معرفی و دانلود خلاصه کتاب آشیانه اشراف و پدرها و پسرها

عکس جلد خلاصه کتاب آشیانه اشراف و پدرها و پسرها
قیمت:
۲۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی خلاصه کتاب آشیانه اشراف و پدرها و پسرها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی خلاصه کتاب آشیانه اشراف و پدرها و پسرها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی خلاصه کتاب آشیانه اشراف و پدرها و پسرها

کتاب آشیانه اشراف و پدرها و پسرها، خلاصه‌ی دو داستان متحیرکننده از نویسنده‌ی بزرگ روسی، ایوان تورگنیف است. در کتاب آشیانه اشراف از عشق و وعده‌های تحقق‌نیافته می‌خوانیم. لاورتسکی که از همسرش خیانت دیده، سرخورده، فقیر و شکسته‌دل به ملک خانوادگی خود برمی‌گردد. جایی که عشق بار دیگر به سراغش می‌آید. کتاب پدرها و پسرها تصویری‌ست بی‌انتها از درگیری و کشمکش دو نسل. داستان مرد جوانی‌ست که به تازگی فارغ‌التحصیل شده و به همراه دوست نیهیلیستش، بازاروف، به خانه برمی‌گردد.

درباره خلاصه کتاب آشیانه‌ اشراف و پدرها و پسرها:

آشیانه اشرف را می‌توان در دو سطح بررسی کرد. در سطح اول این رمان درباره‌ی مردی جوان، کم‌تجربه و اشراف‌زاده به نام لاورتسکی است. بعد از این که همسرش به او خیانت می‌کند، به خانه‌ی کودکی‌اش باز می‌گردد و ارتباط خود را با همه قطع می‌کند. غافل از این که نمی‌توان از دست عشق گریخت. آیا یک فرد می‌تواند دو شانس برای خوش‌بختی داشته باشد؟ احساس فقدان، اندوه و تهی شدن به زیبایی توسط تورگنیف به تصویر کشیده شده است. نویسنده در این کتاب انسان را درگیر سوالی اساسی می‌کند: ‌آیا بشر هرگز قادر به تجربه‌ی چیزی به عنوان خوش‌بختی است؟‌ یا تمام آنچه به عنوان نیک‌بختی تجربه می‌کنیم، چیزی جز تجربه‌ای زودگذر، نحیف و محکوم به فنا نیست؟

در سطحی دیگر، تورگنیف تصویری از نسل جدید جوانان روس را ارائه می‌دهد که تحت تاثیر افکار اروپایی قرار گرفته‌اند. آن‌ها در سردرگمی‌ای غم‌انگیز تلاش می‌کنند تا با سرزمین خود آشتی کنند. ایوان تورگنیف (Ivan Turgenev) اولین بار این کتاب را در سال 1859 و در سن چهل سالگی منتشر کرد. توصیفات دقیق و فضاسازی‌های اثربخش از جمله ویژگی‌هایی‌ست که آشیانه اشراف (Home of the Gentry) را به اثری خواندنی و جذاب تبدیل کرده است.

کتاب پدرها و پسرها (Fathers and Sons) در زمان خود جامعه‌ی روس را انگشت به دهان گذاشت. زمانی که شاهکار تورگنیف در سال 1862 منتشر شد، منتقدان و مخاطبان زیادی نسبت به آن واکنش نشان دادند. گویی که این رمان نمک‌های تازه بر زخم‌ها گذاشته بود.‌ بنا بر نظر بسیاری این کتاب بهترین اثر برای شروع مطالعه‌ی ادبیات کلاسیک روسیه است و به خوبی زندگی مردم روسیه در آن زمان را به تصویر می‌کشد. پدرها و پسرها در فهرست 1001 کتابی قرار گرفته که باید پیش از مرگ بخوانید. این کتاب تحسین‌شده به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است و بسیاری آن را از زمینه‌سازان انقلاب روسیه می‌دانند.

آقای کیرسانف مشتاقانه منتظر بازگشت پسرش آرکادی است. اما چندی نمی‌گذرد که نگرانی جای خود را به اشتیاق می‌دهد. او احساس می‌کند پسرش به‌شدت تحت تاثیر عقاید دوستش قرار گرفته و از او دور شده است. هم‌نشینی آرکادی با بازاروف باعث ناراحتی پدر و عمویش شده است. گویی تمام تلاش‌های او برای این که فاصله‌ی میان نسل‌ خود و فرزندش را پر کند، چیزی جز یک تلاش واهی نبوده است.

نویسنده در این داستان شیرین به سراغ اختلاف‌های موجود میان دو نسل و تفاوت‌های میان ارزش‌های سنت‌گرایان و روشن‌فکران رفته و سعی می‌کند به نوعی مصالحه و راه‌حل دست پیدا کند. کتاب سرشار از نمادگرایی‌ست. می‌توان پدر را نماد افراد محافظه‌کاری دانست که با تغییر مخالفت می‌کنند و بدون بازنگری عقایدشان بر روی‌ آن‌ها می‌ایستند. از طرفی، پسران نماد افراد بسیار رادیکال هستند. نویسنده پدرها و پسرها را به عنوان پاسخی در برابر جدال بین دو جریان فرهنگی نیهیلیست و لیبرال به تحریر درآورده است.

