معرفی و دانلود کتاب تیزذهن بمانید: در هر سنی مغزی بهتر بسازید

عکس جلد کتاب تیزذهن بمانید: در هر سنی مغزی بهتر بسازید
قیمت:
۳۳۰۰۰ تومان - 6.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome50

برای دانلود قانونی کتاب تیزذهن بمانید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تیزذهن بمانید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تیزذهن بمانید: در هر سنی مغزی بهتر بسازید

آیا تاکنون به مغز و سازوکار آن اندیشیده‌اید؟ سانجی گوپتا، جراح مغز و اعصاب، خبرنگار پزشکی CNN و نویسنده، در کتاب تیزذهن بمانید، شما را با این عضو پیچیده و اعجاب‌آور آشنا می‌کند. او همچنین برنامه‌ای به شما ارائه می‌دهد که به کمک آن بتوانید از زوال عقل جلوگیری کنید و همیشه «تیزذهن بمانید».

درباره‌ی کتاب تیزذهن بمانید

فرض کنید در حال غذا درست کردن هستید. به‌شکل معمول، مواد غذایی را با هم ترکیب می‌کنید و شاید حتی در کنار آن به موسیقی هم گوش می‌دهید. همه‌چیز مانند همیشه است؛ اما ناگهان دستتان به لبه‌ی قابلمه‌ی داغ می‌خورد، از جا می‌پرید و دست خود را پس می‌کشید. واکنش شما در اثر چه چیزی به وجود آمده؟ آیا عضوی در بدن شما وجود دارد که موجب این واکنش شده؟ این اتفاق چگونه رخ داده است؟

یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن، مغز است؛ تا آن اندازه مهم که حتی یک اختلال کوچک در آن، می‌تواند زندگی هرکدام از ما را با چالش‌های گوناگونی روبرو کند. این عضو شگفت‌انگیز، مهم‌ترین بخش دستگاه عصبی مرکزی به‌شمار می‌رود و می‌توان آن را به اصطلاح، فرمانروای بدن دانست. پیام‌های عصبی هرکدام از اعضای بدن، به‌سرعت به مغز منتقل می‌شوند و برنامه‌ی واکنش به محرک‌ها، اول‌بار در مغز ساخته و پرداخته می‌شود؛ بنابراین وقتی دستتان به شیئی داغ برخورد کرده است، پیام سوختن از دست شما به مغز می‌رود و مغز به دست دستور می‌دهد که خود را عقب بکشد. همه‌ی این‌ها در کسری از ثانیه رخ می‌دهد؛ اگرچه فرآیندی پیچیده در جریان است.

یکی از چالش‌هایی که انسان با پا به سن گذاشتن با آن روبرو می‌شود، زوال عقل است. در سنین بالاتر، ممکن است مغز برخی از افراد به صورتی که پیش از آن کار می‌کرد، کارا نباشد. به عنوان مثال، عدم توانایی در تمرکز یا یادآوری وقایع نشانه‌هایی هستند که خبر از آمدن زوال عقل می‌دهند. این موضوع، سوالات زیادی را برای هریک از ما به وجود می‌آورد: چه عواملی باعث زوال عقل می‌شوند؟ محیط و عوامل ژنتیکی هرکدام تا چه اندازه در این موضوع دخیل‌اند؟ آیا راهی برای پیشگیری از آن وجود دارد؟ و یا روش درمانی کارآمدی برای بهبود آن ابداع شده است؟

سانجی گوپتا (Sanjay Gupta) در کتاب تیزذهن بمانید (Keep Sharp: Build a Better Brain at Any Age)، به همه‌ی این سوالات و پرسش‌های دیگر شما پاسخ می‌دهد. او که فردی خبره و متخصص در زمینه‌ی شناخت مغز و سازوکارهای آن است، ابتدا شما را با روش کار این ارگان حیاتی آشنا می‌کند و سپس به بررسی زوال عقل، دلایل آن و پیامدهایش می‌پردازد. این کتاب، باورهای رایج درمورد افت شناختی ناشی از پیری را به چالش می‌کشد و درمقابل راهکارهای پیشگیری از زوال عقل که اکنون رایج هستند می‌ایستد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب، ارائه‌ی راهکارهای عملی برای پیشگیری از افت شناختی است. سانجی گوپتا به شما برنامه‌ای دوازده هفته‌ای ارائه می‌دهد که به‌واسطه‌ی آن می‌توانید مغز خود را تقویت و تیز کنید. استفاده از راهنمایی‌های عملی کتاب تیزذهن بمانید، به شما کمک می‌کند در سنین بالاتر، با مشکلات کمتری روبرو شوید و حتی از شما یک ابرذهن می‌سازد؛ یعنی کسی که در سنین پیری نیز، مغزی به تیزی روزهای جوانی خود دارد.

