معرفی و دانلود کتاب صوتی چادر کردیم رفتیم تماشا: سفرنامه عالیه خانم شیرازی

عکس جلد کتاب صوتی چادر کردیم رفتیم تماشا: سفرنامه عالیه خانم شیرازی
قیمت:
۴۸,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی چادر کردیم رفتیم تماشا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی چادر کردیم رفتیم تماشا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی چادر کردیم رفتیم تماشا: سفرنامه عالیه خانم شیرازی

کتاب صوتی چادر کردیم رفتیم تماشا سفرنامه‌ای به قلم عالیه خانم شیرازی، بانویی از زنان دوران قاجار است. عالیه خانم در این نوشتار نه چندان بلند که به همت زهره ترابی ویرایش و منتشر شده، تصاویری زنده و تأثیرگذار از زمانه‌ای که در آن به سر می‌برده ترسیم نموده است. قلم طناز او، خصوصاً آنجا که از اندرونی ناصرالدین شاه قاجار می‌نویسد، هر مخاطبی را بر سر ذوق می‌آورد. این کتاب جلد اول از مجموعه سفرنامه‌های قدیمی زنان به شمار می‌رود.

درباره کتاب صوتی چادر کردیم رفتیم تماشا:

سفرنامه از جهاتی خاص‌ترین گونه‌ی ادبی به شمار می‌رود؛ این ژانر از گذشته‌های بسیار دور، همواره برای مردمانِ متعلق به فرهنگ‌های گوناگون جذاب بوده و هرگز رنگ کهنگی به خود نگرفته است؛ حتی این روزها، در عصر حکومت رسانه‌های دیجیتال بر جهان فرهنگ و ادب، باز هم نمی‌توان از مرگ سفرنامه‌نویسی سخن گفت. چه، این گونه‌ی ادبی هنوز نیز به دست بسیاری از افراد خلق گشته و توسط بسیاری نیز خوانده می‌شود.

جذابیت‌های ژانر سفرنامه تا حد زیادی نشأت‌گرفته از ماهیت سیال آن است؛ ماهیتی که برای نویسنده چهارچوبی در نظر نمی‌گیرد، و به وی اجازه می‌دهد که در کار نگارش، «خود» باشد. همین است که عامی‌ترین افراد نیز می‌توانند هنگام بازدید از مکان‌هایی که تا به حال ندیده‌اند، قلم به دست گرفته و ادراک و مشاهدات خویش را به رشته‌ی تحریر درآورند. (برای این کار حتماً نباید ناصرخسرو بود!). در واقع نیز، عمده‌ی سفرنامه‌های جالب نه توسط ادبیان، که به دست مردمان معمولی نوشته شده‌اند.

کتابی که اکنون پیش رو دارید، عنوان چادر کردیم رفتیم تماشا را بر خود دارد. این اثر سفرنامه‌ای به قلم عالیه خانم شیرازی است؛ این عالیه خانم از آن زن‌های متنفذ قجری بوده که به واسطه‌ی نسبتی دور یا نزدیک با خانواده‌ی شاه، برای خود برو و بیایی داشته است. البته عالیه خانم بیشتر عمر خود را در شهر کرمان، به دور از هیاهوهای طهران قدیم به سر برده، زیرا آنطور که پیداست چندان دل خوشی از پایتخت و پایتخت‌نشینان نداشته است.

باری، سفرنامه‌ی او از دو بخش کلی تشکیل شده است. نخست، به شرح مشرف شدن عالیه خانم و همراهانش به عتبات عالیات و زیارتشان از مکه‌ی مکرمه گوش خواهید سپرد؛ شرحی زنده، صمیمی و پر سوز و گداز، که گاه با جزئیاتی خیره‌کننده همراه است. پس از آن، ماجرای سفر نویسنده را به پایتخت، و هم‌نشینی‌اش با بزرگان کشور در مجالس ناصرالدین شاه را پی خواهید گرفت. این بخش از کتاب خصوصاً می‌تواند برای علاقه‌مندان به تاریخ اجتماعی ایران در عصر قاجار جالب توجه باشد. زیرا اطلاعاتی که از آن به دست می‌آید، در کمتر منبعی با این حد از توجه به جزییات ذکر شده است. این امر خاصه درباره پاره‌هایی از کتاب صادق است که اختصاص دارد به ماجراهای زنان در حرمسرای ناصری.

