معرفی و دانلود خلاصه کتاب جین ایر

عکس جلد خلاصه کتاب جین ایر
قیمت:
۱۳,۹۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی خلاصه کتاب جین ایر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی خلاصه کتاب جین ایر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی خلاصه کتاب جین ایر

عاشقانه‌ای جاودانه در ادبیات کلاسیک! کتاب جین ایر اثر ماندگار شارلوت برونته است که گویی گذر زمان هیچ تأثیری بر آن ندارد و هرگز از محبوبیتش کاسته نمی‌شود. کتاب حاضر که رتبه‌ی دهم از آثار محبوب فهرست بی‌بی‌سی را به خود اختصاص داده، ترکیبی اعجازآور از عشق و نفرت، خیر و شر و تلاش خستگی‌ناپذیر زنانی را به تصویر می‌کشد که در گذر قرون و اعصار، به دنبال تحقق آزادی و برخورداری از حقوق برابر انسانی بوده‌اند. این اثر در قالب خلاصه‌کتاب به علاقه‌مندان ارائه شده است.

درباره‌ی خلاصه کتاب کتاب جین ایر

خبری از آفتاب نیست، زمستانی سرد و مه‌آلود همه جا را تحت سلطه‌ی خود در آورده و سرمای استخوان‌سوزِ بی‌عدالتی، بیداد می‌کند. دخترکی تنها و بی‌کس که در کودکی یتیم شده، باید بی یار و یاور با مصائب زندگی روبه‌رو شود. سرانجام روزی بهار از راه می‌رسد و هرچند با طوفان‌هایی سهمگین همراه است، اما خورشید عشق برای اولین بار می‌درخشد و قلب جین ایر را سرشار از نور و گرما می‌‌سازد.

جاودانه شدن کتاب جین ایر (Jane Eyre) شاهکار شارلوت برونته (Charlotte Bronte) دلایل مختلفی دارد، اما بدون شک یک دلیل از همه مؤثرتر بوده: شباهت زندگی جین ایر قهرمان اصلی داستان به مقطعی از زندگی شارلوت برونته!

جین ایر، قهرمان داستان پیش رو، کودک یتیمی است که دوران خردسالی سختی را گذرانده. او در جوانی به شغل معلمی روی می‌آورد و به عنوان آموزگار به خانه‌ی اشراف‌زاده‌ای به نام آقای راچستر می‌رود. صاحبخانه به تدریج به او علاقه‌مند می‌شود و جین ایر نیز احساسی متقابل نسبت به او پیدا می‌کند. اما رازی شوم در آن خانه نهفته که مانع از تداوم حضورش در آنجا می‌گردد. جین ایر ناگزیر عمارت راچستر را ترک می‌کند تا اینکه اتفاقی باعث می‌شود دوباره به آنجا باز گردد و داستان به شکلی غیرقابل پیش‌بینی ادامه می‌یابد.

شارلوت برونته نویسنده‌ی کتاب نیز در یک مدرسه‌ی مذهبی پرورش یافت و زندگی پرمشقتی را تجربه کرد. او مدتی به عنوان معلم سرخانه کار می‌کرد و روی سعادت و خوشبختی را ندید، اما آرزوهایش را در قالب شخصیت جین ایر به‌تصویر کشید.

جین ایر از ابعادی گوناگون یک شاهکار ادبی به شمار می‌رود که پرداختن به همه‌ی آن‌ها در قالب این متن نمی‌گنجد. به طور مثال کتاب جین ایر ادبیات محاوره را دستخوش تغییری بنیادین کرده است. چرا که قهرمان داستان برای اولین بار در روایتی اول‌شخص، درباره‌ی حالات و احوالات روحی خود صمیمانه با خواننده سخن می‌گوید. الگوهای روان‌شناسی تأثیری پررنگ بر رویدادهای داستان دارند و بی‌‍سبب نیست که شارلوت برونته را «اولین مورخ ندای وجدان» نامیده‌اند.

کتاب حاضر دربرگیرنده‌ی موضوعات گوناگونی مانند انتقاد از وضعیت جامعه، اخلاقیات در دین مسیحیت، اختلاف طبقاتی، روابط جنسی و مذهب و آزادی‌طلبی زنان از بند قواعد دست‌وپاگیر جوامع سنتی است. بسیاری از صاحب‌نظران کتاب جین ایر را در کنار «غرور و تعصب» اثر جین آستن، یکی از مشهورترین رمان‌های عاشقانه‌ی تاریخ ادبیات تلقی می‌کنند.

