معرفی و دانلود کتاب گلاسنهایت: گفتاری در باب تفکر

عکس جلد کتاب گلاسنهایت: گفتاری در باب تفکر
قیمت:
۱۰۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب گلاسنهایت: گفتاری در باب تفکر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گلاسنهایت: گفتاری در باب تفکر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گلاسنهایت: گفتاری در باب تفکر

کتاب گلاسنهایت: گفتاری در باب تفکر که یکی از آثار متأخر مارتین هایدگر است، دو بخش را در بر می‌گیرد. بخش اول، سخنرانی هایدگر در بزرگداشت کنرادین کروتسر، آهنگساز آلمانی، است و بخش دوم منتخبی از گفت‌وگوهای هایدگر را شامل می‌شود. بخش نخست برای عموم مردم ایراد شده و بخش دوم موضوعات تخصصی‌تر را در بر می‌گیرد.

درباره‌ی کتاب گلاسنهایت: گفتاری در باب تفکر

اثری که پیش روی شماست، گلاسنهایت: گفتاری در باب تفکر (Gelassenheit) ‌ نام دارد که اثر مارتین هایدگر (Martin Heidegger) فیلسوف بزرگ آلمانی است و نخستین بار در سال 1959 به انتشار رسیده. این کتاب، از آخرین آثاری است که در زمان مارتین هایدگر از او منتشر شده. کتاب نامبرده دو مدخل را در بر می‌گیرد:

  • متن سخنرانی هایدگر در سال 1955، در بزرگداشت کنرادین کروتسر (آهنگساز آلمانی). این سخنرانی برای مخاطب عام ایراد شده است.

  • بریده‌هایی از مجموعه گفت‌وگوهای هایدگر. این بخش شامل گفت‌وگوهایی سه‌نفره است که طی آن همان موضوعات مطرح‌شده در بخش سخنرانی به شیوه‌ای تخصصی‌تر گسترش می‌یابد. این گفت‌وگوها از میان مجموعه یادداشت‌های گسترده‌تری که مارتین هایدگر آن‌ها را در کالبد گفت‌وگویی بین سه شخصیت -راهنما، دانشمند، محقق- در سال 1944 به رشته‌ی تحریر درآورده بود، استخراج شده است.

معرفی و دانلود کتاب گلاسنهایت: گفتاری در باب تفکر

چندین سال پس از انتشار کتاب گلاسنهایت: گفتاری در باب تفکر به زبان آلمانی، یکی از شاگردان هایدگر به همراه یکی دیگر از اساتید فلسفه تصمیم گرفت که این اثر را به زبان انگلیسی برگرداند. در نهایت، این کار انجام شد و آن دو نامِ «گفتاری در باب تفکر» (Discourse on thinking) را بر این کتاب نهادند. اثر حاضر، ترجمه‌ی فارسی همان کتاب است. کتاب پیش رو ماحصل کوشش‌های بی‌شماری است که سامی آستان (مترجم) برای مقایسه‌ی دو نسخه‌ی آلمانی و انگلیسی به کار بسته است.

اما نام کتاب، یعنی گلاسنهایت دقیقاً به چه معناست؟ مارتین هایدگر گلاسنهایت را «ذات تفکر» می‌نامد. بااین‌حال، پیش از آن‌که دامنه و ابعاد گلاسنهایت مشخص شود، لازم است بدانیم که اساساً موضع هایدگر در رابطه با تفکر چه بوده و او از این مفهوم چه برداشتی داشته است. متن سخنرانی‌ای که در کتاب آمده -و در واقع یک دهه پس از مجموعه گفت‌وگوها رخ داده است- درآمدی بر مفهوم تفکر است و یک نظرورزی را درباره‌ی انواع آن ارائه می‌دهد. به عقیده‌ی هایدگر، قسمی از تفکر به نام «تفکر تأملی» وجود دارد که به حقیقت هستی می‌اندیشد؛ حقیقتی که به هستنده تعلق دارد.

