معرفی و دانلود خلاصه کتاب میدل مارچ: خلاصه رمان

عکس جلد خلاصه کتاب میدل مارچ: خلاصه رمان
قیمت:
۶۴۸۰۰ 32400 تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی خلاصه کتاب میدل مارچ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی خلاصه کتاب میدل مارچ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی خلاصه کتاب میدل مارچ: خلاصه رمان

طرفداران رمان‌های کلاسیک، حتماً نام شاهکار بزرگ جورج الیوت، یعنی خلاصه کتاب میدل مارچ را شنیده‌اند. این اثر سرگذشت دختر جوان و عاشق‌پیشه‌ای‌ست که به کشیشی علاقه‌‎مند می‌شود که سی‌سال از خودش بزرگ‌تر است. نویسنده در رمان خود به شرح ناکامی‌های عاشقانه و شش ازدواج نافرجام دیگر می‌پردازد. این کتاب جوایز متعددی را از آن نویسنده‌اش کرده. گفتنی‌ست اثر پیش‌ رو خلاصه‌ای‌ست از این رمان برجسته که به همت نشر نیستان به چاپ رسیده است.

درباره‌ی خلاصه کتاب میدل مارچ

آثار بسیاری به قلم توانای جرج الیوت نوشته شده است، اما منتقدان ادبی، میدل مارچ (Middlemarch) را مهم‌ترین اثر این نویسنده و یکی از شاهکار ادبی قرن نوزدهم می‌دانند. نویسنده تلاش کرده است تا با نوشتن این اثر تصویری واقع‌گرایانه از انسان‌هایی را به نمایش بگذارد که تنها خیال‌پردازی می‌کنند، برای رسیدن به اهداف خیالی و غیرواقع‌بینانۀ خود می‌جنگند و در نهایت نیز به بدترین شکل ممکن شکست می‌خورند. از این منظر می‌توان میدل مارچ را یک تراژدی دانست و بی‌راه نیست که منتقدان این کتاب را «یکی از بزرگ‌ترین داستان‌های تراژیک تاریخ» دانسته‌اند.

رمان میدل مارچ از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود:

بخش اول رمان به شخصیتی با نام دورتا بروک می‌پردازد و داستان آشنایی و ازدواج او با ادوارد کازابون که یک کشیش است را برای خواننده روایت می‌کند. این کشیش سی سال بیشتر از دورتا سن دارد. با جلوتر رفتن داستان گره‌های بیشتری گشاده می‌شود. ورود پزشکی به نام ترتیوس لایدگیت به «میدلندز» که محل وقوع داستان است و قصۀ عشق او به رزاموند وینچی،‌ گره‌هایی به داستان می‌افزاید و مقدمه‌ای بر شروع بخش دوم به حساب می‌آید.

الیوت در این داستان قصد ندارد که به مشکلات پیچیدۀ زناشویی بپردازد. او در حقیقت راوی آن بخش از مسائلی است که بسیار پیش‌پاافتاده به نظر می‌آیند، اما در واقع بخش عمده‌ای از بگومگوهای هر زن و شوهری را شامل می‌شود. نویسنده برای نوشتن این اثر از زبان طنز کمک می‌گیرد. شخصیت‌پردازی الیوت در این اثر به‌ گونه‌ای است که احساس هم‌ذات‌پنداری زیادی را برای خوانند به ارمغان می‌آورد و او را تا انتهای داستان با خود همراه می‌سازد؛ گویی که خواننده با این شخصیت‌ها آشناست و برای هرکدام از آنان مصداقی در اطرافیانش سراغ دارد.

قبل از آنکه مطالعۀ خلاصه کتاب را شروع کنید، باید این نکته را مدنظر داشته باشید که شیوۀ روایت و جمله‌بندی در کتاب میدل مارچ، به سادگی رمان‌های معمول نیست. اما از این پیچیدگی که بگذریم، داستانی شگفت‌انگیز در انتظار ما خواهد بود.

این رمان که اولین‎بار در سال 1871 منتشر شده، اکنون به زبان‌های مختلفی ترجمه شده و در اختیار خوانندگان قرار گرفته است. در ایران نیز لیدا طرزی کار ترجمۀ این اثر را بر عهده داشته است. جرج الیوت با مهارت تمام به عمق جان انسان‌های گوناگون نفوذ می‌کند و تلاش دارد که دنیا را از دید آنان ببیند. او تناقض‌های دنیای آرمانی هر انسان و شرایط واقعی زندگی را به رخ خواننده می‌کشد و به او نشان می‌دهد که گاهی هرچه بدویم هم به مقصد نمی‌رسیم. کتاب میدل مارچ، به‌خوبی این عقیده را بازتاب می‌دهد.

سریال‌های اقتباس شده از خلاصه کتاب میدل مارچ

در سال 1994 مینی‌سریالی با همین نام و با اقتباس از کتاب میدل مارچ ساخته شد. با پخش این سریال، تعداد نسخه‌های فروخته‌شده از میدل مارچ به بیش از صدهزار جلد در آن سال رسید.