گفتنی است که کتاب چادر کردیم رفتیم تماشا ذیل مجموعه‌ای با عنوان سفرنامه‌های قدیمی زنان، توسط نشر خوب اطراف به چاپ رسیده، و نسخه‌ی صوتی آن (با گویندگی نگار اسماعیلی) به همت شرکت توسعه محتوای لحن دیگر فراهم آمده است.

کتاب صوتی چادر کردیم رفتیم تماشا مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به ژانر سفرنامه بی‌شک از گوش سپردن به کتاب صوتی چادر کردیم رفتیم تماشا لذت خواهند برد. دوست‌داران تاریخ چند سده‌ی اخیر ایران نیز در این کتاب به اطلاعات ارزشمندی درباره زندگی اجتماعی طبقات گوناگون مردم در عصر قاجار برخواهند خورد. علاوه بر اینها، اثر حاضر برای علاقه‌مندان به مباحث فمینیستی نیز می‌تواند تأمل‌برانگیز باشد.

در بخشی از کتاب صوتی چادر کردیم رفتیم تماشا می‌شنویم:

امروز که جمعه بیست و هشتم است، خیلی خیلی احوالشان بهم خورد که حضرت والا آمدند اندرون، گریه‌کنان رفتند. حکیم‌ها هم پریشان شدند، امروز چهار مرتبه آمدند و رفتند. خداوند ان شاء الله شفای عاجلی کرامت فرماید. همه‌ی حواس‌ها پریشان...

امروز که شنبه بیست و نهم است باز هم گرفتاریم. امروز قی و اسهالی پیدا کردند. حالا دیگر واهمه‌ی وبا را دارند. الهی که به خوبی بگذرد. حالا که بد پیش می‌آید. خداوند رحم کند.

امروز که یکشنبه غره جمادی الثانی است، باز هم گرفتاریم. ولی امروز قی و اسهال موقوف شده، بس که می‌آیند، می‌روند، ما که تنگ آمدیم.
امروز که دوشنبه دوم جمادی الثانی است، الحمدلله که قدری بهترند. تا حال شب و روز می‌گرفت، امشب شب نگرفت.
امروز که سه‌ شنبه سوم جمادی الثانی است، باز هم گرفتاریم...

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
11 دقیقه
مقدمه
22 دقیقه
فصل اول: جای همه عزیزان خالی
34 دقیقه
فصل دوم: دنیا تا دنیا آب
28 دقیقه
فصل سوم: قطار قطار همه جمع می‌شوند
53 دقیقه
فصل چهارم: مالامال آفتاب گرم
40 دقیقه
فصل پنجم: شمر و یزید بسیار است
49 دقیقه
فصل ششم: هر طوری بگیری می‌گذرد
46 دقیقه
فصل هفتم: هشتاد زن شاه بزک می‌کنند (قسمت یک)
47 دقیقه
فصل هفتم: هشتاد زن شاه بزک می‌کنند (قسمت دو)
46 دقیقه
فصل هفتم: هشتاد زن شاه بزک می‌کنند (قسمت سه)
46 دقیقه
فصل هفتم: هشتاد زن شاه بزک می‌کنند (قسمت چهار)
26 دقیقه
فصل هفتم: هشتاد زن شاه بزک می‌کنند (قسمت پنج)
39 دقیقه
فصل هشتم: گرما و مگس و زنگِ قاطرها

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی چادر کردیم رفتیم تماشا: سفرنامه عالیه خانم شیرازی
نویسنده
راوینگار اسماعیلی
ناشر چاپینشر اطراف
ناشر صوتی شرکت توسعه محتوای لحن دیگر
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابMP3
مدت۸ ساعت و ۶ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های سفرنامه
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی چادر کردیم رفتیم تماشا