در این کتاب، گفت‌وگو درباره‌ی گلاسنهایت با پرداختن به چیستی ذات انسان آغاز می‌شود. از آنجایی که سنت فلسفی اروپا همیشه تفکر را به‌عنوان نشانه‌ی ذات آدمی می‌دانسته، پرسش از ذات و ماهیت تفکر، در واقع پرسش از ذات انسان است.

ساختار کتاب در نسخه‌ی فارسی، بر اساس اولین نسخه‌ی انگلیسی، یعنی کتاب گفتاری در باب تفکر است. پس از جدول اختصارات و مقدمه‌ی مترجمِ فارسی، با جایگاه این کتاب در خط سیر اندیشه‌ی هایدگر آشنا می‌شوید و دیباچه‌ای را می‌خوانید که برت دبلیو. دویس برای نسخه‌ی فارسی گلاسنهایت نوشته است.

پس از آن، پیش‌گفتار نسخه‌ی انگلیسیِ گلاسنهایت قرار دارد که جان ام. اندرسون و ایی. هانس فرویند آن را نوشته‌اند. بخش «درآمدی به کتاب» نیز در پیِ پیش‌گفتار انگلیسی آمده است. در نهایت، خطابه‌ی یادبود بخش اول و گفت‌وگو پیرامون تفکر بخش دوم گلاسنهایت را تشکیل می‌دهند.

کتاب گلاسنهایت: گفتاری در باب تفکر را انتشارات شوند روانه‌ی بازار نشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی فلسفه‌ی نشر شوند

نشر شوند تاکنون کتاب‌های مختلفی را با موضوع فلسفه ذیل مجموعه‌ای به همین نام به انتشار رسانده است. کتاب‌های منتشرشده در این مجموعه می‌توانند برای طیف وسیعی از مخاطبان مفید واقع شوند؛ چه آن‌هایی که تازه به سراغ فلسفه آمده‌اند و چه افرادی که سال‌هاست در این حوزه مطالعه دارند. آنچه در ادامه مطالعه می‌کنید، نام برخی از مجلدهایی است که در مجموعه‌ی فلسفه‌ی نشر شوند به انتشار رسیده‌اند. این کتاب‌ها عبارتند از:

  • چیزها صرفاً هستند (Things merely are) از سایمون کریچلی (Simon Critchley) ترجمه‌ی مهرداد پارسا؛
  • ابتذال هایدگر (The Banality of Heidegger) نوشته‌ی ژان لوک نانسی (Jean-Luc Nancy) ترجمه‌ی شروین اولیایی؛
  • مقدمه‌ای بر فلسفه‌ی هایدگر (Heidegger: A Beginner's Guide) نوشته‌ی مایکل واتز (Michael Watts) ترجمه‌ی مهرداد پارسا؛
  • فلسفه در هفت عبارت (Philosophy in Seven Sentences) به قلم داگلاس گروتوس (Douglas Groothuis) ترجمه‌ی ناصر مؤمنی.

کتاب گلاسنهایت: گفتاری در باب تفکر برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به فلسفه، به‌ویژه فلسفه‌ی مارتین هایدگر، مخاطب اصلی کتاب گلاسنهایت هستند.