فیلمنامه و نمایشنامه اقتباس‌شده براساس کتاب آشیانه اشرف و پدرها و پسرها:‌

اولین اقتباس از این اثر مربوط به تئاتری به نام پدرها و پسرها به کارگردانی بریان فریل، نمایش‌نامه نویس اتریشی بود که در سال 1987 ساخته شد. در سال 1998 نمایش هیچ‌چیز مقدس نیست با اقتباس از این رمان روی صحنه رفت. بعدها این نمایش‌نامه به صورت تله‌فیلم از شبکه‌‌ای کانادایی پخش شد.

همچنین در سال 1969 فیلمی سینمایی به کارگردانی آندری کونچالوفسکی، کارگردان روسی-آمریکایی بر اساس رمان آشیانه اشرف ساخته شد.

خلاصه کتاب آشیانه‌ اشراف مناسب چه کسانی است؟

پدرها و پسرها و آشیانه اشراف دو رمان کلاسیک هستند و می‌توان مدعی شد از قوی‌ترین رمان‌های روسی به‌شمار می‌روند. بنابراین اگر از خواندن ادبیات کلاسیک لذت می‌برید، از مطالعه‌ی این اثر غافل نشوید.

با ایوان تورگنیف بیشتر آشنا شویم:

این رمان‌نویس، شاعر، و نمایشنامه‌نویس روس را یکی از بزرگ‌ترین و موثرترین نویسندگان قرن نوزدهم می‌نامند. کشورهای غربی نخستین بار از طریق ایوان تورگنیف با ادبیات روسیه آشنا شدند. او، برخلاف داستایوفسکی و تولستوی، در نوشته‌های خود فاقد انگیزه‌های مذهبی بود. گرچه تورگنیف تحت‌الشعاع این دو نویسنده‌ی بزرگ هم‌نسل خود قرار گرفت، با این حال همچنان یکی از برجسته‌ترین چهره‌های ادبیات روسیه شناخته می‌شود. کتاب شاه لیر استپ‌ها به قلم این نویسنده‌ی جریان‌ساز در لیست کتاب‌هایی قرار دارد که باید پیش از مرگ بخوانید. از دیگر آثار او می‌توان به یک شب پاییزی و سه داستان عاشقانه اشاره کرد.

در بخشی از خلاصه کتاب آشیانه‌ اشراف می‌خوانیم:

غریبه درحالی‌که کلاهش را برمی‌داشت گفت، «شما مرا نمی‌شناسید، ولی من شما را می‌شناسم، هر چند آخرین‌باری که دیدمتان هشت سال پیش بود. آن وقت‌ها شما یک دختر کوچک بودید. اسم من لاوِرِتسکی است. مادرتان منزل هستند؟ می‌توانم ببینمشان؟»

لیزا گفت، «مادرم از دیدتان خوشحال می‌شوند. شنیده بودند که آمده‌اید.»

«اسم شما الیزاوتا بود، درست است؟»

«بله.»

«خوب یادم هست. حتی آن وقت‌ها هم چهره‌تان جوری بود که در یاد آدم می‌ماند. من همیشه برایتان آب‌نبات می‌آوردم.»
صورت لیزا سرخ شد. با خودش فکر کرد: چقدر پیر است! لاورتسکی در راهرو ایستاد و لیزا به اتاق پذیرایی رفت. پانشین داشت برای مادرش و گدنوفسکی که از باغ برگشته بودند یک داستان خاله‌زنکی تعریف می‌کرد و آن‌ها هم بلندبلند می‌خندیدند. ماریا دیمیتریونا به محض شنیدن نام لاورتسکی دستپاچه شد و رنگ از رُخش پرید و به استقبالش رفت. با صدایی بُغض‌آلود فریاد زد، «آه، پسرعموی عزیز!»

لاورتسکی به گرمی دست ماریا دیمیتریونا را فشرد و گفت، «دخترعموی خوبم! دست تقدیر چه بر سرتان آورده؟»

«بفرمایید بنشینید. بفرمایید، فیودور ایوانیچ عزیزم، چقدر خوشحالم که دوباره می‌بینمتان. اول از همه بگذارید دخترم لیزا را به شما معرفی کنم.»
لاورتسکی کلامش را برید و گفت، «ولی ما با هم آشنا شدیم.»

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابخلاصه کتاب آشیانه اشراف و پدرها و پسرها
نویسنده
مترجملیدا طرزی
ناشر چاپیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات216
زبانفارسی
شابک978-622-208-725-8
موضوع کتابخلاصه کتاب داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات خلاصه کتاب آشیانه اشراف و پدرها و پسرها

احمد مرعی
۱۴۰۰/۹/۱۱
واقعا کتاب زیبا و دارای مفاهیم عمیقی بود. از ان‌کتابهایی بود که شمارو میبره به همان دوران روسیه
Narcis
۱۴۰۱/۶/۸
فک می‌کنم همین ستاره کفایت می‌کنه
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه خلاصه کتاب آشیانه اشراف و پدرها و پسرها

برای دریافت خلاصه کتاب آشیانه اشراف و پدرها و پسرها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.