نکوداشت‌های کتاب تیزذهن بمانید

  • این کتاب، کتابی لازم برای همه‌ی ماست، پیر و جوان! (والتر ایزاکسن، نویسنده و محقق)
  • کتاب تیزذهن بمانید، به هرکسی که قصد دارد سازوکار مغز را بهتر بشناسد و بداند چگونه باید از آن مراقبت کرد، کمک می‌کند. (بیل گیتس)
  • تیزذهن بمانید نگرش شما را درمورد مغزتان، نحوه‌ی مراقبت از آن و نحوه‌ی پشتیبانی از تمام ظرفیت‌هایش تغییر خواهد داد. (پروفسور دیوید بی. آگوس)

کتاب تیزذهن بمانید مناسب چه کسانی است؟

اگر درمورد مغز خود و شیوه‌ی کار آن کنجکاو هستید، مطالعه‌ی کتاب جذاب و مفید تیزذهن بمانید را از دست ندهید. همچنین اگر می‌خواهید در کهنسالی دچار زوال عقل نشوید، این کتاب برنامه‌ای کاربردی در اختیار شما قرار می‌دهد.

با سانجی گوپتا بیشتر آشنا شویم

سانجی گوپتا، جراح مغز و اعصاب، نویسنده، استاد دانشگاه، خبرنگار، مجری تلویزیون و بازیگر است. گوپتا به علت برنامه‌های متعددی که درخصوص سلامتی اجرا کرده، مشهور شده و تاکنون چهار بار جایزه‌ی امی را از آن خود کرده است. او همچنین تجارب خود از فعالیت در حوزه‌ی پزشکی را در قالب کتاب‌هایش عرضه می‌کند. این آثار با عناوین «تعقیب زندگی» و «صبح‌های دوشنبه» به شهرت رسیده‌اند.

جملات برگزیده‌ی کتاب تیزذهن بمانید

  • مغز وسیع‌تر از آسمان... [و]... عمیق‌تر از دریاست. (امیلی دیکنسون)
  • زندگی‌کردن کافی نیست. باید مصمم باشیم برای هدفی زندگی کنیم. (دکتر لئو بوسکالیا)
  • در کل، مغز انسان پیچیده‌ترین چیز شناخته‌شده در جهان است البته، شناخته‌شده برای خودش. (ادوارد اُ. ویلسون)
  • تنها راه حفظ سلامتی خوردن غذاهایی که نمی‌خواهید، نوشیدن چیزهایی که دوستشان ندارید و انجام کارهایی است که تمایلی به انجامشان ندارید. (مارک تواین)

در بخشی از کتاب تیزذهن بمانید می‌خوانیم

من در چند سال اخیر روی ایجاد سبکی از تغذیه تمرکز کرده‌ام که حتی در مسافرت هم بتوانم به‌راحتی آن را حفظ کنم، اما این کار نیاز به برنامه‌ریزی و تعهد دارد. شما باید تلاش کنید همین کار را بکنید، که ممکن است مستلزم یادگیری روش‌های جدید برای خرید خواربار و یافتن تازه‌ترین و بهترین مواد خوراکی با قیمت مناسب برای خود و خانواده‌تان باشد. اما کاری که باید بی‌درنگ انجام دهید این است که حمله‌ی خارجی به مغزتان را متوقف کنید. کاهش مصرف قند و نوشیدنی‌های حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی، وعده‌های فست‌فودی، گوشت‌های فراوری‌شده، غذاهای پرنمک و شیرینی‌ها دیگر پیشنهادی همراه با مهربانی و فرجه نیست؛ این یک دستور است. از خریدن غذاهایی که یک باغبان یا کشاورز (یا مادر مادربزرگتان) آن‌ها را نمی‌شناسد خودداری کنید. وقتی چیپس و سس پنیریِ فراوری‌شده را با آجیل یا هویج و حمص جایگزین کنید، در عین خوردن تنقلاتی لذت‌بخش مصرف چربی‌های ترانس و اشباع‌شده را کاهش داده‌اید. این کار راحتی است و خیلی هم برای مغزتان مفید خواهد بود.