کتاب جین ایر که شارلوت برونته آن را با نام مستعار کورر بل (Currer Bell) به رشته‌ی تحریر درآورد، اولین بار در سال 1847 منتشر شد و طولی نکشید که توجه همگان را به خود جلب کرد. نشر نوژین با هدف فراهم آوردن امکان مطالعه‌ی شاهکارهای ادبیات جهان برای کسانی که فرصت مطالعه‌ی این آثار بلند داستانی را ندارند، کتاب جین ایر را به صورت خلاصه‌کتاب با ترجمه‌ی مریم شیرازیان در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

اقتباس هنری از کتاب جین ایر

  • اولین اقتباس سینمایی از کتاب جین ایر در سال 1910 در قالب فیلم صامت
  • فیلم جین ایر، ساخته شده در سال‌های 1921، 1934، 1943، 1970، 1996، 1997 و 2001
  • ساخت چند سریال کوتاه و بلند در سال‌های 1956، 1963، 1973، 1983 و 2006
  • تئاتر موزیکال جین ایر، اجرا شده در سال 1995
  • اجرای سه اپرا در سال‌های 1997، 2000 و 2016
  • اجرای چندین نمایش رادیویی در بی‌بی‌سی و رادیوهای ایالات متحده با هنرنمایی اورسون ولز، هنرپیشه و کارگردان مشهور آمریکایی

افتخارات کتاب جین ایر

  • نامزد یکی از محبوب‌ترین داستان‌ها در آمریکا، توسط Great American Read
  • کتاب شماره دهِ فهرست آثار محبوب، در نظرسنجی بی‌بی‌سی

نکوداشت‌های کتاب جین ایر

  • جین ایر شاهکار تکان‌دهنده‌ی شارلوت برونته، الگویی بی‌نظیر برای نسل‌های متمادی بوده و قدرت ناشی از داشتن یک شخصیت واقعی را آشکار نموده است. (روزنامه‌ی گاردین)
  • در پایان کتاب جین ایر، دوباره و دوباره از نبوغ، حرارت و عصیان شارلوت برونته اشباع می‌شویم. (ویرجینیا وولف، نویسنده‌ی مشهور انگلیسی)
  • خواننده هرگز از خواندن کتاب جین ایر خسته و خواب‌آلوده نمی‌شود. جریانی مقاومت‌ناپذیر او را از اولین خط تا آخر داستان به جلو پیش می‌برد. نثری شاعرانه و نبوغ‌آمیز. (مجله‌ی مردم، People’s Journal)

خلاصه کتاب جین ایر مناسب چه کسانی است؟

خواندن کتاب جین ایر به دوستداران ادبیات کلاسیک انگلیس و رمان‌های عاشقانه، پیشنهاد می‌شود.

با شارلوت برونته بیشتر آشنا شویم

شارلوت برونته شاعر و نویسنده‌ی انگلیسی، متولد 1816 در تورنتون است. خواهران برونته همگی نویسنده بودند، اما زندگی‌شان دوامی نداشت و شارلوت بزرگ‌ترین آن‌ها بود که در سن سی‌ونه سالگی از دنیا رفت. آثار شارلوت برونته جزو کتاب‌های کلاسیک ادبیات انگلیس به‌شمار می‌آیند و از محبوبیت زیادی برخوردارند. هنگامی‌که فقط پانزده سال داشت، مدرسه‌ی شبانه‌روزی را ترک کرد و به خانه بازگشت تا امر تعلیم خواهرانش را بر عهده بگیرد. وی اولین کتاب شعر خود را در سال 1829 به چاپ رساند. هر سه خواهر با فامیلی مستعار «بل» آثار خود را منتشر می‌کردند و سرانجام در سال 1848 به این امر اعتراف نمودند. او نیز همچون جین ایر فرازونشیب‌های زیادی را در زندگی خود تحمل کرده که بیشتر آن‌ها در کتاب بازتاب یافته‌اند. شارلوت برونته مدت کوتاهی پس از باردارشدن، در سال 1855 دیده از جهان فرو بست. «پروفسور»، «شرلی» و «ویلت» نام برخی دیگر از آثار اوست.

در بخشی از خلاصه کتاب جین ایر می‌خوانیم

شبی از شب‌های سرد ژانویه به مدرسه‌ی لوود رسیدم. خدمتکاری که به استقبالم آمده بود، من را به اتاق بزرگی هدایت کرد که چندین تخت در آن قرار داشت و روی هر تخت دختری به سن‌وسال من خوابیده بود. به سرعت لباس‌خواب به تن کردم و طولی نکشید که به خواب عمیقی فرو رفتم.

هنوز سپیده نزده بود که با صدای زنگ بلندی از خواب برخاستم و در تاریک و روشن اتاق، به دخترانی چشم دوختم که سراسیمه لباس می‌پوشیدند و دست و صورت خود را با آب یخ‌زده شست‌وشو می‌دادند. پیراهنی قهوه‌ای و یک جفت کفش سنگین و زشت کنار تختم قرار داشت. سراسیمه دست‌وصورتم را شستم، لباس تازه‌ام را پوشیدم و به دسته‌ی دخترها پیوستم.

فهرست مطالب کتاب

آغاز داستان من
مدرسه‌ی لوود
عمارت تورنفیلد
آقای راچستر
آتش
مهمانان عمارت تورنفیلد
شب وحشتناک
در باغ
همسر آقای راچستر
خانه‌ی مور
پایان قصه‌ی من

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابخلاصه کتاب جین ایر
نویسنده
مترجمنیلوفر شیرازیان
ناشر چاپیانتشارات نوژین
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات47
زبانفارسی
شابک978-622-94650-2-8
موضوع کتابخلاصه کتاب داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات خلاصه کتاب جین ایر

محمد سجاد شریفی
۱۴۰۲/۷/۳
کتاب خوبی هستش نسبت به قیمت، ولی اگه کلی بخواین بدونین متنش خیلی حوصله سر بر هستش الکی کش دادن
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه خلاصه کتاب جین ایر

برای دریافت خلاصه کتاب جین ایر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.