معرفی و دانلود کتاب آموزش کار مرجع

عکس جلد کتاب آموزش کار مرجع
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آموزش کار مرجع و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آموزش کار مرجع و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آموزش کار مرجع

در کتاب آموزش کار مرجع نوشتۀ مری گاسلینگ، کلارا لوئین سیتر و کالین گری، به مباحثی چون خدمات مرجع، فرهنگ لغات، دائره‌المعارف‌ها، داده‌های فوری، منابع جغرافیایی و... پرداخته می‌شود.

رانگاناتان خدمات مرجع را این چنین تعریف می‌کند: "فرایند برقراری تماس و ایجاد پل و پیوند میان خواننده و مدارک مورد نیاز به طریق شخصی". از آن‌جا که این کتابدار است که باید این ارتباط را برقرار نماید، شناخت کافی از منابع مرجع برای وی الزامی است تا بتواند واسطه توانمندی بین خواننده و منابع مرجع کتابخانه باشد و در رفع نیازهای اطلاعاتی کاربر به او کمک کند.، شناخت کافی از منابع مرجع برای وی الزامی است تا بتواند واسطه توانمندی بین خواننده و منابع مرجع کتابخانه باشد و در رفع نیازهای اطلاعاتی کاربر به او کمک کند.

دانشجویان کارشناسی علم اطلاعات و دانش‌شناسی واحدهای مختلف مرجع مثل مرجع‌شناسی عمومی و مرجع‌شناسی تخصصی را می‌گذرانند تا بتوانند در آینده به عنوان کتابدار مرجعی توانا در یکی از کتابخانه‌های کشور خدمت نمایند. سوال اینجاست که آیا گذراندن این دروس نظری به تنهایی می‌تواند در کسب مهارت مورد نیاز موثر واقع شود. به واقع، هدف از گذراندن این واحدهای درسی کسب مهارت عملی است و این محقق نمی‌شود مگر آن که با طرح سوال از منابع معرفی شده در دوره آموزشی، دانشجو را به سمت استفاده عملی از منابع مرجع در کتابخانه‌ها جذب نموده و آشنایی ملموس و نزدیکی بین آن‌ها و منابع مرجع برقرار سازیم تا زمینه تجربه‌ای را فراهم کنیم که برای همیشه در ذهن آن‌ها ماندگار باشد.

هدف مترجم از ترجمه کتاب آموزش کار مرجع (Learn reference work) معرفی اثری جدید درباره مرجع‌شناسی عمومی است. مری گاسلینگ (Mary Gosling)، کلارا لوئین سیتر (Clara Loewen Sitter) و کالین گری (Colin Gray)، مولفان کتاب، در انتهای هر فصل تمرین‌هایی را برای استفاده از انواع منابع مرجع آوردند که می‌تواند زمینه تمرین و آشنایی عملی با منابع مرجع را فراهم‌ کند. مترجم نیز متناسب با همین رویکرد، نمونه‌های فارسی را به تمرین‌ها اضافه کرد تا آن‌ها با این منابع هم آشنا شوند.

در بخشی از کتاب آموزش کار مرجع می‌خوانیم:

کارکنان مرجع باید کنش‌گر و منفعل باشند. آن‌ها به جای توجه به کاربرانی که با دامنه خدمات کتابخانه آشنا هستند باید دنبال کاربرانی باشند که نمی‌دانند به کجا بروند یا چه کاری باید انجام دهند. کتابخانه‌ها اغلب دارای برنامه زمانی برای حرکت تدریجی کتابداران از فعالیت‌های تسهیل‌گرایانه به سوی روش‌هایی برای مفید بودن هستند.

همه کارکنان مرجع باید با آیین‌نامه‌ها و خط مشی‌های مرجع از قبیل ثبت نام‌ها، فوریت‌ها، روش‌های تلفنی، و جمع‌آوری آمار آشنا باشند. آموزش و تعلیم در مورد چگونگی استفاده از فهرستگان ممکن است از وظایف کارکنان مرجع باشد. بنابراین مهم است که این مهارت‌ها تمرین شود.

بهتر است با اوضاع منطقه‌ای و جاری آشنا باشیم. معمولا اوراق روزانه و منطقه‌ای (روزنامه‌ها)، سوالات مرجع را به وجود می‌آورند. کارکنان مرجع باید آگهی‌های اجتماعی را بخوانند و به رادیوی محلی و اخبار تلویزیون گوش کنند.
هرگز وانمود نکنید که می‌دانید. اگر پاسخی را نمی‌دانید کاربر را به آنهایی ارجاع دهید که قادرند به وی کمک کنند. عادت کنید در زمان شلوغ، درخواست کمک داشته باشید. تکبر در یک بخش مرجع شلوغ، جایی ندارد به ویژه اگر بیم آن رود که کاربران منتظر بمانند یا بدون دریافت کمک آن‌جا را ترک کنند.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1: خدمات مرجع
فصل 2: منابع مرجع
فصل 3: فرهنگ لغات
فصل 4: دائره المعارف‌ها
فصل 5: داده‌های فوری
فصل 6: منابع سرگذشتنامه‌ای
فصل 7: منابع جغرافیایی
فصل 8: کتابشناسی‌ها و فهرست‌های کتابخانه‌ای
فصل 9: راهنماها
فصل 10: مایه‌نامه‌ها و چکیده‌نامه‌ها
فصل 11: انتشارات دولتی
فصل 12: اینترنت
فصل 13: پژوهش و ارسال اطلاعات
فصل 14: ارزیابی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آموزش کار مرجع
نویسنده، ،
مترجمطاهره غلامی
ناشر چاپیانتشارات کتابدار
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات226
زبانفارسی
شابک978-600-241-123-5
موضوع کتابکتابداری
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آموزش کار مرجع

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب آموزش کار مرجع

برای دریافت کتاب آموزش کار مرجع و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.