌های گزیده‌ی طنز به عهده داشته است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های گزیده‌ی طنز

در سال 1395 انتشارات نیستان به همت و همراهی ابوالفضل زرویی نصرآباد و نسیم عرب امیری مجموعه‌ای از گلچین ادبیات طنز کلاسیک ایران را منتشر کرد. نگارش مقدمه‌ی کتاب‌های این مجموعه جزء آخرین آثار مکتوب زرویی در زمان حیاتش به شمار می‌رود. گردآورندگان مجموعه‌ی گزیده‌ی طنز به سراغ آثار ادیبان و طنزپردازانی از دوران صفاریه تا قاجاریه همچون عبدالرحمن جامی، انوری ابیوردی، حکیم سوری، فوق‌الدین یزدی، ابواسحاق حلاج شیرازی و شهاب ترشیزی رفته‌اند و خلاصه‌ای از آثار گراسنگ ایشان را به مخاطبان امروزی عرضه کرده‌اند.

مطالعه‌ی کتاب‌های این مجموعه برای افرادی که به طنز و ادبیات کهن علاقه‌مند هستند اما فرصت چندانی برای خواندن کتاب‌های حجیم و قطور ندارند، کاربردی و مفید خواهد بود.

کتاب گزیده طنز عبدالرحمن جامی: آثار منثور برای چه کسانی مناسب است؟

چنانچه به ادبیات کلاسیک، متون کهن ادبیات فارسی و آثار طنز علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم همین حالا مطالعه‌ی کتاب گزیده طنز عبدالرحمن جامی: آثار منثور را آغاز کنید. دانشجویان، اساتید و دانش‌پژوهان عرصه‌ی ادبیات، از مطالب کتاب حاضر اطلاعات ارزشمندی را استخراج خواهند کرد.

با عبدالرحمن جامی بیشتر آشنا شویم

عبدالرحمن جامی (793-871) که در دنیای شعر و ادب فارسی با لقب «خاتم‌الشعرا» نیز شناخته می‌شود، پیش از این‌که به شعرسرایی و نویسندگی روی بیاورد، به حرفه‌ی قضاوت مشغول بود. سپس قدم در راه تصوف نهاد و به موازات آن در جهان شعر و نثر نیز بالیدن گرفت. او نیز مانند بسیاری از حکیمان معاصر خود، در علوم ریاضی، منطق، فقه، علم حدیث، زبان عربی و علوم طبیعی تبحر بالایی داشت و چندی نیز به تحصیل در مدرسه‌ی نظامیه پرداخته بود. خوب است بدانید این شاعر مشهور که در قرون هشتم و نهم خورشیدی می‌زیست، علاوه‌بر هنر شاعری، دستی نیز در موسیقی داشت.

کتاب «بهارستان» (به نثر) که جامی آن را با الهام از گلستان سعدی نگاشته بود، شاید شناخته‌شده‌ترین اثر وی به شمار برود. بااین‌حال، از عبدالرحمن جامی آثار دیگری نیز به دست ما رسیده که از میان آن‌ها می‌توان «هفت اورنگ»، «نفحات‌الانس» و «شواهد النبوه» را نام برد.

در بخشی از کتاب گزیده طنز عبدالرحمن جامی: آثار منثور می‌خوانیم

مأمون غلامی داشت که ترتیب آب طهارت به عهده‌ وی بود. در هر چند روز آفتابه‌ای یا سطلی گم می‌شد. یک روز مأمون با وی گفت: «کاش آن آفتابه و سطل که ازین جای بَری، هم به ما فروشی.»

گفت: «هم‌چنان کنم، این سطل حاضر را بخر.»
گفتا: «به چند می‌فروشی؟»
گفت: «به دو دینار.»
بفرمود تا دو دینار به وی دادند. گفت: «این سطل از تو در امان شد؟»
گفت: «آری.»

سیم بر زر خریده تنگ مگیر
تا بدان نفس او بیارامد
تن به اتلاف مال از او در ده
تا به اتلاف جان نینجامد

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار مجموعه
مقدمه
بخش اول: طنز در بهارستان جامی
کلمه‌ها و ترکیب‌های تازه بخش اول
بخش دوم: حاضر‌جوابی‌ها و مطایبات جامی
کلمه‌ها و ترکیب‌های تازه بخش دوم

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گزیده طنز عبدالرحمن جامی: آثار منثور
نویسنده، ،
ناشر چاپیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات76
زبانفارسی
شابک978-622-208-675-6
موضوع کتابکتاب‌های طنز، کتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب گزیده طنز عبدالرحمن جامی: آثار منثور

برای دریافت کتاب گزیده طنز عبدالرحمن جامی: آثار منثور و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.