ترانه کمالی
۱۴۰۲/۸/۲
چه عرض کنم که حیرت زده ام! کتاب، سفرنامه‌ای ست از زنی بنام.. در سال ۱۲۷۱ شمسی به مکه. مشخص نیست زائر با خودش چند چند است: جایی می‌گوید خدا قسمت کافر نکند/ بلافاصله بعدش می‌گوید جای همه دوستان خالی ست. سفر، شکنجه‌ی واضح و مسلم است! با این تفاسیر اگر به انسان عاقل کرور کرور طلا هم بدهند، رفتن ندارد! چه عرض کنم؟! خیلی سفرنامه‌ی جالبیه، راوی لحن و گفتار عالی دارد. پیشنهاد می‌کنم کتاب دوم و سوم (دوم: سه روز به آخر دریا/سوم: خانم، فردا کوچ است) از این سری سفرنامه‌های نشر اطراف را هم گوش کنید. این، کتاب اول بود. جذابیت کتاب برای من، نیمه‌ی دوم آن بود؛ وقتی عالیه خانم بجای برگشتن به کرمان، دو سال می‌ماند در تهران، در خدمت خانواده‌ی مظفرالدین شاه.
regen
۱۴۰۲/۳/۱۷
اولین بار بود سفرنامه تاریخی می‌خوندم. چقدر جالب بود. مخصوصاً که از زبان یک زن نقل می‌شد. لحن زنان دوره قاجار هم خیلی برام جالب بود! توی فیلمهای تاریخی زنان قاجار رو خشن با لحن محکم و اکثرا در حال کنایه زدن می‌بینیم، در شرح این کتاب هم قر قر کردن و تیکه اندازی زنانه به وضوح مشخصه. گویی نوعی ادا اون برای زنان دوره محسوب می‌شده که به جان دیگران قر بزنن.
در اخر هزار افرین به نگار اسماعیلی که بسیار شیرین، روان و بدون نقص کتاب را برای ما خوانش کرد. لذت بردم از صدا و لحن بیانشون.
مریم زینی نژاد
۱۴۰۲/۱۰/۱۷
من عاشق کتابهایی ام که در زمان گذشته سیر میکنن ولی این کتاب واقعا نثر خوبی نداشت، مخصوصا بخش زیارت، جملات کوتاه کوتاه، انگار سررسید شخصی کسی رو داری میخونی و قالب روایتگری داستان گونه را نداره
لیلا باقری
۱۴۰۱/۳/۱۱
مرحبا به گوینده
خیلی دلنشین ارائه دادند
سفر نامه هم خیلی شنیدنی بود
ممنون از دست اندر کاران
رحمت به روح عالیه خانم شیرازی
سمانه وزیری امجد
۱۴۰۱/۹/۱۵
متن ساده و در بسیار نواحی طنز داشت. و احوال سفر و زندگی قدیم را بیان میکرد. و خواننده بسیار عالی اجرا کرد
سحر پورشمی
۱۴۰۰/۸/۲
جالب بود نویسنده به جزییات زیادی اشاره کرد و آن زمان را به طور کامل توصیف کرده بودند.
سپیده خسروی
۱۴۰۱/۱۲/۵
کسل کننده بود. همش تکراری و هدف خاصی رو دنبال نمیکرد به نظرم
مانا
۱۴۰۱/۹/۱۵
کتابی در سطح معمولی برای یک بار شنیدن نه بیشتر
م رستگار
۱۴۰۱/۴/۶
سلام کتاب خوبی بود ولی حیف آخرش چی شد چرا ناتمام ماند؟
حسین آسمانی
۱۴۰۰/۱۲/۱۹
خیلی عالی بود. فقط ناتمام ماند. 😓
مشاهده همه نظرات 10

راهنمای مطالعه کتاب صوتی چادر کردیم رفتیم تماشا

برای دریافت کتاب صوتی چادر کردیم رفتیم تماشا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.