بنا بر همان نظرسنجی سلامت مغز و تغذیه‌ی ای‌ای‌آرپی 2017، افرادی که سنشان بیشتر از پنجاه سال است و به میزان توصیه‌شده در روز میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند از سلامت مغز بسیار بهتری در مقایسه با آن‌هایی که مقدار توصیه‌شده را دریافت نمی‌کنند برخوردارند (70 در مقایسه با 61 درصد.) این نظرسنجی مشخص کرد هرچه مردان و زنان میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنند، احتمال این‌که نمره‌ی بهتری به سلامت مغزشان بدهند بیشتر می‌شود. از بین کسانی که گفتند اصلاً سبزیجات نمی‌خورند، کمتر از نصف (49 درصد) سلامت مغزشان را «عالی» یا «بسیار خوب» ارزیابی کردند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
نیاز نیست باهوش باشید
بخش اول: مغز
فصل اول: چه چیزی از شما شما می‌سازد
فصل دوم: افت شناختی تعریف دوباره
بخش دوم: سپرده‌ی مغزی
فصل چهارم: معجزه‌ی حرکت
فصل پنجم: قدرتِ هدف، یادگیری و کشف
فصل ششم: نیاز به خواب و استراحت
فصل هفتم: غذا برای ذهن
فصل هشتم: ارتباط برای محافظت
فصل نهم: همه را کنار هم بگذارید
بخش سوم: تشخیص بیماری
فصل دهم: شناسایی و مداوای مغزی بیمار
فصل یازدهم: عبور از راه پیشِ‌ رو از لحاظ مالی و عاطفی، با یادداشتی ویژه برای پرستاران
بخش پایانی
سپاسگزاری
درباره‌ی نویسنده
یادداشت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تیزذهن بمانید: در هر سنی مغزی بهتر بسازید
نویسنده
مترجمهاجر علی پور
ناشر چاپینشر میلکان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات۳۲۰
زبانفارسی
شابک978-622-254-359-4
موضوع کتابکتاب‌های هوش و حافظه
قیمت نسخه الکترونیک
۳۳۰۰۰ ت - 6.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تیزذهن بمانید

Reza Nazifi
۱۴۰۱/۷/۱۰
کتاب فوق العاده‌ای هست توصیه برای خواندن
هرچند برخی حرفها رو تکرار میکنه
ولی اطلاعات بسیار مفیدی به خواننده می‌دهد
اینکه یک پزشک متخصص مغز و اعصاب به زبان عامیانه و غیر پزشکی سعی می‌کند مطلب پزشکی و علمی را به خواننده منتقل کند بسیار بارزش است
بسیار‌ی از موارد ذکر شده در کتاب رو حتی با دوستان
پزشک در میان گذاشتم برای آن‌ها هم تازگی داشت
کلا بجز موارد تکراری کل کتاب بدور از حاشیه‌های به اصطلاح زرد و همچنین دوری از توصیه‌های سخت گیرانه که برخی کتابها و پزشکان توصیه می‌کنند، باقی مطالب بسیار مفید و بدرد بخور است و به نظر من باید اطلاع رسانی شود برای اینکه کتاب یا مطالب آن در دسترس همگان قرار گیرد بخصوص اینکه برخی اطلاعات غلط در مورد بیماری آلزایمر رو به چالش میکشد رژیم‌های غذایی غلط و استفاده از مکمل‌های فروشی در داروخانه‌ها رو به چالش میکشد
اما دلیل انتخاب این کتاب برای من علاوه بر استفاده شخصی برای تندرسی، مطالعه و تحقیق بر روی شبکه‌های عصبی و مغز انسان بود که به مطالعات و کارهای تحقیقی در حوزه هوش مصنوعی که مشغول هستم کمک شایانی کرد
و توصیه آخرم به انتشاراتی‌ها و اپلیکیشن کتابراه، قراردادن نسخه صوتی این کتاب هست
فاطمه اسلامی
۱۴۰۱/۷/۱۹
من الان کتاب رو تموم کردم، قبل از مطالعه فکر میکردم حتماً میخواد راههای جالبی که تا حالا نشنیدم رو پیشنهاد بده بعد دیدم که نه همه راهها رو قبلاً شنیدم. ضمن اینکه مطالب کتاب یه مقداری برای کسانی که دستی در پزشکی ندارند سنگین هست، بیشتر به درد پزشکا و پرستارهایی که در این زمینه کار میکنند ارزش داره
فرحناز ادیبان
۱۴۰۱/۷/۱۰
سلام، کتابی عالی برای آنهایی که به سلامتی مغز و جسمشان علاقه دارند... اهمیت خواب عمیق،، ورزش و تغذیه برای مغزی کارآمد در این کتاب به خوبی بیان شده. سپاس از کتابراه💯
زهرا حیدریان
۱۴۰۱/۸/۱
برای کسانی که میخواهنداطلاعاتی جامع به زبانی ساده درباره مغز و عملکرد آن و پیشگیری از زوال عقل داشته باشند، کتابی کاربردی ست.
لیلا مقدم
۱۴۰۱/۸/۱۹
خیلی از خوندنش لذت بردم انگار که منو با خودش برد تو دنیای مغز…خوندنشو توصیه میکنم
علی محمدی
۱۴۰۱/۷/۱۰
بیشتر به سلامتی مغزم اهمیت میدم. میدونم چجوری باید باهاش رفتار کنم و سالم باشم
مشاهده همه نظرات ۶

راهنمای مطالعه کتاب تیزذهن بمانید

برای دریافت کتاب تیزذهن بمانید و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.