جوایز و افتخارات خلاصه کتاب میدل مارچ

  • کتاب برگزیده‌ی بوک لیست
  • بهترین رمان بریتانیایی به انتخاب منتقدان
  • جزو فهرست برترین رمان‌های انگلیسی گاردین
  • جزو فهرست 1001 رمانی که باید پیش از مرگ بخوانید

نکوداشت‌های خلاصه کتاب میدل مارچ

  • گسترده و پرمایه، غنی از کنایه و تعلیق. (گودریدز)
  • چشم‌اندازی وسیع از زندگی شهری انگلیسی. ( بارنز اند نوبل)
  • از رمان‌های انگلیسی‌ای که برای افراد بزرگسال نوشته شده است. (ویرجینیا وولف)

خلاصه کتاب میدل مارچ برای چه کسانی مناسب است؟

اگر از طرفداران رمان‌های کلاسیک عاشقانه هستید، کتاب میدل مارچ می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

با جورج الیوت بیشتر آشنا شویم

ماری آن ایوانس که با نام جورج الیوت (George Eliot) شناخته می‌شود، یکی از نویسندگان مطرح دورۀ ویکتوریایی کشور انگلیس به شمار می‌آید. در زمان زندگانی الیوت، استفاده از نامی مردانه برای انتشار آثار کاری مرسوم بود. به این وسیله نویسندگان زن اطمینان می‌یافتند که نوشته‌هایشان جدی گرفته می‌شود.

الیوت سعی داشته است در آثارش مشکلات و مسائل حقیقی هر جامعه‌ای را بیان کند. از این منظر می‌توان او را یکی از پایه‌گذاران ادبیات رئالیستی و روان‌شناسانه دانست. برخی از منتقدان به سبب وجود چنین دیدگاه‌هایی در آثار الیوت، او را بزرگ‌ترین رمان‌نویس انگلیسی در قرن نوزدهم می‌دانند. برخی نیز معتقدند تحت‌تأثیر صراحت لهجۀ الیوت بود که جین آستین توانست به بیان آزادانۀ مسائل و مشکلات زمانه‌اش بپردازد.

«آدام بید»، «فلیکس هالت»، «سیلاس مارنر» و «دانیل دروندا» از جمله آثار جورج الیوت هستند.

در بخشی از خلاصه کتاب میدل مارچ می‌خوانیم

ساعت چهار بعدازظهر به منزل دکتر لیدگیت رسید، ولی دکتر در منزل نبود، دوروتیا به خدمتکار گفت ممکن است با خانم لیدگیت ملاقات کند؟ یکی از پنجره‌ها باز بود و صدای آواز مردانه‌ای به همراه نوای پیانو به گوش می‌رسید. ناگهان صدا قطع شد و خدمتکار سر رسید و گفت خانم لیدگیت خوشحال می‌شوند با خانم کازابون دیدار کنند.

دوروتیا وارد اتاق شد. وَه، چه تضاد غریبی بود میان او و بانوی منزل. دوروتیا در آن روزهای معتدل پاییزی لباس پشمی نازک سفید و نرمی پوشیده بود. لباسش همیشه به قدری تمیز بود که گویی تازه شسته شده بود و بوی خوش پرچین‌ها را می‌داد. لباس و ظاهر او بسیار ساده، ولی به طرز غیرقابل انکاری باوقار بود. به نظر رزاموند دوروتیا فرشته‌ای الهی بود که با ابتذال میدل ‌مارچ هیچ نسبتی نداشت و کوچکترین سکنات و وجناتش ارزش توجه را داشت. خود رزاموند هم بی‌میل نبود خانم کازابون از نزدیک او را ببیند و با شایستگی‌هایش آشنا شود. دوروتیا با سادگی و مهربانی همیشگی‌اش با رزاموند دست داد و با تحسین به نوعروس زیبای دکتر لیدگیت نگاه کرد. گوشه اتاق هیبت مردانه‌ای ایستاده بود. مرد جوان آنچنان از حضور دوروتیا یکه خورده بود که نمی‌توانست به تضاد میان آن دو زن فکر کند. ولی تضاد واقعاً وجود داشت. هر دو زن بلندبالا بودند ولی رزاموند خرمنی از گیسوان طلا داشت و پیراهن آبی روشنش مطابق جدیدترین مُدهای روز دوخته شده بود و یقه بزرگ برودره‌دوزی شده‌اش خبر از قیمت بسیار بالایش می‌داد. انگشتان رزاموند هم پُر از انگشتر بود. دوروتیا گفت، «ممنونم که اجازه دادید وقت‌تان را بگیرم. لازم است قبل از آنکه به منزل برگردم دکتر لیدگیت را ببینم. امیدوارم بفرمایید می‌توانم کجا پیدایشان کنم. یا اگر به زودی تشریف می‌آورند، اجازه دهید همین‌جا منتظرشان بمانم.»

فهرست مطالب کتاب

دفتر اول: دوشیزه بروک
دفتر دوم: پیر و جوان
دفتر سوم: در انتظار مرگ
دفتر چهارم: سه مشکل عشقی
دفتر پنجم: دست مُرده
دفتر ششم: زن بیوه و زن همسردار
دفتر هفتم: دو وسوسه
دفتر هشتم: غروب و طلوع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابخلاصه کتاب میدل مارچ: خلاصه رمان
نویسنده
مترجملیدا طرزی
ناشر چاپیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات288
زبانفارسی
شابک978-622-208-849-1
موضوع کتابخلاصه کتاب داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
۶۴۸۰۰ 32400 ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات خلاصه کتاب میدل مارچ

آیناز تقوی
۱۴۰۲/۳/۲۱
کلا من داستانهای مربوط به اون دوره رو دوست دارم، این کتابم حال و هوای داستانهای جین ایر رو‌داشت، و جملات قابل فکر و موثر هم کم نداشت، و ترجمه خوبی هم داشت، فقط اخر کتاب رو خیلی خلاصه جمع کرد
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه خلاصه کتاب میدل مارچ

برای دریافت خلاصه کتاب میدل مارچ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.