در بخشی از کتاب گلاسنهایت: گفتاری در باب تفکر می‌خوانیم

گفت‌وگوی هایدگر درباره‌ی گلاسنهایت می‌تواند به عنوان مقدمه‌ای برای اندیشه‌ی پخته‌ی او قلمداد شود. همانند همه‌ی نوشته‌های هایدگر، فهم این کتاب نیز آسان نیست، چه برای کسی که نسخه‌ی آلمانی آن را می‌خواند و چه برای خواننده نسخه‌ی ترجمه‌شده‌ی آن. با این حال، فرم مکالمه‌ای این اثر به شکل قابل ملاحظه‌ای آن را از دیگر نوشته‌های هایدگر دشوارتر می‌سازد. در مقابل، دشوارترین متون هایدگر بدون تردید دست‌نوشته‌های خصوصی او در خلال سال‌های 1936 تا 1944 است، یعنی دورانی که به اثر گفتگوهای مسیر باریکه‌راه مزرعه منتهی می‌شود. هایدگر به‌راستی که هیچ‌گاه برای «مصرف عموم» نمی‌نویسد، و او حتی در اولین بخش از این دست‌نوشته‌های خصوصی - گفت‌وگوهای مسیر باریکه‌راه مزرعه - تا آن‌جا پیش می‌رود که مدعی می‌شود «در حوزه‌ی فلسفه، خود را برای دیگران فهم‌پذیر کردن، حکم خودکشی دارد». فهم عمومی، آن‌چه را که نمی‌تواند بلادرنگ متناسب با چارچوب‌های خودش بفهمد، خیلی سریع محکوم به فهم‌ناپذیر بودن می‌کند، و [در مقابل] آن‌چه را که می‌تواند بفهمد بلافاصله بی‌تأثیر و کم‌اهمیت جلوه می‌دهد. با وجود این، دست‌آخر، هایدگر نیز دوست دارد که فهمیده شود، و کسی پیدا شود که بتواند گفت‌وگوهای مسیر باریکه‌راه مزرعه‌ی او را درک کند، زیرا او خوانندگان‌اش را در رابطه با مراحل پختگی مسیر فکری خود به یک مکالمه دعوت می‌کند.

در هشتم ژانویه‌ی 1945، در برهه‌ای که او در حال کار روی گفت‌وگوهای مسیر باریکه‌راه مزرعه بود، به همسرش الفریده درباره‌ی این حس خود می‌نویسد که «به گونه‌ای فزاینده آشکار می‌شود که به ساده‌گویی نیاز دارد؛ اما چنین کاری بس دشوار است زیرا زبان ما فقط در مورد آن‌چه که تاکنون به ‌کار رفته است کاربرد دارد». این اظهارنظر او مربوط به زمانی بود که هایدگر با افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. بدون ‌شک این مغمومیت تا حدود زیادی ناشی از وقایع فاجعه‌آمیز رخدادهای سیاسی روز بود، متأثر از مشارکت محکوم‌شدنی او با رژیم نازی در یک دهه‌ی قبل، و کشمکش‌های او برای فاصله‌گیری‌های انتقادی‌اش از هیتلر و سیاست‌های او. در عین حال، افسرده‌دلی هایدگر نیز به‌وضوح به‌ دلیل ستیز مدید او برای یافتن و تبیین یک روش جدید تفکر بود.

فهرست مطالب کتاب

جدول اختصارات
مقدمه‌ی مترجم
جایگاه این کتاب در خط سیر اندیشه‌ی هایدگر/ دیباچه‌ی برت دبلیو. دیویس برای نسخه‌ی فارسی
پیش‌گفتار نسخه‌ی انگلیسی/ جان ام. اندرسون، ای. هانس فرویند
درآمدی به کتاب/ جان ام. اندرسون
خطابه‌ی یادبود
گفت‌وگو پیرامون تفکر، در مسیر باریکه‌راه مزرعه
پیوست: هایدگر؛ درباره‌ی اراده و گلاسنهایت/ برت دبلیو. دیویس
پی‌نوشت‌ها
واژه‌نامه‌ی آلمانی-انگلیسی-فارسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گلاسنهایت: گفتاری در باب تفکر
نویسنده
مترجمسامی آستان
ناشر چاپینشر شوند
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات214
زبانفارسی
شابک978-622-6359-30-6
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب گلاسنهایت: گفتاری در باب تفکر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب گلاسنهایت: گفتاری در باب تفکر

برای دریافت کتاب گلاسنهایت: گفتاری در باب تفکر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.